Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lillehammer - Trondheim i 7 minus med 2014 i3 60 ah? Nykommer trenger råd Oo

Startet av Robert Sund, torsdag 09. februar 2017, klokken 08:02

« forrige - neste »

Robert Sund

GM pusher en "reklame" for Ampera-E der hovedpoenget er at den er en elektrisk bil med så lang rekkevidde at den kan kjøre over og drepe insekter.

Den underbygger flere negative myter om elbil, slik som
- hvis man ikke passer seg for elbiler kan man bli drept
- lydløs er det samme som dødsfarlig
- elbiler kommer seg ikke ut fra tettbebygde strøk uten lang rekkevidde (bybilmyten). Som om det ikke finnes strøm i bygdene.

Insektet som blir knust og drept i animasjonsfilmen er en oldenborre.


Jeg har ikke sett en så pussig reklame siden GM reklamerte for EV1, og reklamen for flytende smør. Men den får da inn ett annet poeng, (spesielt andres) elbiler har begrenset rekkevidde.

https://electrek.co/2016/12/07/in-poorly-conceived-ampera-e-eu-bolt-ev-ad-gm-plays-up-electric-car-falsehoods/

JorgenM

Synes reklamen var morsom jeg ;D

Hadde det vært Tesla-reklame hadde Electrek sett humoren i den også ;)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Kanutten

I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Robert Sund

@Kanutten
Det er latterlig, men ja.

Det er en av bekymringene som er vanlig mot elbil, og den blir gjerne fremmet som en stor trussel mot blinde, barn, kjæledyr osv. , og folk refererer til at de har lest om det i massemedia eller sett på TV.

Det blir til og med tvangsinnført syntetisk støy på elektriske biler, men ikke på andre biler. Så myten har fått spredd seg godt inn i de politiske korridorer. I EU og i Norge.


@JorgenM
Jeg håper flest mulig synes den er morsom.

Electrek sier mye bra om Bolt/Ampera-E, og det sier de i den artikkelen jeg refererte til også! En bra bil som fortjener bedre reklame.

At man kan få inntrykk ut fra det man leser på Electrek at Tesla satser mer seriøst på elbil enn det fossilprodusentene gjør har nok mest med at det er sant; og det er ikke så rart at det er sant heller, da Tesla er en ren elbilprodusent som ikke har produsert en eneste fossilbil. At man kan få inntrykk av at fossilbilprodusentene lobber mot elbiler av det Electrek skriver har nok også en viss sammenheng med at det er sant, og det er enkelt å sjekke at det er sant ut fra andre kilder; og hvor overlykkelig kan man kreve at fossilprodusentene skal være over å miste sitt viktigste konkurransefortrinn? Jeg synes Electrek får ufortjent mye pepper for nøktern journalistikk.

Kommentarene til artiklene spriker noe mer, men ikke noe mer enn de gjør på forumet her eller på andre forum jeg har sett. Og det er overaskende lite "fanboyisme", men mye anklager om "fanboyisme" spesielt fra discus-identer med skjult profil. Andelen slike identer som kun fremsetter anklager om "fanboyisme" og angriper deltakere på forumet er økende, og det er den på mange andre forum også.

Noen kommentarer (fra ekte deltakere) på Elektrek synes også at animasjonsfilmen var morsom. Humor er en personlig greie. Og i dette tilfellet håper jeg at jeg er i mindretallet ;)


(Og bare for å ha det sagt, så verken eier jeg Tesla, har eid Tesla, eller har planer om å eie Tesla)

eivhelle

Pussig reklame. Men det er i grunnen de fleste reklamefilmer for Opel.

Det er vel en form  for humor her, men hvor ble det egentlig av produktet de reklamerer for? Er etterspørselen etter Ampera-e så stor at de rett å slett ikke fikk tak i et eksemplar til å ha med i reklamefilmen? :o
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ingeniøren

Synes den og var artig - nok kakkelakker i verden vil jeg tro og andre deler av kloden har nok et annet forhold til insekter enn oss  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Espen Hugaas Andersen

Enig at det er en dårlig reklame. De viser ikke en gang bilen, og den eneste egenskapen til bilen de viser er rekkevidden.

Som regel er det en god ide for en reklame å vise ting som pris, bagasjeplass, akselerasjon, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Det er mange måter å vise stillhetens fortreffelighet. Kjøre over dyr opplever jeg strengt talt ikke som en av dem :)

Men de nevner i det minste god rekkevidde og at elbilen kan påtreffes steder man ikke traff den.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

Reklamen er en første i en serie. Syntes dette lover bra. :)

At reklamen skaper debatt og er severdig tyder på at den er vellykket.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Vollis47

Reklamen er ganske genial den. Den skaper debatt og forventninger. Det kommer nok snart flere snutter med andre hentydninger til bilen.

Denne filmsnutten er vel først og fremst for det amerikanske markedet.

Gleder meg til fortsettelsene.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

DagfinnN

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. desember 2016, klokken 11:06
Det er mange måter å vise stillhetens fortreffelighet. Kjøre over dyr opplever jeg strengt talt ikke som en av dem :)

Men de nevner i det minste god rekkevidde og at elbilen kan påtreffes steder man ikke traff den.
Dyr? Du mener bug vel.
Jeg dreper bug (fluer og mygg) uten noe snev av dårlig samvittighet :)
Gjør det også i jobben min (data)
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Amoss

Sitat fra: Robert Sund på fredag 09. desember 2016, klokken 18:34
Den underbygger flere negative myter om elbil, slik som

Ett spørsmål man kanskje bør stille seg: Underbygger den fordommene, eller gjør den narr av dem?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

fredag

Renault hadde en bedre reklame om hvor stille elbiler er:

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elmo

Jeg syns fremdeles Nissans gamle reklame for Leaf er den beste elbil-reklamen

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA