Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?

Startet av Rav4_EV, fredag 03. februar 2017, klokken 18:00

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Gratis parkering for elbiler stenger fossilbiler ute. Ja det er jo genialt, insitament til å kjøpe elbiler og tvinger fossilbiler til å stå hjemme!

GOLF-raider

#31
Mitt forslag til offentlig skjerping av bompenger på EL og Hydrogenbiler
er at kjøretøy som har brikke på frontruta får ingen avgift for de
10 første kjøredagene i måneden.
De neste ti kjøredagene (dag 11 > 20)  blir det da belastet
halv avgift ifht. fosilbiler.
De siste (8 > 11 kjøredagene) (dag 21 > 31) blir det da standard
bompengetakst; samme som for eksosbil.
Denne ordningen gjør at de som kjører sjelden; sliter mindre på veiene
og belaster parkeringsplassene i mindre grad får dermed "en gevinst"
med 0 kroner i avgift.
De som kjører utslippsfri bil til jobb / skole får en rimelig utgift å betale da
det er ca 20 arbeidsdager i måneden.
Mens de sjåførene som absolutt må kjøre bilen sin hver eneste dag (28 >
31 dager) forbi en bomstasjon må da være med å betale en god del mer
kronasje ifht. de som har en mere moderat bilbruksfrekvens.
Denne beskatningsmodellen harmonerer med tanke på at den som forurenser mest skal betale for sin bruk av det offentlige veinettet.

Dessuten kan staten ilegge full årsavgift på alle biler som bruker piggdekk.
Det må da stå en piggdekkoblat på innsida av frontruta som gir
bilkontrolløren beskjed om at avgiften er betalt.
Ellers blir det ei saftig bot å betale for den som jukser.

Ofte ser jeg sjåfører som går ifra eksosbilen sin med motoren igang fordi
de skall inn på butikken for å handle. Det bør også kvalifisere til ei høvelig
bot til inntekt for kommune / stat (unødvendig eksos-forurensing).


ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Electrix

De siste dagene kan man da likegodt bruke dieselbilen gjennom bommen. Hva er vitsen med det? Er det ikke nettopp et poeng å få de som kjører mye til å bytte til elbil? Det hjelper jo mye mer at EN som kjører 30 000 i bytrafikken bytter til elbil enn at TO som kjører 10 000 hver bytter.

Og elbiler sliter ikke noe særlig på veiene, det gjør heller ikke eksosbiler for den saks skyld. Det som sliter på asfalten er piggdekk (50 - 100 ganger mer!) og det som sliter og ødelegger underlaget er de tyngste kjøretøyene, 20 og 40 tonn ol. Dette er det gjort rapporter på, men de virkelige resultatene kommer ofte ikke forbi overskriftene for mange regner bare på snittet av biler med og uten piggdekk og tror at siden tunge lastebiler kan skade veien så er det en linjær skala fra småbiler til større biler og opp til lastebiler.

Det er også ugunstig å komplisere slike ordninger unødvendig mye for det gjør det vanskeligere for folk å sammenligne. Og ordninger som er laget altfor spesifikt feiler ofte pga folk tilpasser seg. F.eks. datokjøring som bare fungerer over korte perioder, bruker man det som varig ordning så vil de som har råd til det kjøpe seg en ekstra gammel og billig bil slik at de har en med partall og en med oddetall registreringsnummer og dermed forurenser de bare ennå mer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

stefse

Sitat fra: GOLF-raider på torsdag 15. desember 2016, klokken 03:04
Mitt forslag til offentlig skjerping av bompenger på EL og Hydrogenbiler er at kjøretøy som har brikke på frontruta får ingen avgift for de 10 første kjøredagene i måneden.
De neste ti kjøredagene (dag 11 > 20)  blir det da belastet halv avgift
ifht. fosilbiler.
De siste (8 > 11 kjøredagene) (dag 21 > 31) blir det da standard
bompengetakst; samme som for eksosbil.
Denne ordningen gjør at de som kjører sjelden; sliter mindre på veiene og belaster parkeringsplassene i mindre grad får dermed "en gevinst" med
0 kroner i avgift.
De som kjører utslippsfri bil til jobb / skole får en rimelig utgift å betale da det er ca 20 arbeidsdager i måneden.
Mens de sjåførene som absolutt må kjøre bilen sin hver eneste dag (28 >
31 dager) forbi en bomstasjon må da være med å betale en god del mer
kronasje ifht. de som har en mere moderat bilbruksfrekvens.
Denne beskatningsmodellen harmonerer med tanke på at den som forurenser mest skal betale for sin bruk av det offentlige veinettet.
Dessuten kan staten ilegge full årsavgift på alle biler som bruker piggdekk. Det må da stå en piggdekkoblat på innsida av frontruta som gir
bilkontrolløren beskjed om at avgiften er betalt.
Ellers blir det ei saftig bot å betale for den som jukser.
Ofte ser jeg sjåfører som går ifra eksosbilen sin med motoren igang fordi de skall inn på butikken for å handle. Det bør også kvalifisere til
ei høvelig bot til inntekt for kommune / stat (unødvendig forurensing).
Reguleringsiveren er det ikke noe å si på :D
Jeg mener man skal keep it simple og regjeringens forslag er greit nok, men 50% bom er for høyt. 0-20% bom fram til 2020 hadde vært bedre.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

landsem

Sitat fra Trondheim Parkering:
SitatNB! Fra 01.01.17 innføres det parkeringsavgift for elektrisk og hydrogendrevne kjøretøy i Trondheim kommune. Parkeringsavgiften blir lik som for konvensjonelle motorvogner. Bruk av kommunalt eide ladestasjoner vil inngå i parkeringsavgiften.

Er ikke dette et brudd på den nasjonale regelen om halv pris i forhold til fossilbiler?

gigafactory

Jeg tror ikke den gjelder fra 1.1.2017, det står ingenting om dato regelen gjelder fra og den er ett av flere punkter under:  "Andre tiltak fremover i tid: Som videre oppfølging av Grønn skattekommisjon vil Regjeringen fram mot senere budsjetter arbeide med følgende tiltak:"

citro1cx

Sitat fra: landsem på fredag 16. desember 2016, klokken 14:57
Sitat fra Trondheim Parkering:
SitatNB! Fra 01.01.17 innføres det parkeringsavgift for elektrisk og hydrogendrevne kjøretøy i Trondheim kommune. Parkeringsavgiften blir lik som for konvensjonelle motorvogner. Bruk av kommunalt eide ladestasjoner vil inngå i parkeringsavgiften.

Er ikke dette et brudd på den nasjonale regelen om halv pris i forhold til fossilbiler?

Har også forstått det slik. Ikke spessielt overrasket at Trondheim kommune har denne holdningen.

I det første innlegget i denne tråden står det følgende i punkt C om dette (som det kommenteres står det ingen fra dato, noe som Trondheim kommune ser sitt snitt til å utnytte virker det som ...):

"Her er delen som er fremforhandlet angående elbiler:

2) Stortinget ber regjeringen utvide fordelene for elbiler gjennom følgende tiltak:
a. Nullsats for merverdiavgift for elbiler videreføres til 2020. Regjeringen bes umiddelbart iverksette notifisering av denne utvidelsen.
b. Fordeler tilsvarende for elbiler videreføres for brenselcellebiler til 2025/50.000 biler.
c. Gratis parkering, fergetransport og bompengefritak avgjøres lokalt, men det etableres en bindende nasjonal regel om at utslippsfrie biler ikke skal betale mer enn halvparten av takstene til biler som ikke er nullutslippsbiler."


Burger

#37
Trondheim kommune er desperat etter å begrense bruk av bil i byen, det er knyttet ganske mye penger til det i miljøpakken.

Politikerne har også gitt føring til Trondheim Parkering at jobbparkering ikke skal prioriteres og de skiller ikke på elbil eller fossilbil.

Trondheim kommune har også satt ganske ambisiøse klimamål, med 90% av klimagassutslipp 1991 i 2020 og 10% av 1991 i 2030. For å nå 90% i 2020 så har klimaplanen som politikerne skal gå igjennom nå sagt at det må være 30% elbiler innen 2020. Vi får se hvordan politikerne skal få til 30% ved å fjerne insentiver. Det ble forsøkt regulert ned til 3 timer gratis parkering og halv månedspris for elbiler i parkeringshus men elbilistene har blitt grådige og synes det er sin rett å stå gratis i nærheten av jobb bare man flytter bila i lunchen og driter i om tilreisende som skal handle i byen får parkering. I mange småbyer så har man innført maks antall timer på parkering siden de som jobber i sentrum fyller opp parkeringsplassene og de lurer på hvorfor butikken de jobber i går konkurs siden kundene flykter sentrum.

Jeg pendler inn til Trondheim og ser med stoisk ro på at det kommer bompenger og parkeringsgebyr i fremtiden. Gir litt faen fordi om miljøpakken til Trondheim går bra så kan jeg ta kollektivtransport igjen om det blir for dyrt eller ta kollektivtransport fordi jeg ikke taper 1 til 1 og 1/2 time hver dag på buss fordi den skal igjennom sentrum slik at det blir ett fullverdig alternativ.

Det virker som også Trondheim Kommune prøver å få til lademulighet på 6% av offentlige parkeringsplasser til 2018 retroaktivt og ikke kun for nye parkeringsplasser slik som reguleringa som kommer sier er nok.

Iallefall, jeg er møkk lei sutring over parkeringsgebyr og bompenger. Måtte jeg betale full pris i bommen så er det 30k i året eller ca 2.500 nok i måneden. Velter det budsjettet vårt så får jeg ta noen grep. F.eks stramme inn på matbudsjettet, flytte til billigere bolig, ta kollektivtransport, finne meg en jobb i nærmiljøet, selge båten. Hadde jeg hatt en hund så koster det 2500 ish i måneden og jeg kunne ha gitt den bort/avlivet den. Unger har jeg hørt har dårlig returordninger.

Summa sumarum, som elbilist som blir rammet av alt det Trondheims politikere finner på så heier jeg på politikerne framfor sutrende elbilister.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

citro1cx

Det du skriver er delvis rett. Den generelle biltrafikken i Trondheim sentrum har økt, men det har likevel blitt høyere andel lav, og nullutslippkjøretøy som kjører inn til sentrum. Dette samtidig som Trondheim har fjernet en god del parkeringsplasser på gateplanet. da er det vel ikke så rart at andelen el biler i byen har økt, og at gratisparkeringen blir utnyttet. når det glelder å finne ledige p plasser i Trondheim sentrum i "arbeidstida" er jeg en av de som kjører fossil bil, men aldri opplever å ikke finne ledig plass. Byen har mange store romslige p hus som stort sett har ledig kapasitet. Å gi elbilister skylda for at nærlingslivet i Trondheim sliter er en drøy påstand. Da tror jeg heller du skal rette kritikken mot alle de bilbasterte kjøpesentrene med gratisparkering (også for fossilbiler) som har poppet opp rundt byen. Det er jo nettopp de politikkerene du heier fram som har tillatt dette. Ved å fjerne insentivene tror jeg det vil føre til at Trondheim går baklengs inn i framtida, og kanskje ikke når målet på 15% av bilparken i kommunen skal være utslippsfri. Trondheim har blitt en mye renere by ved å satse på økt el biltilpassning og hybridbusser, Det vil vi gjerne beholde i framtida også.
https://www.nrk.no/trondelag/kan-bli-forst-i-landet-til-a-fjerne-gratis-parkering-for-elbil-1.13093848

tiger``n

Fantastisk innlegg Burger.
Det er først og fremst elbilistenes grådighet og arroganse som møter dem selv i døra her. Noen ødelegger for andre, som så mange plasser i samfunnet. Hele byen er jo bare fullt av elbiler som står hele dagen samme plass, går jo ikke i lengden dette, har ingen som helst hensikt. Var ikke dette som var formålet med ordningen.
https://www.nrk.no/trondelag/vil-kutte-gratis-elbil-parkering-i-trondheim-1.12810126

citro1cx

Sitat fra: tiger``n på fredag 16. desember 2016, klokken 23:09
Fantastisk innlegg Burger.
Det er først og fremst elbilistenes grådighet og arroganse som møter dem selv i døra her. Noen ødelegger for andre, som så mange plasser i samfunnet. Hele byen er jo bare fullt av elbiler som står hele dagen samme plass, går jo ikke i lengden dette, har ingen som helst hensikt. Var ikke dette som var formålet med ordningen.
https://www.nrk.no/trondelag/vil-kutte-gratis-elbil-parkering-i-trondheim-1.12810126

Du må bestemme deg hva du mener. Du skriver om "elbilistene" som en gruppe mennesker som er grådig og arrogant...byen er full av elbilister som... osv, samtidig som du påpeker at det er noen som ødelegger for andre. hva mener du...? mener du at elbilister som har sin arbeisplass i byen er mer grådig og arrogant enn elbilister som er byen for handle? har du gått rundt å sjekket hvor mange elbilister som jobber i byen og parkerer i byen? hvor har du dette ifra?

tiger``n

Sitat fra: rogerAh på fredag 16. desember 2016, klokken 23:27
Du må bestemme deg hva du mener. Du skriver om "elbilistene" som en gruppe mennesker som er grådig og arrogant...byen er full av elbilister som... osv, samtidig som du påpeker at det er noen som ødelegger for andre. hva mener du...? mener du at elbilister som har sin arbeisplass i byen er mer grådig og arrogant enn elbilister som er byen for handle? har du gått rundt å sjekket hvor mange elbilister som jobber i byen og parkerer i byen? hvor har du dette ifra?
Arbeidsparkeringen ødelegger alt. Jeg har selv jobbet en del i sentrum og ser de fleste gater er helt fylt opp av elbiler, der veldig mange er ute en tur eller to i løpet av dagen for å kjøre 30 cm frem eller tilbake.
Er det dette som var hensikten når man vedtok slike lover, fylle opp nesten alle plassene med biler som står hele dagen og bare tar opp plass? Ikke for tilfeldig parkering for folk som skal handle, i banken eller til diverse ærender for eksempel?

citro1cx

Sitat fra: tiger``n på lørdag 17. desember 2016, klokken 00:10
Sitat fra: rogerAh på fredag 16. desember 2016, klokken 23:27
Du må bestemme deg hva du mener. Du skriver om "elbilistene" som en gruppe mennesker som er grådig og arrogant...byen er full av elbilister som... osv, samtidig som du påpeker at det er noen som ødelegger for andre. hva mener du...? mener du at elbilister som har sin arbeisplass i byen er mer grådig og arrogant enn elbilister som er byen for handle? har du gått rundt å sjekket hvor mange elbilister som jobber i byen og parkerer i byen? hvor har du dette ifra?
Arbeidsparkeringen ødelegger alt. Jeg har selv jobbet en del i sentrum og ser de fleste gater er helt fylt opp av elbiler, der veldig mange er ute en tur eller to i løpet av dagen for å kjøre 30 cm frem eller tilbake.
Er det dette som var hensikten når man vedtok slike lover, fylle opp nesten alle plassene med biler som står hele dagen og bare tar opp plass? Ikke for tilfeldig parkering for folk som skal handle, i banken eller til diverse ærender for eksempel?

jeg henger fortsatt ikke med på resonementet ditt. At noen utnytter mulighene og parkerer gratis ved å flytte bilen etter 3 timer får nok så være, men at alle som kjører elbil som jobber i byen gjør det, tviler jeg på. Jeg tror egentlig både du og politikerene "blander kortene" i denne diskusjonen. Dette fordi:

Før elbilens inntog og insentivene ble satt i verk, hadde vi et støvproblem som forurensa byen ganske mye. Et av tiltakene for hindre kjøring til byen, var å fjerne mange p plasser. Samtidig satset Trondheim på gass og hybrid bussteknologi som også skulle bedre luftkvaliteten, og utvidet busstilbudet i rushtrafikken. Trondheim var en stund best i landet på dette og fikk dermed store millionoverføringer fra staten for dette. Samtidig ble det satset på stor utbygging av sykkelstier. Alt lå tilrette for en positiv miljøutvikling.

Så eksploderte elbilsalget.. som medførte økt biltrafikk til byen. Dermed ble det for lite p plasser på gateplanet. Det sies at flere som før tok bussen og som syklet til byen, heller kjørte elbil. Å kjøre elbil til byen oppleves nok av de fleste som mer konfortabelt og ikke minst billigere. Folk ønsker selvfølgelig det. Hvorfor så ikke politikerne dette komme?

Poenget mitt er altså at jeg er uenig i at de som kjører el bil til sentrum i Trondheim og parkerer der, er skyld i situasjonen alene. Jeg mener den lite gjennontenkte politiske styringa må ta mye av skylda. Å jage elbilister ut fra byen nå, er typisk ad hoc tenkning for å løse problemet kortsiktig. Jeg tviler sterkt på at vi får en økning i elbiltrafikken ved å fjerne insentivene, i allefall så lenge bruk av elbil fortsatt må betegnes som begrenset til tettbygde strøk.

som et lite apropos til denne diskusjonen, er nok mange av de som benyttet seg av gratisparkering i byen folk som kommer som pendlere fra nabokommunene Stjørdal, orkdal, melhus osv. Det er denne gruppen elbilister som har størst gevinst av insentivene. De kjører gratis gjennom alle tunneller og bomstasjoner og parkerer gratis i byen. Dette betyr flere 100 kroner besparelse pr dag. Så da vil jeg vel kanskje svare på det ja når du spør om det er dette som var hensikten... Flere kjører elbil enn fossibil rett og slett fordi det er billig. Folk som kommer til byen kan bli flinkere til å benytte seg av delvis tomme p hus, og heller gå noen hundre meter i stede for å parkere rett utenfor butikkvinduet.

Burger

Jeg er en av de som pendler fra Stjørdal og sparer 70-80k i året ved å ikke kjøre bensinbila vår. Bensinbila er tørst og var et feilkjøp, vi kjørte da 4000 km i året. Bomkjøp, men får ta det på min kappe i stedet for å sutre. Tar med dette for å fremheve at alle økonomiske valg jeg gjør for familien er mine, jeg må stå for at de ble elendige selv om det var eksterne hendelser som gjorde at de gikk fra smart til elendig.

For å få til superbussene så må nok Trondheim Komune pælme ut mye biltrafikk, spiller ingen rolle om det er elbiler eller fossilbiler. Kravet for at en superbuss skal være effektiv er at den har ett separat kjørefelt og får knallhard prioritering i lyskryss. Jeg har jobbet litt med denne problemstillingen i Gøteborg, og der har de klart det. Trikken er mye bedre enn å kjøre til sentrum siden vanlig trafikk blir ruta i hytt og gevær inne i byen. Med avgang hvert 10 minutt og nøyaktige tider så er det mye lettere å la bila stå og ta trikk. Superbuss er som trikk å regne bare man sparer den enorme skinnekostnaden.

Så om politikerne våre får til å få superbusser går ofte, hvert 5-10 minutt i rushen er bra, fra knutepunkter utenfor byen med parkeringsplasser og dermed gjør det unødvendig å kjøre inn i byen, 310 fra Stjørdal som er pendlebussen min kjører omkjøringsveien slik at jeg kan parkere elbila i Stjørdal og ta buss uten å bruke 3-4 timer hver dag så synes jeg det er mye viktigere for miljøet enn billig parkering/bom for elbiler.

Faktisk så synes jeg det er veldig modig av politikerne i Trondheim å gjøre så upopulære valg på kort sikt som baner vei for bedre kollektivtransport og mindre bil i byen.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Øystein16

Sitat fra: Burger på lørdag 17. desember 2016, klokken 11:28
Faktisk så synes jeg det er veldig modig av politikerne i Trondheim å gjøre så upopulære valg på kort sikt som baner vei for bedre kollektivtransport og mindre bil i byen.

I Stavangerregionen er det satt i gang ei større satsing på buss/bussvei http://bussveien.no/ -



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA