Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 520km nedc + "svært gode opplysninger"?

Startet av Rav4_EV, fredag 03. februar 2017, klokken 18:00

« forrige - neste »

DagfinnN

Jeg er spent på hvordan de kommunene som har bestemt at Elbil skal betale parkering nå skal forholde seg til at det er blir max halv pris på parkeringen.
Jeg tror at det blir kostbart å bytte ut software i alle automatene.
Molde har jo bestemt å elbil skal betale parkering ut fra følgende argumentasjon:
1. Elbileiere utnytter ordningen og står parkert i sentrum hele døgnet og stenger for andre som vil parkere en time for å gå i butikker.
2. Kommunene taper penger på parkeringsavgiften.
Mitt forslag til kommunen er å begrense parkering til max 4 timer for alle biler. Det er nok få som trenger mer enn 4 timer i butikker. Dermed ville punkt 1 løses.
Men nei, døve ører så langt. Nå imidlertid tvinges de til å tenke om igjen. Vil tro at omprogrammering av automatene til å differensiere takst el/fossil vil koste mer penger enn det de for inn på parkering av elbiler.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Øyvind.h

Sitat fra: DagfinnN på mandag 05. desember 2016, klokken 09:37
Elbileiere utnytter ordningen og står parkert i sentrum hele døgnet......

Mitt forslag til kommunen er å begrense parkering til max 4 timer for alle biler.

Det er dessverre en god del elbil-eiere som jukser med tiden. Dvs. går ut midt i arbeidstiden og skrur på klokka. 4 timer vil da gjøre det veldig enkelt å jukse.

Man må nok ned på 2-3 timer toppen for å holde sirkulasjon på plassene, kombinert med parkeringsvakter som er obs på problemet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

alda

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 05. desember 2016, klokken 09:25
Jeg lurer på hvordan det skal gjennomføres med "maks halv pris av fossiltakst på ferger"
Hos oss koster det i dag 200 kr for fossilbil og 100 kr for fossilbil med rabattkort. For elbil koster det 75 kroner. Det må vel da være logisk at en elbil med rabattkort maks må betale 50 kroner??
Med 2-300 fergeturer i året betyr det faktisk litt med 25 kr i besparelse hver vei.
Det undrar jag också, tar färjan ofta i Kragerø själv. Där är det fortfarande samma pris för elbilar... Har informerat dem om nya budgeten på deras FB-sida  ;D
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

alda

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 05. desember 2016, klokken 09:45
Sitat fra: DagfinnN på mandag 05. desember 2016, klokken 09:37
Elbileiere utnytter ordningen og står parkert i sentrum hele døgnet......

Mitt forslag til kommunen er å begrense parkering til max 4 timer for alle biler.

Det er dessverre en god del elbil-eiere som jukser med tiden. Dvs. går ut midt i arbeidstiden og skrur på klokka. 4 timer vil da gjøre det veldig enkelt å jukse.

Man må nok ned på 2-3 timer toppen for å holde sirkulasjon på plassene, kombinert med parkeringsvakter som er obs på problemet.
Nya rutiner för parkeringsvakterna måste till, bilar som står hela dagen får aldrig p-böter (på platser där det är max. 3 timmars parkering i sentrum).
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

zyp

Sitat fra: DagfinnN på mandag 05. desember 2016, klokken 09:37
Jeg tror at det blir kostbart å bytte ut software i alle automatene.

Det er ikke helt urealistisk at parkeringsselskap kan kreve at «for å få elbilrabatten må du betale parkeringen med app».

Blir litt som at bomselskap krever at du har autopassbrikke for å få fritak.

cra

2c delen med fergepriser vil slå positivt ut for min del. Lokalt her er der egen sats for elbil på kr 0, men så skal man betale passasjertakst for fører. Persontakst (med 17% rabatt på verdikort) koster bare litt mindre enn vanlig biltakst (som har 50% rabatt med verdikort), så det vil faktisk bli billigere å ta ferga med halv biltakst.  :D  Det eneste negative er at for å kunen betale for bil må man ha verdikort som koster ~3500, mens med dagens ordning holder det med personkort som koster kr 350. Totalprisen blir naturligvis gunstigere, men det er alltid større sjanse for at jeg har 350kr tilgjengelig når kortet er tomt, enn 3500kr.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Når det gjelder fergepriser synes jeg Horten-Moss får et bra og effektivt prissystem til årsskiftet:
Manuell betaling vanlig bil: 178,-
Autopass vanlig bil: 160,-
Elbil: 67,-
Passasjerer er gratis enten de sitter i bil eller går om bord selv.
(i tillegg er det mulighet for ekstra autopassrabatt for de som reiser mye og egne satser for større kjøretøy, men de følger samme systemet)
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

doldis1

 @Robert Sund, begge innlegg i denne tråden er " spot on" !  X1

Ebe

Sitat fra: alda på mandag 05. desember 2016, klokken 09:46
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 05. desember 2016, klokken 09:25
Jeg lurer på hvordan det skal gjennomføres med "maks halv pris av fossiltakst på ferger"
Hos oss koster det i dag 200 kr for fossilbil og 100 kr for fossilbil med rabattkort. For elbil koster det 75 kroner. Det må vel da være logisk at en elbil med rabattkort maks må betale 50 kroner??
Med 2-300 fergeturer i året betyr det faktisk litt med 25 kr i besparelse hver vei.
Det undrar jag också, tar färjan ofta i Kragerø själv. Där är det fortfarande samma pris för elbilar... Har informerat dem om nya budgeten på deras FB-sida  ;D

I Bergen hadde de samme problemstilling når kommunen innførte 50% rabatt på "ordinær takst". Politikerene som vedtok dette trodde det betydde 50% på alt fossilbiler betalte, både vanlig takst og på månedskort.

Det kommunaleide parkeringsselskapet tolket det deriomt som 50% på full takst, ingen rabatt på allerede  gitte rabatter (som månedskort egentlig er). Det førte først til at elbiler med månedskort knapt fikk noen rabatt i forhold til fossilbiler med månedskort.

Situasjonen løste seg når politikerene kalte inn lederen for parkeringsselskapet på teppet og fortalte at elbiler skulle betale 50% i forhold til fossilbiler, uansett eventuelle andre rabatter.

Så det er helt nødvendig med en avklaring her.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

stefse

Bra at noe gjøres på varebilfronten. Dette markedet kan komme som en flodbølge hvis man trykker på de rette knappene. Først og fremst er det utvalget av biler det står på foreløpig.

Ellers blir det vel fort 50% i bomveitakst overalt, hvilket er litt uheldig. Bom er det fritaket som betyr mest for flest.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

arnkl

Sitat fra: stefse på onsdag 07. desember 2016, klokken 18:18
Ellers blir det vel fort 50% i bomveitakst overalt, hvilket er litt uheldig. Bom er det fritaket som betyr mest for flest.

Eg trur denne regelen om minumum 50% rabatt for elbilar kom i grevens tid. Det har blitt stadig større press for å fjerne fritaket, spesielt der elbilandelen er høg og bominntektene sviktar. Eg håpar halv pris for elbilar kan etablere seg for ein permanent ordning, altså "slik er det". Viss eit bomselskap då opplever inntektssvikt på grunn av auke i talet på elbilar, så må takstane opp. Og då vil eksosbilar få dobbelt så stor auke som elbilar og det blir enno gunstigare å køyre elbil.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

cra

Jeg, eg trur og at 50% for elbilar vil vere mykje lettare å halde på i lengda enn eit fullstendig fritak. Ikkje minst fordi det truleg vil opplevast som meir rettferdig av hatarane. Og det rokker ikkje ved min påstand om at "det vil aldri bli dyrare å kkøyre elektrisk enn fossilt". :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cstromme

Sitat fra: arnkl på fredag 09. desember 2016, klokken 08:30
Sitat fra: stefse på onsdag 07. desember 2016, klokken 18:18
Ellers blir det vel fort 50% i bomveitakst overalt, hvilket er litt uheldig. Bom er det fritaket som betyr mest for flest.

Eg trur denne regelen om minumum 50% rabatt for elbilar kom i grevens tid. Det har blitt stadig større press for å fjerne fritaket, spesielt der elbilandelen er høg og bominntektene sviktar. Eg håpar halv pris for elbilar kan etablere seg for ein permanent ordning, altså "slik er det". Viss eit bomselskap då opplever inntektssvikt på grunn av auke i talet på elbilar, så må takstane opp. Og då vil eksosbilar få dobbelt så stor auke som elbilar og det blir enno gunstigare å køyre elbil.

Kunne ikke være mer enig. Det samme når det gjelder parkering.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

sølv-pilen

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 05. desember 2016, klokken 09:25
Jeg lurer på hvordan det skal gjennomføres med "maks halv pris av fossiltakst på ferger"
Hos oss koster det i dag 200 kr for fossilbil og 100 kr for fossilbil med rabattkort. For elbil koster det 75 kroner. Det må vel da være logisk at en elbil med rabattkort maks må betale 50 kroner??
Med 2-300 fergeturer i året betyr det faktisk litt med 25 kr i besparelse hver vei.
Hvor mange kommuner er det som har fergedrift? eller regnes fylke som lokalt?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Amoss

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 10. desember 2016, klokken 10:51
eller regnes fylke som lokalt?

Fylker er mer på ett mer lokalt nivå enn staten. Så ja, i denne sammenheng er fylket "lokalt".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA