Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kanskje vente?

Startet av amund, fredag 03. februar 2017, klokken 18:41

« forrige - neste »

Lynet

Det er kun elektrisk varme, altså en ren vifteovn.
AC pumpe er felles med aktiv batterikjøling og kupekjøling.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Sitat fra: Lynet på tirsdag 13. desember 2016, klokken 22:44
Det er kun elektrisk varme, altså en ren vifteovn.
AC pumpe er felles med aktiv batterikjøling og kupekjøling.
Hva er dingsene jeg har merket med rødt i diagrammet her da?

Lynet

Ventiler som styrer gassen i AC anlegget inn for å kjøle luften inni bilen, eller for å kjøle væsken som kjøler batteriet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

amund

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 13. desember 2016, klokken 22:21
Kjørt omkring 50 mil i dag, det meste med appen kjørende. Noen ustrukturerte kulepunkter:


  • Appen kobler nå opp uten problemer, også etter å ha vært avsluttet.  Ingen aktivitet på adapteret lenger når appen er stengt
  • Verdiene låser seg titt og ofte etter en tid. Må restarte appen for å få bevegelse i ting igjen.
  • Typo under temps: DU DC capacititor
  • Driveunit data er fra den bakre, basert på verdier avlest med og uten range mode. Går det an å hente ut data fra den fremre?
  • Hvordan er spenning på cellene beregnet? Har latt meg fortelle at TMspy ikke stemmer etter at Tesla gjorde endringer i vår
  • Battery power og HP measured/mechPowerHP er ganske like. Hva er disse verdiene helt spesifikt?

Kjørte på Huawei 5X. Oppdatering i dag, og appen begynner virkelig å ta form. Forslag: en custom fane hvor man kan velge parametre man ønsker å vise med større font, egnet til å overvåke under kjøring.

Litt på siden: Har tidligere merket meg ved superlading fra lav soc om vinteren at kjølekompressoren starter umiddelbart nå kupevarmen slås av. I kveld overvåket jeg batteritemperaturen, og så at den steg ganske brått når varmen ble stengt. Kjølekompressoren stoppet temperaturstigningen like under 40 grader. Ved å slå på kupevarmen igjen kunne jeg få kompressoren til å stoppe, eller redusere turtallet. Turtallet endret seg også ved å skru AC av og på manuelt. Mye som tyder på at bilen utnytter overskuddsvarme fra drivlinje til å varme kupeen, eller kupevarming til å kjøle drivlinjen selv om enkelte hevder ganske så hardnakket at det ikke er tilfelle.

Litt på siden 2: Når jeg kjørte begge mine biler (+ en loaner) til de stoppet ble effekten til klima redusert nøyaktig når det var brukt 1,5kWh under 0. I kveld kom denne meldingen på 2%, samtidig som jeg parkerte på superchargeren. Begrensning omkring 75kW.

Fantastiske tilbakemeldinger, nå er det moro å appe! Godt å se at fler deler min entusiasme for disse verdiene (og derfor jeg ville lage en app så man kan følge med på dem)

- Appen stenges nå ordentlig om man trykker BACK. Om du trykker HOME kan du multitaske, gjøre andre ting, og den skal fortsette å kjøre i bakgrunnen, bytt tilbake ved å holde HOME inne i et sekund omtrent. Som de fleste android-apper skal oppføre seg.
- Verdier som låser seg har jeg ikke selv opplevd. Skal prøve litt lenger test med 'muffin'-adapteret. Hvor lang tid går det før det låser omtrent? Timesvis?
- DU temperaturer osv er fra rear DU ja, men du skal kunne se 'front torque' i det minste, får du opp den? Det finnes noen flere parametere for front DU, bl.a. RPM. Men har ikke funnet temperaturer noe sted.
- Cellene er beregnet etter formel fra EVTV, såvidt jeg vet er det eneste kjente formel for disse. For meg ser det riktig ut, 4,2 volt på 100%

Battery power = BMS's rapporterte Ampere * BMS Volt. Dvs strøm levert ut av batteriet.
mechPowerHP = canbus-pakke fra DU som rapporterer mechPower i kW, omregnet til amerikanske HP. Jeg tolker det til mechanical power, dvs ikke strømtrekk men mekanisk effekt ut på akslingene. Ser ganske riktig ut i forhold til full pupp og oppgitt spec på bilen (min S85), og veldig interessant å se hvor mye hester man mister ved lavere SOC.
HP measured = min egen formel regnet ut fra 'torque measured' * RPM * 9549 * kw_to_hp. Ser ut som denne er mindre korrekt ved høyt effektuttak, men reagerer raskere, og på lavere effekt ser ut til å stemme noenlunde med 'mechPowerHP'. Vil også bli unøyaktig i dragrace da denne krever at både RPM-pakka og torque measured har kommet inn, de kommer ikke samtidig så det vil bli noe tidsforskyvning og dermed feil i beregningen.

Har masse planer for bl.a. custom faner, men prøver å heller prioritere det viktigste for public release, som i mine øyne er: 1. bedre styring av bluetooth (av/på/pause, kjøre i bakgrunn, retry hvis feil) og 2. miles og fahrenheit, så amerikanere og briter kan bruke den.

God idé med større font, har tenkt tanken. Når jeg først kommer i gang der vil man kunne velge andre visninger pr tab også, f.eks. gauges, graf osv. Men det er nok en stund fram i tid, ihvertfall etter 'gone public'. Kanskje logging og csv-eksport også har høyere prioritet, vi får se.

Artig dette med temperaturer, jeg har ikke prøvd supercharger ennå med app, det må jeg prøve snart.

Skulle gjerne hatt et screenshot eller noen verdier når du er så lavt som 2%, jeg får aldri sjansen til å gå så lavt (eller tør ikke.. ?). Hva viser da nominalRemaining? cellespenninger? maxDischarge? socUI og socMin? Vil disse verdiene hjelpe oss til å kjøre bilen 'tommere' enn displayene i bilen, eller blir de ustabile så nærme bunnen?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Otto

Da prøver jeg på denne tråden:

Har kjøpt kabel og BT adapter, men hvor kobler jeg det til på en P90DL, mod. 2015? Har sett bak dekselet på passasjer siden, men klarer ikke å finne noen plugg (blå?) som passer der.

Flere steder å kikke?

Mvh
Otto
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Aldri tilbake til fossil!

Muffinman

#50
@Amund: Du spør om en del ting jeg ikke merket meg, og som det vil ta tid før jeg får testet igjen. Er vel 11 måneder siden jeg var såpass flat på batteri, men synes å huske at soc-verdi i appen (husker ikke hvilken eller hvilke) lå høyere enn på displayet i bilen når det begynte å bli lite igjen. Men frysingen skjer sporadisk og uten at jeg har lagt merke til fast tid etter oppstart, eller hendelser/handlinger som trigget det. Fikk også testet litt med multitasking mellom Unit4 (reisekostnad-app) som kjørte hele tiden og Teslascan, samt flere telefonsamtaler underveis. Så vidt jeg kan se fungerte det veldig bra.

Ellers er det verdt å merke seg at cellene økte med maks 2 graders forskjell opp mot 40 grader ved ladingen (2-50%), men etter at kjøringen startet kom verdien for kaldeste veldig raskt ned samtidig som den varmeste holdt tempen en god stund. På det meste var det 5-6 grader forskjell. Det virker som de stabiliserer seg rundt 32-33 grader noe kjøring etter ladning. Kjørte mye med range mode i dag, og da stiger tempen forbi dette punktet selv når det er så kaldt som 2-3 plussgrader. Men det tar veldig lang tid.

@Otto: Vet ikke om du har midtkonsoll, men på biler uten vipper du bare ned hylla under skjermen. Den er festet med fire klips, pass på at du kun løsner de ytterste. De innerste er et lite hel... å få på plass igjen. Kabelen finner du i åpningen som blir når hylla senkes litt ned.

Otto

Jeg har midtkonsoll, så da er det vel litt mere jobb å få sjekket dette.

Er det noen der ute som har midtkonsoll som vet?

Otto
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Aldri tilbake til fossil!

petersv

Du skal kunne nå den fra siden (passasjersetet,  fotbrønnen). Kan hende du må fiske litt,  prøv lommelykt.

GOS

#53
Da har jeg testet litt mer og sett litt mer på tallene som App'en gir meg.

Det jeg noterer meg foreløpig som en trend er at socUI samsvarer med det bilen viser når jeg lader til 90%. Dess lenger under 90% jeg dess mer avvik er det mellom det bilen rapporterer og det App'en viser. Appen viser da mer enn det bilen rapporterer.

Når jeg har ladet til 90% så har cellene mine 4.091 v og det var 0.003 v i variasjon, men etter noen få minutter etter avsluttet lading så steg variasjonen litt (0.006), men stabiliserte seg igjen når jeg hadde kjørt litt og så gikk opp igjen (0.021) når den hadde stått i ro litt.

Appen sier i dag ved varmt batteriet grunnet lading med 18 kw i vel 2 timer at maxDischarge Power på 357 kw (S85), og det fikk jeg også "ut av den" under drivePowerMax, men LinkMyTesla rapporterte da "bare" 324 kw. Appen viste da at jeg hadde ett strømtrekk på 1025 A som jo er en del mer enn de 900 - 950 A som vel skulle være maks på S85? LinkMyTesla rapporterer alltid 8-9% lavere i "max" effekt når jeg drar på enn det Appen viser. (Det meste LinkMyTesla noen gang har vist på min bil er 338 kw) Appen rapporterte mechPowerHP til 394 hp, om det betyr at det er ca (357*1,36)/394=> 23 % i tap fra ut av batteriet til det den tror den har på hjulene vet jeg ikke helt? (Litt interessant at om en skalerer opp tallene utfra det meste som jeg har sett på LinkMyTesla så ville jeg hatt mechPowerHP = 404 og det stemmer jo godt med Dynotester av S85) 
Om Mikal leser her så kan han gjerne fortelle hvor han tar "max" effekt tallet fra i sin web-løsning?

Etter samme ladesyklus så regenPowerMax 85 kw, og jeg regenererte 70 kw på en tur. I går etter å ha kjørt en "lang" tur slik at batteriet var blitt passe varmt hadde jeg regenPowerMax på 100 kw og jeg regenererte 99.4 kw, altså langt over de 60 kw som instrumentpanelet viser som maks.

Etter samme ladesyklus lå batteritemperaturen jevnt over på ca 30 grader

Det ble vel nok tall for i dag. Hva skal jeg med tallene? Har ikke peiling, men det var jo litt interessant.

Det mest nyttige blir å følge med på hva den rapporterer som tilgjengelig på batteriet som fullt og om noen celle pakker begynner å få avvik.


Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

amund

Det er gøy med tall :)

Har du oppdaget at hvis du trykker på en verdi, så får du opp høyeste og laveste verdi også?

Når det gjelder cellebalanse, så er problemet i appen min, foreløpig, at den leser det inn alt for sakte (fordi jeg leser for mange andre pakker, og våre 'billige' kloneadaptere klarer ikke ta unna alt som kommer inn). Du vil se dette på Cells-tabben, at cellespenningene oppdaterer seg i bolker, du risikerer at du har en verdi som er kanskje 1 minutt gammel på noen celler mens andre er ferske. Da blir spennet stort, avhengig av hvor mye gass du ga for 1 minutt siden, så man kan ikke bruke denne celle-diff-verdien til noe smart før man står heeeelt stille, sannsynligvis med bilen av, ikke AC, ikke lys, ingenting annet.


Når det gjelder som drivePowerMax og regenMax tolker jeg det som at det er maksverdiene som tillates, det ene settet kommer fra BMS og det andre fra drive unit. Disse garanterer ikke at bilen greier å yte så mye, men den lar deg ikke yte MER. Når du har full spiker er det ganske heftig spenningstap fra batteriet, det reduserer jo kW man egentlig får ut.

MechPower vet jeg ikke om skal være mekanisk ut av motoren, eller om girkasse også er regnet inn. Men det spørs jo også om Tesla oppgir bilene sine til hk på hjulene (neppe) eller direkte på motorakslingen (mest sannsynlig)

De 404 hk på dynotest, er det hjulhester?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

GOS

Sitat fra: amund på fredag 16. desember 2016, klokken 09:44
Det er gøy med tall :)

Har du oppdaget at hvis du trykker på en verdi, så får du opp høyeste og laveste verdi også?

Når det gjelder som drivePowerMax og regenMax tolker jeg det som at det er maksverdiene som tillates, det ene settet kommer fra BMS og det andre fra drive unit. Disse garanterer ikke at bilen greier å yte så mye, men den lar deg ikke yte MER. Når du har full spiker er det ganske heftig spenningstap fra batteriet, det reduserer jo kW man egentlig får ut.

MechPower vet jeg ikke om skal være mekanisk ut av motoren, eller om girkasse også er regnet inn. Men det spørs jo også om Tesla oppgir bilene sine til hk på hjulene (neppe) eller direkte på motorakslingen (mest sannsynlig)

De 404 hk på dynotest, er det hjulhester?

Ja, jeg har oppdaget det å holde den inne for å få slått på min/max verdier. Er jo ikke så enkelt å se på appen når en fyker avgårde, så tallene har jeg lest av når jeg står i ro. Samme med tall fra LinkMyTesla.

Dyno test her i Norge viste at S85 hadde 406 hk på hjula!

Ja, bånn pinne gir stort tap over batteriet, og det er vel der mesteparten av tapet ligger.

Om du googler så finner du en norsk test for 2-3 år siden, var også gjengitt i diverse avviser.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

#56
Har testet litt på P85 i dag. Kan se ut som maks/min verdiene er litt ute og sykler? Hastighet, for eksempel viser 0/109.9 km/t selv om jeg er brennsikker på å ikke ha vært over 80 (kjørt på cc). Samme med effekt; her vises maks 380-ish kW selv om jeg har kjørt som ei bestemor for å skåne vinterdekkene, og at appen viser maks discharge på ca 300kW.

EDIT: Ser også ut som pakkespenningen dropper mye mer under normal kjøring på den gamle bilen enn på den nye. Må også på betydelig høyere soc for å lese av samme verdi for max discharge.

Muffinman

Noe som kunne vært kjekk funksjonalitet ville være å kunne lage egendefinerte profiler mtp hva som vises og fontstørrelse. Videre å kunne opprette profil for flere biler, hvor man valgte kjøretøy i oppstarten. Så kunne man velge at for hver gang appen leste av kjøretøyet lagres valgte data som nominal full pack etc, slik at man kan se utvikling over tid. Et greit forstadie til full logging muligens?

Ellers ser appen ut til å fungere bra, med unntak av at den låser seg eller avsluttes uten forvarsel av og til. Tror denne kan bli veldig bra med bedre strukturering av fanene og mulighet for å sortere ut visning av info man ikke trenger. Tommel opp så langt :)

GOS

#58
Har julehelgen testet og avlest litt. Det synes som om det er litt avvik mellom det bilen rapporterer som brukt og det som app'en rapporterer som brukt. På langtur (2-300 km) i strekk så underrapporterer bilen forbruk med typisk 2.3% i forhold til den den delta det er på hva bilen rapporterer ved start kontra slutt på turen. På korte turer så leser jeg en forskjell på 3-4 %, men dette kan skyldes avrundinger til 1 desimal både på bilen og appen's rapportering av kwh.

Bilens rapportering av tkm "justerer" ikke for lav temperatur på batteriet når det er kaldt, så i slike tilfeller er SOC en bedre indikator. (Jeg multipliserer da SOC med de tkm jeg får på 100% nyladet varmt batteri for å vite hvilken tkm jeg har ved varmt batteri)

Utfra de målingene jeg har gjort så virker det helt klart at ved høy SOC så er det liten forskjell på det som bilen rapporterer som SOC og det den virkelig har tilgjengelig. Dess lavere SOC dess større forskjell og det virker som om den bygger opp en "reservetank" på ca 3.7 kwh når bilen rapporterer 0 % SOC.

På vedlagte kurve har jeg kun tatt med målinger hvor temperaturen på batteriet er over 26 grader for ikke å få for store feilkilder (Muligens den bør være over 30 for at de skal vise riktig). Her ser en klar trend på at bilen (idet minste min) underrapporterer hvor mye kwh timer den har igjen på batteriet. (Blå kurve er avleste tall, mens rød kurve er bare en rett trend strek trukket over)

Jeg sjekket også blant annet hva bilen (S85 RWD, juni 2014) rapporterer (via appen) som "maxDischargePower" på forskjellig SOC og leste den av for samme punkter som brukt over. Se vedlagte kurve.



Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

amund

Sitat fra: GOS på lørdag 31. desember 2016, klokken 02:01
Har julehelgen testet og avlest litt. Det synes som om det er litt avvik mellom det bilen rapporterer som brukt og det som app'en rapporterer som brukt.

Så i korte trekk, det du sier er at Nominal Energy Remaining vil vise 4 kw når displayet i bilen viser 0%?

Det jeg er spent på er hva skjer om du fortsetter å kjøre, får du bruke opp de 4 kw?

Hva rapporterer andre CANBUS-programmer? Disse tallene er jo direkte fra bilen. Men skulle jeg trukket fra bufferen på 4kw? I såfall har jeg bare 71 kwt-ish tilgjengelig på 85-batteriet mitt...
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA