Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe S100D nå eller vente på f.eks Q6 E-Tron?

Startet av Vegard Winther, tirsdag 07. februar 2017, klokken 23:37

« forrige - neste »

Vegard Winther

Hei.

Jeg hadde en litt guffen opplevelse med bilen i går kveld og i dag morgen.
I går regna det is. Vet ikke hvordan ellers å beskrive det. Hele bilen var hermetisert av et tykt lag is da jeg skulle dra fra jobben.
(Utrolig hvor fort det gikk å varme opp rutene på bilen, forresten. Alle de andre på jobben stod fortsatt og skrapte for harde livet da jeg kjørte avgårde.)

Senere på kvelden måtte jeg ut en tur. Da opplevde jeg å miste fullstendig kontroll på bilen. Jeg kjørte ikke i mer enn 20 km/t, men hadde null kontroll. Bilen gikk dit den ville. Måtte stoppe helt opp og klarte det med nød og neppe før jeg skle ut i grøfta. Viste seg at hjulbuene var fullstappet av isete sørpe. Fjernet dette, men det hjalp søren meg ikke, fremdeles null kontroll på bilen - og nå kjørte jeg ikke mer en 15 km/t. Har AWD.

Men det fikk meg til å tenke - dette med at hjulbuene blir fulle - i hvilken grad kan dette være farlig?

Og så til det jeg egentlig skulle spørre om. I dag tidlig da jeg skulle kjøre minstejenta i barnehagen, var jeg på vei opp en bratt bakke. Plutselig hører jeg den verste ulyden jeg har hørt fra en bil før. Fra under bilen kommer det en høy, stygg og skarp metallisk skrape- gg gnisselyd. (Litt vanskelig å beskrive en lyd.) Det er høres ut som to distinkte lyder av metalliske deler som skraper og presser mot hverandre. Det var så høyt at minstejenta mi ble skremt, og jeg måtte stoppe bilen. Startet igjen og lyden var der fremdeles, og så med ett ga det seg. Og kom ikke tilbake.

Noen som har en ide om hva dette kan ha vært for noe - og hva jeg bør gjøre med det?

fonberg

Sitat fra: Vegard Winther på torsdag 08. desember 2016, klokken 09:12
Noen som har en ide om hva dette kan ha vært for noe - og hva jeg bør gjøre med det?

Det du bør gjøre er definitivt å ringe Tesla.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

JorgenM

Sitat fra: Vegard Winther på torsdag 08. desember 2016, klokken 09:12
I går regna det is. Vet ikke hvordan ellers å beskrive det.
Det er hva man kaller underkjølt regn.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

JorgenM

Sitat fra: Vegard Winther på torsdag 08. desember 2016, klokken 09:12
Det er høres ut som to distinkte lyder av metalliske deler som skraper og presser mot hverandre. Det var så høyt at minstejenta mi ble skremt, og jeg måtte stoppe bilen. Startet igjen og lyden var der fremdeles, og så med ett ga det seg. Og kom ikke tilbake.

Noen som har en ide om hva dette kan ha vært for noe - og hva jeg bør gjøre med det?
Høres ut som stein i bremsene?
Hender jeg opplever det samme, spesielt like etter strøing. Kviner skikkelig... Jeg stopper opp, kjører et par meter i reversj og så er steinen og lyden borte :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Vegard Winther

Sitat fra: JorgenM på torsdag 08. desember 2016, klokken 09:22
Sitat fra: Vegard Winther på torsdag 08. desember 2016, klokken 09:12
I går regna det is. Vet ikke hvordan ellers å beskrive det.
Det er hva man kaller underkjølt regn.


Det som kom ned fra himmeln var da vitterlig ikke regn.
Trodde underkjølt regn var hva man kalte føret.  :)

Vegard Winther

Sitat fra: JorgenM på torsdag 08. desember 2016, klokken 09:26
Sitat fra: Vegard Winther på torsdag 08. desember 2016, klokken 09:12
Det er høres ut som to distinkte lyder av metalliske deler som skraper og presser mot hverandre. Det var så høyt at minstejenta mi ble skremt, og jeg måtte stoppe bilen. Startet igjen og lyden var der fremdeles, og så med ett ga det seg. Og kom ikke tilbake.

Noen som har en ide om hva dette kan ha vært for noe - og hva jeg bør gjøre med det?
Høres ut som stein i bremsene?
Hender jeg opplever det samme, spesielt like etter strøing. Kviner skikkelig... Jeg stopper opp, kjører et par meter i reversj og så er steinen og lyden borte :)

Hm. Det høres ut som om dette kan være svaret. Det gikk jo fort over etter at jeg hadde stoppet opp. Får krysse fingrene for at det ikke var mer enn det. Er dette vanlig for andre biler? Andre som har opplevd dette?
Kan det være skadelig for bremsene?



JorgenM

Opplever det av og til på min i3 også ja.
Fra hovedvegen til der jeg bor strør de med småpukk (opp til 5 mm størrelse) og er nok disse som setter seg fast i bremsene. Aldri opplevd det der de strør med sand.

https://no.wikipedia.org/wiki/Underkj%C3%B8lt_regn
Var noen fine bilder der også :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Epleskreller

#7
Sitat fra: Vegard Winther på torsdag 08. desember 2016, klokken 09:30
Sitat fra: JorgenM på torsdag 08. desember 2016, klokken 09:22
Sitat fra: Vegard Winther på torsdag 08. desember 2016, klokken 09:12
I går regna det is. Vet ikke hvordan ellers å beskrive det.
Det er hva man kaller underkjølt regn.


Det som kom ned fra himmeln var da vitterlig ikke regn.
Trodde underkjølt regn var hva man kalte føret.  :)

Underkjølt regn er det man kaller supercooled rain på engelsk. Dvs regn som kjøles ned på vei ned og fryser til is når det lander. Typisk når det er litt varmere i høyden enn ved bakkenivå (inversjon).

Solgte fossilbilen min for noen uker siden og da fikk jeg ved prøvekjøringen en liten stein på feil sted ved det ene forhjulet som skrek noe voldsomt. Heldigvis kjente kjøper til fenomenet og ble ikke skremt :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Vegard Winther

Da senker jeg skuldrene og slår meg til ro med at dette er relativt vanlig her oppe i nord.

Og så har jeg lært noe nytt.
Takk for gode svar.


Brede

I 2013 "dødsdømte" vi vel innerskjermene av filt og mange av oss var redde for klabbing og ødelagte innerskjermer.
Er faktisk litt overrasket over at vi i etterkant nesten ikke har sett noen som har hatt problemer med dette, iallefall ikke her inne.
Har selv hatt to hendelser med sørpe som har frosset til is i hjulbuene. Den ene gangen var det umulig å få rattutslag uten at forhjulene låste seg og den andre gangen slo hjulene i hjulbuene ved kjøring på humpete vei.
Har gjort det til en vane å renske for sørpe når jeg har mulighet for det.

Når det gjelder den stygge lyden du nevner, så opplevde jeg nøyaktig det samme i sommer.
Den lyden var det styggeste jeg har hørt fra en bil (og jeg har opplevd et par motorhavarier på andre biler).
Varte to sekunder, så forsvant den.. Kjørte 200m til nærmeste verksted, opp på bukk og full undersøkelse. Fant absolutt ingenting, konkluderte med at det måtte ha vært stein mot bremseskive.
Har jo fått stein i bremsene på andre biler også, men aldri opplevd en lyd på nivå med dette.
Hadde forresten oppgradert bremser og fått montert bremseskjold uka før.

Vegard Winther

Takk for at du deler historien. Høres ut som det samme ja.

Kavorka


vnm

Sitat fra: Vegard Winther på torsdag 08. desember 2016, klokken 09:35
Sitat fra: JorgenM på torsdag 08. desember 2016, klokken 09:26
Sitat fra: Vegard Winther på torsdag 08. desember 2016, klokken 09:12
Det er høres ut som to distinkte lyder av metalliske deler som skraper og presser mot hverandre. Det var så høyt at minstejenta mi ble skremt, og jeg måtte stoppe bilen. Startet igjen og lyden var der fremdeles, og så med ett ga det seg. Og kom ikke tilbake.

Noen som har en ide om hva dette kan ha vært for noe - og hva jeg bør gjøre med det?
Høres ut som stein i bremsene?
Hender jeg opplever det samme, spesielt like etter strøing. Kviner skikkelig... Jeg stopper opp, kjører et par meter i reversj og så er steinen og lyden borte :)

Hm. Det høres ut som om dette kan være svaret. Det gikk jo fort over etter at jeg hadde stoppet opp. Får krysse fingrene for at det ikke var mer enn det. Er dette vanlig for andre biler? Andre som har opplevd dette?
Kan det være skadelig for bremsene?
Har selv opplevd det (på fossilbilen).
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Øyvind.h

Fikk stein mellom bremseskive og skjold på en Saab 900 en gang.

Leide bilhenger, frakter bilen til verksted og fikk dem til å gå over. Svaret var stein på feil plass. Ble en dyr lærdom og mye unødvendig arbeid :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Kavorka på torsdag 08. desember 2016, klokken 12:17
Prinsippet for underkjølt regn demonstreres her :)

Et artig eksperiment å gjøre sammen med ungene. :)  Opplever det stadig vekk når jeg har vann liggende i fryseren over natta. Fryser tvert når korken åpnes.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA