Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Alle parkeringsplasser i Oslo Sentrum fjernes fra 1 juni (Ring 1)

Startet av espenri, mandag 06. februar 2017, klokken 08:44

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 18. februar 2017, klokken 00:14
De færreste av oss drar til bilbutikken og blar opp 300'+ uansett hvor mye man måtte spare og/eller tvinges til å skifte drivstoff.

Nah, men besparelsen vil bety en del på hastigheten man vil bytte ut bil på. Selv om man ikke vraker alle bensinbiler "over natta" for å å kjøpe elbil, så vil nok elbilen gjøre at levetiden til bensinbilene ikke blir like lang, som når alternativet var å bytte ut i en annen bensinbil. Så selv om bensinbiler vil være med oss en god stund etter at den siste nye bensinbil er solgt, tror jeg ikke vi skal se på historiske data for å kalkulere hvor lang levetid de vil få.

nr1rayner

Man må ha penger for å spare penger. Det er nok mange som må ta opp lån for å kjøpe seg bruktbil til 20.000...

Mye kommer an på hvordan det fortsetter med incentiver og alternativt forbud, men tviler faktisk på at snittalder vil endre seg enormt fra slik det har vært historisk.
Om noe, vil vel mange fossilbiler bli en kuriositet ("klassikere"), og dermed få et lengre liv enn de normalt ville fått  :P
Men, egentlig har det jo ikke så utrolig mye å si hvor mange fossilbiler man har igjen, så lenge de ikke er på veiene  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ebe

Sitat fra: Jejl på fredag 17. februar 2017, klokken 10:28
Jeg tror det trengs en lovendring før elbilen virkelig tar helt over.
Var for ikke så lenge siden i en splitter ny parkeringskjeller til 60 nye leiligheter. De hadde ikke et eneste utak til strøm i hele kjelleren! Her skulle ingen få støvsuge bilen sin gratis på borettslagets bekostning. Det var fine leiligheter, men selvfølgelig uaktuelle for flere og flere etterhvert som tiden går.

Får vi en lovendring som fører til at de aller fleste får mulighet til å lade bilen når den ikke er i bruk, så kommer nok det virkelig store gjennombruddet. For dem som ikke har mulighet til å lade hjemme eller på jobb så blir nok elbil uaktuelt.

Dette er på gang. I Bergen kommune vedtas de fleste nye reguleringsplanene med bestemmelsen "Alle parkeringsplasser skal tilrettelegges for strømuttak". Da er utbygger pliktet til å tilrettelegge hver eneste plass.

Kommuneplanen skal rulleres i år, kanskje er politikerne tøffe nok til å vedta det samme her?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Håper bare ikke politikerne fjerner de statlige incentivene for tidlig. Fjernes de i 2020, så vil aldri elbiler ta over markedet.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

turfsurf

Sitat fra: nr1rayner på fredag 17. februar 2017, klokken 23:58
Men, som sagt, hvis/når man kommer dit at elbilen har rekkevidde omtrent som dagens fossiler OG ca 350kw lader (dette jobbes det med), trenger man ikke å endre mønster for "tanking" nevneverdig fra det man gjør i dag.

Hvis du bytter ut trenger med må så blir det riktig. Du fremlegger det som om det er ønskelig å beholde fossilers tankemønster, noe det for det store flertall ikke er. Kun for de som ikke har lademuligheter hjemme eller på jobb er det nødvendig. Det gjelder et ganske lite mindretall. Men bevares, 350kW lading er jo selvfølgelig ønskelig på alle måter.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

nr1rayner

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. februar 2017, klokken 19:47
Sitat fra: nr1rayner på fredag 17. februar 2017, klokken 23:58
Men, som sagt, hvis/når man kommer dit at elbilen har rekkevidde omtrent som dagens fossiler OG ca 350kw lader (dette jobbes det med), trenger man ikke å endre mønster for "tanking" nevneverdig fra det man gjør i dag.

Hvis du bytter ut trenger med må så blir det riktig. Du fremlegger det som om det er ønskelig å beholde fossilers tankemønster, noe det for det store flertall ikke er. Kun for de som ikke har lademuligheter hjemme eller på jobb er det nødvendig. Det gjelder et ganske lite mindretall. Men bevares, 350kW lading er jo selvfølgelig ønskelig på alle måter.

Trenger/må, ingen enorm forskjell, bruk det ordet du vil ;)

Nei, her har du misforstått. Jeg mener IKKE at dagens tankingsmønster skal beholdes for alle og enhver i det daglige, men at det vil være en mulighet. Vesentlig forskjell der.
Et av de største argumentene mot elbilen i dag er "hva hvis jeg skal kjøre 90 mil"...
Det orker jeg ikke med Leafen, blir for mye tid på lader.
Med Ampera-e skal det gå greit, men med 350kw lader og 100-200kwh batteri blir det noe helt annet.
Da vil vel 10-15 min lading gi en slik bil ekstra rekkevidde på ca 30-50 mil.
Da er dette argumentet mot elbilen plutselig ikke lenger et argument.

Det er overhodet ikke et "lite mindretall" som mangler lading pr.d.d, og selv om 10 år tviler jeg på at det store flertallet vil ha, eller kunne skaffe lademulighet.
Bor selv i et av Norges største borettslag, 971 leiligheter såvidt jeg husker, vi har enda ikke lading. Det kommer visst snart, men da 4 punkter.
I dette borettslaget er det visst 14 elbiler, vel, 13 nå siden jeg så en Leaf til salgs for litt siden. "Selges pga mangler lademulighet"....
Jeg har ikke tilgang til lading på jobb, og jeg er langt fra alene. Man må fortsatt kjempe hardt for å få gjennom ladepunkt i borettslag.
Mange mangler også egen parkering, og man kan langt fra ta for gitt at arbeidsgiver stiller med ladepunkt.

Så jo, det er faktisk nødvendig med bedre rekkevidde og raskere lading for å få flertallet til å ønske å kjøre elbil..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

DagfinnN

Enig at rask ladning og rekkevidde 400 km + er bra/nødvendig for de som ikke har lademulighet hjemme og alle andre. Mange som har lademulighet hjemme, har også to biler, hvorav begge er fossil. Om disse byttet den ene til EL,  da ville vi raskt nærme oss 1 mill. elbiler her i landet. Det ville hjelpe på det meste det!
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

doldis1

 
SitatOm disse byttet den ene til EL,  da ville vi raskt nærme oss 1 mill. elbiler her i landet. Det ville hjelpe på det meste det!

Jepp, og det er opplagt det som vil skje først. En annen effekt når husholdningene har 1 el + 1 fossil vil jeg
hente fra meg selv. Kjøpte en Leaf til kona som hun skulle bruke litt til og fra butikken for ca. 3mnd siden.
Og resultatet ? Leafen blir brukt hele tiden mens fossilbilene står og ruster!

Sitat fra: Panduck på lørdag 18. februar 2017, klokken 08:24
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 18. februar 2017, klokken 00:14
De færreste av oss drar til bilbutikken og blar opp 300'+ uansett hvor mye man måtte spare og/eller tvinges til å skifte drivstoff.

Nah, men besparelsen vil bety en del på hastigheten man vil bytte ut bil på. Selv om man ikke vraker alle bensinbiler "over natta" for å å kjøpe elbil, så vil nok elbilen gjøre at levetiden til bensinbilene ikke blir like lang, som når alternativet var å bytte ut i en annen bensinbil. Så selv om bensinbiler vil være med oss en god stund etter at den siste nye bensinbil er solgt, tror jeg ikke vi skal se på historiske data for å kalkulere hvor lang levetid de vil få.

Her er du nok inne på noe. Utskiftingen av fossiler vil gå mye raskere enn historiske data om bilens
levetid viser.
Fordi- bil er en veldig synlig eiendel, legg det til folks ønske om å bli sosialt akseptert så skjønner du
hvorfor bilhuggerne har travle år i vente ....
Å komme kjørende med sur dieselrøyk veltende ut bak om 10 år, vil plassere deg i gruppen "sosialt utskudd"

Grafene på bildet nedenfor viser litt av akkurat den effekten.
Bildet er det samme jeg brukte i starten på denne tråden, jeg har pyntet det med 1 svart linje, en rød
"sirkel" og en blå "sirkel"
Den svarte linjen viser hvordan salget av gammeldagse fotoapparater hadde sett ut hvis digitale ikke
hadde sett dagens lys ( og følgelig da også det totale salget av fotoapp.)
Den røde sirkelen viser en økning i salget av gammeldagse apparater, og grunnen er opplagt at
forhandlerne kjører kampanjer og tilbud på fossilene..
Det samme vil nok til en viss grad skje når elbilen tar over verden, men neppe når den tar over Norge.
Den blå sirkelen er mer relevant sett i
forhold til akserert utskifte av fossilbiler.
Den viser rett og slett et massivt mersalg sett i forhold til normal utskifting av fotoapparater ..
Det samme vil garantert skje på bilsiden også, massivt mersalg og en høyere skrotingstakt av fossiler..

nr1rayner

Jeg er kanskje et annerledes "utskudd" her?
Sosial aksept pga bilvalg bryr jeg meg fint lite om (ironisk nok hos mange er det jo ikke "akseptabelt" å kjøre elbil i dag), jeg bruker de klær som passer meg, og kjører den bilen jeg vil ha etter det budsjettet jeg setter. Har hatt det meste fra en knallgul Ligier Ambra, Kewet, Kia Picanto til BMW 3-serie. Klart vil jeg at både klær og bil skal se ålreit ut, ikke fordi jeg skal vise meg frem for andre, men fordi jeg selv skal være fornøyd. Jeg har da også meninger om hva som er pent og ikke, klart vil jeg selv ha en bil jeg synes er pen.
Men, vi alle tenker kanskje ikke sånn...

Har bestandig syntes tomgangskjøring er totalt unødvendig og må gjøres noe med, så leste med store øyne da Prius ble lansert. Ironisk nok står Priuser ofte på tomgang..
Vurderte også flere runder å kjøpe Buddy i sin tid, men rekkevidde ble for kort og med batteribytte hver 20'km til ca 20' kr fant jeg det ikke fornuftig/økonomisk forsvarlig. Dyr var da også bilen den gangen.
Prøvde riktignok for moroskyld Kewet endel år senere, men..
Valget på elbil faller derfor ganske naturlig for min del når vi har fått såpass brukelige biler som vi har i dag.
Men, selvfølgelig ble da også jeg styrt av politisk vilje!
Da bompengene kom tilbake i Trondheim så jeg meg grønn på å betale dette, og valgte til slutt å handle elbil.
For all del, de får til mye bra med bompengene, men når man vet at rundt 50% av inntektene forsvinner i løse lufta får jeg ikke mye lyst å "bidra til fellesskapet"..
Har vi ikke hatt denne fordelen har jeg vel neppe handlet el før vi ser flere biler som Opel AE.

I likhet med doldis, og kanskje de fleste med elbil, har jeg også 2 biler. 1 på el og en diesel. Har det ikke vært for Leafen ville jeg mest sannsynlig hatt 2 dieselbiler.
Da Leafen ble kjøpt visste vi at den fikk mest km. Den går ca 15'km pr år, mens dieselen går ca 3-4'km + event. sommerferietur.
Pga slikt bilhold er det heller ikke behov for enorm rekkevidde på el. Skal vi f.eks. Tr.h.-Oslo er valget lett i dag, orker ikke med Leafen.
Men med Opel AE får dieselbilen stå igjen hjemme på tilsvarende tur.

Virker som flesteparten av befolkningen er "trangsynt" og MÅ ha bedre rekkevidde før de engang vurderer elbil for deres 20-30km daglige behov. Med flere biler på Opel AE-nivå vil man kanskje få snudd tankegangen til inngrodde fossilhoder  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

doldis1

 nr1rayner,
Sosialt utskudd er ikke en som velger annerledes, jeg snakker om han skitne, skjeggete fyren som kommer
inn på barnehagen med en tent røyk i kjeften.....
På ett eller annet tidspunkt mellom nå og 2030 vil folk som ankommer i Dieselbil være i DEN gruppa  ;)

nr1rayner

Sitat fra: doldis1 på søndag 19. februar 2017, klokken 17:04
Sosialt utskudd er ikke en som velger annerledes, jeg snakker om han skitne, skjeggete fyren som kommer
inn på barnehagen med en tent røyk i kjeften.....

Hehehe, jeg er ikke der da ;)

Sitat fra: doldis1 på søndag 19. februar 2017, klokken 17:04
På ett eller annet tidspunkt mellom nå og 2030 vil folk som ankommer i Dieselbil være i DEN gruppa  ;)
Ja, 2030 er ganske langt frem i tid, 13 år for å være litt mer pressis. Så ikke umulig, i hvert fall i byer.
Virker som det har roet seg litt med elbilhetsen, så det går nok riktig vei. Flere som "aldri skal ha elbil" har faktisk gjort det allerede.
Det står mest på tilbudet nå...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Kanutten

Jeg er litt usikker på hvor relevant det er å sammenligne elbiler med digitalkamera og smarttelefoner. Felles for kamera og telefon var jo at de tilbød vesentlig endret/utvidet/bedre funksjonalitet enn alternativet når de kom. Det samme kan man ikke si om elbiler. Det kan derimot argumenteres for at de tilbyr dårligere funksjonalitet enn en bil med forbrenningsmotor fordi rekkevidden er så mye kortere, og lading tar vesentlig lenger tid enn fylling av bensin eller diesel.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Porsgrunn

Ikke helt enig i dette. De første digitalkamerane jeg hadde var filmkamera totalt underlegne på alle kvalitetskriterier, igrunn ble de mest kjøpt av teknisk interessere. Eneste fordelen de hadde var å kunne overføre bildene direkte til pc.

Akkurat som grafen i post 97 viser kom de til et punkt rett etter årtusenskiftet hvor bildekvalitet, pris, utvalg osv var konkurransedyktig med filmkamera og etterhvert bedre. Da eksploderte salget til høyere nivåer enn på filmkamerane samtidig som disse raskt ble marginalisert.

Jeg hadde en del fotointeresserte venner på den tiden og husker hvordan de argumenterte for at dette ikke ville bli noe for "ekte" fotografer. De kom etter som late majority alle sammen.

Jeg er imidlertid ganske sikker på at overgangen for elbil tar noe lenger tid enn den gjorde for kamera. Men jeg ser ikke bort fra at vi kommer til et punkt hvor elbilen er så konkurransedyktig at utskiftingen en periode går raskere enn det som er naturlig uten et teknologiskifte, slik det gjorde i fotoverdenen.

Øyvind.h

Sitat fra: Kanutten på søndag 19. februar 2017, klokken 23:01
Felles for kamera og telefon var jo at de tilbød vesentlig endret/utvidet/bedre funksjonalitet enn alternativet når de kom. Det samme kan man ikke si om elbiler.

Om ditt eneste fokus er ladehastighet og rekkevidde, så forstår jeg argumentet. Men der stopper det også.
Fossilbilen er frakjørt på en rekke områder, eksempelvis energieffektivitet, pedalrespons, støy, utslipp og driftskostnader.

Og for de som har passende bruksmønster er elbilen til og med mer praktisk og tidsbesparende slik at de to eneste argumentene for fossil faller bort. En fossilbil må kjøres til fyllestasjon hver eneste gang tanken nærmer seg tom. Elbilen dekker 90-95% av sitt energibehov hjemme og lades mens man gjør andre ting. Kona hatet å fylle diesel, men plugger i elbilen med største selvfølge når det trengs.

På onsdag reiser jeg 3,5 timer til en fjellhytte på Rauland. Ca 21-22 mil. Det eneste jeg trenger å gjøre er å plugge i på hytta. Drivstoffet koster rundt hundrelappen tur/retur istedenfor 500,- og mindre tidkrevende da bilen lader mens vi går på ski, sover, spiser middag etc :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

nr1rayner

@Øyvind
Apropos, når man sier at det tar f.eks. 10 timer å lade elbilen, høres det ut som enkelte tror at vi må stå der med ladepistolen i hånda i 10 timer :laugh: :laugh:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA