Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lillehammer - Trondheim i 7 minus med 2014 i3 60 ah? Nykommer trenger råd Oo

Startet av Robert Sund, torsdag 09. februar 2017, klokken 06:41

« forrige - neste »

Robert Sund

Lobbyorganisasjonene som representerer følgende produsenter lobber mot EPAs nye forbruksstandard:

    Aston Martin
    BMW
    FCA
        Chrysler
        Fiat
        Maserati
    Ford
    GM
    Honda
    Hyundai
    Isuzu
    Kia
    Jaguar Land Rover
    Mazda
    Mercedes-Benz USA
    Mitsubishi Motors
    Nissan
    Subaru
    Suzuki
    Toyota
    Volkswagen
        Audi
        Porsche
        VW
    Volvo

, og sier at de ikke bør presses til å redusere gjennomsnittsforbruket da det ikke er etterspørsel etter elektriske biler.

https://electrek.co/2016/12/09/automakers-but-tesla-lobbying-block-epa/

Maximus

Sitat fra: Robert Sund på fredag 09. desember 2016, klokken 18:03


, og sier at de ikke bør presses til å redusere gjennomsnittsforbruket da det ikke er etterspørsel etter elektriske biler.

https://electrek.co/2016/12/09/automakers-but-tesla-lobbying-block-epa/


La dem holde på sier nå jeg.

Elbilalderen kan forsinkes, men da må det gjøres aktivt gjennom politiske vedtak som legger økonomiske eller byrokratiske hindringer i veien. Det skjer neppe, og om det skjer vil de nesten være umulige å opprettholde over tid.

Framveksten av elbiler handler snart ikke lenger om klimaet eller om ideologi, men om teknologi og økonomi. Både mange nye og noen gamle aktører ser, eller vil snart se det enorme inntektspotensialet i batteriutvikling og produksjon. Og når den snøballen begynner å rulle for alvor, så er det ikke mange myndigheter i verden som kommer til å stille seg i veien for den.


Robert Sund

Fossilbilprodusentene forsøker å forsinke bestemmelsene til Trump tar over. Han kan nok skade både USA og verden.

Kina satser målrettet, så hvis vesten venter lenge nok vil de ta over det teknologiske initiativet i transportbransjen. Da vil vi ha produkter vi kan kjøpe, men lav produksjon (i Europa og USA), av elektriske biler, busser og vogntog. Kina produserte nesten 100.000 helelektriske busser i 2015.

Kina jobber for å avvikle base-load i elnettet også, og satser på fornybart kombinert med peakers. Det blir spennende å se utviklingen da forbruket der øker så raskt, men de er en enorm makt på fornybart allerede. USA har allerede innført proteksjonistisk toll på solceller fra Kina; en ulempe for alle som benytter strøm i USA, men en fordel for solcelleprodusentene i USA.

Vestens produsenter gambler med å være så trege.

Maximus

Jeg er enig. Det er ikke klokt at vi i den vestlige verden gir fra oss utviklingsmomentet og ledelsen vi har hatt siden bilens barndom. Og at USA så lett ser ut til å ville slippe det og den, er ikke mye forståelig.

doldis1

 Enig med begge. Halvparten av produsentene på listen har nok allerede tilløp til panikk. Vi får se hvem som
klarer å holde maska lengst. Når den første av de store trekker seg ut av denne lista blir d nok liv i leiren....
, inntil da er d jo ikke så dumt å vise konkurrentene at man ikke har noen elbilambisjoner mens man i
virkeligheten posisjonerer seg fram mot d de vet vil komme...
Den andre halvparten tror nå jeg rykker stadig nærmere et joined venture med Kodak.....
De eneste som virker sikkert videre så langt er vel bare Tesla og Kineserne ??

Amoss

Ett relevant spørsmål alle som tenker på å skaffe seg en elbil i tiden fremover bør stille seg:
Vil jeg virkelig støtte økonomisk en organisasjon som bruker ressurser på forsinke tiltak som kan bidra med å redusere de negative virkningene vi ser på klima og lokalmiljø verden rundt, eller skal jeg stemme med lommeboka og kun kjøpe bil fra en produsent som *ikke* er med i dette kartellet?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

elektrolux

I så fall snakker vi PSA og Renault, og en rekke små produsenter som Solo, Acimoto, Etc.

Overrasket over å se VW der etter all media om alle elbilene de skal satse på.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Amoss

Sitat fra: elektrolux på lørdag 10. desember 2016, klokken 23:14
I så fall snakker vi PSA og Renault, og en rekke små produsenter som Solo, Acimoto, Etc.

Nissan sto på lista, er ikke Nissan og Renault nå å regne som ett foretak? GM står også bare oppført en gang, ikke en gang pr. merke, selv om jeg også ser at FCA og VAG står oppført med noen enkeltmerker men ikke alle? PSA? Er kanskje ikke helt oppdatert, men har de noe annet enn en trilling idag? Og trillingene er vel i utgangspunktet laget av Mitsubishi (står på lista) uansett hvilket merke den selges under?

For meg ser det nærmest ut til at doldis1 er nært på å ha rett:
Sitat fra: doldis1 på lørdag 10. desember 2016, klokken 00:19
De eneste som virker sikkert videre så langt er vel bare Tesla og Kineserne ??
Saab/NEVS er ikke på lista, men det regnes vel som under "Kineserne" nå?

Sitat fra: elektrolux på lørdag 10. desember 2016, klokken 23:14
Overrasket over å se VW der etter all media om alle elbilene de skal satse på.

Ja, jeg også. La oss håpe det kun er en forglemmelse at de ikke har meldt seg av dette her etter snuoperasjonen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

gigafactory

PSA og Renault finnes knapt i USA.

Selvsagt vil VW forsinke elbiler, som resten av gjengen, selv de luftigste ordene de bruker når de snakker elbil holder ikke til mer enn max 25% av salget i 2025 når de skal kvantifisere det. Og det er VW-løfter, ikke kjent for å overlevere.

JorgenM

Slik jeg har forstått denne saken så var det EPA som i november startet sin offensiv mot Obama for å prøve å få "snikinnført" strengere restriksjoner egentlig planlagt for 2018 FØR Trump tar over og at det er dette bilprodusentene nå lobber mot?
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Gurba

Jeg synes ikke det er noe rart at bilprodusentene jobber mot elbiler. De blir tvunget til å lage et produkt de ikke vil lage til forbrukere som ikke vil ha det. Hadde ICE biler ikke vært avgiftsbelagt og dermed kostet det samme som elbiler og drivstoffet kostet 1/4-del av det den gjør idag slik den gjør i mange andre land så hadde vi ikke sett mange elbilene i Norge heller.

Ingeniøren

Sitat fra: Gurba på søndag 11. desember 2016, klokken 09:53
Jeg synes ikke det er noe rart at bilprodusentene jobber mot elbiler. De blir tvunget til å lage et produkt de ikke vil lage til forbrukere som ikke vil ha det. Hadde ICE biler ikke vært avgiftsbelagt og dermed kostet det samme som elbiler og drivstoffet kostet 1/4-del av det den gjør idag slik den gjør i mange andre land så hadde vi ikke sett mange elbilene i Norge heller.

Har du kjørt elbil noen gang ? Har du først det er du solgt og vil ikke tilbake til traktoren  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

gigafactory

Sitat fra: Gurba på søndag 11. desember 2016, klokken 09:53
Jeg synes ikke det er noe rart at bilprodusentene jobber mot elbiler. De blir tvunget til å lage et produkt de ikke vil lage til forbrukere som ikke vil ha det.

Samme argumentet kan du bruke om hvert eneste miljø- og helseskadelige produkt eller produskjonsprosess som har blitt gjenstand for strengere regulering opp gjennom årene siden bransjen ikke greier å regulere seg selv. At bilbransjen er en bransje langt større en de fleste andre gjør ikke at den har et mindre samfunnsansvar, heller tvert i mot. Det blir bare større og større fokus på samfunnsansvar i store konserner da samfunnet stiller større krav. Da skjærer det litt i øynene når gigantiske konserner liksom følger ISO 26000, GRI og jeg vet ikke hva i den glansede samfunnsansvarsrapporten, men holder knepp kjeft på at de egentlig pøser millioner inn i motsatt retning.

Ja, pengene styrer, men heldigvis styrer reguleringsorganer også og folk flest bør få vite om hva bedrifter egentlig gjør snarere enn hva de sier, så kan de velge på et bedre informert grunnlag hva de vil gjøre med sine penger.

Gurba

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 11. desember 2016, klokken 10:35
Sitat fra: Gurba på søndag 11. desember 2016, klokken 09:53
Jeg synes ikke det er noe rart at bilprodusentene jobber mot elbiler. De blir tvunget til å lage et produkt de ikke vil lage til forbrukere som ikke vil ha det. Hadde ICE biler ikke vært avgiftsbelagt og dermed kostet det samme som elbiler og drivstoffet kostet 1/4-del av det den gjør idag slik den gjør i mange andre land så hadde vi ikke sett mange elbilene i Norge heller.

Har du kjørt elbil noen gang ? Har du først det er du solgt og vil ikke tilbake til traktoren  ;D

Det er ikke jeg som er problemet. Jeg har lyst på en Ampera e. Men i alle andre land så er det like billig/billigere å kjøpe og å bruke en ICE bil og man slipper rekkeviddeangsten og da er det bare spesielt interesserte som kjøper elbil.

Robert Sund

@JorgenM
Ikke akkurat "snikinnført". Men det stemmer at de prøver å få vedtaket igjennom før Trump overtar, nesten desperat faktisk. De har intet håp om vedtak under Trump. De mener deres beste håp er vedtak før han tar over, men frykter at han avvikler vedtaket.

Så hevngjerrig han har vært er det modig av ansatte i EPA å forsøke å gjennomføre miljøtiltak når de vet at han tar over landet.

@gigafactory
+1

@Amoss
Ja. Og tyske myndigheter lobbet i Kina også, mot elbiler, på vegne av bilindustrien i Tyskland. De argumenterte mot proteksjonismen også men står svakt da USA i strid med alt av avtaler og jurisdiksjon får hindre kinesisk oppkjøp av tysk industri, og alle later som det er helt normalt. Det er interresant at Kina ikke bryr seg noe særlig om proteksjonisme for fossilbiler, noe som burde skremme vettet av produsentene i vesten (da det tyder på at Kina satser fornybart fra ende til ende og regner fossilbiler som fossiler)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA