Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Porsche

Startet av Drivo, torsdag 02. februar 2017, klokken 22:04

« forrige - neste »

Drivo

Jeg er ny på i3 (kjøpte 94ah bil igår) og er vant til elbil av et annet merke. Kan dere lære meg 3 ting:

1) Hvordan kan jeg se ladestyrken i nuet? Altså enten kW eller V + A. På appen og eller i bilen.

2) Hvordan kan jeg se i appen at varme faktisk er startet, og forsatt går. Ønsker å se hvilken kupetemperatur man har oppnåd nå og evt regulere på temperaturen slik som på gamle bilen. Er det mulig?

3) Hvor lenge går varmen når man aktiverer parkeringsklimatisering fra appen?

TorS

1) Ikke mulig.

2) Ingen av delene mulig.

3) 30 min.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

LMOR

1) du ser i appen nå ladingen er ferdig. Dermed er det ikke så viktig hvordan.
2) varmer alltid til samme temperatur, det går fort å få det varmere når du setter deg i bilen.
3) er den tilkoblet strøm, og avgangstid satt så varmer den i 60min.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Torodd Stangeland

Burde absolutt hatt visning i display av lade-effekt. Enten i ampere, men helst i kilowatt. Særlig interessant ved hurtiglading, for å se at laderen gir det den skal. Og lettere å sett når det er greit å avslutte ladingen.
Bmw I3 2015

Drivo

Flott, takk for svar alle sammen.
Skulle ønske det gikk an slik som på Tesla der man både kan se oppnådd temperatur og korrigere temperatur fra appen. I det minste burde det vært en bekreftelse på om varmen går eller ikke.

2) Ladestrømmen burde også vist som på Tesla - den faktiske ytelsen du oppnår nå. Det kan være aktuelt å prøve et annet lade uttak dersom det er flere å velge mellom. Jeg forstår at estimert slutt-tid forteller endel. Men jeg forstår ikke hvorfor de har valgt å kutte ut denne informasjonen.

3) Så da tolker jeg det dithen at  varmen går 30min på batteridrift eller 60min med kabelt tilknyttet. Kjekt å vite. Takker.

JorgenM

2) Det er litt rart at BMW etter 3 år med appen ikke har lagt til funksjon som viser at forvarming er aktivert. Man må nistirre på appen mens man starter forvarming for å kontrollere at det ikke kommer en feilmelding (som forsvinner etter noen sekunder) og bilen forblir kald.

Tesla har god løsning på dette (men støtter ikke tidsstyrt forvarming igjen...)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

LMOR

Sitat fra: Torodd Stangeland på lørdag 03. desember 2016, klokken 10:54
Burde absolutt hatt visning i display av lade-effekt. Enten i ampere, men helst i kilowatt. Særlig interessant ved hurtiglading, for å se at laderen gir det den skal. Og lettere å sett når det er greit å avslutte ladingen.
Ved hurtiglading viser laderen tilført kWh, altså etter tap.
Bilen og appen viser i begge tilfeller %, så utenom at det hadde vært kjekt, så har det ingen praktisk betydning.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Orbit

#7
Rigget meg til med stoppeklokke og notatblokk på hurtiglader i dag; mest for å finne ut hvor "ladeknekken" kommer til senere langturer. Jeg leste ut kWh på batteri fra servicemenyen underveis, siden denne går i steg på 0.1kWh, som er litt finere enn 0.5% [~= 0.15 kWh] som brukes til vanlig visning av ladestatus. Utetemperatur var +1°C. På forhånd hadde jeg kjørt en halvtimes tid. Koblet til laderen med ca 50% restkapasitet. Batteriet lå på +9°C ved start, som steg til +16°C etter 15 minutter lading (og stabiliserte seg der).

Resultatet er oppsummert i grafen nedenfor. Det ble ikke mer enn 30 kW effektivt inn på batteriet på det meste (tipper på grunn av kulden). Ved 90% lading, gikk tilført effekt bratt nedover. Dersom en uansett må til 100% for å rekke frem, blir det er like raskt å koble over på 11 (eller 22) kW AC et sted rundt 92-95%, og ta de siste prosentene der.

Jeg får ta nye tider ved ekte langkjøring, forhåpentligvis med høyere maksimaleffekt når batteriene starter med høyere temperatur.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moonbuggy

Sitat fra: LMOR på lørdag 03. desember 2016, klokken 14:16
Sitat fra: Torodd Stangeland på lørdag 03. desember 2016, klokken 10:54
Burde absolutt hatt visning i display av lade-effekt. Enten i ampere, men helst i kilowatt. Særlig interessant ved hurtiglading, for å se at laderen gir det den skal. Og lettere å sett når det er greit å avslutte ladingen.
Ved hurtiglading viser laderen tilført kWh, altså etter tap.
Bilen og appen viser i begge tilfeller %, så utenom at det hadde vært kjekt, så har det ingen praktisk betydning.
Det er mye man kunne ønsket seg, men et sted må det gå en grense. Det kan lett bli for mange valg. Det jeg absolutt kunne tenkt meg, var å bestemme lademax selv. Med mange småturer er det litt sært å måtte plugge i og lade fra 90-100%, når det man ønsker er egentlig bare å forvarme batteriet fra nettet.

Torodd Stangeland

Joda, laderen viser tilført effekt i kwh, men du ser ikke umiddelbart når tilført effekt faller. Og er det surt og kaldt, står iallfall ikke jeg ute å følger med på den.....
Og hvor komplisert hadde det vært å vise tilført effekt?


Sitat fra: LMOR på lørdag 03. desember 2016, klokken 14:16
Sitat fra: Torodd Stangeland på lørdag 03. desember 2016, klokken 10:54
Burde absolutt hatt visning i display av lade-effekt. Enten i ampere, men helst i kilowatt. Særlig interessant ved hurtiglading, for å se at laderen gir det den skal. Og lettere å sett når det er greit å avslutte ladingen.
Ved hurtiglading viser laderen tilført kWh, altså etter tap.
Bilen og appen viser i begge tilfeller %, så utenom at det hadde vært kjekt, så har det ingen praktisk betydning.
Bmw I3 2015

LMOR

Tja, vet ikke om folk flest ville forstått det uansett.
Enklere å huske at 60Ah versjonen ikke bør lades over 75% og 94Ah versjonen over 90%. Og de siste 5% på begge vil være bortkastet penger.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: LMOR på lørdag 03. desember 2016, klokken 20:16
Tja, vet ikke om folk flest ville forstått det uansett.
Enklere å huske at 60Ah versjonen ikke bør lades over 75% og 94Ah versjonen over 90%. Og de siste 5% på begge vil være bortkastet penger.

Nå snakker du vel hurtiglading og der kan du jo lese det online på laderen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Riktig, sakte lading knekker senere, men igjen; det som er viktig for folk flest er hvor mange %/km du har og hvor lenge det er igjen til 100%. Hvilken spenning, A, kW er for speisielt interesserte.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

NordicMaster

Sitat fra: LMOR på søndag 04. desember 2016, klokken 13:52
[...]det som er viktig for folk flest er hvor mange %/km du har og hvor lenge det er igjen til 100%. Hvilken spenning, A, kW er for speisielt interesserte.

Er faktisk litt uenig med deg her. Fra min tid som Telsa-eier så husker jeg at man kunne få forskjellig ladefart på samme ladepunkt (snakk om Superlader om flere biler var koblet til). Noen ganger var det grei info for å få vite om man fikk maks ut av punktet man ladet på. Betaler man for 50 kW og får 20 kW så bør man jo foreta seg noe (for eksempel flytte seg til en 22 kW-lader om bilen støtter det).

LMOR

Sitat fra: NordicMaster på fredag 09. desember 2016, klokken 13:33
Sitat fra: LMOR på søndag 04. desember 2016, klokken 13:52
[...]det som er viktig for folk flest er hvor mange %/km du har og hvor lenge det er igjen til 100%. Hvilken spenning, A, kW er for speisielt interesserte.

Er faktisk litt uenig med deg her. Fra min tid som Telsa-eier så husker jeg at man kunne få forskjellig ladefart på samme ladepunkt (snakk om Superlader om flere biler var koblet til). Noen ganger var det grei info for å få vite om man fikk maks ut av punktet man ladet på. Betaler man for 50 kW og får 20 kW så bør man jo foreta seg noe (for eksempel flytte seg til en 22 kW-lader om bilen støtter det).
Det er greit å være uenig. Jeg snakket om "folk flest".
Folk flest "vet" at det går saktere etter hvert, og de ser at går saktere oppover i %.
Står du ute, så ser du alt dette på laderen. Sitter du i bilen, eller følger med på appen, så går %-ene relativt raskt oppover, og en ser tydelig nok at det går saktere. At det er enklere å forholde seg til at kW går ned ift til at % går saktere opp kan ikke jeg forstå.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA