Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?

Startet av Rav4_EV, fredag 03. februar 2017, klokken 18:00

« forrige - neste »

NilsG

Syns forklaringen høres plausibel ut jeg. Og tenk på muligheten til å parkere pepperfolket når de sier "HVEM F SKAL BETALE FOR DESTRUKSJON AV BATTERIET!!!!!". Svaret blir da noe sånt som: "Jammen, det har jeg/vi jo allerede betalt 9000 kroner for,  så det trenger du ikke bekymre deg for! Men forresten så destrueres det ikke, det resirkuleres..."
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

TM

Møller svarte dette i dag:

"Gebyret er først gjeldende på biler som leveres i 2017. Gebyret utbetales til Batteriretur AS for å dekke retur- og gjenvinningskostnadene av kasserte batterier. Dette er en ny avtale mellom Harald A. Møller AS og Batteriretur AS."

Synes uansett det er litt vagt. De sier at det er ca 9000 kr, men de må vel kunne si hvordan det beregnes og om det bare er Møller som betaler dette.


TM

Kilde Møller 28.12.2016

Det å destruere el-bilbatterier er mer kostbart enn først antatt.
Vi har inngått avtalen for å forsikre oss om at våre kunder får levert batteriene selv om kostnadsnivået for gjenvinning i fremtiden vil øke.
Sånn sett tar vi høyde for prisfluktuering på batteriretur.

Vi minner igjen om at dette er penger som går uavkortet til Batteriretur AS. Du kan lese mer om Batteriretur AS her: http://www.batteriretur.no/

TM

Batteriretur skriver dette:

"For en drøy uke siden kom nyheten om at Batteriretur har inngått en avtale med Bilimportørenes Landsforening som går inn som aksjonær i selskapet Batteriretur Høyenergi. Dette er en sak som vi har arbeidet med over tid og det er svært gledelig at vi nå har fått til en slik avtale.

Med denne avtalen vil vi samarbeide tett med bil-importørene for å finne gode og sikre løsninger for gjenvinning av batterier fra elkjøretøy. Avtalen bekrefter vårt gode samarbeid med bilimportørene over mange år."

Det tyder i det minst på at ikke VW eiere skal betale for destruering av Tesla batterier. Skulle gjerne vite om det er noen gratis-passasjerer. Elon Musk burde jo bla opp minst det dobbelte av hva Møller betaler. Prisen for å destruere må jo være proporsjonal med batteri-vekten.

TM

Snakket med daglig leder i Batteriretur AS Han stilte seg uforstående til at VW / Møller skulle betale 9000 kr pr. bil til Batteriretur AS og antok at det kunne være snakk om avsetninger i regnskapet for eventuelle framtidige utgifter.
Hvis det stemmer, så har Møller kommer med opplysninger som skal villede kundene.

Kavorka

Sitat fra: TM på onsdag 28. desember 2016, klokken 13:48
Batteriretur skriver dette:

"For en drøy uke siden kom nyheten om at Batteriretur har inngått en avtale med Bilimportørenes Landsforening som går inn som aksjonær i selskapet Batteriretur Høyenergi. Dette er en sak som vi har arbeidet med over tid og det er svært gledelig at vi nå har fått til en slik avtale.

Med denne avtalen vil vi samarbeide tett med bil-importørene for å finne gode og sikre løsninger for gjenvinning av batterier fra elkjøretøy. Avtalen bekrefter vårt gode samarbeid med bilimportørene over mange år."

Det tyder i det minst på at ikke VW eiere skal betale for destruering av Tesla batterier. Skulle gjerne vite om det er noen gratis-passasjerer. Elon Musk burde jo bla opp minst det dobbelte av hva Møller betaler. Prisen for å destruere må jo være proporsjonal med batteri-vekten.
Ifm oppstart gigafactory ble det informert om at resirkulering av batterier ville være med å dra prisene ned i fremtiden. Dette fordi resirk gir billigere litium enn å utvinne nytt materiale.

Hvis VW skal legge en avgift på å håndtere batteri, som er en ressurs selv etter utført jobb, er det nok noen som blir lurt. Kanskje de kunne opprettet returavgift på gullprodukter mens de holder på.

stefse

Det brukte batteriet er en resurs folk betaler for å få tak i. Tipper at det ved gjennomsnittelbilens endelikt fremdeles har mange sykluser igjen og minst 75% kapasitet, da man sålangt har vært svært konservative med batteriutnyttelsen.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Kavorka

#68
Sitat fra: stefse på onsdag 28. desember 2016, klokken 22:46
Det brukte batteriet er en resurs folk betaler for å få tak i. Tipper at det ved gjennomsnittelbilens endelikt fremdeles har mange sykluser igjen og minst 75% kapasitet, da man sålangt har vært svært konservative med batteriutnyttelsen.
Sekundærliv til batteriet er også et godt poeng. Regner med det kommer til å ta mange år før det kommer batterier inn til resirkulering overhode.

Noen har ukritisk har skalert opp kostnad for håndtering av batteri (som ikke egner seg for resirkulering) til elbilbbatteristørrelse (som lønner seg å resirkulere). VW kjøpere bør ikke finne seg i et slikt gebyr, og VW bør snarest organisere et returprogram med sin batterileverandør.

gigafactory

"Vi har inngått avtalen for å forsikre oss om at våre kunder får levert batteriene selv om kostnadsnivået for gjenvinning i fremtiden vil øke.
Sånn sett tar vi høyde for prisfluktuering på batteriretur." -Møller 2016

Denne formuleringen er helt på jordet. Det har da ingen betydning for kundene om prisen på batterigjenvinning eventuelt vil stige, vi får levert en 10 år gammel gjennomrustet VW ( ;)) på dynga uansett. At de eventuelt har en avtale om at de skal faktureres av Batteriretur er en annen sak, men dette er ikke for å sikre OSS, det er åpenbart for å sikre DEM. Dette er også bare et potensielt scenario som de tar seg betalt for i dag, vinn/vinn for Møller. Vi får ikke akkurat tilbake dette "depositumet" om scenarioet ikke skulle slå til.

Stinker verre når Bilimportørenes Landsforening akkurat kjøpte 25% av dette datterselskapet til Batteriretur som skal håndtere elbilbatteriene.

Nissan tar inn brukte Leaf-batterier og selger som batteribanker, just saying.

Kavorka

#70
SitatStinker verre når Bilimportørenes Landsforening akkurat kjøpte 25% av dette datterselskapet til Batteriretur som skal håndtere elbilbatteriene.
Bilimportørene har kjøpt seg opp i de som skal få "miljøgebyret"? Her er det noen som skal skumme fløten av avgiftsfrie biler.

Ta resten av diskusjonen på denne tråden til TM:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31492.msg541107.html#new

Griffel

#71
Sitat fra: Kavorka på torsdag 29. desember 2016, klokken 13:10
Bilimportørene har kjøpt seg opp i de som skal få "miljøgebyret"? Her er det noen som skal skumme fløten av avgiftsfrie biler.
Det er vel litt feil å se det slik. Møller kan sette utsalgsprisen på bilen til det de vil ha for den.

Alle som selger slikt har plikt til å ta i retur brukte batterier, og å sørger for forskriftsmessig håntering/gjennvinning. Dette har en kostnad som må bakes inn i salgsprisen for alle som selger elbiler.

Så sett fra forbrukers side har dette utsagnet liten betydning:
"Vi har inngått avtalen for å forsikre oss om at våre kunder får levert batteriene selv om kostnadsnivået for gjenvinning i fremtiden vil øke. Sånn sett tar vi høyde for prisfluktuering på batteriretur." -Møller 2016"
,dette er en forpliktelse forhandler og importør har fra før, og som de kanskje er redde for at de har kalkulert for lavt. Det er heller ikke en forpliktelse de kan avtale bort ved å redusere prisen med 9000,- om du sier "destruksjon av batterier fikser jeg selv".

Problemet er nå at Møller til forskjell fra alle andre som selger elektriske produkter og batterier av alle slag å gjøre denne kostnaden synlig ved å kalle det et miljøgebyr, mens det egentlig kun er en av de mange kostnader som ligger i utsalgsprisen.
De kaller for eksempel ikke transport fra Tyskland til Norge for transportgebyr, mellomlagring for lagergebyr osv.

Jeg har heller ikke sett at Elkjøp spesifiserer miljøgebyr på vaskemaskin og støvsuger, men det er en kostnad de har som er bakt inn i utsalgsprisen.

Brukes det som begrep til å endre avtalt utsalgspris på bilen, eller er noe som kommer i tillegg til anonsert pris er det neppe lovlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Stikkkontakt

Hva om jeg kjøper en e-Golf i utlandet? Da slipper jeg vel denne avgiften? Og hva om jeg kjøper hos Møller og eksporterer bilen min? Kan jeg kreve gebyret tilbakebetalt fra møller ved fremvisning av eksportdeklarasjon?
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Griffel

#73
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 29. desember 2016, klokken 17:28
Hva om jeg kjøper en e-Golf i utlandet? Da slipper jeg vel denne avgiften? Og hva om jeg kjøper hos Møller og eksporterer bilen min? Kan jeg kreve gebyret tilbakebetalt fra møller ved fremvisning av eksportdeklarasjon?
Det er ikke en avgift, det er en del av prisen Møller har valgt å ta for denne bilen. Så det er bare å sammenligne priser på importbiler på vanlig måte. Det er ingen grunn til å se på dette som noe annet enn en prisøkning Møller har valgt å legge på disse bilene.

Når en kjøper bil sammenligner en da utsalgsprisene alt inkludert?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kavorka


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA