Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Havebigfun, mandag 06. februar 2017, klokken 15:20

« forrige - neste »

lunitiks

Er CP85DOWW-tråden lagt frem som dokumentbevis?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

AppleKnocker

Sitat fra: RonnyØ på torsdag 08. desember 2016, klokken 07:09
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. desember 2016, klokken 21:14
Sitat fra: ChrML på onsdag 07. desember 2016, klokken 17:34
Det blir litt samme som å selge en vaskemaskin som trommelen kan ta 12 kg. Men unnlate å nevne eller skrive med liten tekst at bare trommelen klarer det, mens motoren som driver den bare klarer 8 kg. Brukeren kjøper den med en forventning om at han kan vaske 12 kg, men kan i praksis bare vaske med 8 kg.

Det blir vel mer som å selge en vaskemaskin med 2000 watt motor som kan ta 12kg. Når kjøperen måler at den kun drar 1500 watt fra veggen, klager han sin nød. Fordi han har skrytt til naboen at har har 2000 watts trommel. Men den tar fortsatt 12 kg.

Sett opp i mot måten 0-100 ble målt, så tenker jeg trommelen tar 10,5kg jeg.. :)

Njah, Forbrukertvistutvalget har skjønt det:
Til tross for den manglende effekten, oppnår bilen imidlertid angitt toppfart og akselerasjon, og klageren har ikke godtgjort hvilke praktiske konsekvenser, om noen, som følger av mangelen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øyvind.h

Det er nok lurt å sette seg inn i dokumentasjonen som ble benyttet for å bevise akselerasjon  ;D
Eller enda bedre - gå igjennom alle Teslas argumenter og dokumentasjon. Det er ganske artig lesning.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cookie Monster

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 08. desember 2016, klokken 14:19
Sitat fra: RonnyØ på torsdag 08. desember 2016, klokken 07:09
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 07. desember 2016, klokken 21:14
Sitat fra: ChrML på onsdag 07. desember 2016, klokken 17:34
Det blir litt samme som å selge en vaskemaskin som trommelen kan ta 12 kg. Men unnlate å nevne eller skrive med liten tekst at bare trommelen klarer det, mens motoren som driver den bare klarer 8 kg. Brukeren kjøper den med en forventning om at han kan vaske 12 kg, men kan i praksis bare vaske med 8 kg.

Det blir vel mer som å selge en vaskemaskin med 2000 watt motor som kan ta 12kg. Når kjøperen måler at den kun drar 1500 watt fra veggen, klager han sin nød. Fordi han har skrytt til naboen at har har 2000 watts trommel. Men den tar fortsatt 12 kg.

Sett opp i mot måten 0-100 ble målt, så tenker jeg trommelen tar 10,5kg jeg.. :)

Njah, Forbrukertvistutvalget har skjønt det:
Til tross for den manglende effekten, oppnår bilen imidlertid angitt toppfart og akselerasjon, og klageren har ikke godtgjort hvilke praktiske konsekvenser, om noen, som følger av mangelen.


Rart de likevel fikk tilkjent 50 000 i erstatning hos forbrukertvistutvalget :P

Nå vet jeg ikke hva de som klaget til de la fram, men vi har masse bevis på at den ikke klarer 0-100 på oppgitt tid.

Tesla svarte uansett med å saksøke de som vant fram med 50 000 i erstatning hos forbrukertvistutvalget.

2015 P85D

ChrML

#34
Husk at i Norge er det veldig strenge regler for markedsføring. Det er ikke kun hvorvidt teksten er teknisk riktig, men hvordan en vanlig mann uten spesiell kompetanse vil tolke det.

"Like bra, bare billigere" ble slått nedpå. Det er helt sikkert riktig, for mange, men det fremstår som OneCall er billigst for alle, uansett bruksmønster, noe de ikke kunne dokumentere.


Vaskemaskin 6 kg, 2500 kr
Vaskemaskin 8 kg, 2800 kr
Vaskemaskin 12 kg (*1), 4000 kr

Hvem vil du kjøpe hvis du ønsker den grommeste? Dem til 4000 kr selvfølgelig. Men ville blitt veldig skuffa etterpå hvis *1 viser seg å være et punkt i manualen som sier at det gjelder 12 kg klær som allerede er våte på vei inn. Kun 8.7 kg tørre klær.

Da har jeg betalt vesentlig mer for et produkt som fremstod mye bedre, men på bare reellt marginalt bedre.

edakcots

Spennende utfall blir det...
Forholdet HK/Vekt er jo avgjørende for prestasjon, dette gjelder alle biler.
Her kan dere legge inn hvilken bil dere vil, så får dere forventet prestasjon fra 0-100:

http://www.060calculator.com
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Griffel

#36
Sitat fra: edakcots på fredag 09. desember 2016, klokken 08:28
Spennende utfall blir det...
Forholdet HK/Vekt er jo avgjørende for prestasjon, dette gjelder alle biler.
Det er nok en sannhet med modifikasjoner, og ulikt for de forskjellige typer motorteknologier, gear-typer osv.

Effekt-tall (hp/ps/kW) som et enkelt tall kan nok i noen grad brukes når en sammenligner biler med nogenlunde lik teknologi, et enkelt tall for moment er ikke brukbart til noen ting, oppgis av fabrikantene av hensyn til bil-journalister, men er ikke nyttig for forbrukere til annet enn lunch-skryt. Å sammligne hk tall for en elbil uten gear med hk tall for en bensinbil er lite nyttig.

Elbilen har ikke samme behovet for å forvandle hk til skyv gjennom variabel gear.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

lunitiks

#37
Om forbrukerne får fullt medhold, og dette gis virkning for alle 126 som venter på utfallet av dette... Vi snakker 16-17 millioner, pluss saksomkostninger?

18-19 mill, totalt?


Motsatt hvis Tesla vinner fullstendig, halvannen mill i saksomkostninger, delt på 126... 12 tusen per hode? Eller blir regninga kun delt på de 10 som deltar i selve rettssaken (150.000 pr saksøker)?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

ChrML

Sitat fra: Griffel på fredag 09. desember 2016, klokken 00:16
Sitat fra: ChrML på torsdag 08. desember 2016, klokken 16:17
Det er ikke kun hvorvidt teksten er teknisk riktig, men hvordan en vanlig mann uten spesiell kompetanse vil tolke det.
Da kommer jeg på hun som klagde på vaskemaskinen som ikke gjorde tøyet rent. Det sto at den tok 8kg tørt tøy så hun gikk ut fra den ikke trengte vann.

Heldigvis er det en viss fornuft i lovsystemet.

Det forventes ikke av bestemor som kjøper ny bil at hun vil skjønne at batteriet begrenser effekten til 470 hk når reklamen sier 700 hk motoreffekr. Det krever teknisk forståelse for å hele tatt vite at det er noe man bør undersøke nøyere før man aksepterer.

Derimot å forstå at tøyet nødvendigvis må bli vått for å kunne vaskes er å vurderes som allmennkunnskap.

Griffel

#39
Nå vil bestemor uansett være veldig fornøyd med sin Tesla om den akselererer fra 0-100 på under 4sek.

Sitat fra: ChrML på torsdag 08. desember 2016, klokken 16:17
Det er ikke kun hvorvidt teksten er teknisk riktig, men hvordan en vanlig mann uten spesiell kompetanse vil tolke det.
Da kommer jeg på hun som klagde på vaskemaskinen som ikke gjorde tøyet rent. Det sto at den tok 8kg tørt tøy så hun gikk ut fra den ikke trengte vann. (Dette er en sann historie)

Sitat fra: ChrML på torsdag 08. desember 2016, klokken 16:17
Vaskemaskin 6 kg, 2500 kr
Vaskemaskin 8 kg, 2800 kr
Vaskemaskin 12 kg (*1), 4000 kr

Hvem vil du kjøpe hvis du ønsker den grommeste? Dem til 4000 kr selvfølgelig.
Det er vell muligens heller slik:

Vaskemaskin 8 kg, 3000 kr Sentrifuge 14000 omdr/min 1,5hk
Vaskemaskin 8 kg, 4000 kr Sentrifuge 15000 omdr/min 2,5hk
Samme fabrikat, men den til 4000 har også litt annet ekstra.

En kjøper selvfølgelig den grommeste uansett behov.

Så viser det seg:
Ingen av dem trekke den effekten som er stemplet på motoren, siden det er ikke nødvendig for den spesifiserte ytelse.

Den billigste sentrifugerer i virkligheten med 14400 omdr/min (selv om ikke den heller utnytter motoren på 1,5hk).
Siden den rimligste sentrifugerer raskere enn spesifisert mener saksøker at den dyreste koster 900kr for mye.

Så kan det tenkes at den dyreste bare har 14950 omdr/min.
Det er en mangel. Derfor har jeg mer tro på akselerasjons-argumentet enn på hk.

En fordel er det nok for Tesla eiere at motparten roter det til med håpløse begreper som "motorkraft" og "kjøretøykraft".
hk/ps/hp/kW er ikke kraft, men effekt som er noe motoren kan yte for å oppnå visse krav. Oppgitt effekt er alltid et tall som gjelder under visse forutsetninger i et begrenset turtallsområde.

Og motoren leverer aldrig mer effekt enn det som kreves i øyeblikket. for eksempel 7% stigning (veldig bratt) 100km/h tilsvarer vel omtrent 50kW (70kh). Dette vil motoren levere enten motoren er stemplet 50kW eller 500kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

lunitiks

@Griffel du har tydeligvis matte- og fysikkunnskapen i boks. Er det mulig å beregne hva aks.tid 0-100 ville vært med 700HK (ikke batteribegrenset til 450'ish eller hva det var)? Eller er dette et god-dag-mann-kosteskaft spørsmål?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Griffel

#41
Sitat fra: lunitiks på fredag 09. desember 2016, klokken 16:50
@Griffel du har tydeligvis matte- og fysikkunnskapen i boks. Er det mulig å beregne hva aks.tid 0-100 ville vært med 700HK (ikke batteribegrenset til 450'ish eller hva det var)? Eller er dette et god-dag-mann-kosteskaft spørsmål?
En må sette noen forutsettninger akselerasjon er også begrenset av hva en kan overføre fra hjul til vei. Dette bestemmes av friksjon.
Vegvesen opererer med tørr vei 0,8 -1. Er friksjonen 0,8 er 3,2 sek umulig. Så om en har gode dekk på tørr litt slitt asfalt setter jeg maksimal akselerasjon til 10m/s2 hårfint over 1g.
Bilen kan da holde dette opp til ca.82km/h da er effekten som kreves ca. 680hk, og akselerasjon må reduseres gradvis ned mot 8m/s2 og 0-100 på under 2,9 sek. Med bedre friksjon på bane enda litt raskere. Da har jeg brukt en totalvekt på 2200kg.

I 100 km/h på flat vei leverer motorene ca.16-17kW (22hk) ytelse over dette kan brukes til stigning og akselerasjon.

P=v*m*a
P=effekten som akselerasjonen krever i W (1kW =1000W)
m=masse av kjøretøy i kg
a=akselerasjon i m/s2
v=hastighet i m/s

Si at en har 400kW (544hk) tilgjenglig når en kjører i 30km/h dersom det ikke begrenses av friksjon hjul vei ville det gi en akselerasjon på 22m/s2 eller 2,25g.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jlan

#42
Det  må tas hensyn til at motoren er momentbegrenset på lave turtall, enten på grunn av hjulspinn eller interne begrensninger.
https://electrek.co/2016/06/20/tesla-model-s-p90d-ludicrous-power-output-horsepower/
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Espen Hugaas Andersen

Med 700 hk tilgjengelig, maks 1,1G og 2200 kg, så vil man være begrenset av dekkene opp til 78 km/t, og deretter vil man være begrenset av effekten.

0-78 km/t ville gjøres unna på 2,01 sekunder, deretter vil 78-100 km/t unnagjøres på 0,64 sekunder. Altså vil 0-100 km/t kunne gjøres på 2,65 sekunder.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

lunitiks

Griffel: *blablabla* under 2,9 sek *blablabla*
Espen: *blablabla* 2,65 sekunder.

To raske vurderinger tilsier altså under 3 sek.

Any objections?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA