Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jekking

Startet av kammiz, mandag 06. februar 2017, klokken 06:42

« forrige - neste »

Ipadjove



News Coulomb med mer data fra sine erfaringer med hurtiglading av Bolt.

knut3448

Snittfart på 39,5kW opp til 80% er ikke totalt krise, man har da ladet ca 48kWH på litt over 70 minutter. Det er vel ingen av dagens biler som lader særlig raskere enn 44kW i snitt opp til 80% på en 125A lader? Så selv om Bolt skrur ned strømstyrken kraftig ved 55-60% så går det ikke mange % tregere opp til 80% enn konkurrentene. Dette kan/vil nok endre seg med raskere ladere og Bolt kan komme litt dårligere ut.

Jeg kopierte regnearket fra videoen over for å gjøre litt andre beregninger. Det ser ut til at lading inntil 70% kan være best for Bolt. 0-70% gir 41,2kW - altså litt over halvannen kW høyere snittfart. Dette lader man på ca 1t (70%=42kWh).

Man kommer nok sjelden frem til laderen med 0% batteri. Kommer man frem med 15% og lader til 70% blir snittfarten 41,3kW. Man lader da i teorien 33kWh på 48 minutter. Med snittforbruk på 1,6kWh/mil lader man altså 20 mil på 45 min.

Ioniq er jo målestokken for ladefart. På 125A vil den lade med snittfart på 44,9kW fra 15 til 85%. Man vil da ha ladet 19,6kWh på 26 minutter. Bolt lader 21kWh (20 til 55%) på under 29 minutter med snittfart på 44,3kW. Lader Bolt i intervallet 20-55% eller 15-50% så lader den så godt som like raskt som Ioniq. Ikke så galt altså, men jeg hadde håpet på bedre fart fra 65 til 80%.

Hansi

Sitat fra: kammiz på lørdag 15. april 2017, klokken 16:40
Da får vi se om vi får svar neste uke :-)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Har du hørt tilbake om dette?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

kammiz

Purrer han opp nå

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

knut.aulie

Sitat fra: knut7 på mandag 17. april 2017, klokken 21:51
Ioniq er jo målestokken for ladefart. På 125A vil den lade med snittfart på 44,9kW fra 15 til 85%. Man vil da ha ladet 19,6kWh på 26 minutter. Bolt lader 21kWh (20 til 55%) på under 29 minutter med snittfart på 44,3kW.
Hvorfor er Ioniq målestokken, når Soul har mulighet for 100kW og Ioniq har 70 kW ?

Skjønner at laderen setter en grense på ca 62,5 kW som gjør at Soul ikke er raskere, men det er så å si samme batteri (skulle ikke forundre meg om laderen var den samme også).

Tilbake til Bolt. Hvis jeg forstår dette riktig så vil en ha mye mer utbytte av å lade fra null til femti prosent (ca?) to ganger 25 minutter enn en gang i en time?

kammiz

Stein sier de skal prøve å få testet ut dette iløpet av de neste to ukene. Men skrev dette til sjefen selv nå, så får vi se. Gå inn og trykk liker på det. :-)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Robert Sund

Om han tar med ett kamera + ett stativ og filmer displayet på laderen hadde det vært topp.

Da ville vi se ladekurven, uten at det krever noen stor innsats fra han.

AmocoCadiz

Sitat fra: Robert Sund på tirsdag 25. april 2017, klokken 17:10
Om han tar med ett kamera + ett stativ og filmer displayet på laderen hadde det vært topp.

Da ville vi se ladekurven, uten at det krever noen stor innsats fra han.
Trenger sjefen for Opel å dra å teste dette,
er vel lettere for han å spørre en av sine ingeniører som har faktisk har designet og testet ut ladesystemet i bilen? ( men er vel foreløpig forettnings hemmelighet?)

Robert Sund

@AmocoCadiz
Det hadde helt klart vært det beste. Ingeniørene i GM har helt sikkert kurvene for ulike batteritemperaturer.

Hvis sjefen i Opel får tak i kurvene og publiserer de er det en fin ting.

Jeg tror ikke det fungerer som foretningshemmelighet, da kundene tester dette allerede. Men det kan forhindre at kunder blir unødvendig skuffet (hvis grensen er 50kW) og det vil gi Opel en ekstra fjær i hatten hvis den er 80kW+.

En kunde som har sjekket har observert ladefart under 125A ved batteritemperatur under ca 20 grader C, og maks 46kW ifølge bilen selv (på OBDII).
https://bro05.blogspot.no/2017/03/fast-charging-experiences-with-bolt.html

Jeg ville gjerne sett kurvene opp til i alle fall 90% SOC.

orienteringsbass

Kurvene er lett tilgjengelige nå. Eric Way, som laget videoen øverst på denne forum-siden, er en metodisk og grundig fyr, så jeg er nokså sikker på at vi kan stole på hans kurver. Det ble sagt i en annen video - om fakta man kan briljere med - at bilen kan regenerere med opptil 70 kW, noe som er mer enn bilen kan akseptere fra en hurtiglader, nemlig ca 60 kW. Tror vi har svaret her, men det ville være interessant med en bekreftelse.
1999 Renault Mégane med tiltagende småproblemer
2017 Ampera e Glory Red levert 2.6.2017

knut.aulie

Sitat fra: kammiz på lørdag 15. april 2017, klokken 16:40
Da får vi se om vi får svar neste uke :-)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Hørt noe?

Stikkkontakt

Virker helt vanvittig med C på under 1.
Holder på å bestille batterier til et skip og de batterisystemene baserer seg på samme battericellene fra LG Chem som A-E bruker. Der snakker man om 3C av og til og 2C med tusenvis av sykluser. Selvsagt har de annen temperaturstyring i slike systemer, men 0,8-0,9C virker overforsiktig.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Ipadjove

Håper Opel/Chevrolet forsikrer seg litt i starten, og tester mer etterhvert og oppgraderer farten :) (og/eller tiden en kan ha full fart før strømmen blir redusert)

knut.aulie

Var det ikke på Volt at de holdt batteriet mellom 40 og 80 % og ikke har hatt noen reklamasjoner i det hele tatt ? Hvis det stemmer så har de en veldig konservativ tradisjon.

Olemann


Bra for bruktbilprisen om endel år også dette,  50kW holder i massevis for min del, vil heller ha en bil som er brukbar/salgbar om endel år enn å kunne raste et kvarter kortere de 2-3 gangene i året langturer krever denne type lading. Men sikkert noen som har et bruksmønster som betinger mye hurtigladning og tenker annereldes.  Jeg har hatt elbil i 8 år og hurtigladet 3  ganger  :D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA