Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemer med rekkevidden

Startet av LinnEB, onsdag 08. februar 2017, klokken 23:01

« forrige - neste »

LinnEB

Heisann!

På mandag skal vi hente en Renault Zoe 2015, som vi skal leie (!) fra forhandler. Vi var ikke interessert i å kjøpe den grunnet forventet fall i bruktverdien med lansering av den nye modellen, og forhandler regnet vel ikke med å bli kvitt den på annet vis, så vi fikk et gunstig leietilbud  :) De får inntekter på en bil som ellers bare ville stått der, og vi får testet ut om elbilen funker for oss i hverdagen.

Her er utfordringen: Siden vi ikke vet hvor lenge vi vil ha bilen (tanken er et års tid, for å få testet den i alle årstider), så blir det ingen montering av ladestasjon med det første. Vi får med en Zaptec, og planen er å lade på en 16A dedikert kurs i garasjen. Har forsøkt å sette meg inn i hva vi bør/kan gjøre av lading hjemme og ute, og sitter igjen med flere spørsmål enn svar... Kjenner meg vakkert inkompetent på dette området, altså. Håper noen kan hjelpe meg! Gjør dere klare for noen teite spørsmål...

1) Kursen er som sagt dedikert til garasjen, men den går igjennom to koblingsbokser. Er det et problem mtp varmgang? Vil Zaptec bruke alle 16A eller bare 10A og er det i tilfelle en fordel eller ulempe mtp sikkerheten?
2) Tæla har kommet i bakken, men tanken er å få lagt inn en ny kurs til våren, uten koblingsbokser og evt med CEE-kontakt. Må vi da ha en omformer fra Zaptec (som jeg regner med er Schuko-støpsel) til CEE?
3) Kursen er ikke koblet til en jordfeilbryter type B (?), er det noe vi bør gjøre?
4) Tanken er å bruke bilen til dagpendling mellom bolig i Buskerud og jobb i Oslo (ca 40km en vei, omtrent halvparten på motorvei) og lade mest mulig på offentlige ladestasjoner. I en knipe er det også noen hurtigladestasjoner på veien. Har jeg forstått det riktig at Zoe da bare kan bruke ladestasjoner med type 2-kabel og hurtigladere opp til 22kW?

Beklager banale spørsmål, føler meg som en 80-åring med sin første smartphone ::)

jkirkebo

Sitat fra: LinnEB på fredag 09. desember 2016, klokken 17:17
Heisann!

På mandag skal vi hente en Renault Zoe 2015, som vi skal leie (!) fra forhandler. Vi var ikke interessert i å kjøpe den grunnet forventet fall i bruktverdien med lansering av den nye modellen, og forhandler regnet vel ikke med å bli kvitt den på annet vis, så vi fikk et gunstig leietilbud  :) De får inntekter på en bil som ellers bare ville stått der, og vi får testet ut om elbilen funker for oss i hverdagen.

Her er utfordringen: Siden vi ikke vet hvor lenge vi vil ha bilen (tanken er et års tid, for å få testet den i alle årstider), så blir det ingen montering av ladestasjon med det første. Vi får med en Zaptec, og planen er å lade på en 16A dedikert kurs i garasjen. Har forsøkt å sette meg inn i hva vi bør/kan gjøre av lading hjemme og ute, og sitter igjen med flere spørsmål enn svar... Kjenner meg vakkert inkompetent på dette området, altså. Håper noen kan hjelpe meg! Gjør dere klare for noen teite spørsmål...

1) Kursen er som sagt dedikert til garasjen, men den går igjennom to koblingsbokser. Er det et problem mtp varmgang? Vil Zaptec bruke alle 16A eller bare 10A og er det i tilfelle en fordel eller ulempe mtp sikkerheten?
2) Tæla har kommet i bakken, men tanken er å få lagt inn en ny kurs til våren, uten koblingsbokser og evt med CEE-kontakt. Må vi da ha en omformer fra Zaptec (som jeg regner med er Schuko-støpsel) til CEE?
3) Kursen er ikke koblet til en jordfeilbryter type B (?), er det noe vi bør gjøre?
4) Tanken er å bruke bilen til dagpendling mellom bolig i Buskerud og jobb i Oslo (ca 40km en vei, omtrent

Zaptec trekker ikke mer enn 10A og har innegybbet jordfeilbeskyttelse. Du lan bruke kursen din som den er uten noen tiltak.Sjekk uansett for varmgang etter noen timer ved første gangs bruk. Om alt er kjølig, kjør på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


wattgolf

2) du trenger ikke omformer for å bruke cee kontakt, du trenger en overgang som du får for ca noen hundre kroner på biltema eller clas ohlson.  ;)

LinnEB

Googlet meg frem til det nå  ::) Men leser noe om at man med en 10A kurs uansett ikke har behov for CEE. Betyr det at dersom vi trekker en ny kurs (hvor vel 10A er maks av hva som er lov), så er det overflødig med CEE, mens hvis vi benytter den eksisterende 16A så bør vi bytte kontakt fra schuko til CEE?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA