Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor bra tilbud har du fått på din ioniq?

Startet av Marthe Brekke, onsdag 08. februar 2017, klokken 12:21

« forrige - neste »

gigafactory

Problemet er at du ikke har 16,8 kWh utnyttbart når det er kaldt, den kapasiteten er nok ratet på 20+ grader. Det er også heller tvilsomt om kjørecomputeren greier å justere for varmetap som følge av høy indre motstand. Batterier blir dobbelt straffet i kulde: forbruket blir høyere på grunn av økt indre motstand og et kaldt batteri har lavere utnyttbar kapasitet. Hvis batteriet aldri når en noenlunde optimal driftstemperatur så har du rett og slett en del energi du ikke får utnyttet, men som på magisk vis dukker opp når utetemperaturen stiger. Det kjipe er når et kaldt batteriet avgir et betydelig varmetap som likevel ikke er nok til å temperere batteriet tilstrekkelig ettersom det konstant kjøles av kald luft. Et passivt kjølesystem som er effektivt om sommeren er i så måte en akilleshæl om vinteren.

Supermann

Noen som kan dokumentere å ha fått ut mer enn 16kwh av sitt e-up batteri?

Jeg er også sjanseløs på å få ut noe mer enn 14,5-15kwh selv med meget snill kjøring og "temperert" batteri. Nå har jeg aldri kjørt bilen til den faktisk stopper, men jeg finner det utenkelig at det er mulig å kjøre bilen mer enn 10km på "skilpadde".

Argumentet med bremseklosser som henger eller tilsvarende er også urimelig da dette ville blitt reflektert i forbrukstallene som bilen oppgir.

Enten så er batterikapasiteten under 16,8kwh eller så er forbrukstallene som oppgis alt for snille.

ReneM

Skal byttelåne bilen med kone denne uke.

Plan er følgende:
- Kjører bilen helt tomt for strøm.
- Skriver ned verdi A i VCDS (antall kWh charge)
- Skriver ned verdi B i VCDS (batteri charge i %)
- Kobler til lader og fullader batteriet
- Skriver ned verdi C i VCDS (antall kWh charge)
- Skriver ned verdi D i VCDS (batteri charge i %)

Verdi A - Verdi C = Verdi E  total brukbar kapasitet
Verdi B - Verdi D = Verdi F  total brukbar %

(Verdi E * 100) / verdi F gir total netto kapasitet.

Da får vi svar på det meste. Temperaturen er ca 20 grader så vi har optimale forhold! Høres det greit ut?

Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

Øystein16

Sitat fra: ReneM på tirsdag 02. mai 2017, klokken 12:46
Skal byttelåne bilen med kone denne uke.

Me har del ein garasje med Teslaeigar. Dei fekk i tillegg ein ny ladbar hybrid. Eg spurte om dei var nøgde med den. Svaret var kort og enkelt "kona er".

Rekkevidde for mannfolk og kvinnfolk er forskjellige - og det har primært med varme å gjera.

Up-grade

Har du kw meter som måler hvor mye du får levert til bilen?
Tungsten silver e-up!

ReneM

Sitat fra: Up-grade på torsdag 04. mai 2017, klokken 12:28
Har du kw meter som måler hvor mye du får levert til bilen?

Enda bedre, jeg henter data direkte fra HV batteriet. Slik har vi eliminert usikkerhet rundt ladet ap i tillegg ;)
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

ReneM

#51
Da er prosjektet i gang! Blir spennende å se resultatet senere i dag.

Har koblet til lader ved 0 km rekkevidde. Da hadde je kjørt 4,1 kilometer med skilpadde i dasboard. VCDS viste at det var nøyaktig 10,0% igjen av batteri (som sikkert er en buffer). Ladetid i Car-Net blir estimert til 4:50 minutter. Med full ladeeffekt tilsvarer det nøyaktig 16 kWh.





Da var bilen fulladet! Her er tallene:

Batteri% ved start: 9.6
Batteri kWh ved start: 8764,151

Batteri% ved slutt: 96
Batteri kWh ved slutt: 8778.969

Total ladet: 86,4% og 14,81 kWh

Tallene blir da følgende (etter 3,5 år og 55.000km):
Brukbar kapasitet: 15,0 kWh (89% av reklamert 16,8 kWh)
Total kapasitet: 17,2 kWh (91% av reklamert 18,7 kWh)

Batteritapet er da ca. 10% etter 55.000 km. Dersom tapet er linear skal vi gå under 70% ved 165.000 km ;) Regner derimot med at tapet flater seg ut. Tar en ny måling om ca. 1 år.

Konklusjon: 15 kWh ser ut til å være en normal verdi. 16,4 er ikke realistisk i det hele tatt. Så jeg tror at vi kan si at 90% etter 3 år er innenfor grensene, og at de som forventer 16,4 kWh må bytte bilen  :D






Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

Up-grade

Flott oppdatering, hvor mye måtte du ut med for VCDS? Skulle gjerne hatt mulighet til å gjort en tilsvarende måling på min bil som har kjørt 106000km på 3,5 år.
Tungsten silver e-up!

Supermann

Flott oppdatering, som stemmer veldig godt med min opplevelse av kapasiteten.

Jeg skulle gjerne sett dette utført på bilen til Marthe også eller på en annen ny bil. Personlig har jeg ikke opplevd noen sporbar endring i kapasitet på min bil som jeg har hatt i to år.

Personlig tror jeg 16,4kwh er en bløff.

e-up er en fin bil, er bare så synd kapasiteten på batteriet er så dårlig.

Up-grade

#54
Inspirert av dagens oppdatering fra ReneM tok jeg å regnet ut ca. hvor stor kapasitet jeg har basert på tilgjengelig data.

Kjørelengde 52km
Forbruk 12kWh/100km
Brukt mengde(nivå måler) 7 av 16 streker.
Temperatur 13-17 grader

Brukt energimengde => 12kWh/100km*0,52=6,24kWh
Estimert total tilgjengelig kapasitet=> 6,24kWh/7*16=14,26kWh

Hvis totalt buffer er 10% så vil jeg ha ca 85% igjen av kapasieteten.
Men hvis jeg forsto deg rett ReneM, så ser det ut til å være 10% nederst alene? Rart hvis alt av buffer er i bund, så kanskje det er 10% i toppen også. Da ender man på  18,7kWh*0,8=14,96kWh. Da har jeg 95% igjen.

Disse dataene kan selvfølgelig ikke stoles på på lik linje med dataene ReneM har kommet frem med, men gir en pekepin.

Hvis du hadde fått låne en helt ny e-up ReneM så hadde det vært utrolig nyttig i denne sammenhengen å få gjort den samme testen på den.
Tungsten silver e-up!

Autowinder

e-Up'en klarte jeg å tyne ned i 9 kWh/100km et par ganger. Bildet er etter tur fra Eggedal til Kolbotn i Juli.
i3 har jeg til nå bare kommet ned i 11,8 med, men jobber med saken. Men Guess O' Meteret er i en annen klasse. Det er presist vinter og sommer, regn, sol eller slaps.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA