Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilen lader ikke

Startet av geear, onsdag 01. februar 2017, klokken 17:20

« forrige - neste »

geear

Vurderer å handle elbil for første gang, og ser på Golf som mest aktuell.

Har fått et tilbud med 40 000,- i avslag på helt ny bil. Opp mot bruktmarkedet er det egentlig lite å hente på å handle brukt, de starter på 200k og har variabelt utstyr, en del amerika-import, det er høyere omregavgift enn nyregistrering, servicer, abonnement på carnet og så videre. Rabatten på 40 lapper er kun på lagerførte biler og alle har samme utstyrspakke, det vil si nesten full pakke, keyless, skinn, vp, lys og sikt. Ca. 280-290k avhengig av vinterhjul eller ei, og sånn sett fremstår det som en grei deal kontra bruktkjøp. Allikevel kjenner jeg at jeg er skeptisk og frykter at denne første utgaven vil rase i pris når facelift-varianten med større motor og større batteripakke kommer. Har noen formeninger om hvor ille det blir? Hvordan har prisfallet vært på andre elbiler som har kommet i forbedrede utgaver?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

ReneM

Vi hadde samme problemstilling :)

For ca. En måned tilbake kjøpte vi en brukt e-golf for 257.000. Det er atter en gang 35.000 spart. Bilen hadde kjørt 12500 km og var ca 10 måned gammel.

Vi sparte 35.000 og i tillegg fikk vi med en del ekstra utstyr som ikke var på plass på disse lagerførte biler (dynaudio, park assist viterhjul på lettmetall og serviceactale i 3 år).

Jeg har aldri kjøpt en ny bil og utfra regnestykke jeg lagde tapte første eier ca. 50.000 på 10 mnd (bilen var priset 335.000 men her er det en del firmarabatt (mener 8%) som ligger i regnestykket.

Jeg hadde lagret en Finn søk med alt jeg ønsket meg og ventet til bilen dukket opp. Etter et år er det nesten ingen slitasje og de par små riper takler jeg fint ;) i tillegg følger det med en serviceavtale, dvs ingen vedlikeholdskostnader fram til slutten av 2019.

Konklusjon: spar enda mer ved å kjøpe brukt. Med litt talmodighet finner du bilen du ønsker deg.

Tip: mod 2016 har CarPlay og mib2. Sjekk om bilen har Car-net i tillegg, da kan du bruke Google earth og sjekke ladestasjoner online. I tillegg bruker du Google Maps til å finne POIs, dette er meget effektiv. Ikke alle mib2 har dette (mener etter 09-2015).
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

tutti

Sitat fra: gr på torsdag 01. desember 2016, klokken 15:35
Ca. 280-290k avhengig av vinterhjul eller ei, og sånn sett fremstår det som en grei deal kontra bruktkjøp. Allikevel kjenner jeg at jeg er skeptisk og frykter at denne første utgaven vil rase i pris når facelift-varianten med større motor og større batteripakke kommer. Har noen formeninger om hvor ille det blir? Hvordan har prisfallet vært på andre elbiler som har kommet i forbedrede utgaver?
Hvor lenge skal du beholde bilen?

geear

Sitat fra: ReneM på torsdag 01. desember 2016, klokken 16:54
Vi hadde samme problemstilling :)

For ca. En måned tilbake kjøpte vi en brukt e-golf for 257.000. Det er atter en gang 35.000 spart. Bilen hadde kjørt 12500 km og var ca 10 måned gammel.

Vi sparte 35.000 og i tillegg fikk vi med en del ekstra utstyr som ikke var på plass på disse lagerførte biler (dynaudio, park assist viterhjul på lettmetall og serviceactale i 3 år).

Jeg har aldri kjøpt en ny bil og utfra regnestykke jeg lagde tapte første eier ca. 50.000 på 10 mnd (bilen var priset 335.000 men her er det en del firmarabatt (mener 8%) som ligger i regnestykket.

Jeg hadde lagret en Finn søk med alt jeg ønsket meg og ventet til bilen dukket opp. Etter et år er det nesten ingen slitasje og de par små riper takler jeg fint ;) i tillegg følger det med en serviceavtale, dvs ingen vedlikeholdskostnader fram til slutten av 2019.

Konklusjon: spar enda mer ved å kjøpe brukt. Med litt talmodighet finner du bilen du ønsker deg.

Tip: mod 2016 har CarPlay og mib2. Sjekk om bilen har Car-net i tillegg, da kan du bruke Google earth og sjekke ladestasjoner online. I tillegg bruker du Google Maps til å finne POIs, dette er meget effektiv. Ikke alle mib2 har dette (mener etter 09-2015).
Takker for gode tips.

Egentlig har disse x antall hundre bilene Møller skal kvitte seg med det jeg vil ha av utstyr. Tilbudet på 290k var med 15" lettmetall vinterhjul. Det er en nr. 2 bil for oss, og i hovedsak kun småkjøring. Maks 5,5km til jobb, og MANGE turer på under en kilometer. Dynaudio og varmepumpe betyr ingenting (ikke er det spesielt kaldt her i sørvest og ikke lange turer), med unntak av at det antageligvis er lettere å videreselge bil med vp, keyless entry derimot, regnsensor vil jeg også ha.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

geear

Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Luftventil

Sitat fra: gr på fredag 02. desember 2016, klokken 18:06
Sitat fra: ReneM på torsdag 01. desember 2016, klokken 16:54
Vi hadde samme problemstilling :)

For ca. En måned tilbake kjøpte vi en brukt e-golf for 257.000. Det er atter en gang 35.000 spart. Bilen hadde kjørt 12500 km og var ca 10 måned gammel.

Vi sparte 35.000 og i tillegg fikk vi med en del ekstra utstyr som ikke var på plass på disse lagerførte biler (dynaudio, park assist viterhjul på lettmetall og serviceactale i 3 år).

Jeg har aldri kjøpt en ny bil og utfra regnestykke jeg lagde tapte første eier ca. 50.000 på 10 mnd (bilen var priset 335.000 men her er det en del firmarabatt (mener 8%) som ligger i regnestykket.

Jeg hadde lagret en Finn søk med alt jeg ønsket meg og ventet til bilen dukket opp. Etter et år er det nesten ingen slitasje og de par små riper takler jeg fint ;) i tillegg følger det med en serviceavtale, dvs ingen vedlikeholdskostnader fram til slutten av 2019.

Konklusjon: spar enda mer ved å kjøpe brukt. Med litt talmodighet finner du bilen du ønsker deg.

Tip: mod 2016 har CarPlay og mib2. Sjekk om bilen har Car-net i tillegg, da kan du bruke Google earth og sjekke ladestasjoner online. I tillegg bruker du Google Maps til å finne POIs, dette er meget effektiv. Ikke alle mib2 har dette (mener etter 09-2015).
Takker for gode tips.

Egentlig har disse x antall hundre bilene Møller skal kvitte seg med det jeg vil ha av utstyr. Tilbudet på 290k var med 15" lettmetall vinterhjul. Det er en nr. 2 bil for oss, og i hovedsak kun småkjøring. Maks 5,5km til jobb, og MANGE turer på under en kilometer. Dynaudio og varmepumpe betyr ingenting (ikke er det spesielt kaldt her i sørvest og ikke lange turer), med unntak av at det antageligvis er lettere å videreselge bil med vp, keyless entry derimot, regnsensor vil jeg også ha.

Med et slikt kjøremønster vil en elbil passe deg perfekt! Om du venter med å kjøpe til den nye utgaven kommer ut må du mest sannsynlig vente noen måneder, og de månedene kommer til å koste deg ganske mye. Om du kjøper elbil i dag, rekker du å spare mye driftskostnader før den nye kan leveres :)
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

geear

Hadde gjort fryktelig lite research før jeg heiv meg på elbiltrenden og e-Golf, men etter en prøvetur i Ioniq electric var det helt åpenbart at å kjøpe en ny 190km e-Golf til 290k var helt fullstendig uaktuelt, og også 300km-varianten blir det faktisk vanskelig nok å forsvare til så mye høyere pris enn Ioniq.

Møller sier VW skal være et dyrere merke enn Huyndai uten at jeg helt skjønner hva som skal forsvare det. Garantien til Huyndai er bedre, 8 år/200000km/80% på batteriet, mot Møller sin 8 år/160000km/70%. Støynivået innvendig i Ioniqen opplevdes betydelig lavere enn e-Golf med tilsvarende dekk (faktisk til og med et hakk smalere og mindre felger). Kvalitetsfølelsen ellers fremstår ganske midt-på-treet på begge to for meg. 270k for Ioniq splitter ny med vinterhjul og bortimot alt en kan tenke seg av utstyr (elektrisk skinn med memory, regnsensor, aktiv cruise, filskiftevarsler, multifunkratt, navi, klima med timer, parksensorer, ryggekamera, blåtann, setevarme, rattvarme, regenhendler på rattet ++). I tillegg er den større enn Golfen. Samme ladestandard har den også. Det eneste den egentlig mangler er fjernstyrt lading/forvarming (men kan sette timer fra skjerm) og så er den ubegripelig nok utstyrt med halogen fjernlys (LED nærlys). I tillegg har Golfen en fordel med at det faktisk finnes hengerfeste tilgjengelig (riktig nok uoriginalt) slik at en kan ha sykkelstativ på den. Vet ikke om det blir aktuelt på Ioniq. Ioniq sine 280km mot "gammel-golfen" sine 190km gjør også at det åpner seg helt nye muligheter for vår bruk av elbil, både til hytta på sommeren og også "gratis" og litt mer miljøvennlige østlandsturer.

Men når det er sagt, så gjorde Ioniqen valget enklere. Det er nemlig lang venteliste og første mulighet ble i mars-april. Vi trenger bilen nå, og da vi fant ut at det ble meningsløst å bruke 290k på en 190km e-Golf, så ble det heller å se etter en brukt e-Golf! Så nå er avtale om kjøp gjort, så får vi håpe selger holder det han har lovet. Da finner vi ut om elbil er noe for oss, så blir det bil for lokalkjøring enn så lenge, og så kan vi vente i et år eller to og se hva tiden bringer av modeller som kan gjøre enda mer for oss. Valget falt på en rimelig bil av de tidlige, og den har sikkert verken CarPlay eller mib2 (hvorfor trenger jeg men in black 2? har jo sett den før..), men den er norsk og har de viktigste tingene for daglig bruk, så får vi ta det derfra.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Luftventil

- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

jkirkebo

Sitat fra: gr på søndag 04. desember 2016, klokken 23:31
Samme ladestandard har den også.

Om du tenker på Type 2 inntak, så ja. Men Ioniq har 32A lader mens eGolf bare har 16A. Det kan bety endel fremover, nå som lastbalanserte doble Type 2 stolper med 32A tilførsel kanskje ser ut til å bli normen (eller ihvertfall ganske vanlig). Da får man ladet dobbelt så raskt, om man står alene på stolpen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Takker!

Golfen står i garasjen, så det gikk i boks. Har sjelden gjort så lite research før handel, men det kan nok fort gå godt. Det eneste som skal gjøres er forsøk på ettermontering av regnsensor. Ellers er den godt utstyrt. Parksensorer, ryggekamera, keyless, aktiv cruise.

Til han som nevner at Ioniq har 32A innebygget kontra Golfen sine 16A - ja, det underbygger jo egentlig bare argumentasjonen min om at Ioniq må være et godt kjøp, og var det som gjorde at det ble uaktuelt med ny e-Golf for oss. Så får vi se da, om det var lurt å velge en '15 e-Golf eller om vi går på en smell.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

ReneM

Er du sikker at du ikke har regnsensor?

Har du automatisk blendet bakdpeil? Mener det kommer i en pakke. Har ikke sett en eneste Golf uten det. Det er sikkert mulig å ettermontere det hvis du vil.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

tutti

#11
Jeg tror det er fornuft å tenke brukt elbil i disse tider med både mye nytt som kommer fram til 2020 og lang leveringstid på de mest populære modellene. Bestiller du Ioniq nå og får det til sommeren, så er du akkurat for tidlig ute for å bestille Ioniq 2018 med dobbel rekkevidde. Denne teknologi-utviklingen kan gjøre at enkelte aldri klarer å bestemme seg.

Egolfen burde være et glimrende valg, med et eneste unntak, vinterkjøring i kald vær. Da blir rekkevidden ikke noe særlig. Siden jeg kjøpte min for flere år siden så har imidlertid hurtigladere poppet opp som paddehatter rundt omkring og jeg kan fint kjøre 400-500 km på en dag.

Hvis du ikke har regnsensor så tror jeg ikke jeg hadde brukt penger på det i etterkant.

Luftventil

Sitat fra: tutti på mandag 05. desember 2016, klokken 17:03

Egolfen burde være et glimrende valg, med et eneste unntak, vinterkjøring i kald vær. Da blir rekkevidden ikke noe særlig. Siden jeg kjøpte min for flere år siden så har imidlertid hurtigladere poppet opp som paddehatter rundt omkring og jeg kan fint kjøre 400-500 km på en dag.


Enig. Rekkevidden har egentlig overraskende lite å si, man finner jo hurtigladere overalt.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

geear

Har lite erfaring med VW, men har hatt en '12 Up som leiebil i en måned og en '15 Passat bluemotion i to måneder. Sistnevnte hadde regnsensor og spaken ser helt lik ut, men virker som den kun går på intervall på e-Golfen. Mistenker at regnsensor er en del av lys og sikt-pakke? Uten at jeg vet hva det innebærer. Savner nettsider som lister opp originalmontert utstyr basert på VIN slik som er fritt tilgjengelig på BMW.

Dimbare speil og auto lys er ikke big deal på denne bilen, er jo kjørelys på med tenninga uansett i Norge, om den slår av og på baklys/nærlys i tunneler eller ei betyr lite. Har alt det der på andre bilen (en X5). Her om dagen var det et halvt år uten at jeg hadde brukt auto fjernlys på X5en, rett og slett fordi det er gatelys overalt! Dimbare speil på Golfen er vel bare innerspeilet uansett, det irriterte iallfall på Passaten - X5en dimmer alle.

Det kan se ut for at ettermontering av regnsensor kan gjøres kun ved å bytte fuktighetssensoren mellom ruta og innerspeilet, pluss koding. I så fall snakker vi 3-400,- kroner. Kommer nok til å forske litt på det.

Vet ikke hvordan det blir med rekkevidde, vi må få litt erfaring med elbil først. Selv om det er mange hurtigladere mistenker jeg at rekkevidden på Golfen blir litt plagsom på langtur, kan jo ikke tømme den helt før lading. Kurrant om en kjører med voksne og er innstilt på det, men med tre små rakkerunger må turene bli litt på deres premisser. Håper den kan duge på 148km til hytta om sommeren, men det er stigning hele tiden og har ikke lademulighet på hytta, så det betinger hurtiglading et par plasser.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

geear

Har dere ellers noen triks som kan være greit for en nybegynner?

Plugga bare i kabelen og fikk lada den opp, har fått opp Car-Net også, betyr det noe hvordan en planlegger ladingen?

Merker også at 22 grader i Golfen ikke er i nærheten av å gi samme følelse som 22 i en bensin/dieselbil. :o
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA