Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kanskje vente?

Startet av amund, fredag 03. februar 2017, klokken 18:41

« forrige - neste »

petersv

Tipper det er ordet "Tesla" i app-navnet de reagerer på, men det er jo tullete...

amund

Byttet navn til 'Scan my Tesla', men jeg er ikke helt fornøyd.... Har lest et sted at det er bedre å ha kjente merkenavn bakerst, så man ikke misforstås for å være en offisiell app.

Tar gjerne i mot forslag på navn, som både klinger bra og gjør at folk kan finne den, og skjønne hva den er til.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Ellemelle

Litt of topic, men jeg ser at en av verdiene man kan lese av er ChargeTotal. Er det noen som har en trip i triptelleren som viser alt man har kjørt siden bilen var ny, og som dermed kan sammenligne forbruket i triptelleren med det som står under ChargeTotal? Hadde vært spennende å se hvor mye av det man lader som ikke går til kjøring.

jlan

Jeg har trip fra ca. 0024 km til 5234 km, total energy 1374 kWh (har kjørt endel med tilhenger)
App. viser mye mer, charge total 2218 kWh, discharge total 2016 kWh.
Det kunne vært interessant å se "Battery Odometer", den får jeg ikke opp.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Muffinman

Med de tallene finner man virkningsgraden til batteriet gitt bruksmønsteret det er blitt "utsatt" for, i dette tilfellet ca. 0,91  :)

jlan

Er det slik at "trip total energy" er forbruk kun under kjøring, mens "discharge total" inkluderer oppvarming og annet forbruk mens bilen står stille?
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Ellemelle

Høres jo mye ut om 40% av strømforbruket går til annet enn å drive bilen fremover. 2218 kWh inn og 1374 kWh brukt på kjøring. Det kan kanskje være at regen blir bakt inn i ChargeTotal?

amund

#82
Sitat fra: jlan på tirsdag 10. januar 2017, klokken 14:02
Er det slik at "trip total energy" er forbruk kun under kjøring, mens "discharge total" inkluderer oppvarming og annet forbruk mens bilen står stille?

Trip energy er:

Ved oppstart av app lagrer jeg verdiene av charge og discharge total.
Charge = endring i Charge total siden oppstart av appen
Discharge = samme for Discharge total.

Trip energy =  discharge - charge. Dvs, all brukt energi, inkludert parkering, oppvarming osv, og fraktrukket regen og evt lading. Dvs dette tallet blir vel ikke så interessant om man har ladet.
Regenerated = charge (kun strøm inn, regen og lading)
Discharge = discharge (kun strøm ut)
Trip distance = battery odometer endring siden oppstart.

Dvs at alle disse, også trip consumption ser på endring i totalene, og blir meget nøyaktig, pluss man trenger ikke logge dem hele turen. De vil også ta hensyn til forbruk når bilen er av eller parkert.

Ulempen er at jeg klarer ikke å skille mellom regen og lading, så hvis du lader bilen vil egentlig alle forbrukstall ryke ut vinduet. Jeg funderer på hvoran dette kan løses forståelig i ui, har tenkt følgende:

1. Alltid lagre disse verdiene i telefonen, og neste gang man starter appen kan man velge å fortsette forrige trip.
2. En reset trip-knapp, den vil resette både forbruk og distanse.
3. En auto-save-funksjon som alltid lagrer de siste verdiene når appen lukkes, disse kan loades igjen og studeres, f.eks. 'hva var forbruk, lengde på turen, batteritempereatur på slutten av turen til hytta i fjor vinter
4. Mate ut en CSV som mapper disse verdiene på tvers av alle turer, dvs at man etter et år har 365 datapunkter med da spesielt nominal full pack energy, forbruk pr km, max HP målt osv (max/min-verdier bør vel også puttes i CSV'n tenker jeg)

Bør kanskje også ha trip tid? på samme total-måte, dvs klokkeslett slutt minus klokkeslett start?

Tror dette blir bra med litt opprydning av UI, få inn litt menyer og preferences.

Hvordan liker dere versjon 0.6? Raskere, selv med trege adaptere? Sjekk spesielt Perf-tabben, den er ganske mye kjappere nå.


jlan, problemet med battery odometer er at bilen sender den ganske sjelden. Og, billige adaptere er for trege til å få med seg alle pakkene fra bilen, så den misser den ofte. Som et lite forsøk kan du prøve å gå til Trip-tabben, og slette alle verdier (marker + long click) - da bør den sile bort andre pakker og få tak i denne kjappere. Så kan du bytte tab og tilbake igjen, så har du alle verdiene (skal i framtida huske hvilke pakker man har slettet, men det er ikke på plass enda). Dette løses med et raskere adapter, pluss at i neste leter appen etter kun disse pakkene før den går videre. Håper den slippes i løpet av uka.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

GOS

Sitat fra: jlan på tirsdag 10. januar 2017, klokken 13:38
Jeg har trip fra ca. 0024 km til 5234 km, total energy 1374 kWh (har kjørt endel med tilhenger)
App. viser mye mer, charge total 2218 kWh, discharge total 2016 kWh.
Det kunne vært interessant å se "Battery Odometer", den får jeg ikke opp.

Min erfaring/teori:

Total Energy vil alltid vise mye mindre enn det som er ladet inn på bilen. Som en del av den energien du lader med så kommer ikke alt inn på batteriet da en del går vekk i laderen. Ved lading med 230 V 8 - 32 A og opp til 400 V 32A så måler jeg tap på mellom 6% (400 V på a6-32 A) og 16 % (230 V 8 A) om jeg ikke husker feil.

Total Energy får heller ikke med seg indre tap i batteriet når du belaster det mer enn det som normen er basert på. (Ditt for eksempel 72 kwh tilgjengelig batteri er bare 72 kwh om du har ett konstant forbruk på noe alle 10 kw, har du ett forbruk utover 10 kw så vil det gå mer tap vekk i batteriet og du får ikke 72 kwh utav det. Holder du deg under 10 kw så får du mer enn 72 kw utav det)
Min erfaring at det ved vanlig kjøring går mellom 4-6% vekk i slikt indre tap.

Så totalt sett så bruker en som regel rundt 20% mer fra veggen enn det som kommer frem som Total Energy used på bilen.

Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

rr2000

Sitat fra: amund på tirsdag 10. januar 2017, klokken 09:52
Tar gjerne i mot forslag på navn, som både klinger bra og gjør at folk kan finne den, og skjønne hva den er til.
- Diagnose Tesla
- Read Tesla Data
P85D

jlan

#85
Sitat fra: GOS på tirsdag 10. januar 2017, klokken 15:48
Min erfaring/teori:
Total Energy vil alltid vise mye mindre enn det som er ladet inn på bilen. Som en del av den energien du lader med så kommer ikke alt inn på batteriet da en del går vekk i laderen. Ved lading med 230 V 8 - 32 A og opp til 400 V 32A så måler jeg tap på mellom 6% (400 V på a6-32 A) og 16 % (230 V 8 A) om jeg ikke husker feil.

Total Energy får heller ikke med seg indre tap i batteriet når du belaster det mer enn det som normen er basert på. (Ditt for eksempel 72 kwh tilgjengelig batteri er bare 72 kwh om du har ett konstant forbruk på noe alle 10 kw, har du ett forbruk utover 10 kw så vil det gå mer tap vekk i batteriet og du får ikke 72 kwh utav det. Holder du deg under 10 kw så får du mer enn 72 kw utav det)
Min erfaring at det ved vanlig kjøring går mellom 4-6% vekk i slikt indre tap.

Så totalt sett så bruker en som regel rundt 20% mer fra veggen enn det som kommer frem som Total Energy used på bilen.

Indre tap antar jeg er synlig  som differanse mellom charge total og discharge total+restkapasitet. Som Ellemelle sier så er det vel også logisk at regenerering telles som lading og utlading av batteriet. Og så er det jo tiden fra produksjon til levering av bilen hvor det er et visst forbruk. Det kunne vært interessant å se charge total og discharge total for en helt nylevert bil.

Sitat fra: amund på tirsdag 10. januar 2017, klokken 15:29
jlan, problemet med battery odometer er at bilen sender den ganske sjelden. Og, billige adaptere er for trege til å få med seg alle pakkene fra bilen, så den misser den ofte. Som et lite forsøk kan du prøve å gå til Trip-tabben, og slette alle verdier (marker + long click) ...
Skal teste det i morgen.

Når det gjelder trip data så kunne det vært interessant å kombinere med data som de  linkmytesla.dk samler inn fra API. Den holder jo godt rede på ladetidspunkt og turer.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Lynet

LMT feiler hvis bilen ikke er på nett. Har observert store avvik flere ganger.
Hadde en hurtiglading på 50kWh som LMT sa det var bare 20kWh.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jlan

#87
Sitat fra: jlan på tirsdag 10. januar 2017, klokken 22:24
Sitat fra: amund på tirsdag 10. januar 2017, klokken 15:29
jlan, problemet med battery odometer er at bilen sender den ganske sjelden. Og, billige adaptere er for trege til å få med seg alle pakkene fra bilen, så den misser den ofte. Som et lite forsøk kan du prøve å gå til Trip-tabben, og slette alle verdier (marker + long click) ...
Skal teste det i morgen.
Jeg får ikke opp odometer verdien. I det jeg sletter den siste verdien i Trip så stopper oppdatering helt, og kommer heller ikke i gang når jeg går til en annen tab. Feilmelding "Stopping thread"

Edit: Versjon 0.7 viser battery odometer km og den stemmer med bilens total km hos meg.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

amund

Sitat fra: jlan på onsdag 11. januar 2017, klokken 16:26
Jeg får ikke opp odometer verdien. I det jeg sletter den siste verdien i Trip så stopper oppdatering helt, og kommer heller ikke i gang når jeg går til en annen tab. Feilmelding "Stopping thread"

Du har rett, jeg tenkte feil. Ny versjon kommer nå straks, da ser dette ut til å fungere bra ved oppstart.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

jlan

Mye bra i 0.7 versjonen. Jeg fikk bl.a. studert kraftfordelingen mellom "front" og "rear" motor. Det er ganske interessant, varierer både med hastighet, utetemperatur, range mode og pådrag.

Dette er det jeg har funnet så langt - % F/R(F regen/R regen):
Under ca 10 km/t  50/50 (50/50)
Normal mode under +1C: 50/50(60/40)
Normal mode over +1C, lavt moment : 0/100(0/100)
Normal mode over +1C, høyt moment : 50/50(60/40)
Range mode lavt moment: 100/0(100/0)
Range mode høyt moment: 50/50(60/40).
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA