Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Alle parkeringsplasser i Oslo Sentrum fjernes fra 1 juni (Ring 1)

Startet av espenri, mandag 06. februar 2017, klokken 08:44

« forrige - neste »

doldis1

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 14. februar 2017, klokken 20:19
@doldis
Beklager å stikke kjepper i hjulene, strø salt i såret osv...
Men om elbilsalget mangedobles i 2018 vil det fortsatt være et enormt behov for fossilt føde.
Vel, om alle nybiler som selges i 2018 er elbiler vil det også fortsatt være stort behov.

Gamle fossilbiler vil fortsette å gå i mange år, men i tillegg har man (for å nevne noe): fly, fraktskip, cruiseskip, lastebiler, busser, landbruksmaskiner, industrimaskiner, fyrkjeler, gravemaskin, dumpere osv osv osv bruker fortsatt enorme mengder fossilt.
F.eks. plast og asfaltproduksjon er også avhengig av olje.

Oljeprisen får seg nok en knekk, men stupe? Nei, det håper/tror jeg ikke, da er vi plutselig inne i en ny oljealder igjen....
AS Norge lever nok lenge, men vi burde helt klart satse hardere på å være foregangsland for fornybar energi
Salt i såret ? neida,neida, på ingen måte  ;)
Du har helt rett .....men bare hvis halve framtiden er copy/ paste fra 2017...
I virkeligheten tar du grundig feil, jeg skal forklare hvorfor.
Først teknologien, du ramser opp en hel del maskineri som vil fortsette å gå " i mange år" på diesel.
Nå vet ikke jeg hva "mange år" er men i allefall det som allerede finns
med el/hybriddrift av disse er : Lastebil,buss,landbruksmaskiner,gravemaskiner,osv,osv, det som står igjen
er fly og oljetankere/stykkgodsbåter for lange sjøtransporter.
Alt det andre vil fases ut mye tidligere enn de fleste tror, skal komme tilbake til hvorfor.

SitatGamle fossilbiler vil fortsette å gå i mange år

Nei, de vil ikke det, du har glemt den sosiale biten og forlengelsen av den, politikerne !
Allerede i vinter ,med elbiler kun tilgjengelig for Donald Duck eller Onkel Skrue har Lan Marie skrevet historie
og stengt Oslo 1 dag for Dieselbiler!
Tror du det stopper der?
I løpet av 2 fattige år vil det komme elbiler på markedet som er "bra nok"
"Bra nok" for hva ? Jo, bra nok til å gi politikerene spillerom til å stenge storbyene for fossil trafikk !
Deretter blir det fossilrestriksjoner nært sykehus, nært barnehager, nært sykehjem,nær følsomt landbruk
med pollinerende insekter osv. osv. denne listen vil gjøres uendelig lang og det vil skje fort!
Og resultatet - enda større fart i elbilsalget mens fossilbilen vil bli totalt sosialt uakseptabel ! Først Norge-så verden !

 
SitatOljeprisen får seg nok en knekk, men stupe? Nei, det håper/tror jeg ikke

Den kommer til å stupe, den tar seg nok litt opp igjen men aldri til tidligere høyder.
Når elbilmarkedet i Kina skyter fart, vil Kina's oljeforbruk passere toppen og begynne å synke, i samme øyeblikk vil oljemarkedet med sin iboende tendens til manisk/depressiv adferd stupe..

SitatF.eks. plast og asfaltproduksjon er også avhengig av olje.

Plast og asfaltproduksjon er også avhengi av at det finnes marked for storparten av produktet når en
raffinerer råolje, nemlig bensin og diesel ! Det kommer aldri til å bli raffinert olje kun for å produsere
plastråstoff og asfalt, da finnes det billigere alternativ ( og mere miljøvennlige)

Så, hvorfor kommer fossilbiler og alt annet mikkmakk som går på diesel til å fases ut mye raskere enn folk
aner?
Da må vi tilbake til "sosialt uakseptabel" igjen. Entrepenører som ikke har elektrifisert maskinparken, kommer
helt enkelt ikke til å få oppdrag!
Først stoppes de i offentlige andud, deretter også i det private...

Bønder som ikke har elektrisifert maskinparken, kommer heller ikke til å få levert varene, i løpet av kun få
år vil vi se tv reklamer fra matvareprodusenter som fokuserer på akkurat dette!

Busselskapene blir tvunget til elektrifisering av politiske vedtak, men de vil også være under press fra
kundene. Byene først, deretter samme sak på landsbygda...

Tungtransporten vil gå i samme kverna, begrensninger i hvor de kan kjøre på diesel og etterhvert krav fra
kundene om elektrisifering , til sist politiske vedtak ..

Om kort tid vil fly- og deler av sjøtraffikken være det eneste som ikke er elektrisifert, og det bør kanske
være unødvendig å si at de ganske raskt vil bli utsatt for et vanvittig press om miljøforbedringer...

Nå har vi kommet så langt fram at det vil være enighet på stortinget om å fase ut bensin/diesel helt,
en god 50-lapp pr liter i ekstra avgift vil nok ta motet fra de siste rednecksene på bygda vil jeg tro ?

SitatAS Norge lever nok lenge, men vi burde helt klart satse hardere på å være foregangsland for fornybar energi

Enig med siste halvdel, dessverre uenig med det før kommaet..
Vil fastholde det jeg har sagt, AS Norge er på vei inn for en veldig hard landing....Oljeøkonomien har
gjort oss meningsløst ueffektive og overbetalte..
Oljealderen er snart over, det jeg har skissert ovenfor kommer ikke til å skje i 2060 eller-50 snarere
før 2030 ...

DagfinnN

X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Rio

Det produseres ca 90 000 kjøretøy i året.

Jeg tror Tesla har planer om noe slikt som 500 000. Altså, 0,5% av produksjonen.

Det er 1,2 mrd biler i verden, så en bil varer ca 12-15 år. Dvs. at selv om 100% av nye biler er elektriske fra om 5 år (helt urealistisk), så vil det altså være ca 2030 før engang 50% av bilparke er elektrisk.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Burger

Doldis: har du kilde til grafen du brukte for 2 poster siden? Interesser i å dykke litt mer i tallmaterien. Veldig interessante tendenser.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

nr1rayner

@doldis
Enig i mye av det du skisserer der. Skulle gjerne sett at dine spådommer slo til i morgen jeg  ;)
Da kunne man endelig gå seg en tur i byen i frisk luft ;D

"Mange år" kommer litt an på, men ta i hvert fall utgangspunkt i minst 10 år.
Men, som så mye annet tror jeg at du er litt forrut for din tid, dessverre.
Har ingen tvil om at dine spådommer kommer til å skje, men jeg vil påstå at du er vel optimistisk, mens jeg er mer realist (eller kanskje pessimistisk) akkurat her. Vil da tro at store deler av dette vil være snakk om i 2050/2060, 2030 blir nok for tidlig.
Men, håper selvsagt at jeg tar feil, og du har rett.  ;)
Ja, det finnes hybrid/el-utgaver av mye av det jeg nevner, men det er enda langt fra vidt utbredt. Mye av det er også uforsvarlig dyrt i innkjøp, f.eks. el-søppelbilen, det var vel 3x innkjøpspris på den kontra diesel.
Kjører selv daglig regionbuss i Trondheim, der går det på ren diesel, Euro6-motor. Vil vel anta at det ved neste anbudsrunde blir krav om hybrid på deler av parken. Men BEV/PHEV på disse ruter tviler jeg på blir noe særlig snakk om igjen før neste anbudsrunde, da er vi godt inne på -30-tallet før deler av denne parken er (nesten) rent eldrevet.
På bybusser kan det nok skje noe før.

Lastebiler for distribusjon i byer kan klart bli eldrevet, men man har en enorm utfordring med langtransport. De ligger vel på 3-4 l/mil, og kjører vel fort 50 mil pr dag. Sånn kjapp og grov hoderegning skulle jeg tro at man da på el ville brukt noe sånt som 500kwh pr dag, pr bil. Da snakker vi enten store batterier og kraftige ladere, eller utbygging av kjøretråder. Dette er nok langt frem i tid.. Dette koster MANGE penger.
Landbruk, gravemaskin, skogsmaskin osv kan klart også drives på el, men krever gjerne mye strøm og jobber på ugunstige steder mtp strøm. Mye av slikt utstyr har da vel også temmelig lang livstid, altså utskiftingsraten er lav.
Diesel er enda så utrolig billig og enkelt at det blir nok hoved energibærer for slike applikasjoner i mange mange mange (husk, mange år = 10+ år). På anlegg setter man ofte opp egen tank, det er fort gjort. Hvordan løser man det med strøm?

Ja, de stengte for diesel 1 dag. Har vært snakk om det her i Trondheim også. Før stengte Bergen for biler annenhver dag. Dette vil vi nok også se mer av, noe som "lokker" flere til å kjøpe el, men, vi mangler fortsatt et bra nok utvalg av elbiler til at de fleste kan vurdere det som sin neste nye bil. Spoler vi frem til 2025 er nok saken en helt annen der, men har nok fortsatt tro på at hovedandelen av nybilsalget i 2025 vil bestå av rene fossiler eller hybrider.
Blir det forbud i byområder vil folk klage, men fortsette å kjøpe fossiler..

Da de startet med oljeproduksjon satt de igjen med bensin som de ikke så hensikten i, så det helte de bare ut, var vel noe sånt som slutten av 1800-tallet... Skal man kun ha plast og asfalt av oljeproduksjon finner de alltids noe å bruke restproduktene til, bare det blir billig nok.
Cash is king...

En ting er i hvert fall sikkert, det blir spennende å se utviklingen  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

S4e

Opel solgte i alt 3700 biler i Norge i 2016.
De har fått 3700 bestillinger på Opel Ampera-e hittil uten at noen har fått prøvd bilen og melder omfortsatt ekstrem stor interesse!
Med Ampera-e og snart Tesla 3 har bilene nådd et tippepunkt hvor ikke bare entusiastene ønsker bilene på grunn av at de er elektriske, men fordi de er bedre biler (og har tilstrekkelig rekkevidde) uavhengig av drivstoff.
Spesielt for Norge med vårt avgiftssystem er prisen i tillegg konkurransedyktig og da plutselig eksploderer det.
Det som er hovedbegrensningen nå i Norge er leveransekapasitet og utvalg på ulike type biler/merker slik at den dekker flere behov.

I andre land er det en helt annen historie. F.eks. Danmark har dyr strøm og har fjernet så å si alle fordeler på tross av tidligere minimalt med salg. Det i et land som virkelig egner seg for elbil med korte avstander. Med mindre de endrer politikken her så vil det først begynne å ta av her når elbilen har blitt enda billigere.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Amoss

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 15. februar 2017, klokken 19:29
Ja, det finnes hybrid/el-utgaver av mye av det jeg nevner, men det er enda langt fra vidt utbredt. Mye av det er også uforsvarlig dyrt i innkjøp, f.eks. el-søppelbilen, det var vel 3x innkjøpspris på den kontra diesel.

Er enig med det meste du skrev. Men føler for å føye til litt på akkurat dette jeg siterer her.

Ja, enn så lenge er de alt for dyre i innkjøp, men hvor lenge varer det?  Her kommer prosessen el-personbilene har igangsatt - mer etterspørsel gir høyere produksjon og etterhvert lavere priser. Elbilene idag - og i tiden som kommer - driver batteriutviklingen fremover så de kan tas i bruk på stadig nye områder. Vi ser alt at de nå kan være fornuftige å bruke for mellomlagring i strømnettet, mens det ikke er lenge siden man så på alle andre muligheter der - som bla. hydrogen og svinghjul. Så vi vil fremover se stadig nye områder der batterier kan være mer aktuelle enn de er i dag. En dag ser vi nok at disse søppelbilene med batteri blir billigere enn fossile alternativer også i innkjøp. :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

nr1rayner

@S4e
Oi!! Men, nå er det jo ikke til å stikke under en stol at Opel har slitt i Norge OG at Ampera-e er en virkelig game-changer.
Uansett om AE har vært preget med logo fra Audi, Ford, Peugeot eller Lada, har salget kommet til å ta av i Norge.
Snart kommer nok også Nissan med 60kwh, og det tar nok ikke lenge før de andre følger etter.
Absolutt, med bedre utvalg i biler som kan gjøre 30 mil skifter salget, spesielt med de incentiver vi har.
Men, jeg tror nok fortsatt det tar mange mange år før hovedandelen av nybilsalget er el.

@Amoss
Må ikke glemme motorsporten  ;)
F.eks. forskning i Formula-E kommer oss vanlige fort til gode i vanlige biler.
Vi får bare håpe utviklingen fortsetter i hurtigtogsfart. Større, bedre og billigere batterier. Raskere ladere på flere steder.

Apropos lading på flere steder..
Noen fossilhoder kommenterte på QC-utbygging, "hvorfor skal de bygges så tett, man har jo x-rekkevidde"...
Følger kjapt opp med, hvorfor i all verden skal vi ha ca 10 Cirkle K, bare i Trondheim? Og jeg aner ikke hvor mange f.eks. mellom Trondheim og Oslo. Bare på turen Trondheim-Oppdal (ca 12 mil) har man vel passert  3, etter man forlot Trondheim, og kommer vel til den fjerde på Oppdal..
Er det virkelig så dårlig rekkevidde på fossilbiler?
Og da nevner jeg KUN ett selskap..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Amoss

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 15. februar 2017, klokken 20:18
@Amoss
Må ikke glemme motorsporten  ;)
F.eks. forskning i Formula-E kommer oss vanlige fort til gode i vanlige biler.

Helt rett, men nå ser jeg egentlig på motorsporten først og fremst som ett middel til å forske frem og utprøve løsninger til fremtidig bruk på personbilene (og sekundært som ett ledd i markedsføringen), så mente at det ikke var nødvendig å trekke det frem separat. Men joda, du har rett i at det er en del av det store bildet. :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: Amoss på onsdag 15. februar 2017, klokken 20:04
Ja, enn så lenge er de alt for dyre i innkjøp, men hvor lenge varer det?  Her kommer prosessen el-personbilene har igangsatt - mer etterspørsel gir høyere produksjon og etterhvert lavere priser. Elbilene idag - og i tiden som kommer - driver batteriutviklingen fremover så de kan tas i bruk på stadig nye områder. Vi ser alt at de nå kan være fornuftige å bruke for mellomlagring i strømnettet, mens det ikke er lenge siden man så på alle andre muligheter der - som bla. hydrogen og svinghjul. Så vi vil fremover se stadig nye områder der batterier kan være mer aktuelle enn de er i dag. En dag ser vi nok at disse søppelbilene med batteri blir billigere enn fossile alternativer også i innkjøp. :)

... og sånn tilfeldigvis så snubler jeg akkurat i dag over denne artikkelen:
https://electrek.co/2017/02/13/electric-buses-proterra-ceo/
Sitat
Electric buses are now cheaper than diesel/CNG and could dominate the market within 10 years, says Proterra CEO

Transit vehicles today are mostly powered by gasoline, diesel, and CNG, while batteries only represent about 1% of the market. It is currently a small part of the industry, but it's also the fastest growing fuel source in the sector and it's starting to become highly competitive.

Electric bus maker Proterra is ramping up production and currently claims to be cheaper than diesel and CNG. It leads CEO Ryan Popple to make a bold prediction that battery-powered buses will dominate the transit bus market within 10 years.

More specifically, he says that the majority of new bus sales will be electric by 2025 and all new bus sales to transit agencies will be electric by 2030.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Burger

nrayner: Langtransport kan gå vekk fra diesel ganske fort. Forrige medlemsmøte til elbilforeningen var hos Asko og de får inn 3 stk hydrogenlastebiler og får sin egen hydrogenproduksjon i Trondheim. Det er en start, men ifølge Asko så var lastebilprodusenten veldig glad for å få henvendelse for de tenkte selv i de baner. Hydrogen vs batteri er det andre tråder til, så får bare sitere Sintef og Asko på at 36% av strømmen inn til hydrogenproduksjon -> komprimering -> strøm igjen går til framdrift.

Men om doldis kan få ut fingern og komme med kilde til grafen sin så hadde det vært flott. Fordi jeg tror det er revnende likegyldig hva vi i vesten synes og gjør, siden Kina kommer så kraftig. Jeg har sett fantasitall som 100.000 elbusser i Kina, men tror nok det er mye lavere. Kina har også fordelen med å være pragmatiske. Mens bussprodusenter i Europa surrer med lav batterikapasitet, fantasier om trådløs lading på holdeplass, lyskrysslading og locking, så dytter kineserne inn nok batteri til å kjøre hele dagen. Bare for å ta et tenkt eksempel på om en buss kan erstatte 20 biler og vi sier bilene er leaf med 30kwh batteri så blir det 600kwh. Ulempen med dette er at det krever mye kw for å lade opp busser med mye batteri når man kanskje bare har 5-6 timer i døgnet til lading. Men det lar seg gjøre siden dette er tidspunkt da det ikke går så mye strøm til resten av landet.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

doldis1

#56
Sitat fra: Burger på onsdag 15. februar 2017, klokken 19:14
Doldis: har du kilde til grafen du brukte for 2 poster siden? Interesser i å dykke litt mer i tallmaterien. Veldig interessante tendenser.

Tror den ligger her:
http://www.theicct.org/blogs/staff/second-million-electric-vehicles

SitatMen om doldis kan få ut fingern og komme med kilde til grafen sin så hadde det vært flott. Fordi jeg tror det er revnende likegyldig hva vi i vesten synes og gjør,

Det er ikke revnende likegyldig hva vi gjør, men den globale motoren for ev er nok Kina og det vil det
trolig bli for en stund også

Burger

Takker, men når jeg ser på den artikkelen så henter de data fra http://ev-sales.blogspot.no/ og der påståes det at det er over 100.000 batteribusser i Kina. Så enten er det over 100.000 batteribusser i Kina eller talla fra Kina oppblåst.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Ebe

300km reell rekkevidde, samt prisene og modellene må være tilsvarende dagens fossiler, da tar det over.  :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Amoss

Sitat fra: Burger på onsdag 15. februar 2017, klokken 21:44
Så enten er det over 100.000 batteribusser i Kina eller talla fra Kina oppblåst.

Har hørt tallet fra flere kilder, bla. var det vel nevnt i linken jeg hadde noen få poster opp i denne tråden? Men mener også å ha hørt kilder stille ett spørsmål ved om dette er ett helt korrekt antall.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA