Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: E-golf vs hyndai ioniq valgets kval

Startet av Ole Irgens, onsdag 08. februar 2017, klokken 08:44

« forrige - neste »

Ole Irgens

Jeg har et 16A uttak med CEE (rund blå) kontakt montert ved P-plassen i fellesgarasjen. Til den har jeg koblet laderen som fulgte med Leafen - har montert en krok under kontakten og stripset ledningen slik at det ikke blir for mye kabelkrøll. Så har jeg kjøpt en CEE/Schuko-overgang slik at jeg får plugget LEAF-laderen inn i uttaket. Dette er en grei løsning som funker for oss. Se vedlegg for detaljer.

Jeg var usikker på om 10A lading ville være nok, men det er det. Vi bruker bilen til jobbkjøring og den vanlige logistikken på kveldstid, og vi har alltid nok strøm til dagens behov. Jeg kan heller ikke huske at bilen ikke har vært fulladet om morgenen når den har stått på 10A lading over natten.

Jeg fikk lagt opp en 16A kurs fordi jeg var usikker på om 10A ville være nok. Da må man ha en CEE-kontakt; det er ikke lov å lade elbiler med mer enn 10A i en Schuko-kontakt på grunn av fare for varmgang. Jeg vil anbefale alle å prøve med bilens egen lader før man investerer i dyre hjemmeladeløsninger. Her vi bor på Bønes i Bergen har vi også tilgang til hurtigladere i nær avstand dersom det skulle knipe - jeg har brukt det ved et fåtall anledninger når vi skulle kjøre ekstraordinært langt på en dag.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Mazzbot

Du bruker shucko uansett da ^^ Jeg har akkurat samme løsning på jobben . Den overgangen er sikkert kjøpt på biltema eller liknende ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Øyst1

Jeg prøvde meg med lader som fulgte med bilen, men den brukte opp mot 17 timer på å lade 100 prosent, og det gikk ikke.
Endte med å legge opp egen kurs til vegglader på 16A. Godkjent med egen sikring og overspenningsvern.

Nå er det aldri problem og har alltid 100 prosent om morgenen, så lenge jeg ikke skrur på forhåndsvarming av bilen. Da er den somregel på 97/98 prosent.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

elektrolux

Regner en på 10A lading får en ca 10t ladetid for å fylle opp et typisk 24 kW batteri. Da kan en kjøre ca 12-15 mil, noe som tar ca 2t.

Altså gir 10A lading ca 24-30 mils rekkevidde / døgn. ;)

Mer enn nok til folk flest.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ole Irgens

Sitat fra: Mazzbot på torsdag 08. desember 2016, klokken 10:41
Du bruker shucko uansett da ^^ Jeg har akkurat samme løsning på jobben . Den overgangen er sikkert kjøpt på biltema eller liknende ?

Overgangen er kjøpt på Clas Ohlson. Så lenge man bruker 10A lader, går det greit med Schuko. Men jeg så på en 16A lader med CEE-kontakt som et alternativ, derfor valgte jeg en større kurs med denne pluggen.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

jkirkebo

Sitat fra: Ole Irgens på torsdag 08. desember 2016, klokken 10:29
Jeg har et 16A uttak med CEE (rund blå) kontakt montert ved P-plassen i fellesgarasjen. Til den har jeg koblet laderen som fulgte med Leafen - har montert en krok under kontakten og stripset ledningen slik at det ikke blir for mye kabelkrøll. Så har jeg kjøpt en CEE/Schuko-overgang slik at jeg får plugget LEAF-laderen inn i uttaket. Dette er en grei løsning som funker for oss. Se vedlegg for detaljer.

Det er en grei løsning ja, og om du senere vil oppgradere ladehstigheten kan du kjøpe en ladestasjon med CEE-kontakt og koble opp selv for 60% raskere lading. Så får man selv vurdere underveis om det er verdt 5-6000 kroner for å få 60% raskere lading samt slippe å pakke opp og ned originalkabelen hver gang man vil ha den med i bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bakskj

Jeg kjøpte en 16A schuko kabel på Finn, 3500 fastpris. Lett og kjekk kabel uten kladd.
Ville ikke brukt den på gamle stikk, men de fleste utendørs stikk og offentlige ladestasjoner har ingen problemer med dette og det er ingen tegn til varmgang. Har forøvrig samme erfaringen med Tesla og 16A lading på schuko, ikke opplevd varmgang en eneste gang på 3 år.

Kan helt klart anbefale den, da det tross alt går 40% raskere å lade opp bilen. 10A kabelen har jeg "fastmontert" hjemme og 16A kabelen er den jeg bruker på jobb/tur. Kan poste linken her om fler er interessert i en "rimelig" 16A kabel uten kladd.
TM3 LR AWD

MrOtto

Finnes det noen test av ladekabler? Virker som det er endel forskjeller fra 10A, hva er den raskeste kabelen? Den som følger med bilen virker jo veldig dårlig med 17t til 100%.

bob-bob

Vil gjerne få legge til at det kan vise seg ut fra tester at parasittisk tap og degradering av batteri kan være en god grunn til å bruke minst 16 A lading.  ( For sakte lading sliter mer på batteriet ....)

Nok en grunn til å bruke hjemmelader med 16A eller evnt 32A om du har 6,6kW lader i bilen .

Mazzbot

Sitat fra: bob-bob på fredag 09. desember 2016, klokken 13:45
Vil gjerne få legge til at det kan vise seg ut fra tester at parasittisk tap og degradering av batteri kan være en god grunn til å bruke minst 16 A lading.  ( For sakte lading sliter mer på batteriet ....)

Nok en grunn til å bruke hjemmelader med 16A eller evnt 32A om du har 6,6kW lader i bilen .

På hvilket grunnlag kan du si det og hva har det å si for batteriet sin del ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

nr1rayner

Sitat fra: MrOtto på fredag 09. desember 2016, klokken 12:42
Finnes det noen test av ladekabler? Virker som det er endel forskjeller fra 10A, hva er den raskeste kabelen? Den som følger med bilen virker jo veldig dårlig med 17t til 100%.

Legg merke til at Øystein har 30 kWh batteri.
De ekstra ca 7-8 kWh han har i forhold til 24 tar i seg selv ca 3-5 timer..
Min 24kWh lader typisk ca 10% pr. time med 10A, og sikkert 1 time på de siste 2-3%, så 0-100% tipper jeg tar 11 timer.

Det er nok forskjell på 10A kabler, men det er nok mer eller mindre minimalt.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Øyst1

Ja, har 30kWh batteri, og det tar sin tid å lade. Ikke hjalp det at Nissan fant på å levere 8A lader med bilen når den var ny. Dette gjaldt mange biler.
Etter mye klaging og venting, fikk jeg endelig en ny lader på 10A.
Denne brukes som lader på hytta. Og hjemme har jeg vegglader.

På hytta med 10A lader bruker jeg ca 16-17 timer på å lade fra 10 prosent til 100.

2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

tiger``n

Noen som har lagt merke til de mange demo eller utstillingsbilene av Leaf som selges nå?
Er nok mange som vil kvitte seg med inventar før året går over i nytt, men kan det være at det også ryddes plass til en ny modell i butikkene mon tro...

nr1rayner

@tiger'n
Dette hører vel hjemme i en helt annen tråd...
Min bil er en tidligere demo, -13 mod gen2, kjøpte den i mars -15.
Det var altså ingen (stor) forskjell den gangen fra en -13 og en -15 modell hvis de skulle ha ny demobil.
Grunnen til at forhandler måtte selge den var visst et krav fra Nissan om at bilene skulle være max så og så gamle.
Derfor ingen automatikk i at ny modell er på vei.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ole Irgens

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. desember 2016, klokken 13:03
Det er en grei løsning ja, og om du senere vil oppgradere ladehstigheten kan du kjøpe en ladestasjon med CEE-kontakt og koble opp selv for 60% raskere lading. Så får man selv vurdere underveis om det er verdt 5-6000 kroner for å få 60% raskere lading samt slippe å pakke opp og ned originalkabelen hver gang man vil ha den med i bilen.

Dersom jeg hadde kjørt bilen ned mot tom hver dag og hadde hatt behov for å ta med originalkabelen ofte, ville nok dette vært en dårlig løsning. Men for vår bruk og vårt ladebehov passer det bra. Og så har jeg også muligheten for å koble opp en 16A ladestasjon eller ladekabel dersom behovene skulle endre seg.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA