Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?

Startet av Rav4_EV, fredag 03. februar 2017, klokken 18:00

« forrige - neste »

citro1cx

Sitat fra: Burger på lørdag 17. desember 2016, klokken 11:28310 fra Stjørdal som er pendlebussen min kjører omkjøringsveien slik at jeg kan parkere elbila i Stjørdal og ta buss uten å bruke 3-4 timer hver dag så synes jeg det er mye viktigere for miljøet enn billig parkering/bom for elbiler.

om folk flest hadde tenkt slik hadde det nok fungert bedre. Problemet er bare det at en enkeltbillett fra Stjørdal koster kr 79,- (kanskje 1/2 pris med kort), og da er det for mange både upraktisk og dyrere å sette fra seg elbilen og ta bussen. Selv tar jeg bussen til jobb og løser inn enkeltbillett til kr 32,- hver vei. jeg bruker 60 minuttet hver vei. Dette har jeg gjort et par mnd nå, etter at jeg solgte fossilbilen og bestillte elbil. Bussen er altså en midlertidig løsning for min del. Når jeg får elbil levert i januar vil jeg slutte å ta buss, og kostnaden vil kun bli strømmen jeg bruker på de rundt 3,5 milene jeg kjører daglig med elbil. Jeg sparer også 70 minutter tid på å kjøre elbil kontra buss tur retur. Det handler faktisk om å gjøre hverdagen enklere og kanskje litt billigere også. Tror veldig mange tenker slik, og at det er det til syvende og sist det det handler om. Forøvrig ble jeg overrasket over hvor greit det er å ta buss i Trondheim. Bussene går regelmessig (venter aldri mer enn 10 min) og de er skjelden stappfulle. Busstraseene er godt utbygd og effektive, og bussen er svært ofte i rute. Dette gjør planlegging av reisen går veldig greit. Jeg bor på sør sida i Trondheim og ønsker derfor superbussen velkommen, og håper politikerene blir enige om fornuftig traseer og riktige lengder på bussene.

Burger

Månedskort Stjørdal <-> Trondheim med lokalbusser i Stjørdal kosta 890 kroner for et år siden når jeg prøvde buss, 4200 for halvårskort. Men tiden jeg brukte satte en stopper for det. Så vi er nok veldig enige om at det må bli enklere å ta buss. Kanskje også ta høyde for at enkelte av oss er litt røslige også, så litt mer seteplass hadde vært kjekt :-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Chivas

Hei.

Den nye e-golfen har nå kommet med en pris. VW har bakt inn et miljøgebyr/batterireturgebyr på ca. 9.000,- inn i prisen som de hevder gjelder for elbiler etter 01.01.17.

Er det noe hold i den påstanden? Kan ikke se å finne det noe sted, og det burde vel isåfall fremkommet i statsbudsjettet -17?

Øystein16

Sitat fra: Chivas på onsdag 21. desember 2016, klokken 11:29
Hei.

Den nye e-golfen har nå kommet med en pris. VW har bakt inn et miljøgebyr/batterireturgebyr på ca. 9.000,- inn i prisen som de hevder gjelder for elbiler etter 01.01.17.

Er det noe hold i den påstanden? Kan ikke se å finne det noe sted, og det burde vel isåfall fremkommet i statsbudsjettet -17?

Det kan vera at det har noko med batterireturordning å gjera - elbil.no har hatt artikkel om det i 2011 - Møller vil kanskje visa kostnaden dei har?

http://www.batteriretur.no/

Chivas

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 21. desember 2016, klokken 11:58
Sitat fra: Chivas på onsdag 21. desember 2016, klokken 11:29
Hei.

Den nye e-golfen har nå kommet med en pris. VW har bakt inn et miljøgebyr/batterireturgebyr på ca. 9.000,- inn i prisen som de hevder gjelder for elbiler etter 01.01.17.

Er det noe hold i den påstanden? Kan ikke se å finne det noe sted, og det burde vel isåfall fremkommet i statsbudsjettet -17?

Det kan vera at det har noko med batterireturordning å gjera - elbil.no har hatt artikkel om det i 2011 - Møller vil kanskje visa kostnaden dei har?

http://www.batteriretur.no/
De hevder jo at dette er noe som er vedtatt nå, og skal gjelde fra 1/1-17

TM

#50
Sitat fra: Chivas på onsdag 21. desember 2016, klokken 11:29
Hei.

Den nye e-golfen har nå kommet med en pris. VW har bakt inn et miljøgebyr/batterireturgebyr på ca. 9.000,- inn i prisen som de hevder gjelder for elbiler etter 01.01.17.

Er det noe hold i den påstanden? Kan ikke se å finne det noe sted, og det burde vel isåfall fremkommet i statsbudsjettet -17?
Jeg fikk også denne informasjonen fra VW forhandleren. Siden det trolig var en vektbasert avgift kunne man få inntrykk av at man kunne få en stor ekstraregning på avgiftsøkning ved å velge eksempelvis Ampera-e. Hvis dette ikke er korrekt, så er det helt klart villedende og ulovlig markedsføring. Jeg har bestilt en e-Golf, og har skrevet til Møller for å få dokumentasjon for avgiften. Hvis de ikke kan dokumentere dette vil jeg kreve avgiften tilbakebetalt og om nødvendig legge makt bak kravet. Jeg har ikke fått svar på henvendelsen ennå.

stefse

He he miljøavgift på batteriet er en så lavthengende politisk frukt at de ville vel skjemtes om de ikke klarte å innføre den. ;D
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Griffel

Siden de kaller det gebyr og ikke avgift er det nok basert på det VW må betale i gebyr til returselskapet, og som andre ikke spesifiserer men baker inn i prisen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TM

Sitat fra: Griffel på tirsdag 27. desember 2016, klokken 13:32
Siden de kaller det gebyr og ikke avgift er det nok basert på det VW må betale i gebyr til returselskapet, og som andre ikke spesifiserer men baker inn i prisen.
Det at de spesifiserer at gebyret er innført fra 1.1.2017 og at de estimerer det til 9000 kr er mistenkelig. Det er jo åpenbart for forsvare prisøkningen. At Møller frivillig betaler 9000 kr på vegne av sine kunder er ikke troverdig. Dersom de ikke kan dokumentere at de betaler 9000 kr i miljøgebyr for min bil men velger å putte den i sine velfylte lommer har de et problem.

Griffel

Gebyr er pris for en tjeneste, eller parkeringsgebyer for ulovlig parkering. Avgift er en type skatt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TM

Sitat fra: Griffel på tirsdag 27. desember 2016, klokken 13:53
Gebyr er pris for en tjeneste, eller parkeringsgebyer for ulovlig parkering. Avgift er en type skatt.
Man kan vel kalle det hva man vil. Men hvis en leverandør sier at prisen inkluder et gebyr på ca 9000 kr, så må jo gebyret kunne dokumenteres.

Griffel

#56
Sitat fra: TM på tirsdag 27. desember 2016, klokken 14:33
Sitat fra: Griffel på tirsdag 27. desember 2016, klokken 13:53
Gebyr er pris for en tjeneste, eller parkeringsgebyer for ulovlig parkering. Avgift er en type skatt.
Man kan vel kalle det hva man vil. Men hvis en leverandør sier at prisen inkluder et gebyr på ca 9000 kr, så må jo gebyret kunne dokumenteres.
Ja, og min gjetting er at dette er et privatgebyr som dekker Møllers utgifter med EE retur av brukte batterier.

Alle som selger noe elektrisk må jo bake inn i prisen "noe" for at vi som forbruker skal kunne levere EE avfall kostnadsfritt til de som selger slikt. Elkjøp, Clas Olhson +++ må jo betale gebyrer til de som overtar EE returen men det spesifiseres ikke i prisen på støvsugeren. Møller må sikkert også som følge av et eller flere EU-direktiv melde seg inn i en returordning, og har altså av en eller annen grunn valgt å spesifisere dette "medlemsgebyret".

Siden dette ikke er en avgift vil en ikke finne det i statsbudsjettet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TM

"Privatgebyr" som Møller putter i egen lomme ??.

Det må jo være et gebyr som er fastsatt av bransjen i det minste og penger som ikke Møller skal beholde. Dessuten er det allerede en vrakpant som skal dekke dette. Jeg forventer i det minste at de kan vise til noe tilsvarende som dekkbransjen før jeg godtar å betale 9000 kr.

http://www.dekkretur.no/miljoegebyr/

TM

Fikk svar fra Møller:

"Batterigebyret er økt til ca kr 9.000,-. Dette vil gjelde for både 2016- og 2017-modellen registrert etter nyttår. Der er en avtale vi som importør har gjort med Batteriretur A/S i Norge. "

Tenkte å høre litt med Batteriretur AS om dette. Vanskelig å tenke seg at bare Møller betaler dette.

Griffel

#59
Sitat fra: TM på tirsdag 27. desember 2016, klokken 20:19
Tenkte å høre litt med Batteriretur AS om dette. Vanskelig å tenke seg at bare Møller betaler dette.
Det gjelder nok alle som importerer elbiler for salg, og andre som
importerer batterier. En direkte følge av EU direktiver om håndtering av EE avfall.

Men altså, siden dette ikke er en avgift er den ikke i statsbudsjettet. Det er et gebyr for tjenesten Batteriretur utfører med forsvarlig sertifisert håndtering av returnerte batterier av alle slag. Det som kanskje er litt uvanlig er at Møller spesifisere det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA