Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av elektrolux, lørdag 04. februar 2017, klokken 18:14

« forrige - neste »

elektrolux

Dette er bra!

Betyr at regjeringen har gjennomskuet bilbransjen og viderefører insentivene til ladbare hybrider og rene elbiler.

Betyr også at det fremdeles er mulig å holde classic bilene på veien. Så en stund mørkt ut om disse skulle blitt rammet av 1200 kr årsavgift.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/nye-bilavgifter-rammer-smaaspiste-folkebiler/a/23863631/
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Legger også merke til at avgiften på camperen vår øker betydelig. Siden vi kjøpte den i 2007 har avgiftene på den økt med nærmere 400 000 kr slik at verdien av bilen har holdt seg nesten på det vi betalte for den i sin tid.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

jlan

Sitat* Det innføres en ny vrakpantordning for forurensende varebiler, bobiler, fritidsbåter, campingvogner, motorsykler/mopeder, til en verdi av rundt 300 millioner kroner. Det skal gis et tilskudd på 13.000 kr utover dagens vrakpant ved kjøp av ny, nullutslippsvarebil hvis bilens som vrakes bruker fossilt drivstoff. Satsene for båt er 15.000 kr, lastebil/bobil/campingvogner 8250 kr og moped/mc 1000 kr.

Forurensende campingvogner???  Jeg tauer min campingvogn med en elbil allerede. Jeg får vel ikke vrakpant for den da...

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

jche

Men skjønner ikke hvorfor konvensjonell hybrid/fullhybrid skal straffes? De bruker jo det de er oppgitt til i det daglige, kanskje til og med mindre. Min Auris hybrid ligger rundt 0,45, så jeg vil ikke kalle det en miljøversting. Ikke like bra som en elbil men...
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

zyp

Sitat fra: jche på onsdag 28. desember 2016, klokken 18:11
Men skjønner ikke hvorfor konvensjonell hybrid/fullhybrid skal straffes? De bruker jo det de er oppgitt til i det daglige, kanskje til og med mindre. Min Auris hybrid ligger rundt 0,45, så jeg vil ikke kalle det en miljøversting. Ikke like bra som en elbil men...

Når de ikke kan lades så vil all energien de bruker komme fra bensin/diesel, og da har de ingen miljøfordel over en bil med kun forbrenningsmotor med tilsvarende forbruks-/utslippstall, og da er det naturlig å avgiftsberegne dem på samme måte.

doldis1

Sitatog da har de ingen miljøfordel over en bil med kun forbrenningsmotor med tilsvarende forbruks-/utslippstall

Riktig, de har vel heller en miljø-ulempe i forhold til en common rail diesel av nyere årgang. Delvis fordi de
fleste av disse nå går med bensinmotor og delvis fordi de også drasser rundt med ekstra vekt i form av
batteri/elmotor ..

jlan

Det er fortsatt et fradrag for ikke-ladbare hybrider.  Jeg forstår heller ikke begrunnelsen, skulle jo tro at de fikk belønnet det noe lavere forbruket gjennom redusert CO2 avgift.  Kan det være at de forurenser mindre fordi motoren arbeider med en mer gunstig belastning? Eller at de kan kjøre elektrisk i byen? I såfall burde det være en geo-fence startsperre for fossilmotoren.

SitatIkke-ladbare hybrider
Vektfradraget reduseres fra 10 % til 5 %.
Det gir noe høyere avgift på ikke-ladbare hybrider.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

jkirkebo

Sitat fra: jlan på fredag 30. desember 2016, klokken 12:07
Det er fortsatt et fradrag for ikke-ladbare hybrider.  Jeg forstår heller ikke begrunnelsen, skulle jo tro at de fikk belønnet det noe lavere forbruket gjennom redusert CO2 avgift.  Kan det være at de forurenser mindre fordi motoren arbeider med en mer gunstig belastning? Eller at de kan kjøre elektrisk i byen? I såfall burde det være en geo-fence startsperre for fossilmotoren.

Så lenge vi faktisk har vektavgift synes jeg det er greit med fradrag for også vanlige hybrider, siden batteripakken veier endel.

Om vi kun hadde CO2-avgift og ingen avgift på ting som effekt og vekt hadde det ikke vært noen grunn til å ha et fradrag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Co2, NOx, partikkelutslipp og piggdekksavgift hadde vel vært dekkende avgiftskomponenter kanskje. Veislitasje er veldig lav fra vanlige personbiler, så vektavgifter under 3,5 tonn kunne man likegodt droppet.
Vektavgiften slår uheldig ut på mange ting, deriblandt sikkerhet.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

jlan

Ja en kan lure på hva kan begrunnelsen kan være for en vektavgift. At en tung bil påfører andre biler større skade ved en kollisjon?

Jeg stusser også på at noen biler har negativ CO2 avgift, som da trekkes fra vektavgiften. Skulle nesten tro de fanget CO2 da. Lette biler med lavt CO2 utslipp blir faktisk straffet, fordi avgiften totalt ikke kan bli negativ.
Sitat
Egenvekt:   1200 kg
Motor effekt:100 kW
Utslipp CO2:50 g/km
Utslipp NOx:1 mg/km

Egenvekt:           22 533,50
CO2 utslipp:   -23 430,00
NOx utslipp:   70,93
Avgift i forslag:   0
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Nasatech

Regjeringen har selv uttalt tidligere at det er for mye penger til å slippe avgiften løs. De har sagt at om det blir for mange elbiler så må de legge avgifter på den for å dekke bilkostnadene i Norge.

De prøver derfor å være "grønne", men det er egentlig ikke for miljøet, men for å hente inn penger :(

stefse

Co2 er overfokusert i personbiltrafikk, uten at jeg har planer om å gå inn på en klimadebatt.
Det som koster oss noe målbart i helseskader er de andre komponentene, partikler, nitrøse gasser samt tungmetaller.

Ovnsprodusenter oppgir forøvrig nå nominelt partikkelutslipp fra sine ovner.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

cra

CO2 blir vi nok neppe ferdige med å diskutere med det første. Jeg må innrømme at jeg ikke er 100% overbevist selv, men det skader i alle fall ikke å gjøre noe for å redusere utslippene, det er sikkert. De andre tingene som kommer ut av eksosrøret er vel neppe tema for diskusjon. Miljø og lokal forurensning er to forskjellige ting, og når en snakker med skeptikere er det kanskje like greit å fokusere på det lokale. Det er mye enklere å argumentere rundt skitten luft i byene enn hvorvidt en temperaturøkning op 1oC er menneskeskapt eller ikke. Klarer vi å snu trenden lokalt bidrar vi jo globalt enten vi vil eller ikke. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

doldis1

SitatCo2 er overfokusert i personbiltrafikk

Ha ha, ja la oss gå inn i d nye året med d i bakhodet! Co2'en som kommer fra andre kilder er nok myye
verre hva global oppvarming angår! Godt nyttår !  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA