Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris og levering av nye e-golf

Startet av eivisa, onsdag 08. februar 2017, klokken 21:00

« forrige - neste »

rolandvg99

#30
Alt for å tjene penger kan det virke som. Nordiske lagerkostnader er hysteriske og mellomleddene mange. Renault (som jeg har klart mest erfaring med) har, som alle andre, avanse i alle ledd. Nissan er derimot enda griskere. Dynamo (Bosch) til min tidligere Megane kostet 20% mer hos Nissan. Regulator/motstand til varmeapparat på Scenicen kostet kr 2750,- fra Nissan, kr 1790,- fra Renault Nordic og kr 285,- fra Renalt Essex (UK).

Mitt tips er derfor: Prut som F eller søk hos alternative kilder.
"I like soul with a capital S"

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 15. desember 2016, klokken 08:25
Om den er overhalt eller ikke spiller vel liten rolle da. Det betyr altså at man ikke kan dra til høggeren og plukke ut aktuatoren eller styringsmodulen ettersom den kun vil fungere i opprinnelig bil. Ganske trist egentlig.

Og merkelig. Hva er grunnen til en slik sperre, kun for at de skal tjene penger på originaldeler? Skulle da tro at slik monopolisering av delesalg burde stride mot en eller annen EU-lov?

Dette er noe som må ordnes på ett eller annet vis om vi ikke skal ende opp med at en masse 8-10-12 år gamle biler skrotes fordi reparasjon av noe så enkelt som håndbrekket koster mer enn bilen er verdt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rolandvg99

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. desember 2016, klokken 08:56
Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 15. desember 2016, klokken 08:25
Om den er overhalt eller ikke spiller vel liten rolle da. Det betyr altså at man ikke kan dra til høggeren og plukke ut aktuatoren eller styringsmodulen ettersom den kun vil fungere i opprinnelig bil. Ganske trist egentlig.

Og merkelig. Hva er grunnen til en slik sperre, kun for at de skal tjene penger på originaldeler? Skulle da tro at slik monopolisering av delesalg burde stride mot en eller annen EU-lov?

Problemet i flg Renault på parkbrems var at dette var en yndet del på svartebørs i øst. Delen ble røsket av nye biler, strippet for elektronikk, puttet i overhalte enheter og solgt som ny med tvilsom kvalitetskontroll.
"I like soul with a capital S"

Rasmus.B

Det er bare å krysse fingrene. Deler er dyre. Jeg måtte bytte ratt på min Leaf grunnet deffekt varme, og det ville ha kostet over kr 25000,- Fikk det på garanti, men kr 40000,- for parkbrems er så drøyt at det burde vært en lov mot slikt.
Jeg vil i hvertfall fraråde alle mot  å kjøpe seg en 1 generasjons Leaf som er de som har elektronisk parkeringsbrems.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

E_S

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 14. desember 2016, klokken 17:46


Leste på et annet forum om en som hadde prøvd å installere USA-versjonen uten hell.

Jeg tok utgangspunkt i delenummeret som sto på kvitteringen postet i øverste innlegg, så det skulle være rimelig identisk. Kan godt hende USA-biler har en annen del, men da er det nok mulig å skaffe begge varianter likevel. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

TorC

Ifølge Workshop manualen virker det ikke som det er noen "engangskode", men det må utføres en 0-point learning.
" Perform parking brake actuator 0 point learning when electric parking brake control module is removed and installed, or replaced"

Dette gjøres med Consult. Uten Consult vil det ikke virke...

Det står ingenting om noe annet system eller kode.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Strømbil

Hva med å kjøpe en fra høggeren og flytte over det lille kortet som inneholder eprom-kode?
Svart Nissan Leaf 2013.

cra

Sitat fra: TorC på torsdag 15. desember 2016, klokken 11:56
Dette gjøres med Consult. Uten Consult vil det ikke virke...

Hva er "Consult"? Nissans data-verktøy?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TorC

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

jkirkebo

Sitat fra: rolandvg99 på torsdag 15. desember 2016, klokken 09:00
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. desember 2016, klokken 08:56
Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 15. desember 2016, klokken 08:25
Om den er overhalt eller ikke spiller vel liten rolle da. Det betyr altså at man ikke kan dra til høggeren og plukke ut aktuatoren eller styringsmodulen ettersom den kun vil fungere i opprinnelig bil. Ganske trist egentlig.

Og merkelig. Hva er grunnen til en slik sperre, kun for at de skal tjene penger på originaldeler? Skulle da tro at slik monopolisering av delesalg burde stride mot en eller annen EU-lov?

Problemet i flg Renault på parkbrems var at dette var en yndet del på svartebørs i øst. Delen ble røsket av nye biler, strippet for elektronikk, puttet i overhalte enheter og solgt som ny med tvilsom kvalitetskontroll.

Det er jo fordi deleprisen er så grusomt høy i utgangspunktet. Om dette var en rimelig priset del hadde det ikke vært penger å tjene på dette...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rasmus.B

Som vanlig spot on, Jens

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA