Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW i3 94Ah - Praktisk rekkevidde?

Startet av lifern, fredag 03. februar 2017, klokken 19:04

« forrige - neste »

lifern

Hadde mistanke om mus i bilen pga en serviett som var plutselig i småbiter.
Satte opp en felle bare for å være sikker.Jaggu var det en rakker der.
Aner ikke hvordan den har komt seg inn,men har en komt inn kommer det garantert flere.
Det er ekstremt mye mus i år.Hvertfall på vestlandet.

Andre som har opplevd mus i bilen,som aner hvor de kommer inn?

Bilen er for øvrig en Leaf.
SVART EUROLEAF 2013

klawrenc

Det samme skjedd til meg, for mange år siden (da jeg bodde på Hurum). Tror at den hoppet inn mens døren sto åpen en gang. Var en Fiat. Ville tro at Leafen er helt tett, eller?
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

kavorland

Å pokker. Flaks at du fekk tatt den. Hadde ein bekjent som hadde samme med ein XC90. Bilen vart vel totalvrak, då den gnog av alt av elektrisk med dei følger det hadde. Stakkaren sleit gjennom ein heil vinter med ymse feil, før ein tok ned interiøret i dashboard og fant årsaka.

Eg slit med det samme, også vestlandet, om vinteren. Kulda gjer at fandenskapet trekk inn i hus, og seinast hindagen var da lite hyggelege lydar i bjelkelaget mellom kjellar og hovudetasje.

Må vel sette feller under Leafén også no då. Tenker den er kjekk med all den varmen sein kveld og tidleg morgon om da faktisk er slik at den kjem seg inn.......
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

TorC

Jepp! Jeg har hatt "mus i leafen"....


http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18133.0.html


Den ble kompis med bikkja mi før den spiste opp sjokoladen min og plutselig en dag stakk av...


For å oppsummere hele tråden så var vel konsensus å sette inn musefeller med peanøttsmør.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

nr1rayner

Aldri hatt mus i bil (*bank i bordet*).
Vil de inn finner de alltids en vei, de trenger ca 5mm åpning for å komme seg gjennom.

De beveger seg normalt sett ikke så veldig langt, med mindre de må lete etter mat på nye steder. Nysgjerrige, men svært skeptiske. Finner de ny mat prøvesmaker de gjerne litt, og spiser ikke mer før 1-2 døgn etterpå eller noe sånt før de vet de ikke blir dårlig av den.
Derfor er heller ikke gift garantert å ta knekken på de.

Først og fremst, sørg for å fjern ALT av tenkelig og utenkelig mat de kan finne i området.
Eneste tilgjengelig mat bør være i felle eller åtestasjon.
Det er vel også her selvsagt at det ikke bør ligge igjen matrester i bilen...?
Har hatt mye mus på hytte, og brukt åtestasjon og feller der. Åte er helt greit det, men åta forsvinner og du aner ikke om musa har dødd av åta og/eller hvor mange som er tatt av dage, og ikke minst, hvor de tok sitt siste farvel.
Så jeg sverger til felle på steder man jevnlig kan sjekke.
Slike billige i tre har jeg dårlig erfaring med, åtet har vært borte men ingen mus. I tillegg er det fort gjort å smekke fingrene ved oppsetting.

Peanøttsmør er en slager som åte, men de liker mye annet rart også, korn, salami, bacon osv osv.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

Det har heldigvis ikke vert flere etter den ene jeg tok.
Tror kanskje ene vinduet stod litt på gløtt en dag.
Mulig den har gått langs ladekabel og videre opp på taket;-)
SVART EUROLEAF 2013

nr1rayner

@lifern
Ikke umulig det nei.
Stopper problemet etter den ene er det vel mest sannsynlig med det vinduet ja. x-er fingra for det  :)

De er noen spretne rakkere, hopper nok ganske greit f.eks. opp på toppen av et av hjulene.
Rundtom på biler er det vanlig med gummiplugger hist og pist, som tetter hull inn til kupeen.
Det kan hende at du mangler en av de, eller at de har gnagd seg gjennom.
Så du kan vel uansett med fordel se litt etter inne i hjulbuer og torpedovegg f.eks.

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

Skal nok ta rotta på de uansett ;D
SVART EUROLEAF 2013

nr1rayner

BTW: er det EN mus er det IKKE bare en mus, med mindre det er noens kjeledyr som har rømt..
Så det er bare å sette opp feller, selv om problemet tilsynelatende er løst..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

Kjører rundt med ladd felle heretter 8)
SVART EUROLEAF 2013

doldis1

 De aller fleste biler har IKKE en 5 mm åpning som mus kan entre kupeen igjennom. Vet om en par eldre
varebiler der musa kunne gå igjennom varmeapp. hvis d ikke sto i resirc.
På nyere biler med pollenfilter er dette uvanlig . Derfor, hvis noen har en mistanke om hvor musa kommer inn
i Leafen, fint om det postes her

rolandvg99

To katter luskende rundt garasjen gjør underverker her.
"I like soul with a capital S"

bob-bob

Har også katt , i likhet med naboen. ( Vi bor langt ute på landet...)  Mus blir effektivt spist så snart de nærmer seg hus og garasje.  8)

lifern

Har ikke hatt/tatt flere mus i bilen,så jeg regner med den kom inn vinduet som stod litt på gløtt.
SVART EUROLEAF 2013

kjbu

Bak støtfanger bak er det vanligvis luft-escape luker. Noen "gummifiller" som dekker hullet når bilen står i ro, vanlig problem med vanninntregning i disse på mange biler. Husk at all luft du dytter inn i kupéen med varmeapparatet må komme seg ut et sted, så de lukene er ganske store.

Sannsynligvis her mus kommer seg inn.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA