Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Havebigfun, mandag 06. februar 2017, klokken 15:20

« forrige - neste »

turfsurf

Skal man ha noe nå, så må man vel igjennom en ny rettssak (litt for sent), eller håpe på at Tesla viser universell goodwill. Tror vel ingen av de er reelle.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

lunitiks

Sitat fra: jazzwheel på søndag 11. desember 2016, klokken 21:29
Er det noen foreldelsesfrist for å klage på mangler på en ny vare?

Visst pokker. Les mitt innlegg her inne
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

hgs

Fint at partene tok til fornuft, men enig med Jazzwheel: Dette hadde vært såpass interessant å få en avklaring på at det var synd saken aldri fikk noen kjennelse. Håper Tesla har lært, og at det blir slutt på slik type gråsonemarkedsføring.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

jazzwheel

Sitat fra: Tuxedo på søndag 11. desember 2016, klokken 21:31
Sitat fra: TeslaK på søndag 11. desember 2016, klokken 21:22
Sitat fra: Tuxedo på søndag 11. desember 2016, klokken 20:13
Spørsmålet nå er om forliket kun gjelder de som deltok i gruppesøksmålet, eller om samtlige P85D-eiere vil få samme kompensasjon?

Tror du på julenissen?
Nå har vel akkurat den karen ikke ytret seg om søksmålet, i hvert fall ikke så langt.

Poenget er at om Tesla lar kompensasjonen kun gjelde saksøkerne, så får de et potensielt omdømmeproblem.  Lar de kompensasjonen gjelde alle (også utenfor Norge), så får de en betydelig utgift.

Nå rettet vel Tesla opp i innholdet på nettsiden og fjernet teksten om 700hk. Alle P85D eiere kan derfor neppe mene at de er berettiget til kompensasjon for denne mangelen - kun de som kjøpte bilen før teksten ble fjernet.

OnlyOne

Sitat fra: hgs på søndag 11. desember 2016, klokken 21:54
Fint at partene tok til fornuft, men enig med Jazzwheel: Dette hadde vært såpass interessant å få en avklaring på at det var synd saken aldri fikk noen kjennelse. Håper Tesla har lært, og at det blir slutt på slik type gråsonemarkedsføring.

Gråsonemarkedsføring? Tesla er heldige de, som har deg..  ;) De har jo vært HELT på siden av regelverket..
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

jazzwheel

Sitat fra: OnlyOne på søndag 11. desember 2016, klokken 22:01
De har jo vært HELT på siden av regelverket..

Er akkurat det vi aldri ser ut til å få svar på.

Øyvind.h

Sitat fra: OnlyOne på søndag 11. desember 2016, klokken 22:01
Sitat fra: hgs på søndag 11. desember 2016, klokken 21:54
Fint at partene tok til fornuft, men enig med Jazzwheel: Dette hadde vært såpass interessant å få en avklaring på at det var synd saken aldri fikk noen kjennelse. Håper Tesla har lært, og at det blir slutt på slik type gråsonemarkedsføring.

Gråsonemarkedsføring? Tesla er heldige de, som har deg..  ;) De har jo vært HELT på siden av regelverket..

Ja de slapp nok rimelig unna med forlik fremfor rettssak. Tror jeg.
Men god utbetaling for eierne, så har nok Tesla lært å være mer nøyaktig fremover :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

teslade

#97
Flott, regner med mange har sittet og ventet på dette.

Da vet en at en kan få erstatning og hvilket beløp en kan forvente å få i erstatning.

For P85D-kjøpere som ikke for erstatning foreslår jeg at de varsler Tesla om at de også forventer erstatning.

Hvis ikke Tesla utbetaler erstatning, så koster det ca. 1000 kr å ta saken til Forliksrådet uten advokat. Hadde vært flott om noen har utkast til en forliksklage i denne saken. Forliksrådet burde kunne avgjøre saken, men i kompliserte saker så kan de velge å ikke avsi dom. Det burde vel ikke være så komplisert om en viser til forliket.

En småkravsak i Tingretten er neste skritt om det ikke blir fordelaktig dom i Forliksrådet, da er saksomkostningene en må dekke for motparten ved tap begrenset til 20 % av kravet.

Tar forbehold om feil, regner med det er en del rettskyndige og Tesla-aksjeeiere her på forumet som vil finne eventuelle feil.

lunitiks

#98
Sitat fra: teslade på søndag 11. desember 2016, klokken 22:20
Hvis ikke Tesla utbetaler erstatning, så koster det ca. 1000 kr å ta saken til Forliksrådet uten advokat.
Kr 1025,-

Sitat
Forliksrådet burde kunne avgjøre saken, men i kompliserte saker så kan de velge å ikke avsi dom. Det burde vel ikke være så komplisert om en viser til forliket.
Saken er for komplisert. Forliket forenkler ingenting for andre enn de som var med i forliket. For andre har det ingen rettslig presedens, og verken forliksråd eller domstolene er bundet til å følge forliket ved å dømme Tesla til å betale noe som helst.

Sitat
En småkravsak i Tingretten er neste skritt om det ikke blir fordelaktig dom i Forliksrådet, da er saksomkostningene en må dekke for motparten ved tap begrenset til 20 % av kravet.
Det blir kun småkravssak hvis du som saksøker velger å begrense deg til å kreve 65.000,- (dvs under 125k). Noe som ville være idiotisk hvis man først skal reise sak. Kjører du småkravssak kan du risikere mer enn 20% av tvistesummen i saksomkostninger, men det skal utrolig mye til. Tesla vil for sin del også bare risikere å måtte dekke 20% av dine saksomkostninger.


EDIT: Forhåpentligvis får vi en presseuttalelse fra Tesla Norge snart, hvor de klargjør sin posisjon ift. disse spørsmålene. Gjør de det ikke, er min anbefalning å snakke med en advokat raskt for å få oppklart spørsmålene. Kanskje Wikborg Rein & Co tar imot slike spørsmål
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

weld77

Er det noen som har noen formening om hvor mange det er som kjøpte P85D før de endret infoen og som har sendt inn klage til Tesla men som ikke er part i denne saken?

P85D_BC_TORQ

Jeg har en P85D, og ikke sendt inn noen klage.
Men har som de fleste andre fulgt saken av interesse for å se om det ville føre noe sted.
Nå har jo Tesla gått med på et forlik og vil ha saken ute av verden virker det som.
Regner med de også har budsjettert inn flere krav nå som denne saken har kommet ut i media.

Vurderer og sende inn en klage selv, og kreve kompensasjon på lik linje med de andre som var med på "første runde". Jeg kjøpte også bilen når de reklamerte med 700HK og aks uten å nevne rollout.
P85D - Metallic Grå - Tech - Premium - Vinterpakke - Beige Next-Gen - Pano - 21" Turbin - Luftfjæring
Confirmed: 18.3.2015
In production: 17.4.2015
Transit: 22.4.2015
Delivered: 22.6.2015

Øyvind.h

#101
Sitat fra: weld77 på mandag 12. desember 2016, klokken 10:21
Er det noen som har noen formening om hvor mange det er som kjøpte P85D før de endret infoen og som har sendt inn klage til Tesla men som ikke er part i denne saken?

Det er nok ikke mange som har en sak utover de som har vært med i denne runden. Derimot er det kanskje en del som ikke har klaget og som tror at de nå er berettiget til noe, selv uten dokumentert reklamasjon.

Mtp tidsvinduet man skal være innenfor ift at kjøpet skal være likt som det klagen handlet om, og dokumenterbar melding om mangel etter mottatt bil og innen rimelig tid, er nok svært få som vil nyte godt av forliket som ikke var direkte med i det.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

#102
Ingen reklamasjon, ingen krav. Husk at denne saken har vært veldig, veldig (veldig) godt kjent i en god stund nå.

Å sende inn en reklamasjon for første gang nå er dessverre bortkastet tid og blekk  :-[  Det er også noe som heter Passivitet. Eventuelle nye krav / trusler som kommer fra andre nå, som riktignok har reklamert men som ikke har fulgt opp og deltatt i prosessen på noen måte, vil slite mer enn de som reiste saken gjorde  :-[ 
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Espen Hugaas Andersen

Det er ganske klart at forliket kun gjelder de som har gått til sak. Kjernen av saken går på hva kjøperen forventet når han kjøpte bilen, og om markedsføringen har vært tilstrekkelig misvisende til å påvirke kjøpsavgjørelsen. Dette er i utgangspunktet noe man må vurdere sak for sak. Avgjørelsen vil også neppe ha noen som helst slags betydning utenfor Norges grenser. Reglene i Norge er uvanlig strenge og legger nesten alt ansvar på selger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

weld77

Jeg mener å huske at forbrukerrådet mottok temmelig mange klager i fjor høst - betydelig flere enn de som var med på denne saken. Å klage for første gang nå har neppe særlig mye for seg, men om det er et betydelig antall som faktisk klaget for lenge siden men som ikke var med på denne rettssaken/forliket så kan det jo kanskje dukke opp flere krav etter hvert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA