Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kanskje vente?

Startet av amund, fredag 03. februar 2017, klokken 18:41

« forrige - neste »

jlan

Jeg har lastet ned UDPLogger og den virker greit. Jeg kunne tenkt meg en litt raskere måter å slå av items. En liten ting å være obs på - etter å ha klikket ut eller inn et item må man klikke på en annen linje for at det skal effektueres. 

Det kan være litt vanskelig å sammenligne verdier som har veldig forskjellig tallområde. Jeg har laget et lite SciLab script for å vise hvordan dette kan bedres ved å bruke høyre og venstre y akse (.sce filen kan deles på forespørsel)

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

amund

Ny versjon av UDPLogger: https://github.com/amund7/UDPLogger/releases/latest

Den har en knapp for "toggle all", pluss en bugfix som rotet til graf av cellespenninger og -temperaturer.

Resten du nevner er kjent, men ikke så lett å løse... når det gjelder akser, hvor mange skal man ha? En pr enhet? Blir fort halve skjermen full av bare akser :)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

jlan

Sitat fra: amund på onsdag 22. februar 2017, klokken 23:25
Ny versjon av UDPLogger: https://github.com/amund7/UDPLogger/releases/latest
Imponerende rask grafikk, og ganske brukervennlig!
Sitat
når det gjelder akser, hvor mange skal man ha? En pr enhet? Blir fort halve skjermen full av bare akser :)
Jeg synes det holder fint med to Y akser, slik det er i bl.a. Excel og OpenOffice. Hvor man kan velge for hvert plott om det skal bruke primary eller secondary Y akse.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Muffinman

#123
Kjøpte et kina-adapter tilsynelatende likt det første, men fikk det ikke til å fungere. Fikk paret og valgt det i oppstart og får:

-Creating bluetooth socket...
-Connecting bluetooth socket...
-Initializing adapter...
-Using ELM327 command set

Og der ble det stående. Regnet med adapteret var gåent og kjøpte et annet (Vgate Scan), men får nøyaktig samme greia der. Jeg har neppe fått to adaptere fra to ulike leverandører som begge er kaputt, så hva er problemet her?

EDIT: Bruker kabel fra petersv. For øvrig funker det andre adapteret fint på begge bilene både med nevnte kabel, og med en jeg kjøpte fra USA.

petersv

Forstår jeg deg rett med at det fungerende adapteret fungerer med begge kablene?

Jeg har testet endel BT-adaptere, og noen fungerer ikke i det hele tatt dessverre, andre er litt med ustabile, og de siste fungerer bra.

Har du testet de problematiske adapterne med begge kablene, er det noen forskjell?

bjornb

Jeg kjøpte min ELM 327 BT adapter av petersv, den funker stabilt :).

Har også skaffet meg en egen bedre egnet Android telefon for diagnosebruk, funker fint (fikk tak i en rimelig Moto G4 Plus med Android 7).

Til utvikler @amund:
For å se data mens en kjører så kunne det vært nyttig med en mulighet til å velge ut noen få verdier som en ønsker å vise på en egen skjermvisning med store tall, et slags dashboard (f.eks 6-8 forskjellige verdier). Den generelle OBD2 appen Torque har slik funksjonalitet. Kunne du evt vurdert å lage noe slikt?
Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016

Muffinman

Sitat fra: petersv på mandag 24. april 2017, klokken 14:22
Forstår jeg deg rett med at det fungerende adapteret fungerer med begge kablene?

Har du testet de problematiske adapterne med begge kablene, er det noen forskjell?
Det som virker fungerer med begge kablene, ja. Den første som ikke fungerte og som ble kastet fungerte ikke på noen av kablene, i noen av bilene. Den nyeste som kom i dag er kun testet med din kabel på 85D, og oppfører seg likt som den som ble kastet.

Skal se om TMSPY klarer å koble opp på den.

Muffinman

Koblet seg faktisk opp ei stund nå, men verdiene var en smule off for å si det mildt. Hvad tycks om 675kW tilgjengelig fra front driveunit, og celletemperaturer mellom -88 og +90 grader? Eksempel:


petersv

Front Drive unit er nok en bug ja. Det er ganske stor forskjell på de elm-donglene. Den jeg har et par av fungerer ganske stabilt. Er samme som de selger på Teknikmagasinet. Hvis det er interesse for det kan jeg se om jeg klarer å skaffe noen flere. Koster da ca 200 ferdig fortollet osv.

Muffinman

Har bestilt enda en variant. Om den ikke fungerer kan vi snakke :)

petersv

Ser teknikmagasinet har tilbud på adapteret nå, så like greit å kjøpe det direkte der. Her er direktelink: https://www.teknikmagasinet.no/produkter/lyd-o-bilde/bilstereo/tilbehor/elm327-obd2-bluetooth

Dette er testet og verifisert av mange brukere på forumet her, og du kan bytte det i butikken om noe skulle være galt.


amund

Har visst ikke fulgt med her, sorry!

Muffin, kan du ta en 'raw log' så fort du rekker å skru den på fra oppstart av appen? Kan se ut som det adapteret ikke gir samme format på dataene som appen forventer, kanskje jeg skjønner noe av det ved å se loggen. Funker det med TMSPY?

I aller verste fall kunne du kanskje lånt meg adapteret, så jeg kan teste med det selv, og prøve å få appen til å støtte det.


In other news, stor oppdatering på vei!
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Muffinman

Sender du meg adresse på PM sender jeg det til odel og eie.  Det ville nok uansett blitt kastet i likhet med det første som ikke funket.  Har et nytt på vei :)

Funker heller ikke med TMSPY. Skal se om jeg får ut en logg.



Muffinman

Adapteret til høyre er det jeg omtaler noen hakk tidligere i tråden. Det grønne fikk jeg i dag, og skvatt skikkelig når jeg koblet det til. "Car needs service, contact Tesla osv" etterfulgt av "automatic emergency braking disabled". Men det så ut til å fungere mot appen. Feilmeldingene har tilsynelatende forsvunnet etter reset og power off, håper det forblir slik. Men sikkert ikke lurt å prøve en gang til....

SitatOm den ikke fungerer kan vi snakke :)
Vi må snakke...

amund

Dere burde virkelig teste OBDLink MX, evt kloner av den hvis det finnes. De er ikke basert på ELM327, men ST1110 som er nyere/bedre kvalitet/støtter canbus bedre.

Appen min støtter ST1110-kommandosett, når den finner ut at den har det tilgjengelig kjører den et helt annet instruksjonssett som er MYE raskere. Appen blir like smooth som tesla sitt eget dashbord. Essensielt for de som har tenkt til å logge mye data fort, f.eks. dragrace, 0-100-drag osv. Pluss at det ser kult ut  8)

Om billigadapteret ditt lager feilmeldinger i bilen har jeg ikke lyst til å verken prøve det eller støtte det.. da er det nesten bedre vi lager en blacklist som følger med appen, for å advare andre stakkars brukere...
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA