Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor bra tilbud har du fått på din ioniq?

Startet av Marthe Brekke, onsdag 08. februar 2017, klokken 12:21

« forrige - neste »

ReneM

Helt enig. Jeg opplever det samme med golfen.

Utetemperatur ca 0 grader.

4 km T/R barnehage når bilen står parkert ute: 21 kWh/t
30 km T/R jobb når bilen står parkert i garasje: 16 kWt/h

Når jeg bruker bilen til BHG turen slår je av varmeapparat med en gang. Slik sparer enn betydelig på rekkevidden. Varme bilen fra 0 grader til 22 grader spiser som sagt batteri.

Fra i dag eller i morgen kan jeg svare hvordan vår up fungerer på Vestlandet. Har kjøpt enn i går så nå er vi full EV i huset ;)
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

ReneM

Da fikk vi vår E-up. 2014 modell met 52000km på telleren.

Første jeg la merke til er at den bruker mer strømm enn golfen med VP. Med mye småkjøring tipper jeg ar vi klarer 70 km. Med kun jobbpendling (24 km t/R) ser det ut at jeg klarer det 3-4 dager. Da blir rekkevidden ca 75-100 km.

Siste uke var det både kaldt og vått så jeg er ikke direkte skremt av rekkevidden. Regner med at 120-140 er mulig om sommeren.

Det som er usikkerheten med vår bil er batteristatus etter 52.000 km. Bilen ser ut som fonkelny (og jeg er pirkete) og bærer ingen preg av slitasje. Bilen har ikke vært hurtigladet heller. Tipper derfor at kapasitetstap er minimal.

Konklusjon: 60-100 km på vinterføre er ikke skremmende
60 ved bare småturer (2 km BHG, 3 km butikk osv)
100 ved lengre turer (jobbpendling 12 km hver vei)
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

Elmo

Sitat fra: ReneM på onsdag 18. januar 2017, klokken 23:42
Første jeg la merke til er at den bruker mer strømm enn golfen med VP.

Nå ja, men du skal nok se at når det blir varmere i været bruker eUp'n betydelig mindre enn eGolf'n.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ReneM

Absolutt. Vi bor på toppen av en høy bakke (ca 110 meter stigning) og antar at e-up klarer det med en god del mindre forbruk (til tross 400 kg lettere enn golfen).

Når jeg følger med med aktuelt forbruk i stillstand er det ca 5 kW for uppen og 1,5 kW for golfen. Kan godt tenke meg at det er forskjell mellom PTE element og varmepumpe. Den dagen Uppen klarer seg uten (eller mindre) PTE varmen tror jeg uppen blir mer økonomisk enn golfen.

Synes forresten at GOM i uppen er mye mer nøyaktig enn golfen. Den viser alltid 176 km (195 i eco+), uansett temperatur. Den faller lett 40 km i de første 10 km. Uppen derimot viste ikke mer en 90 med -10, nå med pluss 5 viste den 119. 
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

ReneM

Sjekket akkurat dekkktrykk med en digital måler som jeg har liggende i e-golfen.

Alle dekk på 2.1 bar.  :o (Har ikke sjekket siden vi har fått bilen). Skal øke til 2.9 i morgen og sjekke om rekkevidde øker.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

eddiex666



Man skal ikke ha rekkeviddeangst å kjøre en E-up.
Som bildet viser så er det ikke mye futt i min bil når det er mindre en minus 5.
Det er faktisk så dårlig batteri ytelse at den må stå om det er kaldt...

Veldig kjedelig å høre om svarene Møller gir kjøperne. Rart at de ikke vil at kjøperne skal føle seg trygge på at de har kjøpt et godt produkt.
Hvis det er slik at en E-up kun kan brukes på varme sommerdager så får de skrive det om bilen.

Ut ifra kjøretøysdata skal min levere 15mil . Den har en 18kw batteripakke..
Om vinteren kan rekkevidden halveres. Dvs 7.5 mil... og så sier garantien at de skal holde inntil 80% etter 8 år.
Jeg tviler på at mine batterier er i nærheten av de tallene..
Jeg har mellom 6 og 7 mil på displayet når den er fulladet og i praksis med svært moderat kjøring og strømforbruk ca 4 mil. Jeg sjekket tripptelleren i går og da så den 3,7 mil på en hel dag med fullt batteri..
80% av dette er sånn ca 3 mil..

Der er vel snart så det ikke er noe vits å bruke den om vinteren...

Når det er sagt så har jeg også klart å tyne 16,5 mil ut av den på en fin sommer dag... Alene i bilen og normal hastighet...

Sent fra min Lenovo A6020a40 via Tapatalk


Mortstokk

Sitat fra: eddiex666 på onsdag 08. februar 2017, klokken 23:01


Man skal ikke ha rekkeviddeangst å kjøre en E-up.
Som bildet viser så er det ikke mye futt i min bil når det er mindre en minus 5.
Det er faktisk så dårlig batteri ytelse at den må stå om det er kaldt...

Veldig kjedelig å høre om svarene Møller gir kjøperne. Rart at de ikke vil at kjøperne skal føle seg trygge på at de har kjøpt et godt produkt.
Hvis det er slik at en E-up kun kan brukes på varme sommerdager så får de skrive det om bilen.

Ut ifra kjøretøysdata skal min levere 15mil . Den har en 18kw batteripakke..
Om vinteren kan rekkevidden halveres. Dvs 7.5 mil... og så sier garantien at de skal holde inntil 80% etter 8 år.
Jeg tviler på at mine batterier er i nærheten av de tallene..
Jeg har mellom 6 og 7 mil på displayet når den er fulladet og i praksis med svært moderat kjøring og strømforbruk ca 4 mil. Jeg sjekket tripptelleren i går og da så den 3,7 mil på en hel dag med fullt batteri..
80% av dette er sånn ca 3 mil..

Der er vel snart så det ikke er noe vits å bruke den om vinteren...

Når det er sagt så har jeg også klart å tyne 16,5 mil ut av den på en fin sommer dag... Alene i bilen og normal hastighet...

Sent fra min Lenovo A6020a40 via Tapatalk

Hvor mange kwh forbruk viste forbrukstelleren i dette tilfellet? 3,7 mil på 3/4 kapasitet hørtes vel lite ut, sett at det kjøres normalt.
I en periode i vinter så merket jeg at bakbremsene mine hang. Kom høyes skrapelyder og merket det godt på kjørelengden. Dette har etter litt hardt bruk av bremsene og brekket løsnet av seg selv.

Jeg tenker ikke over at jeg kjører elbil når jeg er ute å kjører. Tenker ikke på strømsparing, og kjører med min normale kjørestil(som er ifølge med selv en relativt rolig og behagelig kjørestil) Kjører også med klima alltid på 22 grader auto. Da har jeg alltid minst 8 mil kjørelengde.

ReneM

Hadde tatt en tur til forhandler. Vår e-up klarer ca 60 km nå med -10. Da bor vi på en høy bakke (120 meter stigning) og bruker bilen til småkjøring (maks 13 km). Merker at den spiser rekkevidde i kulden men ikke så ekstremt som din.

Vår snittforbruk ligger på godt over 20 kWh/100km. Jeg mener det er høy, men jeg klarer å forsvare det fordi klimaanlegg står på hele tiden (over 5kwh i ekstra forbruk).

Hvis jeg virkelig kjører som en elbillist (noe som fruen ikke gidder og klarer) kan jeg redusere forbruk med opptil 7 kWh/100km. Da varmer jeg kupeen og kjører på eco deretter. I tillegg passer jeg på høyrefoten. Rekkevidden blir da ca 70-80 kilometer med 5 blå.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

aageaasved

skulle gjerne sett kjørekompjuteren på dette, jeg å kan få til samme tall som dette hvis jeg kjører i byen m mye tomgangskjøring m varmaparatet på fult, vil vel si mere en brukerfeil enn at d er feil m bilen

SweetThang

#24
Legger ut litt informasjon om dagens kjøretur så kan dere vurdere og sammenligne litt.

Bor i Grimstad og jobber i Kristiansand. Det går akkurat på vinteren

Til jobb:

Temperatur -5
Snittfart 70
Snittforbruk 14.2
Kjørelengden 47
Kjøretid 40
Rekkevidde 66

Hjem igjen

Temperatur -4
Snittfart - 73
Snittforbruk 15.5
Kjørelengde 47
Kjøretid 38
Rekkevidde 1
Fornøyd e-up eier.

Olemann


Hvordan endte dette Marthe?   Fint med en oppsummering av saken du startet!

(Ser sist aktiv 3. januar, så kanskje det ikke kommer noe slikt?...)

Elmo

Sitat fra: Mortstokk på torsdag 09. februar 2017, klokken 09:45
Jeg tenker ikke over at jeg kjører elbil når jeg er ute å kjører. Tenker ikke på strømsparing, og kjører med min normale kjørestil (som er ifølge med selv en relativt rolig og behagelig kjørestil) Kjører også med klima alltid på 22 grader auto. Da har jeg alltid minst 8 mil kjørelengde.

Akkurat samme her.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ReneM

Sitat fra: Joe DiMaggio på torsdag 09. februar 2017, klokken 15:37
Legger ut litt informasjon om dagens kjøretur så kan dere vurdere og sammenligne litt.

Bor i Grimstad og jobber i Kristiansand. Det går akkurat på vinteren

Til jobb:

Temperatur -5
Snittfart 70
Snittforbruk 14.2
Kjørelengden 47
Kjøretid 40
Rekkevidde 66

Hjem igjen

Temperatur -4
Snittfart - 73
Snittforbruk 15.5
Kjørelengde 47
Kjøretid 38
Rekkevidde 1

Dette er egentlig en fint oppsummering. Hele "problemet" ligger i oppvarming av bilen.

Mener at PTC varmeelement trekker nesten 5kW

Person A: kjører korte strekningen, mye bytrafikk. Sier 25 km/t i snitt. Da koster det 5kW x 4 = 20 kWh/100km i oppvarming. Selvfølgelig går varmeelement ikke på full effekt hele tiden, men mesteparten blir brukt for oppvarming. Det er også en selvfølge at mann trenger mer energi og lenger oppvarming ved kaldere utetemperatur.

Person B (som deg): kjører lange strekninger og høy snittfart. Varmebehovet per time er det samme. Men fordi du kjører såpass høy i snitt er effekten mye mindre.

Det er altså helt normalt at noe får 100km, noe får 80 og noe får 40 km rekkevidden. Hvis jeg vil kan jeg får 1 km rekkevidde, eller ingenting. Det tar bare 4 timer for å tappe batteriet for strøm med full varme på. 

Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

aageaasved


Marthe Brekke

Tusen takk for mange svar. Virkelig ulike opplevelser av rekkevidden på E-up, noen mener det er helt normalt hva jeg opplever mens andre beskriver rekkevidder som jeg ikke klarer å oppnå uansett hva jeg prøver på.

Har sendt formelt krav om hevelse av kjøp med 14 dagers svarfrist. Denne fikk jeg avslag på fra Møller etter 3 uker. De mener at ettersom de har dokumentert at bilen har en rekkevidde på 90 km i 6-9 grader, så leverer bilen i forhold til brosjyre som sier 80-120 km på vinter. Jeg mener dette er helt feil, da 90 km er i nedre sikre av hva brosjyren beskriver at bilen skal levere om VINTEREN.
Jeg får 50-65 km utav bilen når det er mellom -1 og 4 grader ute. 50 hvis jeg har det komfortabelt, 65 hvis jeg kjører ganske uforsvarlig. Mener da med tanke på sikten - bilen er så ekstremt fuktig at uten å ha på klimaanlegget så blir det farlig å kjøre fort.

Har også GPS fra 2013, i en bil jøpt i 2016, som selger har lovd at han skal fikse. Nå har sjefen hans tatt over dialog, som mener at det ikke er dems ansvar å selge bil med oppdatert GPS.

Bremsene begynte også i desember, etter bilen hadde vært inne til testing hos Møller, å lage lyd og å bli svakere. Dette nekter de også å se på/ta ansvar for. Om det er deres feil eller ikke så mener jeg en bil som er 3 mnd gammel burde ha fungerende bremser.

Må nå gå gjennom forbrukerrådet og advokat. Står i fare for å miste jobb, har enorme utgifter på dette og taper mye arbeidstid.

Hvis noen har vært i lignende situasjon, vær så snill å ta kontakt med meg. Trenger råd og veiledning her.

Til info: Hadde en normal rekkevidde på 140-150 km når bilen var ny, i september 2016. Rekord 156 km. Vet å kjøre EL-bil. Har forbruksmåler på den digitale skjermen i bilen, og passer hele tiden på å kjøre så optimalt som mulig. Så dette ligger ikke hos meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA