Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Miljøfartsgrense - noe for seg eller tullball?

Startet av Nugatti, mandag 06. februar 2017, klokken 23:24

« forrige - neste »

Nugatti

Heisann

Priusens ladekabel for Mode 2 lading (schuko-->EVSE-klump-->Type 1 (SAE J1772) i bilen) har en ufordelaktig ende på schuko-pluggen sin:


Dette gjør den kronglete å bruke i ladestolper med låsbart lokk siden ledningen stikker såpass ut.

Ideelt sett skulle jeg hatt en slik plugg:


Kan dette la seg bytte relativt enkelt?
Priusens EVSE-klump ser ut til å være universal mtp å kunne bytte ledning avhengig av om du er i England, Sveits, Øst-Europa etc.

elektrolux

Vær obs på at Schuko støpselet kan ha temperatur sensor innebygd.  Det beste er nok å lage en adaptor kabel på 2-3 meter med vinklet Schuko.  Da kan også den tunge kladden legges på bakken eller på bilen,  f.eks under panseret.  Det gir økt sikkerhet mot varmgang på original kabelen,  og økt sikkerhet mot tyveri.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Nugatti på onsdag 07. desember 2016, klokken 09:33
Heisann

Priusens ladekabel for Mode 2 lading (schuko-->EVSE-klump-->Type 1 (SAE J1772) i bilen) har en ufordelaktig ende på schuko-pluggen sin:

Dette gjør den kronglete å bruke i ladestolper med låsbart lokk siden ledningen stikker såpass ut.

Hmm, bor du nord i landet? Her på det sentrale østlandet er innmaten i de fleste eldre ladestolper byttet slik at det er rette støpsler som passer best da stikkene nå peker nedover i ca. 60 graders vinkel. Et vinklet støpsel vil ha ledningen ut fremover og i en 120 graders bøy nedover som legger stor belastning på stikket. Jeg ser det hele tiden på Leaf-kabler som har vinklet stikk.

Når jeg har ladet i f.eks Bodø eller Hammerfest var dog innmaten i stolpene av gammel type slik at jeg fikk problemet du henviser til. Løsningen da var normalt å stikke en liten pinne i mikrobryteren slik at lokket ikke behøvde å være låst (gjelder de blanke Proxll-stolpene).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. desember 2016, klokken 10:27
Her på det sentrale østlandet er innmaten i de fleste eldre ladestolper byttet slik at det er rette støpsler som passer best da stikkene nå peker nedover i ca. 60 graders vinkel. Et vinklet støpsel vil ha ledningen ut fremover og i en 120 graders bøy nedover som legger stor belastning på stikket.

Det kunne de ha ungått ved å rotere kontakten 90o slik at kabelen stakk ut til siden i stedet for fremover?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på onsdag 07. desember 2016, klokken 10:58
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. desember 2016, klokken 10:27
Her på det sentrale østlandet er innmaten i de fleste eldre ladestolper byttet slik at det er rette støpsler som passer best da stikkene nå peker nedover i ca. 60 graders vinkel. Et vinklet støpsel vil ha ledningen ut fremover og i en 120 graders bøy nedover som legger stor belastning på stikket.

Det kunne de ha ungått ved å rotere kontakten 90o slik at kabelen stakk ut til siden i stedet for fremover?

Da ville den kræsjet i sideveggen eller i nabokabelen...

Heldigvis et forbigående problem siden alt nok blir oppgradert til Type 2 i løpet av ikke alt for lang tid. Forhåpentligvis. Flere av de gamle ladestolpene i Nord-Norge er ikke i drift heller, f.eks var den i Havøysund helt død i sommer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nugatti

Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. desember 2016, klokken 09:59
Vær obs på at Schuko støpselet kan ha temperatur sensor innebygd.  Det beste er nok å lage en adaptor kabel på 2-3 meter med vinklet Schuko.  Da kan også den tunge kladden legges på bakken eller på bilen,  f.eks under panseret.  Det gir økt sikkerhet mot varmgang på original kabelen,  og økt sikkerhet mot tyveri.
Hvor vanlig er det med slike temperatursensorer? Også på en tidlig plugin-hybrid med 10A strømtrekk?

Har ei sterk snor på kladden, så den henger alltid i snora med slakk ledning (har enda ikke funnet et strømuttak hvor den ikke kan henges) :)


Adapterkabel betyr skjøteledning, slik jeg skjønner deg. Det er uaktuelt. Det er uansett ikke så mange stolper igjen hvor shuko brukes, men de som er der, ender med kontakten vinkelrett ut mot lokket og bøyer ledningen.
Jeg har også en Type 2 til Type 1 ladekabel (uten kladd) som jeg bruker på de fleste nye ladestasjoner.

Nugatti

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. desember 2016, klokken 10:27
Hmm, bor du nord i landet? Her på det sentrale østlandet er innmaten i de fleste eldre ladestolper byttet slik at det er rette støpsler som passer best da stikkene nå peker nedover i ca. 60 graders vinkel. Et vinklet støpsel vil ha ledningen ut fremover og i en 120 graders bøy nedover som legger stor belastning på stikket. Jeg ser det hele tiden på Leaf-kabler som har vinklet stikk.

Når jeg har ladet i f.eks Bodø eller Hammerfest var dog innmaten i stolpene av gammel type slik at jeg fikk problemet du henviser til. Løsningen da var normalt å stikke en liten pinne i mikrobryteren slik at lokket ikke behøvde å være låst (gjelder de blanke Proxll-stolpene).

Bor på Jevnaker og lader ofte i Hønefoss. Der er det endel Proxxl-stolper igjen, med stikket horisontalt ut mot lokket og de er verst. Har enda ikke vært borti vinklede Schuko-stikk. Uansett har jeg som beskrevet over ei sterk snor på kladden min som jeg får hengt opp på hva det skal være slik at ledningen aldri er under strekk.

Skal flytte til Alta på nyåret, for øvrig. Der er det for det meste Proxxl.

Stikkkontakt

Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. desember 2016, klokken 09:59
Vær obs på at Schuko støpselet kan ha temperatur sensor innebygd.

Ifølge de elektrikere jeg har spurt er temperatursensor på 10A helt unødvendig. Selv bygget jeg om en del danske VW-ladere. Da droppet jeg temperatursensoren(Kuttet den vekk). Disse var riktignok bare 8A.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

jkirkebo

Sitat fra: Nugatti på torsdag 15. desember 2016, klokken 19:56
Skal flytte til Alta på nyåret, for øvrig. Der er det for det meste Proxxl.

Jepp, pluss 22kW Salto-bokser utenfor Rica-hotellet :) Har brukt de et par ganger...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA