Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva syns dere en fair pris på ny Leaf hadde vært nå at Ioniq etc. er her ?

Startet av moby666, mandag 06. februar 2017, klokken 09:49

« forrige - neste »

moby666

http://pushevs.com/2016/12/04/bmw-i3-vs-nissan-leaf-vs-hyundai-ioniq-electric/

Skuffende kort rekkevidde på Leafen i denne testen. Ioniq bekrefter igjen at den har lengst rekkevidde av kortrekkevidde bilene. Imponerende at de klarer å ha så mye lavere forbruk enn i3 og Leaf
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

tutti

Skulle vært interessant å sammenligne også nåværende egolf.

Tipper den har lavere forbruk enn Leafen. Kanskje den ville ha hatt samme rekkevidde i praksis?

Cowboystrekk

Ioniq med oppgradert batteri om et par år vil jo bli en skikkelig vinner. Leaf imponerte meg for 4 år siden, idag not so much. For høy luftmotstand tror jeg er et av hovedproblemene. Når jeg har på R2-dekkene på Teslaen min med klima avskrudd greier jeg å oppnå omtrent samme forbruk som leaf med samme dekk. Min bruker mer ved aks, i motbakker etc, men på noen strekker hvor jeg lar begge bilene trille med nøytralt gir kommer Teslaen lengre før den faller under en gitt hastighet. Teknogeek som jeg er har jeg ei fast strekke hvor jeg setter bilene i nøytral og triller til et gitt punkt hvor jeg avleser hastighet, det har gitt noen interessant resultater hvor jeg bl.a ser hvor stor forskjell det er på sommerdekk med F i rullemotstand mot vinterdekk med B :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

KapteinLefso

Håpløs test sett fra norske øyne. I alle fall for de fleste av oss. Snitthastigheten for i3 var over 81 km/t. 77 km/t for Ioniq. Lykke til med å holde det på den dagligdagse kjøringen her i Norge!

For å sitte det i perspektiv. Snitthastigheten for i3 er høyere i denne testen enn høyste tillatte hastighet i hele fylket jeg bor i.

i3 har i tester vist høyere effektivitet enn Ioniq når snitthastigheten er lavere.

Er i3 bra på motorvei? Nei det er den ikke. Er Ioniq mer gjerrig enn i3 på normal norsk kjøring (ikke hyttur eller pendling på motorvei)? Nei det er den ikke.
2017 BMW i3

turfsurf

Hm, jeg har enda ikke sett en test der i3 er mere effektiv enn Ioniq. Tvert i mot, EPA rater forskjellen som større i "city" enn på landevei mellom Ioniq og i3.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)


Stikkkontakt

I denne tyske testen kjører de bevisst økonomisk:

http://www.autobild.de/artikel/bmw-i3-hyundai-ioniq-test-10946555.html

280 mot 245.

Jeg er imponert over effektiviteten til Ioniq ,men er ikke i tvil om at jeg heller ville valgt BMW i3. Jeg får "Fully charged" for 324.000 kr.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

arthur

"Urban test range" for BMW i3 på 175 miles må da være en (skrive) feil når "NEDC claimed range" sier 124 miles?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Stikkkontakt

Sitat fra: arthur på onsdag 07. desember 2016, klokken 08:38
"Urban test range" for BMW i3 på 175 miles må da være en (skrive) feil når "NEDC claimed range" sier 124 miles?

Det er vel "NEDC claimed range" som er feil? Eller BMW oppgir vel 200 km reell rekkevidde og 312 km teoretisk.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

moby666

Selv om prisen på fullpakket i3 og ioniq hadde vært lik, ville jeg helt klart valgt ioniq. Hovedgrunnen til dette er sikkerhet på bilen.

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 07. desember 2016, klokken 08:37
I denne tyske testen kjører de bevisst økonomisk:

http://www.autobild.de/artikel/bmw-i3-hyundai-ioniq-test-10946555.html

280 mot 245.

Jeg er imponert over effektiviteten til Ioniq ,men er ikke i tvil om at jeg heller ville valgt BMW i3. Jeg får "Fully charged" for 324.000 kr.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

gigafactory

Autocar-testen har kjørt en runde og så multiplisert estimert forbruk i bilen med oppgitt batterikapasitet, altså 33 kWh for i3 og 28 kWh for Ioniq, som gjør den urbane rekkevidden ganske nyttesløs. NEDC har de ikke noe særlig konsept om heller, men det som er interessant er jo forbruket i seg selv. Likevel, med tanke på at de ikke virker å ha videre greie på elbiler og at det ikke er oppgitt hvordan de har testet greiene annet enn at de har kjørt rundt i Londons rushtrafikk, så hadde jeg tatt testen med en stor klype salt.

Men jeg hadde brukt den samme saltklypa på MPGe-tallene fra EPA. US i3 er ikke lik EU i3. Da 94 Ah-versjonen kom veide plutselig både 60 Ah og 94 Ah i USA 100 kg mer enn de respektive EU-versjonene. Utnyttbar batterikapasitet er omlag 2 kWh lavere for 94 Ah-versjonen i USA. "Gammel" 60 Ah i3 fikk 124 MPGe, "ny" 94 Ah fikk 118. Fem prosent nedgang både i by og på motorvei rimer ikke helt. De inkluderer jo ladeeffektivitet i disse tallene også og det er et ekstra usikkerhetsmoment.

Electrix

Sitat fra: Leif Erik Gullanger på onsdag 07. desember 2016, klokken 02:07
Håpløs test sett fra norske øyne. I alle fall for de fleste av oss. Snitthastigheten for i3 var over 81 km/t. 77 km/t for Ioniq. Lykke til med å holde det på den dagligdagse kjøringen her i Norge!
I sommer hadde jeg ca 80km/t i snittfart fra Oslo til Kristiansand med min Leaf 2012 når jeg trekker fra ladetiden på ca 1 time. Tar man da med at jeg startet fra nordsiden og dermed kjørte gjennom hele Oslo og at det i tillegg er noen 60 og 50 soner på veien så er det helt klart at noen av etappene mellom mine 4 hurtigladinger hadde snittfart godt over 80km/t, antakeligvis hadde enkelte etapper over 100km/t i snittfart.

Sånn sett er jeg mer interessert i rekkevidden i 100 eller 110 km/t enn i bykjøring, for det er nettopp her det betyr mest. I det daglige kjører jeg enten under rekkevidden eller så lader jeg litt når den likevel står parkert.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Vollis47

#12
I sommer hadde jeg ca 80km/t i snittfart fra Oslo til Kristiansand med min Leaf 2012 når jeg trekker fra ladetiden på ca 1 time. Tar man da med at jeg startet fra nordsiden og dermed kjørte gjennom hele Oslo og at det i tillegg er noen 60 og 50 soner på veien så er det helt klart at noen av etappene mellom mine 4 hurtigladinger hadde snittfart godt over 80km/t, antakeligvis hadde enkelte etapper over 100km/t i snittfart.

Sånn sett er jeg mer interessert i rekkevidden i 100 eller 110 km/t enn i bykjøring, for det er nettopp her det betyr mest. I det daglige kjører jeg enten under rekkevidden eller så lader jeg litt når den likevel står parkert.
[/quote]
Da må du vei i perioder ligge ganske mye over fartsgrensene eller det må være lite annen trafikk.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Electrix

Fredag kveld 19:30 fra Oslo, da jeg ikke rakk å komme avgårde før rushet jobbet jeg likegodt litt lenger. Ganske tett trafikk den første halvdelen av veien, men den fløt greit. Mesteparten i venstrefeltet 3 sekunder bak en varebil, bobil eller større SUV, (ikke-aerodynamiske biler). Stort sett rett rundt fartsgrensa i GPS-kilometer dvs ca 10% over på speedometeret på Leafen. Det er jo en del 100 og 110 strekk der som trekke hastigheten opp.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

AppleKnocker

Sitat fra: Leif Erik Gullanger på onsdag 07. desember 2016, klokken 02:07
Håpløs test sett fra norske øyne. I alle fall for de fleste av oss. Snitthastigheten for i3 var over 81 km/t. 77 km/t for Ioniq. Lykke til med å holde det på den dagligdagse kjøringen her i Norge!

For å sitte det i perspektiv. Snitthastigheten for i3 er høyere i denne testen enn høyste tillatte hastighet i hele fylket jeg bor i.

"Triangelet" som utgjøres av E6 fra Svinesund-Hamar-E18 Tønsberg har svært mye 110 og 100 sone.
Her bor nesten halve Norges befolkning. Hvis man kjører på tider av døgnet med lite trafikk, og ikke er så prektig at man holder fartgrensen slavisk, blir snittfarten lett over 100km/t på mange av disse veiene. Så fra mitt ståsted skulle jeg gjerne sett en mer realistisk test med høyere snittfart.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA