Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Alle parkeringsplasser i Oslo Sentrum fjernes fra 1 juni (Ring 1)

Startet av espenri, mandag 06. februar 2017, klokken 08:44

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Porsgrunn på mandag 20. februar 2017, klokken 04:03
De første digitalkamerane jeg hadde var filmkamera totalt underlegne på alle kvalitetskriterier, igrunn ble de mest kjøpt av teknisk interessere. Eneste fordelen de hadde var å kunne overføre bildene direkte til pc.

Ja, mitt første digitale fotoapparat kostet 8500kr og hadde vel rundt en megapixel eller så i oppløsning. Fullstendig underlegent filmkamera, med unntak av at man kunne ta så mange bilder man ville uten at det kostet noe ekstra. Bare slett de bildene du ikke vil ha.

Den siste filmen jeg fikk framkalt (husker ikke om det var 24 eller 36 bilder) hadde en del generiske bilder av (i kronologisk rekkefølge): Julefeiring. Lek på ski. Ungene åpner påskeegg. Sommerferie. Julefeiring.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nr1rayner

Er spådommene i denne snutten riktig skjer det fort.
Han sa vel her at alle biler, busser etc vil være elektriske i 2025.
Har fortsatt vanskelig for å tro det, men betviler ikke at vi kommer til å ha mye bedre utvalg, bedre rekkevidde og kanskje konkurransedyktige priser selv uten "tilskudd" da.

Husker ikke helt hva jeg skrev før, men etter dette tar jeg en kvalifisert gjetning og sier at 50-60% av nybilsalget i 2025 er elektrisk.

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rio

Det avhenger nok helt av hvilket land det er snakk om, og hvilken produksjon er tilgjengelig.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nr1rayner

@Rio
Ja.. Kan ikke helt se for meg at man skal kunne lade nevneverdig med elbil i f.eks. Tyrkia, og ikke minst u-land, hvor tynne kabler henger på kryss og tvers og strømmen faller ut rett som det er.
Men, det er vel håp der også..

Men, vi er da vel så egoistiske at vi tenker mest på oss selv...?  ::)

Hmm, hvis vi får en enorm utskiftingsrate, ser vi kanskje våre fullt brukbare fossilbiler stuper i pris og blir kjøpt opp for eksport til u-land? Og erstatter de utslitte traverne de bruker der?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

PionerThink

Ref. tidligere innlegg om dieselmotorens snarlige død så ser det ikke ut som alle deler dette synet:
http://www.bmwblog.com/2017/02/21/bmw-diesel-clear-commitment-development-new-engines/
Her sier Mr.Gerhard Wölfel, Managing Director of BMW Motorenwerk: "We do not see any drop in the demand for diesel engines, and we would like to have a factual discussion on the subject. We will still need highly efficient internal combustion engines in the next 10, 20 years due to the CO2 reduction targets in Europe and in many other countries around the world. The BMW Group will continue to develop its diesel engines in the future. Developing means investing. By the end of 2017, we will build 30 new engine test stands by investing 100 million euros, which will enable us to continue to develop and build the best engines in the world. This is a clear commitment to Austria and the location of Steyr."
Tviler derfor på at BMW gidder å investere 100 Mill Euro(er det nærmere 1 milliard NOK?) hvis diesel skal bli forbudt?
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

nr1rayner

Tjah, elbiler er jo ikke helt modent enda.
Men, om noen år, når vi forhåpentligvis har (nesten) lik rekkevidde som fossilbiler og 350kw ladere blir relativt vanlig er det vel ingenting å diskutere, elbilen er overlegen på alle måter :D
Vel, det eneste den ikke er overlegen på er kupevarme, men det er jo nettopp fordi en fossilbil kan gi så mye kupevarme at den er så lite effektiv.
Da mangler det bare litt mer satsing på ren strøm, sikkert noe utbygging av kabler rundtomkring.

Diesel er det nok fortsatt "behov" for fremover, og de må møte stadig strengere krav, så skal man selge fossilbiler om 5 år må man nok investere i fossilmotorer i dag også.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

doldis1

 
SitatEr spådommene i denne snutten riktig skjer det fort.
Han sa vel her at alle biler, busser etc vil være elektriske i 2025.

Tror han har mye rett i det han sier men 2025 ?
Jeg tror det vil ta litt lenger tid fordi han glatt hopper bukk over oljebransjen og den iboende dynamikken
i det private næringslivet.
Når prisene på elbil faller under prisene på tilsvarende fossil antar han at de fleste produsentene vil gå
over til elbilproduksjon, mens resten stenger butikken og sistemann ut slokker lyset ?
De fleste VIL antagelig gå over til elbilproduksjon.
De andre vil trolig ikke slokke lyset og gi opp. Det skulle ikke forundre meg om vi fikk se merkelige samrørekonstellasjoner mellom aktører i oljebransjen og bilbransjen.
I starten får vi nok se svertekampanjer mot elbil og at fossilene vil bli med ned i pris og konkurrere.
Så kan det skje morsomme saker som at fossilene selges med 1-2 års forbruk
av drivstoff inkludert.
Eller like sannsynlig at fossilprodusenten vanner ut aksjene og de eneste som tegner seg i emisjonen er
oljeselskaper.
Den nyvunnede rikdommen kan jo da brukes til å subsidiere fossilbiler for å holde det gående en stund til...
Vi får se. Det kan også skje at denne omveltningen kommer så fort at det
vil være åpenlyst for alle at mottiltak er nytteløst, i så fall kan Tony Seba ha helt rett i sine spådommer..

doldis1

Sitat fra: PionerThink på onsdag 22. februar 2017, klokken 11:10
Ref. tidligere innlegg om dieselmotorens snarlige død så ser det ikke ut som alle deler dette synet:
http://www.bmwblog.com/2017/02/21/bmw-diesel-clear-commitment-development-new-engines/
Her sier Mr.Gerhard Wölfel, Managing Director of BMW Motorenwerk: "We do not see any drop in the demand for diesel engines, and we would like to have a factual discussion on the subject. We will still need highly efficient internal combustion engines in the next 10, 20 years due to the CO2 reduction targets in Europe and in many other countries around the world. The BMW Group will continue to develop its diesel engines in the future. Developing means investing. By the end of 2017, we will build 30 new engine test stands by investing 100 million euros, which will enable us to continue to develop and build the best engines in the world. This is a clear commitment to Austria and the location of Steyr."
Tviler derfor på at BMW gidder å investere 100 Mill Euro(er det nærmere 1 milliard NOK?) hvis diesel skal bli forbudt?


En trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at dette er sprøyt. Altså -de har ikke sett en nedgang i
etterspørsen etter dieselbiler ?
I tillegg trenger de dieselen for å få ned det totalutslippet av CO2 ????
Ha, ha denne var god ja  ;D

 
SitatHerr Wölfel said: "We do not see any drop in the demand for diesel engines, and we would like to have a factual discussion on the subject. We will still need highly efficient internal combustion engines in the next 10, 20 years due to the CO2 reduction targets in Europe

Elbil fundamentalist

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 21. februar 2017, klokken 10:55
@Rio
Ja.. Kan ikke helt se for meg at man skal kunne lade nevneverdig med elbil i f.eks. Tyrkia, og ikke minst u-land, hvor tynne kabler henger på kryss og tvers og strømmen faller ut rett som det er.
Men, det er vel håp der også..

Men, vi er da vel så egoistiske at vi tenker mest på oss selv...?  ::)

Hmm, hvis vi får en enorm utskiftingsrate, ser vi kanskje våre fullt brukbare fossilbiler stuper i pris og blir kjøpt opp for eksport til u-land? Og erstatter de utslitte traverne de bruker der?
U-land har da hoppet over ineffektive teknologier før som rett på mobiltelefon, ikke fasttelefon. Hva om u-land går rett på solceller m/powerwall, små lokale avløpsverk m/biogass aggregat vindmøller etc.  som erstatter/utfyller behovet for investering i el-fastnett og kraftverk. Hvis dette er en mer lønnsom utvikling er det den veien u-land vil gå fordi dem ikke har råd til den massive infrastruktur (om)veien vi i vestlige land har gått. 

Noe vi i Norge også burde gjort i Hordaland området. Hadde pengene det koster å bygge monstermastene blitt brukt på enøkformål, hadde strømbesparelsen på varig basis utlignet overføringskapasiteten til monstermastene.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

doldis1


nr1rayner

@elbil fund
Du sier noe der  :D
U-land er stort sett de som har mest sol, jevnt fordelt i året, så lokale kraftverk i form av solceller og batteripakker burde være svært godt egnet der, løser nok svært mange utfordringer (de allerede har).
Det er vel også de land i verden som har mest skitten strøm fra før.
Det blir jo en vinn, vinn, vinn, vinn og sikkert enda en vinn situasjon det  :+1:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

#117
Det er ikke bare et spørsmål om når elbilen vil utkonkurrere fossilbilen rent økonomisk, men når fornybar energi (i nær framtid) vil utkonkurrere fossil energi rent økonomisk. Og da ryker den fossile energien som er dyrest å hente opp, først. Det betyr vi allerede i dag kan slå fast at all letevirksomhet på norsk territorium er et økonomisk tapsprosjekt i tillegg til økologisk vanvidd.

De norske skattereglene for oljevirksomheten bety det er den norske statens penger og ikke oljeselskapenes egne penger som må dekke dette økonomiske tapet.

Det skremmende er: Det er kun det grønne minipartiet som har forstått det såvel økologisk som økonomisk er nødvendig å stoppe all letevirksomhet. Stakkars våre barn og barnebarn som lenge før slutten på inneværende århundre må betale prisen for at det store flertallet foretrekker å stikke hue i sanden!

Norge kan komme (raskere enn hyggelig er) i analog situasjon med Spania og Portugal da de hadde tomrøvet skattene i LatinAmerika: Europas fattigper!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

doldis1

 @ timingbeltkiller

Dessverre er absolutt alt du skriver riktig ! Det verste er soveputen oljeformuen. Hvor lang tid tror du
lekepolitikerne våre vil bruke på å svi av alt på håpløse omstillingsprosjekter ?
Må vel legge til at tidsperspektivet i mitt hode ikke er i 50 talls år.... vi starter vel med 5 først så får
vi se etterhvert når lufta begynner å sige ut av oljeballongen...

Rio

De du kaller "lekepolitikerne" er faktisk mennesker som er demokratisk valgt inn av det norske folk.

Og dersom du skal kritisere politikerne generelt i Norge lurer jeg på hvilket lands politikere som du mener er så mye bedre?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA