Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil i bestilling - Endrer du fra x90 til x100?

Startet av Rolf Marius, mandag 06. februar 2017, klokken 20:37

« forrige - neste »

cra

Det fungerer nok slik at dersom brikke ikke leses (fordi den ikke nås eller ikke er i bilen) så sjekkes det om der er et abonnement knyttet til regnr. Hvis det er det kjøres "standard prosedyre" som om brikken ble lest.

Er enig i at det burde være en smal sak å programmere det slik at om regnr er EL eller EK (eller andre gyldige kombinasjoner) så kunne programløkken avsluttes der og da, evt. bare legge til noe statistikk. Likevel; siden det er gratis synes jeg ikke det er for mye forlangt å tegne et (gratis)abonnement med 2-300kr i depositum for brikka.

Argumentet om at brikka er skjemmende i vinduet kjøper jeg ikke; jeg ser både frisyrer, brilleinnfatninger, sminke og forskjellig annet som er mye mer skjemmende i frontruta enn ei slik brikke.  ;D  Og det funker jo som flere påpeker fint å bare la brikka ligge hjemme. Sånn sett burde brikke være unødvendig, men den er der antakelig for å øke sjansene for gyldig registrering, dersom regnr er uleselig.

Nuvel; det var dagens $.02 :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

JorgenM

Har brikke hos Namdalsprosjektet (Namsos), men fikk regning fra Trondheim på 900,- som jeg ikke betalte. Sendte dem en forklaring på support og la ved brikkenummer hos Namdalsprosjektet og hørte ikke noe mer etter det.
Brikken ligger i hanskerommet på bilen, har aldri fått den til å funke ved bompassering.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Karbad

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. desember 2016, klokken 10:25
For håpe du har rett.
Jeg ønsker ikke å lage merarbeid for noen. Men å programmere om avleserprogrammet til å ikke sende faktura til EL - EK osv er det som krever minst arbeid.
Det er mye mer arbeid å sende brikke til alle EL - EK enn kun å ta dette via avleser.
Det kjører også biler fra andre land på norske veier som har EL og EK på skiltene, men som ikke er elbiler. Dette er forklaringen jeg har fått på at jeg må ha brikke for å unngå faktura.

cra

Kan forsåvidt også enkelt omgås ved at oppdager at man ikke får oppslag i norsk kjøretøyregister. Ved utenlandsk nr likt norsk nr vil det uansett "belastes" den som har gyldig abonnement.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: Karbad på onsdag 07. desember 2016, klokken 15:53
Det kjører også biler fra andre land på norske veier som har EL og EK på skiltene, men som ikke er elbiler. Dette er forklaringen jeg har fått på at jeg må ha brikke for å unngå faktura.

Det er forsåvidt korrekt nok, men dersom skiltavlesning programmene ikke klarer å skille mellom norske og utenlandske bilskilt bør de kanskje heller gjøre noe med det?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Karbad

Evt er det noen fordeler ved å tvinge alle til å bruke brikke som langt overstiger ulempen ved å justere på skiltgjenkjenningsprogrammene.

Øyvind.h

Anskaffer med glede brikke når det er forutsetning for å kjøre gratis. Det er det minste jeg kan gjøre :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tuxedo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. desember 2016, klokken 21:43
Anskaffer med glede brikke når det er forutsetning for å kjøre gratis. Det er det minste jeg kan gjøre :)
Det er det her i Oslo-området (Fjellinjen).  Har vært en forutsetning i mange år.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Amoss

Sitat fra: Karbad på onsdag 07. desember 2016, klokken 20:47
... som langt overstiger ulempen ved å justere på skiltgjenkjenningsprogrammene.

Hvilke ulemper ser du for deg at å fikse ett program til å fungerer etter hensikten - å gjenkjenne bilskilt - vil medføre?

Dersom den "gjenkjenner" ett f.eks. polsk bilskilt som ett norsk så er min påstand at programmet har en svært liten verdi. Jeg vil ikke at mitt abonnement skal kunne belastet for passeringer gjort av en utenlandsk bil som tilfeldigvis har samme bokstav/tall kombinasjon som min bil. Joda, feil kan forekomme, men dersom programvaren konsekvent gjenkjenner dette utenlandske skiltet som norsk så fungerer det ikke etter hensikten.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Karbad

Sitat fra: Karbad på onsdag 07. desember 2016, klokken 20:47
Evt er det noen fordeler ved å tvinge alle til å bruke brikke som langt overstiger ulempen ved å justere på skiltgjenkjenningsprogrammene.
Sett fra bomselskapenes perspektiv selvfølgelig. Ikke forbrukernes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA