Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva syns dere en fair pris på ny Leaf hadde vært nå at Ioniq etc. er her ?

Startet av Bondeknøl, torsdag 02. februar 2017, klokken 23:38

« forrige - neste »

doldis1

 Har nettopp kjøpt en Nissan Leaf 2013 mod. Planen er å forsøke å lære dette konseptet elbil etter snart 40
år med diesel/bensin på tanken  :)
Så jeg må begynne med d mest elementære- D følger med en 10A ladekabel, skal denne være koplet opp på
bilen all den tid den står i garagen, eller skal jeg kople fra når batteriet er fullt ?

Carl Anton Stenling

Det greieste er å sette bilen til lading når den parkeres. Litt avhengig av bruksmønster kan du velge å lade til 80 % eller 100 % hver natt. Ta gjerne en titt i instruksjonsboka om lading.

Minner også om at det er smart å sjekke at kursen du bruker til lading er egnet til formålet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rio

I hverdagen kan du bare la den stå tilkoblet.

Dersom du skal ut og reise i noen uker er det best å la batteriet være halvladet (mellom 40 og 80%), og bilen frakoblet nettet.

Kabelen du har er egentlig best egnet til "nødlading", fordi husholdningskontakten er ikke egnet til slik belastning over tid.

For hverdagslading er det langt bedre med et fastmontert ladeuttak. Dersom kursen kan levere det, så vil du da lade 60% raskere enn med kabelen du bruker nå. Og langt tryggere.

Du trenger et fastmontert ladeuttak til en "Type 1"-bil. De får du fra 4000 kr og oppover.

Alternativt kan du bruke et blå CEE industrikontakt, og en 16 A versjon av ladekabelen du har. Da unngår du også husholdningskontakten. Fås også fra 4000 kr og oppover.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

doldis1

 
SitatDu trenger et fastmontert ladeuttak til en "Type 1"-bil. De får du fra 4000 kr og oppover.

Alternativt kan du bruke et blå CEE industrikontakt, og en 16 A versjon av ladekabelen du har. Da unngår du også husholdningskontakten. Fås også fra 4000 kr og oppover.

Jepp, tenker jeg og, virker litt utsatt for varmgang med så mye effekt over en vanlig jorda stikkontakt.Takk!

 
SitatTa gjerne en titt i instruksjonsboka om lading.

  På Nederlandsk, forsøkte, men ble jaggu ikke mye klokere av d :)

Burger

2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Mazzbot

Ville kjøpt en ladestasjon med type 2 og B vern , fått en elektriker til å montere dette . Kommer fort opp I 10 000 kr med alt arbeid osv .

Jeg bruker cee på jobb , men da må jeg ha en egen kabel og det koster like mye som en ladestasjon . Jeg bruker bare en enkel overgang så lader med shucko uansett ..
Tesla model 3 reservert 31/3 .

hexachordia

Det aller rimeligste vil være å kjøpe Kirkebøs 16 Amp ladestasjon til Nissan Leaf kr 3550 for fast montering. Jeg betalte 3000 for elektriker og kjøpte jordfeilvarsler type b selv for 1200.
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

jkirkebo

Sitat fra: hexachordia på lørdag 03. desember 2016, klokken 13:36
Det aller rimeligste vil være å kjøpe Kirkebøs 16 Amp ladestasjon til Nissan Leaf kr 3550 for fast montering. Jeg betalte 3000 for elektriker og kjøpte jordfeilvarsler type b selv for 1200.

Den er ikke i salg lengre. Man kan kjøpe komponentene av meg og få elektriker til å bygge det inn i et skap, men for ferdige ladestasjoner er det bare denne som gjelder nå: http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AppleKnocker

Er det bare jeg som synes det er litt uryddig med selgere som er bidragsytere til diskusjonen i det ene øyeblikket og selger inn egne produkter i det neste?


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

turfsurf

Synes det er helt greit, så lenge de er tydelige på det. Som i at "jeg selger", og ikke "kan anbefale xxx fra ett eller sted" uten å tilkjennegi at det er de som selger. Synes de aller fleste her inne er eksemplariske i så måte.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Burg

Jeg har en 16 amp kurs i garasjen og bruker vanlig 10 amp-ledningen jeg fikk ved kjøp av bilen. Kan ikke skjønne at det skal bli varmgang i denne ledningen ved lading, så jeg mener jeg ikke trenger å gjøre noen investeringer i større anlegg....;)

doldis1

 @ JKirkebo .Hva befinner seg egentlig innenfor plastdekselet på en såkalt ladestasjon? Er ikke laderen egentlig i bilen så d eneste den trenger er 220 volt vekselstrøm ?

elektrolux

#12
Varierer veldig, men i sin enkleste lovlige utgave er det en AC til DC omformer som forsyner en PWM generator og et rele som tilfører bilens lader strøm. Hensikten er tross alt kun en ekstern styring av bilens lader.

På Ratio sin som ses her er det jordfeilautomat type A, over og underspennings sensing og en kontaktor i tillegg.

Går en til Zapchargeren er det i tillegg en fullverdig prosessor med ørten innganger for alt fra temperatur til spennings sensing, Startstømsbegrenser, fasefordelings rele, Jordfeilbryter type B Wifi, Bluetooth og PLC moduler, NFC antenne, Styrekrets for lås, og mere til.

Likevel går til syvende og sist vekselstrømmen fra nettet gjennom et rele i ladestasjonen og til bilens lader der den omformes til DC for å lade bilens batteri.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: doldis1 på mandag 05. desember 2016, klokken 21:13
@ JKirkebo .Hva befinner seg egentlig innenfor plastdekselet på en såkalt ladestasjon? Er ikke laderen egentlig i bilen så d eneste den trenger er 220 volt vekselstrøm ?

Jeg har lagt ved et bilde av innmaten i en prototype på de nye som jeg får inn.

På skinna øverst står det fra venstre til høyre en kontaktor (som slår av og på strømmen til bilen), en jordfeilbryter type B og helt til venstre noe lastdelingsutstyr (som ikke er koblet opp ennå på bildet).

I midten har vi selve type 2 uttaket og rundt det er det et kretskort som inneholder all kontroll-elektronikken samt statuslysdioder (som ses utenfra).

Selve kapslingen er ikke av plast men av solid stål.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Må man skru opp enheten for å teste jordfeilbyteren?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA