Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: MAS å lade overalt, kabler og skitt og fandens oldemor!

Startet av pfosland, lørdag 04. februar 2017, klokken 01:15

« forrige - neste »

pfosland

Hei, jeg har en far som har en Model S og har selv nettopp gått til innkjøp av en Hyundai Ioniq EV. Spørsmålet mitt er om jeg har mulighet for å lade min bil på en Tesla UMC?

Grunnen til at jeg spør, er at min far har en Tesla ladekabel med adapter til industriplugg. Jeg kunne gjerne tenke meg å bruke denne 32A-laderen til å lade min egen bil når jeg er på besøk, men jeg går altså ikke til innkjøp av en helt egen kabel til kun dette formålet.

Har noen prøvd å lade andre elbiler med disse?

jkirkebo

Sitat fra: pfosland på søndag 04. desember 2016, klokken 14:44
Hei, jeg har en far som har en Model S og har selv nettopp gått til innkjøp av en Hyundai Ioniq EV. Spørsmålet mitt er om jeg har mulighet for å lade min bil på en Tesla UMC?

Grunnen til at jeg spør, er at min far har en Tesla ladekabel med adapter til industriplugg. Jeg kunne gjerne tenke meg å bruke denne 32A-laderen til å lade min egen bil når jeg er på besøk, men jeg går altså ikke til innkjøp av en helt egen kabel til kun dette formålet.

Har noen prøvd å lade andre elbiler med disse?

Det fungerer med noen biler men ikke med alle. F.eks MB B250 fungeret fint mens det visstnok ikke går å lade eGolf med den.

Kanskje din far heller burde sette opp en fast ladestasjon med Type 2 uttak i garasjen, så kan alle gjestende elbiler lade (også Leaf osv.)? Da slipper han også å pakke opp og ned UMC de gangene han må ha den med i bilen, dessuten kan han fortsatt lade om UMC går istykker (et ikke akkurat ukjent problem). UMC bør heller ikke henge ute konstant utsatt for regn, det liker den dårlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Teslas UMC er ikke det samme som vegglader.

Tesla har en egen vegglader kalt Tesla Wall Connector.

Teslas UMC er en 16A greie som lasker for å få til lading på 32A enfase. Jeg tror ikke det vil funke med andre elbiler enn Teslas (samt evt Mercedes, der Tesla har produsert batteripakken).

Dersom faren din installerer en Tesla Wall Connector, og den er montert på en 32A enfase kurs, så vil det ganske sikkert fungere på din Hyundai Ioniq, og andre elbiler med type2 kontakt i bilen.

Alternativt kan faren din selvsagt installere en mode3 ladeboks fra andre leverandører, den må ikke være produsert av Tesla. Men den må ha type2 kontakt eller integrert type3 kabel.

Når det er sagt, Tesla Wall Connector er ganske bra priset, og den ser ganske OK ut.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jlan

Jeg gir ingen garanti, men min erfaring er at Tesla UMC med Schuko virker fint på BMW i3, og tilsvarende BMW kabel virker på TMX.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

fredag

Sitat fra: jlan på mandag 05. desember 2016, klokken 13:26
Jeg gir ingen garanti, men min erfaring er at Tesla UMC med Schuko virker fint på BMW i3, og tilsvarende BMW kabel virker på TMX.

Får du ladet på 32A med Tesla UMC på en 32A enfas blå industrikontakt?

Det er sikkert mulig at en i3 klarer å dra 16A, men det overrasker meg hvis den klarer å dra 32A.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jlan

#5
Sitat fra: fredag på mandag 05. desember 2016, klokken 15:34
Får du ladet på 32A med Tesla UMC på en 32A enfas blå industrikontakt?
Edit-nei. Jeg får ikke testet det akkurat nå. Det blir altså bare gjetting, men BMW i3 har såvidt jeg kan se en 32A enfase lader. Da burde det gå hvis UMC forteller bilen at den er en 32A enfase kabel.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

fredag

Sitat fra: jlan på mandag 05. desember 2016, klokken 16:21
Sitat fra: fredag på mandag 05. desember 2016, klokken 15:34
Får du ladet på 32A med Tesla UMC på en 32A enfas blå industrikontakt?
Jeg får ikke testet det akkurat nå. Det blir altså bare gjetting, men BMW i3 har såvidt jeg kan se en 32A enfase lader. Da burde det gå hvis UMC forteller bilen at den er en 32A enfase kabel.

Teslas UMC fordeler strømmen fra blått adapter på to eller tre av faselederne på type2-kontakten. Jeg tror ikke en eneste elbil som kan lade på 32A enfase - feks BMW i3 - klarer å nyttiggjøre seg mer enn en av 16A-faselederne fra Teslas UMC.

Kanskje noen elbiler som støtter trefase-lading klarer å lade på mer enn 16A.

Interessant hvis noen vil teste.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

OleJA

Sitat fra: fredag på mandag 05. desember 2016, klokken 15:34
Sitat fra: jlan på mandag 05. desember 2016, klokken 13:26
Jeg gir ingen garanti, men min erfaring er at Tesla UMC med Schuko virker fint på BMW i3, og tilsvarende BMW kabel virker på TMX.

Får du ladet på 32A med Tesla UMC på en 32A enfas blå industrikontakt?

Det er sikkert mulig at en i3 klarer å dra 16A, men det overrasker meg hvis den klarer å dra 32A.
Jeg prøvde dette på en e-Golf, og det virket ihvertfall ikke. Som andre skriver så skyldes nok dette at Teslas blå 32A adapter kobler sammen (lasker) alle 3 faselederne for å få til 32A lading.
Dette oppfattes nok som en feil av ladelogikken til andre biler enn Tesla, og de nekter da og lade.
Jeg vil forvente at Teslas UMC virker med schuko adapter, og trolig også rødt adapter (3x16A) på andre biler.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på mandag 05. desember 2016, klokken 23:00
Sitat fra: fredag på mandag 05. desember 2016, klokken 15:34
Sitat fra: jlan på mandag 05. desember 2016, klokken 13:26
Jeg gir ingen garanti, men min erfaring er at Tesla UMC med Schuko virker fint på BMW i3, og tilsvarende BMW kabel virker på TMX.

Får du ladet på 32A med Tesla UMC på en 32A enfas blå industrikontakt?

Det er sikkert mulig at en i3 klarer å dra 16A, men det overrasker meg hvis den klarer å dra 32A.
Jeg prøvde dette på en e-Golf, og det virket ihvertfall ikke. Som andre skriver så skyldes nok dette at Teslas blå 32A adapter kobler sammen (lasker) alle 3 faselederne for å få til 32A lading.
Dette oppfattes nok som en feil av ladelogikken til andre biler enn Tesla, og de nekter da og lade.
Jeg vil forvente at Teslas UMC virker med schuko adapter, og trolig også rødt adapter (3x16A) på andre biler.

Laskingen har ikke noe med dette å gjøre da eGolf og gammel i3 har 1-fase lader og derfor ikke "ser" laskingen til L2 og L3. Men siden Tesla ikke har designet UMC for mer enn 16A per faseleder har de nok lagt inn en sperre for 32A lading over kun 1 faseleder. Det er nok denne sperren og ikke selve laskingen som skaper trøbbel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pers1

#10
Jeg lader både e-Golfen og Tesla Model S på min Tesla Wall Connector
TM X 100D Pearl White «SERE9TY» med MCU2 HW3 & FSD (prod. Juli 2018)
KANSELERT TM3- Reservert 31/3 2016 ( 2 kanselert)
VW ID.3 reservert 8 mai 2019 kønr83 kanselert gr. Bakhjuls trekk
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidliger Tesla'r Model S 75D AP1.0 & 90D AP2.0

pfosland

Jeg kan bekrefte at Hyundai Ioniq EV kan lade med Tesla UMC

Sent fra min ONEPLUS A3003 via Tapatalk


fredag

Sitat fra: pfosland på tirsdag 27. desember 2016, klokken 08:32
Jeg kan bekrefte at Hyundai Ioniq EV kan lade med Tesla UMC

Hva var UMC koblet til da? Schuko, blå kontakt eller rød kontakt?

Og du fikk kun ladet på 13-16A, ikke sant?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

pfosland

Blå kontakt, 32A. Hadde nesten trodd at Tesla hadde lagt inn noen sperrer i elektronikken for å ikke lade andre biler, men det fungerte som en drøm :)

Vannkraft

hei

Har noen forsøkt å lade en Opel Ampera-e på en Tesla Wall Connector

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA