Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: HomeLink

Startet av Øggen, lørdag 04. februar 2017, klokken 21:26

« forrige - neste »

Øggen

Som tidligere diskutert i en anna tråd ( sorry for å kanskje ha ødelagt den, men moderator e informert)
så finnes det en franskmann som he tatt ut 2 seterad på sin MX 6 seter. Det gir han muligheter for å transportere surfebrett og diverse sportsutstyr som va første prioritet for han. Dei gangene han har med folk, sitter dei bakerst, og ingen klager.
Med en familie på 3 sjøl, og en junior som absolutt vil elske å sitte der bake alleine, e dette her ei løsning ej vurdera sterkt.
Har no hatt en del kontakt med den nevnte franske herremann, og det vise seg at det e NULL problem å få til.
( gledesbrøl, gledesbrøl)

Her e hans foreløpige korte versjon av arbeidet, men skal komme med en meir utfyllande anvisning etterkvart.

Hello from France!
Thank you. This config did not cost anything as I did it myself. Tesla SC is not able to do this for legal purpose... And they are not really ok with it, but the guy at the SC love it as well. For the carpet, it is just a high quality carpet for house that has been cut and inserted below the finishing rims. Sure you can use the photo for the Norwegian forum!

It is quite simple to do the modification. You just need to take off the two threshold of the falcon door, then take of all the floors. You will have access to the seats rails. Unplug all the electric network from the seats. Then you have to separate the seats from the base by unscrewing the two screw on the side articulation of the seats, plus the two screw at the top of the cylinder in the foam of the seat. You can then take off all the screw from the rails. and take off everything.

Finally you have to take from the seats the electronic box at the back and to let it plug under the floor as it command the third row seats. Finally, you have to identify a small with connector that is wired at the based of the cylinder. Where this connector was plug on the electric network, you have to make a bridge so the car thinks the middle seats are in the right position. For the airbag error on the dashboard, we need to wait that tesla make the SC able to write off the error. apparently it's coming. But meanwhile it is not annoying as the icon is hardly noticeable and does not send any noisy or visual alert.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

lunitiks

Alldeles utmerket @Øggen!

Dette er et flott DIY-prosjekt, der den eneste prisen (foreløpig) er et "hardly noticable" airbag-ikon i instrument cluster, samt et servicesenter som ikke helt vet hva slags betydning dette får for din garanti.

Jeg skal sjekke i kretsdiagrammene hvorfor airbag-ikoner lyser og hva man eventuelt kan gjøre med dette. Kan ikke helt skjønne at denne modifikasjonen skulle ha noen sikkerhetsmessige utfordringer. Sikkerhet går vel mer på hva man tenker å utnytte all den nydelige plassen til  ;D
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jlan

#2
Takk for god info, vurderer å ta ut ihverfall ett sete. Han sier ikke så mye om gulvet, men det er jo nødvending å fylle i de ganske store ovale hullene i de originale platene. Som bildet viser er det langt ned til skinnefestene. Forsåvidt blir det et ekstra rom til godsaker der også.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Øggen

#3
La til et bilde i øversete innlegg som viser litt av prosessen underveis.
Han sei han la ned ei tynn dekkplate, for så å klippe til et teppe han kjøpte som passet med resten av interiøret. Virka som plankekjøring.

@Lunitiks Fint om du finne ut av airbaglampa og ka vi kan gjere der. Har lovd tilbakemelding som takk om du blir fundig ::)
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

lunitiks

#4
Nå har jeg gjort et lite dypdykk i kretsdiagrammene mht. airbag-problematikken.

*** Disclaimer: Jeg har ingen utdannelse eller arbeidserfaring innenfor dette emnet, og har verken prøvd eller sett dette fysisk. Jeg tar derfor ingen ansvar for feil, skader eller andre negative konsekvenser - tiltak gjøres på egen risiko! ***

Tar dette i form av en spørsmål-og-svar monolog  ;D

Spørsmål 1: Hvilke airbagsystemer blir berørt ved å fjerne 2SR?
--- Teori: Kun de integrerte sideairbagene i ytre ryggstøttepute i de to ytterste setene. (Omtales også som «Thorax air bag».) Se bilder nedenfor.

Spørsmål 2: Hvordan er disse sideairbagene koblet til resten av bilen?
--- Teori: Selve airbagenheten (gjemt under setetrekket) har en fast kabel som strekker seg under setet, og kommer ut foran, og vil henge og dingle løst fra setet når man tar setet av. @Øggen: Kan du få franskmannen din til å ta et bilde av et løst yttersete med kabling hengende ut?

Spørsmål 3: Hva er konnektortypen og -fargen på airbagkablene?
--- Teori: Hver airbagkabel terminerer i en gul konnektor, type Molex 33471-0492 (gul farge, altså), hver med 3 ledninger - pluss (oransje), minus (blå eller rød, avhengig av om venstre eller høyre sete) og jord (sort).

Spørsmål 4: Hvorfor lyser airbaglampa i dashbordet når du kobler fra denne?
--- Teori: Fordi styringsenheten "MX Restraints Controller 2 (RCM)" (som antakelig sitter fremme i dashbordet ett sted) oppdager at strømkretsen er brutt. Som sagt i punkt 3; airbagenheten er bare koblet til strøm (en "+/-"-loop, samt jord), ikke CAN, LIN, Ethernet eller annen kommunikasjon.

Spørsmål 5: Hvordan fjerne airbaglampa?
--- Teori: Veldig usikker. Hvis jeg har rett i de andre punktene over, så må du enten mekke en "loop" som lurer bilen til å tro at du har airbagene koblet til, eller så må du inn i Software og hacke litt
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jlan

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Øggen

#6
Veldig bra Lunitiks. Har spurt om bilde og info ang kabel.

Spørsmål 3: Hva er konnektortypen og -fargen på airbagkablene?
--- Teori: Hver airbagkabel terminerer i en gul konnektor, type Molex 33471-0492 (gul farge, altså), hver med 3 ledninger - pluss (oransje), minus (blå eller rød, avhengig av om venstre eller høyre sete) og jord (sort).


E ikkje detta den pluggen som vises i bildet over?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

lunitiks

#7
Mulig! Kan også være motstykket til den som går ut fra setet. (Dvs at det er 1 gul "han" og 1 gul "hun".)

Dette får vi besvart straks vi har et bilde av kablene som kommer ut fra setet løst
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øggen

#8
Så Herr Lunitiks.

Her e bilder av dei pluggane som e på setet og hans tekst.
Så da e det berre å finne ut motstanden i "Loop``en" som må loddes inn. Spurte om farger på kablane, men det tok ikkje han bilde av. Ser berre av det eine bildet at der e iallefall en blå kabel  ::)
Veit ikkje om ej skal mase meir..........

Hi,
The airbag connector is yellow and located under the floor. You will see it once you take off the floor in order to unscrew the rails of the seats.
The grey plug is for the seat belt.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

lunitiks

Herr Øggen.

Dette viser at kretsdiagrammene så langt har vist seg å være pålitelige.

Blå farge stemmer bra. Blå er minus på det ene setet. Rød er minus på det andre setet.
Begge setene har oransje pluss, og sort jord, og gul konnektor.

Go to work!

*** Med samme klokkeklare, altomspennende, juridisk ugjennomtrengelige generalforbehold som jeg på en eksplisitt og umisforståelig måte presiserte ettertrykkelig og uten adjektiver som kan indikere noen form for tvil overhodet, i mitt hovedinnlegg tidligere. ***
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

jlan

Det kan være litt mer komplisert, det er jo 4 pinner i hver plugg. Kan det være en totrinns airbag og/eller en belt pretensioner i setet?
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

lunitiks

Cheer up boy. Fire pins Molex, kun tre ledninger. Sjekk selv
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

Dere er selvsagt klar over at det er elendig takhøyd på de bakerste setene? Blir det lett å sette inn igjen setene etter denne jobben?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA