Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vil ha full pris for elbiler på fergene

Startet av frodef, torsdag 02. februar 2017, klokken 22:09

« forrige - neste »

frodef

Hei, jeg har prøvd å lese meg opp stort sett her på forumet på gamle tråder om SAFT batteriblokker til P106, Saxo og Think.

Jeg har forstått det slik at de fem cellene i en batteriblokk kan bygge opp forskjellig (elektrokjemisk) "bunnivå", hvilket vil begrense blokkens totale kapasitet. Dette fenomenet skal man kunne måle (og fjerne?) ved å lade ut blokken fra "tomt" 5V ned til 2V eller 0,5V, og antall Ah man får ut her blir kalt "recond" av electrolux i denne tråden fra 2010: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2379.msg18980.html#msg18980

Denne utladingen ned mot 0V vil formodentlig reversere flere av cellene. (Apropos, vil cellene akkumulere strøm i revers, slik at 1 Ah i revers vil kreve 1 Ah å rette opp igjen?) Samtidig har jeg forstått det slik at man for all del ikke ønsker å få reversering av noen celler ved kjøring.

Det jeg lurer på er hvorfor det er bra (eller ihvertfall ikke dårlig?) å reversere celler i en slik recond-prosess, men ikke bra å reversere celler under kjøring?

elektrolux

Eksperimenterte mye med dette i sin tid.

Fasit ble at virkningen av rekondisjoneringen var midlertidig. Dårlige blokker fikk 3-4 cyklusser mer levetid, og etter 1 år var samtlige såkalte rekondisjonerte blokker defekte.

Nå kasseres slike blokker i stedet for å bruke tid på dem.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

frodef

Ok, takk kjekt å vite. Men "best practice" for å lagre blokker er vel fortsatt full utlading til 0V, hvilket vel også reverserer noen celler? Og da gjenstår vel spørsmålet om forskjellen på "bra" og "dårlig" reversering? (Har en følelse av at jeg er på vel tynn is her, sikkert et eller annet jeg ikke har fått med meg..)

elektrolux

Vi lader blokkene ut med 100A last til 5V, altså uten reversering.

Blokker under 80 Ahr kapasitet blir ikke brukt videre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: frodef på fredag 02. desember 2016, klokken 22:42
Det jeg lurer på er hvorfor det er bra (eller ihvertfall ikke dårlig?) å reversere celler i en slik recond-prosess, men ikke bra å reversere celler under kjøring?
Den store forskjellen er strømstyrken. Når vi lader ut batteriene under 5V (tømmer for lagring) bruker vi mye lavere strøm enn du klarer ved kjøring. Typisk en enkel lyspære.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA