Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla batteri under 100kwh fact

Startet av J@x, onsdag 08. februar 2017, klokken 18:48

« forrige - neste »

pudderjagar

Sitat fra: automat på fredag 09. desember 2016, klokken 17:02
Sitat fra: pudderjagar på fredag 09. desember 2016, klokken 16:48

Men kvifor dei ikkje tar i bruk 3fase slek som andre europeiske bilmerke er ei gåte for meg. Er klar over at da aukar vekta litt men da har lite betydning på rekkevidda.

De har vel 32A-ladere til US-modellene fra før? Lettere og raskere å dytte inn noe de allerede har, enn å utvikle en helt ny 3-fas-lader.

US standard er vel 115v så dei må nok bygge den om ein del. Då vil eg no sei at da er betre med 2 til og 3faselading
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

sjokomelk

Sitat fra: pudderjagar på fredag 09. desember 2016, klokken 21:32
US standard er vel 115v så dei må nok bygge den om ein del. Då vil eg no sei at da er betre med 2 til og 3faselading
Du får bare 120V via bilens ladekabel/kladd i USA. Og da opptil 12A på det meste.
Alt annet skjer på 240V med fastmonterte ladestasjoner. Så bilen lades med 32A 240V i USA. Og samme lader kan brukes i Europa.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Rio

Forutsatt at den er godkjent for bruk i Europa... ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Robert Sund

Sitat fra: KjellG på fredag 09. desember 2016, klokken 18:16
Kan vel bare dytte inn to til, så har en med seg en 22kW lader.
Det er sikkert ett godt marked for slike løsninger. Og det er sikkert en god del ladere tilgjengelig fra høggerne slik at det kan velges eksemplarer i perfekt stand.

Det vil gi en glimrende økning i bruksverdi for mange. 22kW hjemme og fra en mengde industrikontakter (spesielt i områder der hurtigladere er mindre utbygd) og DC hurtiglading, i rimelige elbiltyper. Hvis laderne er galvanisk skilt fra batterisiden kan de kobles i trekant og trekke 22kW fra IT nett også! (fra 63A stikk)

Det bør tas hensyn til hvordan laderen og bilen kommuniserer, og hvordan laderen og EVSE kommuniserer (med føler for motstand for å detektere maks strømstyrke på kabelen, noe som ikke fungerer bare med å koble de i parrallell; og pilotsignalet), og om strømstyrke inn på batteriet når det nærmer seg fullt (her vil forsåvidt maksspenningen hjelpe til med å begrense strømmen uansett, men allikavel).

Det er sikkert endel her på forumet som er fullt i stand til å gjøre dette også for moderne elbiler, men sålangt har jeg bare hørt om at slikt er gjort for gamle elbiler. (Uten at jeg vet om det er tilfeldigheter, mekkevillighet, deletilgang, mere komplisert elektronikk, eller noe annet som er grunnen)

elektrolux

Skulle tro rent bytte fra 3,6 til 7,4 kW lader går relativt greit. Må antakelig adresseres inn på canbus systemet så klokere hoder enn mitt må nok til.

Tror det er verre med flere i parallel, både programmering og hardware med kabling.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Problemet er sannsynligvis at disse laderne ikke forventer å "se" en annen aktiv lader koblet til batteriene, og vil ikke "forstå" hva som foregår. Så man risikerer at den første laderen lader på full effekt, og de andre laderne tror batteripakken er at for full allerede.

Alternativt har man en sentral BMaS, som styrer "dumme ladere", men dersom den bare er beregnet for én lader, så vil en av laderne trolig gi ut mye mer effekt enn de to andre, ettersom de ikke balanserer mellom seg.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KjellG

#21
Å bygge inn flere ladere i bilen mente jeg er en produsentjobb. Å koble opp tre ladere i bilen mot et IT-nett kan også komme i konflikt med protokollstandard for ladekontakten. Jfr Tesla som har tre ladere ombord, men bare kjører to i "V-kobling" mot IT trefase.

Å flytte hele ladingen over på veggen med DC-interface til bilen burde være "enklere".  Presumtivt kan en slippe en stor trafo og bruke pengene til flere ladere. En 11 kW hjemme vil trolig være en passe størrelse.

Normalt innebærer lader ved forskjellig spenning implesitt en HF-trafo slik at inngang og utgang-side kan bygges galvanisk adskilt.


Skal tro om det på sikt blir marked for brukte Teslaladere flyttet ut i en kladd? Særlig om de kan trekantkobles.

Rav4_EV

Flere ladere er meget enkelt dersom man ikke fordyper seg i problemer eller forsøker å overkomplisere.

Anton Bech i Danmark laget sin egen 3 faselader for Peugeot 106. Prinsippet er enkelt. Man overvåker forbruket på hovedladeren. Dersom denne trekker 100%, kobles en eller flere tilleggsladere inn, gjerne på andre faser. Når bilen ser at ladespenningen har steget til maksimalt nivå vil den fortelle hovedladeren å redusere effekten. Da kobler tilleggsladerne ut på grunn av den reduserte effekten av hovedlader. Hovedlader vil da gjøre ferdig småladingen opp til 100% batteri.

Samme løsning har Brusa i Sveits levert i en årrekke.

Dette kan enkelt integreres i eksisterende biler.

Se også hvordan Viktor har gjort det med leaf: http://www.upgrademyleaf.com/examples-of-nissan-leaf-charger-upgrade/  Her kunne man tilkoblet bilen i stjerne eller trekant fremfor enfase som han har brukt i USA.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

KjellG

Viktor sitt prosjekt er ikke for amatører og utsatt plassering mhp skader og korrosjon. Muligens vil en få plunder med eu-kontrollen også.

Med ekstern DC-lader kan denne taes med på hytta, brukes på neste bil uten omfattende ombygging, brukes til gjestebiler.

En løs kasse gir endel fordeler, men tar plass om en tar den med i bagasjerommet.

(Denne tråden tok av, fikk trådstarter svar tro?  ;D)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA