Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Det spøker i bilen min..

Startet av Christopher Neumann Ruud, lørdag 04. februar 2017, klokken 23:21

« forrige - neste »

Christopher Neumann Ruud

Hei! I sommer hadde jeg en relativt jevn 90%soc -degradering på min Model S 85, men nå som det har blitt kaldere i været merker jeg at jeg får mye mindre tKm på 90% soc, og raten på degradering øker hurtigere enn hittil. Er dette pga at batteriet blir dårligere pga kulda og forblir sånn, eller vil det erfaringsmessig gå noe opp igjen når det blir varmere i været igjen?

Merker også at jeg ikke får lada mer enn 98% de få gangene jeg har forsøkt det, med dertil større rekkeviddetap...

(Dette gjelder ikke at forbruket er større på vinteren, det er forventet, bare at batteriet tilsynelatende mister såpass mye mer kapasitet er litt skremmende...)

ChrML

Batteriet mister vel forsåvidt saktere kapasitet om vinteren da de liker å oppbevares kaldt. Elbilbatterier holder mye lenger i Norge enn California f.eks.

Så jeg vil tro det bare er visningen. Kanskje pga større motstand i batteriet.

Tuxedo

Batteriet mister kapasitet ved lav temperatur, men dette er midlertidig - kapasiteten kommer tilbake etterhvert som batteriet varmes opp.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA