Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til hytta

Startet av Marius Link, mandag 06. februar 2017, klokken 06:19

« forrige - neste »

Marius Link

OPPSUMMERING AV TRÅDEN:
takk for forslag her inne, men dette har faktisk kokt ned til at det pr dags dato ikke finnes noe rimelig og grei løsning for å øke rekkevidden på C-ZERO (og de andre klonene)

betyr det at det ikke kommer om 5-8 år når du er u-kul hvis bilen din ikke går 100 mil pr lading? Nei, DET gjør det ikke.

Jeg skal vedde for at det kommer noe, et ekstrabatteri elns det går ann å montere inn til en overkomlig pris om noen år. Så da får vi vente, det er tross alt en grunn til at jeg enda har bensinbil, og når nøttene blir lange og kulda setter inn for alvor, med snø etc så blir det økt motstand under kjøring og -10-20 grader da kan jeg glemme elbilen dit jeg drar på noen måneder.

Og DET er det kjipe med elbil, det er en god sparebøsse men det fungerer enda i praksis kun som bil nummer 2 for mange, hovedsakelig pga de kalde vintrene i norge men og mangel på energi så du kan taue ting (jeg har bl.a campingvogn og tillhenger jeg er avhengig av bil til). Husk og på at det ER begrenset hvor mye strøm du kan tyne ut av en kontakt i et bolighus, 16 ampere kurs er det meste folk flest kan håpe å tyne ut hjemme og da kan du si det tar ca 5 timer å topplade det batteriet som sitter i C-ZERO akkuratt nå, tok det dobbelt så mye strøm ville det tatt 10 timer, og da begynner vi nå nærme oss maksgrensen for hvor mye det er vits å ha i en elbil for en vanlig utrustet husstand.

Så vi er langt ifra modne til å fase ut fossilt drivstoff, for oss var elbilen først og fremst noe vi kjøpte av økonomiske grunner. Jeg har aldri benektet at miljøet forurenses og forgiftes av mye mennesker gjør, men "global oppvarming" har jeg ingen tro på er menneskeskapt (lang historie, men global oppvarming har de faktisk ikke klart å bevise uten å jukse og i den grad de har klart å bevise det så er det bevis for at akkuratt det samme skjer på andre planeter i solsystemet også og at klimaet faktisk var bedre - dvs kaldere og grønnere ved ekvator hvor det nå er ørken og varmere og grønnere ved polene - når det var varmere på jorden, dette har vi mao. hatt før uten mennesklig påvirkning).

Derfor skal man ikke føle seg som noe synder om man kjører fossilt, men for folk med dårlig økonomi etc så er det potensiale her til å ha et veldig rimelig fremkomstmiddel til å ta seg rundt lokalt ved å eie en elbil - og DET er bra. Men forsvinner godene ved å ha elbil som det ser ut som de truer med nå om noen år, så vil selvfølgelig også elbilen forsvinne.

elektrolux

Tror ikke vi kan regne med at det kommer innbyttebatteri.

Historien fra Classic bilene viser at staten lager regler som forhindrer slik bytte, og produsentene bruker ikke ressurser på allerede solgte biler.

Det vi selvfølgelig være mulig å sette inn et booster batteri.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: pwb på onsdag 07. desember 2016, klokken 09:49
Eller en slik hvis man kan få tak i.
http://eauto.si/metron-shop/?product=electric-range-extender

Det er en stor hake, og det er prisen. Som fort blir et problem uansett hva slag forbedringer man ønsker til trilling. For grunnen til at man kjøper trilling er at det er billig. Noe annet kan ikke bilen konkurrere på. Må man legge titusenvis av kroner i oppgraderinger, så kan man like gjerne kjøpe en bedre bil i utgangspunktet.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pwb

ja, nå har vel bobler blitt så dyre at det er dyrt å gjøre noe slikt også
http://insideevs.com/mitsubishi-miev-range-extender/

Marius Link

Sitat fra: automat på onsdag 07. desember 2016, klokken 11:37
Sitat fra: pwb på onsdag 07. desember 2016, klokken 09:49
Eller en slik hvis man kan få tak i.
http://eauto.si/metron-shop/?product=electric-range-extender

Det er en stor hake, og det er prisen. Som fort blir et problem uansett hva slag forbedringer man ønsker til trilling. For grunnen til at man kjøper trilling er at det er billig. Noe annet kan ikke bilen konkurrere på. Må man legge titusenvis av kroner i oppgraderinger, så kan man like gjerne kjøpe en bedre bil i utgangspunktet.

nå er det vel først og fremst prisen folk kjøper elbil for i det heletatt.. har man penger til en tesla til en million kroner hadde jeg da heller kjøpt en audi e.l med bensinmotor, for da spiller drivstoffutgiftene liten rolle. der C-Zero og co ligger prismessig, så blir regnestykket pent, men drar prisen på elbilen seg opp i 250-300 000 så er besparelsene på drivstoffutgiftene og kostnaden ved å ha bilen sett over bilens levetid mindre pent (avhengig av bruk selvfølgelig, har du 15 mil til jobben og skal igjennom 3 bommer så ser det desto bedre ut og en zero er da uaktuell, men det er ikke tilfelle her).

som sagt, bortsett fra denne ene turen, så er faktisk zero'en helt topp til vår bruk.

elekTrond

Hallo M. Kjøpte du ny eller fem år gammal bil? Hvor holder du til i landet mtp. vintertemperaturer? Jeg driver med samme slags motorvegkjøring mellom Mjøsbyene, med minimale innslag av regen. Da går det akkurat t/r på sommertid, på tørt, temperert føre - uten bruk av klimaanlegget. Våt asfalt, vifte og vinduspussere (3V) er dealbreaker'n for meg.  :-X

Nå om dagen kommer jeg bare 3-4 mil avgårde på "halv tank". Heldigvis er det hurtigladere for hver mil gjennom Ringsaker og Hamar, men det er jo litt slitsomt å måtte legge 10 min til reisetia, hver gang.

Derfor er min rekkeviddeforlenger i form av en Binar fossil varmer - "From Cyberia with heat". Jeg fant fort ut at det er det eneste saliggjørende på Innlandet, etter å ha lest meg opp på elbilforum.no.

Mange flinke folk her, som villig deler sine erfaringer og løsninger. Jeg ville først ha 106/Saxo (med bensin-Webasto orginalt), men så at å ligge i toppfart for å holde trafikken, 50 km/t i motbakke og årlige børstebytter ikke var løsningen for meg. Ved å legge på 50K+ i nytt batteri, ble det lett en brukt trilling i stedet.  :P

Hvis du er villig til å legge på 5-10K til i investeringen din, får du lett noen ekstra mil på vintern. Mer lettsolgt blir den også, hvis du skulle komme på slike tanker.
'13 Mjau

Marius Link

Sitat fra: elekTrond på fredag 09. desember 2016, klokken 17:44
Hallo M. Kjøpte du ny eller fem år gammal bil? Hvor holder du til i landet mtp. vintertemperaturer? Jeg driver med samme slags motorvegkjøring mellom Mjøsbyene, med minimale innslag av regen. Da går det akkurat t/r på sommertid, på tørt, temperert føre - uten bruk av klimaanlegget. Våt asfalt, vifte og vinduspussere (3V) er dealbreaker'n for meg.  :-X

Nå om dagen kommer jeg bare 3-4 mil avgårde på "halv tank". Heldigvis er det hurtigladere for hver mil gjennom Ringsaker og Hamar, men det er jo litt slitsomt å måtte legge 10 min til reisetia, hver gang.

Derfor er min rekkeviddeforlenger i form av en Binar fossil varmer - "From Cyberia with heat". Jeg fant fort ut at det er det eneste saliggjørende på Innlandet, etter å ha lest meg opp på elbilforum.no.

Mange flinke folk her, som villig deler sine erfaringer og løsninger. Jeg ville først ha 106/Saxo (med bensin-Webasto orginalt), men så at å ligge i toppfart for å holde trafikken, 50 km/t i motbakke og årlige børstebytter ikke var løsningen for meg. Ved å legge på 50K+ i nytt batteri, ble det lett en brukt trilling i stedet.  :P

Hvis du er villig til å legge på 5-10K til i investeringen din, får du lett noen ekstra mil på vintern. Mer lettsolgt blir den også, hvis du skulle komme på slike tanker.

larsk

Hvis du kun mangler 1-2 mil, så vil et minimalt stopp på en hurtiglader på slutten av "til-turen" gjøre utslaget.
Eventuelt tar du det midt i "hjem-igjen-turen"
Det kommer til å koste deg langt mindre enn bomavgiftene du sparer. I tillegg kommer sparing av diesel/bensin.

Hvis du kjeder deg de 5 minuttene du lader; gå og piss, eller fyll en flaske med vann... 5 minutter går fort.
5 minutter lading = 12,5 kroner
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Marius Link

Sitat fra: larsk på mandag 12. desember 2016, klokken 14:20
Hvis du kun mangler 1-2 mil, så vil et minimalt stopp på en hurtiglader på slutten av "til-turen" gjøre utslaget.
Eventuelt tar du det midt i "hjem-igjen-turen"
Det kommer til å koste deg langt mindre enn bomavgiftene du sparer. I tillegg kommer sparing av diesel/bensin.

Hvis du kjeder deg de 5 minuttene du lader; gå og piss, eller fyll en flaske med vann... 5 minutter går fort.
5 minutter lading = 12,5 kroner

i kaldt vær (rundt -2-3 og under) så mangler jeg nok i underkant av 2 mil (pga varmeapparat), litt under 1 mil opp til rundt +2 (litt bruk av varmeapparat på hjemoverturen) også går det akkuratt hvis jeg ligger bak lastebiler litt (for å la de "dra" meg) og ikke bruker varmeapparatet over det (men da lyser skillpadda ca 3 km før jeg er hjemme), enda høyere temp så gir visst batteriet enda mer og da skal det gå helt fint (uten skillpadde) .. batteriet tar 16 kwt mener jeg å ha lest.. dvs da trenger jeg å lade ca 4 kwt på batteriet hvis jeg ikke vil ned på skillpadde om jeg kjører varmeapparat osv (for skal vel helst unngå å tappe det ned så mye), det pleier ta ca 15 min... da koster det meg rundt 40,- på en kald dag.

En gammel sliten bensinbil bruker rundt 15-20,- mer i bensin på en kald dag om du ser bortifra bommen imellom (som det er mulig å kjøre rundt om du er villig til å kjøre 5 km lenger pr vei), men kjører du et velbrukt vrak så tror jeg nesten økonomien er bedre totalt sett da du sparer elbilen som var kjøpt ny på annen kjøring hvor du kan lade hjemme og heller sliter ut bensinbilen.

For spørsmålet er ikke bare hvor mye kroner du bruker i drivstoff, men hvor mye bilen i seg selv kostet deg, og hvor du vil legge slitasjen om du må ta en pitstop og mellomlade hver tur hvis du kjører elektrisk, på en nedslitt bensinbil til ca 16 000 du har tenkt å kjøre til du tauer den til skraphandler, eller ny elbil du ser for deg å ha endel år til 160 000? Vinterstid så har jeg funnet ut at da sparer jeg heller elbilen og lar den stå hvis det er snakk om mellomlading og legger slitasjen på vraket (bensinbilen).

elektrolux

En annen løsning som er rimeligere enn et booster batteri er en ekstra bil plassert midtveis på ruten.

Da kjører du dit med ene bilen, setter den på lading og videre med den andre. Og bytter igjen på returen.

En slik bil kan gjerne være en rimelig Classic til 20-40 000 kr
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Marius Link

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 13. desember 2016, klokken 09:34
En annen løsning som er rimeligere enn et booster batteri er en ekstra bil plassert midtveis på ruten.

Da kjører du dit med ene bilen, setter den på lading og videre med den andre. Og bytter igjen på returen.

En slik bil kan gjerne være en rimelig Classic til 20-40 000 kr

jeg er likevel avhengig av en plass å snylte strøm på, med mindre jeg vil innom den hurtigladestasjonen. dette med bensin eller strøm med hurtiglading imellom blir småkroner fra eller til, og da handler det som sagt om hvilken bil jeg vil legge slitasjen på, og det blir selvfølgelig bensinbilen, da det er en eldre stasjonsvogn jeg stort sett bruker til tauing.

så det som kunne fått meg til å la bensinbilen stå nå i vinter er definitivt et booster batteri, kommer rimelige løsninger på det her fremover så er floken løst. 20 000,- kan det godt koste å få satt inn noe som gir noen mil ekstra, men oppe i 60-70 000,- som nå er alt for drøyt, særlig nå som elbilfordeler som gratis bompassering og parkering ser ut til å fases ut i det stille. Viste deg et batteri du kan ha i bagasjerommet og dra ut en ladekabel å lade med når du er fremme, det er jo en mulighet, men det kostet likevel drøyt 40 000 i slovenia. I norge med sine kalde vintere som gjør et radikalt innhugg i rekkevidden er faktisk dette her veldig aktuelt mht våre kalde vintre spes i desember-mars, nesten uansett hva slags elbil du har vil du på et eller annet tidspunkt stange i veggen på rekkevidde da.

så prisene må ned på sånt før bensinbilen kan stå bom stille med unntak av når ting som tillhenger, campingvogn etc skal taues, ergo tror jeg aldri bensin og diesel kan fases helt ut. Miljøpartiet de grønne vil vel helst at vi skal gå, evt. hest og kjerre hvis du er øvre middelklasse, mens de rike (milliardærer og politikere) fortsatt vil ta privatfly og kanskje kjøre tesla med 500 mils batteri på veier de ser for seg å ha helt for seg selv uten irriterende filleproletariat som lager køer og forsurer kjøreturene, så please vær realistisk og innse at man kan ikke "vedta at kloden ikke skal bli mer enn 2 grader varmere innen 2100" like lite som du skal vedta solskinn på bursdagen din, det styrer kun Gud. Særlig med det bakteppet at vi vet det både har vært mye varmere og kaldere på jordkloden før, og at tempraturvariasjoner skjer på andre planeter i solsystemet også. FN driver og prøver å få skolebarn til å spise innsekter også for å "redde miljøet". Så tullball som denne "parisavtalen" der "norge har forpliktet seg til å bli 0-utslipps nasjon" vil mao enten falle på sin egen urimelighet og bli kansellert, eller det vil ende i en revolusjon hvor politikerne og andre ansvarlige må rømme fra rasende folkemengder ned i bunkere hvis de ikke snur, hvis ikke høyere makter griper inn. Det er min spådom.

Så vi vanlige folk som ikke tror på dette tullet om "menneskeskapt global oppvarming" og ser det er helt andre grunner til at politikerne og rike maser om dette her (ønske om mer makt og privilegier til seg selv) ser kun det praktiske med elbil, nemlig billig transport på daglige småturer.

Så hver ting til sin bruk. Ergo vil bensinbilen fortsatt bli brukt der det er praktisk, og jeg føler meg ikke som noen synder av den grunn.

65lars

Først - Godt Nytt År - til alle sammen!

2017 - det sies at dette året, spesielt internasjonalt - vil bli det mest Uforutsigbare året på mange ti-år! 
(Hørte på BBC radio her i går, at hadde du veddet En US Dollar - i desember 2015, på at
1) Leicester ville vinne Premier League i England, og
2) at England ville si ja til Brexit, og
3) at Donald Trump vile bli valgt til President,
ja... fikk du alle tre riktig, på samme lappen, da hadde den ene dollaren du veddet, gitt 4 (fire) millioner dollar i gevinst!!   :)
)

Men takk Marius, veldig interessant emne.  Jeg elsker Zeroen min, men har gitt litt opp mht. rekkevidde.  Har aldri klart å lade den opp til mer enn 117 km på GOM meteret, om sommeren, og aldri over 92 km når der er mellom +/- 5 grader, som i dag.
Bilen er først registrert november 2015 (en demo bil hos forhandler) - jeg overtok den 4. april 2016, og lurer på om det kan være noe galt med selve batteri-pakken.  ?? :-\
Den (demo bil) hadde 800 km på seg da jeg kjøpte den, i dag har den rundt 2.600 km på seg.

Liker dine politiske kommentarer også - men skal ikke kommentere, siden da digresserer vel emnet over alle bredder... :D

Takk igjen, og en god oppsummering du gjorde, godt oppe der!
--- elsker å lese her!
8)

Trilling, bestilt KIA

TB

GOM er ikkje god nok til å avgjere om batteriet er "svakt".

92 / 117 km er nok normale verdiar. I fint sommar vær vil det nok være råd å komme opp mot 130 km, men det krev du held farten nede.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Marius Link

Sitat fra: 65lars på søndag 01. januar 2017, klokken 16:16
Først - Godt Nytt År - til alle sammen!

2017 - det sies at dette året, spesielt internasjonalt - vil bli det mest Uforutsigbare året på mange ti-år! 
(Hørte på BBC radio her i går, at hadde du veddet En US Dollar - i desember 2015, på at
1) Leicester ville vinne Premier League i England, og
2) at England ville si ja til Brexit, og
3) at Donald Trump vile bli valgt til President,
ja... fikk du alle tre riktig, på samme lappen, da hadde den ene dollaren du veddet, gitt 4 (fire) millioner dollar i gevinst!!   :)
)

Men takk Marius, veldig interessant emne.  Jeg elsker Zeroen min, men har gitt litt opp mht. rekkevidde.  Har aldri klart å lade den opp til mer enn 117 km på GOM meteret, om sommeren, og aldri over 92 km når der er mellom +/- 5 grader, som i dag.
Bilen er først registrert november 2015 (en demo bil hos forhandler) - jeg overtok den 4. april 2016, og lurer på om det kan være noe galt med selve batteri-pakken.  ?? :-\
Den (demo bil) hadde 800 km på seg da jeg kjøpte den, i dag har den rundt 2.600 km på seg.

Liker dine politiske kommentarer også - men skal ikke kommentere, siden da digresserer vel emnet over alle bredder... :D

Takk igjen, og en god oppsummering du gjorde, godt oppe der!
--- elsker å lese her!
8)

Takk for det, jeg var kanskje litt krass og satte ting på spissen men jeg er ganske irritert på disse "grønne".

Hver ting til sin bruk mener jeg. At nordmenn med romslige lommebøker gjør sitt for å dytte igang masseproduksjon på dette her så fler kan få glede av billige elbiler etterhvert er jo bare bra og jeg har bare gode ting å si om det så lenge det gavner folk, men det er måten det selges på som jeg kan bli irritert over. Jo mer billige elbiler som er omtrent gratis å kjøre, jo bedre, for jo fler med dårlig råd kan komme seg rundt. Det tjener alle på, og det er med det utgangspunktet der jeg er veldig positiv til elbil. Å gjøre bilkjøring billigere enn å gå eller sykle burde vært det de hadde argumentert for elbilen med og siktet mot, ikke at verden går under pga co2. Til og med en enslig minstepensjonist kunne fint hatt råd til å eid og drifte en elbil og kommet seg mye rundt uten at økonomien kniper på hvis den først er kjøpt og betalt. Tenk hvor viktig det er for fattige å kunne ta seg ut, istedet for å være isolert foran tv'en pga dårlig økonomi. Strøm er nesten gratis i forhold til bensin.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA