Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lillehammer - Trondheim i 7 minus med 2014 i3 60 ah? Nykommer trenger råd Oo

Startet av Robert Sund, torsdag 09. februar 2017, klokken 06:41

« forrige - neste »

doldis1

 At bilprodusentene driver lobbyvirksomhet mot regelverk om strengere utslippskrav , ja m må jeg
ærlig si bekymrer meg minimalt..
Halvparten av disse prøver å kjøpe seg tid mens den andre halvparten egentlig ikke har noen planer om noen
gang å produsere elbiler.
Felles for alle er at de ikke klarer å stoppe eller engang å bremse utviklingen... Ikke de og heller ikke
Trump- administrasjonen !
Det eneste de kan påvirke er framtiden til deres eget foretak, og Trump, som tar over nærmest et konkursbo,
kommer ikke til å stikke kjepper i hjula for den eneste vekstindustrien i USA ...!
Når d gjelder hvilke bilprodusenter som har reelle planer for elbil,
er d jaggu ikke lett å vite.
Mange av de pressemeldingene vi ser og kopierer her på forumet kan nok i virkeligheten ha en helt
annen agenda enn å avsløre foretakets strategi for framtiden.
Spåkjerringene hos Bosch spådde f.eks for noen år siden at dieselmotoren
skulle ha over 10% av USA markedet im 2015 ? Tror perspektivet ikke var lenger enn 5-6 år men allikavel
viste fasit i 2015 drøye 1 % ??!
Ikke vet jeg men utifra mitt ringe skjønn burde vel en slik prognose være mye mere egnet til å drive opp
kursen på Boschaksjer enn å forutsi d Amerikanske personbilmarkedet. ( Som de fleste som har vært der
vet Hater dieselmotorer !  :) )

Robert Sund

Off topic: I Japan valgte produsentene egne forhandlere som kun solgte diesel-biler, og slik hadde de det svært lenge. Kanskje det gjorde de mer interessert i å snakke varmt om de bilene de hadde.
Nåværende forhandlere (spesielt i USA) som lar demobiler stå med tomt batteri tjener ofte mer på reparasjoner og oljeskift enn på salg. Kanskje det er en sammenheng.

Porsgrunn

Er ikke denne Electrek litt spekulativ egentlig?

At alle disse er medlem av organisasjonene Association of Global Automakers eller Alliance of Automobile Manufacturers, betyr vel ikke nødvendigvis at de støtter alt organisasjonene gjør?

Jeg husker f eks at som mer eller mindre frivillig medlem av LO så streiket jeg for at jeg som den gang var i 20 årene skulle få mindre lønnstillegg og AFP skulle styrkes. Kan ikke si jeg var helt enig selv om jeg var medlem og satt streikevakt.

Hva de gjør selv forover er mer viktig. Det ser ut til at Ford fortjener kritikk for å selvstendig lobbe for å svekke regelverket.

At ikke amerikansk bilindustri sine organisasjoner ser ut til å ikke ha evnen til å lære er bare trist. De har blitt knust tidligere av å insistere på produsere store tørste og utdaterte biler. Først mistet de store markedsandeler til mer effektive asiatiske og europeiske biler før de i 2008/9 ble helt utslettet. Hadde det ikke vært for enorme statlige støtteordninger ville de ikke klart å reise seg igjen.

Enkelte av dem går kanskje i samme felle igjen ved å ikke produserer det markedet på sikt etterspør, men jeg håper noen av dem ser det og endrer retning.

At de er medlem av store bransje organisasjoner hvor business as usual ser ut til å gjelde foreløpig sier ikke nødvendigvis alt om den enkelte medlems planer.

tiger``n

Sitat fra: doldis1 på søndag 11. desember 2016, klokken 16:22
Amerikanske personbilmarkedet. ( Som de fleste som har vært der
vet Hater dieselmotorer !  :) )
Det er vel ikke helt der det ligger, men i regler fra states og myndigheter som har bestemt seg for at reglene skal være slik at man i praksis forbyr biler fra andre land.
For det er jo helt i orden at man istedet for en personbil med dieselmotor, kjører en pickup med dieselmotor, V8 på 7-8 liter... Sikkert mye bedre for global og ikke minst lokal forurensning. Det er jo alternativet, og så lenge det er amerikansk er det greit. I praksis en veldig høy tollmur for å beskytte eget lands bilproduksjon.

doldis1

SitatSelvsagt vil VW forsinke elbiler, som resten av gjengen, selv de luftigste ordene de bruker når de snakker elbil holder ikke til mer enn max 25% av salget i 2025 når de skal kvantifisere det. Og det er VW-løfter, ikke kjent for å overlevere.

Akkurat. Alle unntatt Tesla og Kineserne vil forsinke elbiler og d er vel kanskje ikke så merkelig. Tid og penger
er to sider av samme sak når vi snakker om en gigantisk omlegging/ ombygging av produksjonutstyr.
D vil også være blåøyd å tro at "business as usual" gutta i bilindustrien og i tillegg størstedelen
av oljebransjen vil gi seg uten krig....
Krig blir d og d blir skittent, de vil bruke all sin innflytelse inn i politikken og i media og kommer ikke til å sky
noe middel for å stoppe elbilen.....
Opp gjennom historien har d samme skjedd hver gang, de samme folka i ny innpakning slåss med nebb og
klør mot framskrittet, men d nye vinner uansett- hver gang


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA