Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor bra tilbud har du fått på din ioniq?

Startet av Marthe Brekke, onsdag 08. februar 2017, klokken 12:21

« forrige - neste »

Elmo

Hvor holder du til ??   De kunne vært interessant å byttelåne bil med deg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Marthe Brekke


Elmo

Blir vanskelig da, jeg bor i Asker.

Men for å illustrere at temperatur har MYE å si.
Jeg kjører samme strekning T/R jobben hver dag, 27km, mye E18 i ca 80km/t, 22grader i kupeen.
I morges var det 2-3 plussgrader, estimert rekkevidde ved start var 121km. Estimert rekkevidde etter turen var 77km (altså "brukt" 44km på å kjøre på 27km).
På hjemveien var der 20-21 grader. Rekke vidde startet på 77km. Da jeg kom hjem etter 27km var estimert rekkevidde 75km !! (altså brukt 2km på å kjøre de samme 27km).

Her er forskjellen nesten bare temperaturen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ReneM

Som jeg skrev i en annen tråd må du ser det i sammenheng.

Varme og tilleggsforbruk ved kaldstart i -5 grader: 6kW. Kjører du i 33km/t i snitt bruker du 18kwh/100km. Normal sett går forbruket ned pga 2 faktorer:
- kupeen er oppvarmet og varmebehovet blir mindre
- snitthastighet går opp og tilleggsforbruk faller prosentvis.

Eksempel 1 (utetemperatur -5):
07:30-08:00 t/r barnehagen 5km
09:00-10:30 til jobb 15km
14:00-14:30 fra jobb 15km
16:00-16:30 t/r barnehagen 5km
20:00-20:30 handletur 10km
Total kjøring: 50km
Total kjøretid: ca 2 timer
5x oppvarming fra -5 til 22 grader i normal modus
Forbruk varmeapperat ca 10kwh (ca 60% av batteriet), effektiv rekkevidde 50-70 km

Eksempel 2 (utetemperatur 15 grader):
07:00-08:00 tur til jobb: 60km
16:00-17:00 tur fra jobb: 60km
Kjøring på eco+ (Ingen forbruk varmeapperat, 0% fra batteriet), effektiv rekkevidde 130-160km

Nå må du sammeligne ditt kjøremønster med mine eksempler. Ligger forklaringen der?
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

sveander

Interessant debatt.
Jeg har lest gjennom de fleste trådene her og leste noe om bruk av stilling B kontra D og D1-3 mht forbruk.
Jeg har tenkt litt på det. Kan det være at ved bruk av B så mister du så mye bevegelsesenergi at vinningen går opp i spinningen. Feks i dag så kjørte jeg 10 km og hadde en regenrering på 4kwh/100 km og et forbruk på 14 kwh.
Altså 10 i pluss. Mulig jeg kunne oppnådd det samme med å bare bruke D og bremser?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

ReneM

Sitat fra: sveander på tirsdag 28. mars 2017, klokken 09:28
Interessant debatt.
Jeg har lest gjennom de fleste trådene her og leste noe om bruk av stilling B kontra D og D1-3 mht forbruk.
Jeg har tenkt litt på det. Kan det være at ved bruk av B så mister du så mye bevegelsesenergi at vinningen går opp i spinningen. Feks i dag så kjørte jeg 10 km og hadde en regenrering på 4kwh/100 km og et forbruk på 14 kwh.
Altså 10 i pluss. Mulig jeg kunne oppnådd det samme med å bare bruke D og bremser?

Jeg kjører aldri i 1-3/B. Dette fordi man alltid taper energi i bremseprosessen. Jeg lå bilen trille mest mulig, hvis du likevel må bremse regenereres det likevel. På min strekning har jeg testet det meste og jeg får soleklar best resultat ved å trille. (Kun i nederoverbakkene kan jeg bruke 1-3/B, men jeg pleier å kjøre på Cruise Control, slik at bilen selv regenererer helt trinnløs.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

Elmo

Sitat fra: sveander på tirsdag 28. mars 2017, klokken 09:28
Kan det være at ved bruk av B så mister du så mye bevegelsesenergi at vinningen går opp i spinningen.
Mulig jeg kunne oppnådd det samme med å bare bruke D og bremser?

Ja, jeg er ganske sikker på det. Og hvis du også bremse minst mulig (ved å passe farten ekstemt etter trafikken) så er det enda bedre. Dvs. utnytte bevegelsesenergien maksimalt er best.
Men jeg har gitt opp å delta når denne type diskusjoner "tar av".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Marthe Brekke

Ser flere bruker rekkeviddemåleren som henvisning her. Den sier meg veldig lite, da det er svært ustabil og lite pålitelig.

I tillegg ser jeg andre nevner faktisk rekkevidde ned mot 50 km på fullt batteri. Dette er ikke greit, når de markedsfører reel rekkevidde 80-120 km på vinterstid. Og det er det jeg krangler med dem om. Jeg vet alt som kan påvirke rekkevidden. Og dette vet de også. Og de oppgir fortsatt at bilen har en rekkevidde FRA 80 TIL 120 KM på vinterstid. Det vil si (etter min mening) at så lenge man ikke kjører helt på trynet med fullastet bil og klimaanlegg på fullt, så skal man ikke komme under 80 KM. Det vil også si at om man kjører helt perfekt, det ikke er for kaldt ute (da tenker jeg at mellom 5-10 grader må kunne anses som en varm vinterdag, basert på gjennomsnittlig temperatur i landet), i ECO + og svært energibesparsomt, så skal man kunne oppnå 120 KM. Dette opplever ikke jeg. Og flere av dere beskriver det samme. Er ikke dette da falsk markedsføring? Kan Møller skylde det på brukerfeil, når det er vi brukere som det markedsføres mot?

Mortstokk

Sitat fra: Marthe Brekke på tirsdag 18. april 2017, klokken 10:35
Ser flere bruker rekkeviddemåleren som henvisning her. Den sier meg veldig lite, da det er svært ustabil og lite pålitelig.

I tillegg ser jeg andre nevner faktisk rekkevidde ned mot 50 km på fullt batteri. Dette er ikke greit, når de markedsfører reel rekkevidde 80-120 km på vinterstid. Og det er det jeg krangler med dem om. Jeg vet alt som kan påvirke rekkevidden. Og dette vet de også. Og de oppgir fortsatt at bilen har en rekkevidde FRA 80 TIL 120 KM på vinterstid. Det vil si (etter min mening) at så lenge man ikke kjører helt på trynet med fullastet bil og klimaanlegg på fullt, så skal man ikke komme under 80 KM. Det vil også si at om man kjører helt perfekt, det ikke er for kaldt ute (da tenker jeg at mellom 5-10 grader må kunne anses som en varm vinterdag, basert på gjennomsnittlig temperatur i landet), i ECO + og svært energibesparsomt, så skal man kunne oppnå 120 KM. Dette opplever ikke jeg. Og flere av dere beskriver det samme. Er ikke dette da falsk markedsføring? Kan Møller skylde det på brukerfeil, når det er vi brukere som det markedsføres mot?


Jeg klarer helt fint å kjøre ned et fullt batteri på langt under 80km hvis jeg vil.
Men ved normal kjøring i de temperaturene du nevner, så skal man komme langt lenger enn 50 km. Så kjører du rolig normal kjøring, holder fartsgrensene, har riktig lufttrykk, klima på vanlig temp så høres det ut som det er noe feil med bilen hvis du ikke kommer lenger enn 50 km på et fullladet batteri.

Hvilket forbruk vises på skjermen når du har kjørt ned et fullt batteri på 50 km?

aageaasved

faktisk i dette tilfelle trur jeg at feilen er hos sjåføren.både når det gjelder kjøringen og kunnskapen om bilen før kjøpet

ReneM

Var på "langtur" andre påskedag (Fyllingsdalen-Øygården).

Temperatur på ca 5-8 grader, en del vind og bakker pluss vinterdekk. Tørr vei.

118 kilometer og fortsatt 13 igjen på GOM. Snittforbruk på 11,6kWh/100km. Så 120 kilometer er fint mulig.  :+1:
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

Mortstokk

Sitat fra: ReneM på torsdag 20. april 2017, klokken 22:26
Var på "langtur" andre påskedag (Fyllingsdalen-Øygården).

Temperatur på ca 5-8 grader, en del vind og bakker pluss vinterdekk. Tørr vei.

118 kilometer og fortsatt 13 igjen på GOM. Snittforbruk på 11,6kWh/100km. Så 120 kilometer er fint mulig.  :+1:
Rundt samme forbruk ligger jeg på. Borti det doble når kona har vært ute å fisa rundt.

Elmo

ReneM, ser ut som du bor i Bergen, og det sa trådstarter Marthe Brekke at hun gjør også.
Kanskje dere kunne byttelåne bil en liten tur ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Marthe Brekke

Hei,

jeg skriver ned og måler svært nøye etter hver endte kjøretur.

Når bilen er kald, så har jeg ikke sjans til å komme under 15 Kwh/100 km til jobb (12-14 km). Dette i Eco +. Bilen bruker ekstremt mye bare å komme i gang, og jeg bor i byen.
Langkjøring i Eco + ligger rundt 13 kwh/100 km når det er under 7-8 grader ute.
Langkjøring uten Eco + ligger rundt 15 kwh/100 km når det er under 7-8 grader ute.
Har dessverre ikke fått notert noen målinger når det er minusgrader, da jeg har vært for kald eller hatt hastverk når jeg har stoppet bilen.. Urutinert av meg, men sjeldent det er minusgrader her!
Har flere ganger målt et helt batteri oppbrukt på rundt 100 km med gjennomsnittsbruk på mellom 14-15. Batteriet er jo 16,8 kwh. Da tenker jo jeg at det skal være mulig å kjøre 100 km med 16,8 i gjennomsnitt? Ikke 100 km med 14-15 km?

Jeg har hatt flere som kjører el-bil som har kjørt min, og de gir også tilbakemelding på at den oppleves som svært "tung" og at den har et unormalt høyt forbruk. Men det mener jo forhandler at den ikke har.
De mener 90 km med 6-9 grader ute er helt kurant..

Mortstokk

Sitat fra: Marthe Brekke på onsdag 26. april 2017, klokken 12:44
Hei,

jeg skriver ned og måler svært nøye etter hver endte kjøretur.

Når bilen er kald, så har jeg ikke sjans til å komme under 15 Kwh/100 km til jobb (12-14 km). Dette i Eco +. Bilen bruker ekstremt mye bare å komme i gang, og jeg bor i byen.
Langkjøring i Eco + ligger rundt 13 kwh/100 km når det er under 7-8 grader ute.
Langkjøring uten Eco + ligger rundt 15 kwh/100 km når det er under 7-8 grader ute.
Har dessverre ikke fått notert noen målinger når det er minusgrader, da jeg har vært for kald eller hatt hastverk når jeg har stoppet bilen.. Urutinert av meg, men sjeldent det er minusgrader her!
Har flere ganger målt et helt batteri oppbrukt på rundt 100 km med gjennomsnittsbruk på mellom 14-15. Batteriet er jo 16,8 kwh. Da tenker jo jeg at det skal være mulig å kjøre 100 km med 16,8 i gjennomsnitt? Ikke 100 km med 14-15 km?

Jeg har hatt flere som kjører el-bil som har kjørt min, og de gir også tilbakemelding på at den oppleves som svært "tung" og at den har et unormalt høyt forbruk. Men det mener jo forhandler at den ikke har.
De mener 90 km med 6-9 grader ute er helt kurant..


Sammenliknet med egen bil høres det ut som det er noe som ikke er helt som det skal med bilen din.
Kan det være at bremseklossene henger mot skiver/tromler? Blir felgene varme under kjøring antyder det at bremsene henger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA