Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjørelengde

Startet av Snorre, onsdag 01. februar 2017, klokken 12:27

« forrige - neste »

Snorre

Hei

Jeg har en ny i3 og tenkte å anskaffe meg en skjøteledning som kan brukes på hytter. Den bør være 15-20m lang. Jeg har lest meg litt opp på dette og kommet frem til at en 4mm2 kabel med redusert lademodus kan være trygt om kontaktene er skjermet for fukt?

Vet dere evnt hvor jeg får tak i 4mm2 og pris på dette? Har googlet iherdig..
BMW i3 94Ah

jkirkebo

Sitat fra: Snorre på torsdag 01. desember 2016, klokken 12:05
Hei

Jeg har en ny i3 og tenkte å anskaffe meg en skjøteledning som kan brukes på hytter. Den bør være 15-20m lang. Jeg har lest meg litt opp på dette og kommet frem til at en 4mm2 kabel med redusert lademodus kan være trygt om kontaktene er skjermet for fukt?

Vet dere evnt hvor jeg får tak i 4mm2 og pris på dette? Har googlet iherdig..

Jeg har massevis av 4mm2 gummikabel på lager og ordner det meste av skjøteledninger.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/skjoteledninger
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Snorre

Takker

Hva tenker du om 2mm^2? Er det trygt som en permanent løsning på hytter med redusert lading?
BMW i3 94Ah

jkirkebo

Sitat fra: Snorre på torsdag 01. desember 2016, klokken 12:25
Takker

Hva tenker du om 2mm^2? Er det trygt som en permanent løsning på hytter med redusert lading?

2mm2 kabel har jeg aldri hørt om...

4mm2 vil gi lite spenningsfall men passer ikke i schuko-støpsler pga. tykkelsen. Så ved bruk av 4mm2 må det brukes CEE-støpsler. Dvs. at du må ha en ladekabel med CEE-støpsel og et CEE-stikk på hytta. Hvis ikke er det like greit å kjøpe en standard 2.5mm2 skjøteledning med schuko. Har du en 20m kabel og lader med 8A blir det neppe noen problemer av noe slag.

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

jkirkebo

Egil Fonn

Ladet Teslaen med 8amp, 80meter 2,5m2 kabel.( to kabler a´40meter) Det ble ca 9volt spenningstap. (ca 70w tap)
Hadde 235 volt fra hyttas stikkontakt under belastning og 226volt inn på bilen.
Er det under 220v fra stikk kontakt spørs det om bilen aksepterer ned mot 210 volt til bilen.

Monterte denne kassa for tørr oppbevaring av UMC http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29239.msg496347.html#msg496347
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

PST

Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 01. desember 2016, klokken 17:14
Ladet Teslaen med 8amp, 80meter 2,5m2 kabel.( to kabler a´40meter) Det ble ca 9volt spenningstap. (ca 70w tap)
Hadde 235 volt fra hyttas stikkontakt under belastning og 226volt inn på bilen.
Er det under 220v fra stikk kontakt spørs det om bilen aksepterer ned mot 210 volt til bilen.

Monterte denne kassa for tørr oppbevaring av UMC http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29239.msg496347.html#msg496347

Ingen god løsning. Det er anbefalt at en skjøteledning ikke skal være over 25m.

Det største problemet med 80m hvis du har 2,5mm2 kabel er at den pluss kabelen til stikkontakten blir så langt at sikringen ikke vil løse seg ut som den skal vis det bli en kortslutting i enden. Sikringen vil ikke oppfatte en kortslutting på enden som kortslutting, med som en overlast. Da vil kortslutningen stå å gnistre til kortslutningen brenner opp eller at sikringen blir så varm at den løser seg ut.

Ferry

PST, kan du vise beregningen for denne kortslutningen av 80 m skjøteledning? Jeg får et litt annet resultat enn det du beskriver.

TB

80 m 2,5 mm2 kabel gir ved 230 V 8 A ca 9V spenningsfall. Mindre enn 1 W pr meter i varme.

Ved ein kortslutning, der kabel blir belasta 20A vil det bli 22 V spenningsfall. Om det blir for langt til kortslutning skal eg ikkje uttale meg om.

Ref: http://tore.aasli.no/spenningstap/
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

aageaasved

har jula skjøteledning selv bruker den året rundt  løp å kjøp  ;D ikke bry deg om beregninger hist å pist.er som regel forumskåte medlemer som kupper tråden gang på gang  :'(

Griffel

Sitat fra: Ferry på fredag 02. desember 2016, klokken 09:28
PST, kan du vise beregningen for denne kortslutningen av 80 m skjøteledning? Jeg får et litt annet resultat enn det du beskriver.
Det er avhengig av så mange ting en ikke vet i dette tilfelle.
Kortsluttningsytelse i sikringskap. (oppgis av nettleverandør).
Karakteristikk på sikringsautomat (A,B,C,D).
Jordfeilautomat eller automatsikring.
Skrusikring?
Sikkringsstørrelse (10A,15A,16A).
Hvor lang ledning og tversnitt fra sikringskap til stikkontakt.
80m 2,5mm2 er klart utenfor det området en kan si noe sikker om.

25m av samme kabel er innenfor. Spenningsfall er ingen bekymring. Så til provisorisk bruk på hytte er nok dette innenfor.

Alle skjøteledninger får før eller siden brudd på en leder. Er dette jordleder vil du ikke merke det før bil blir berøringsfarlig, så en sjekk av dette regelmessig og bruk av testknapp på jordfeilbryter er ikke dumt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PST

Sitat fra: Ferry på fredag 02. desember 2016, klokken 09:28

Jeg burde ha skrevet at dette kan skje, da det som Griffel skriver har mange ukjente faktorer. :)

Ferry

Sitat fra: PST på fredag 02. desember 2016, klokken 00:03
Sikringen vil ikke oppfatte en kortslutting på enden som kortslutting, med som en overlast. Da vil kortslutningen stå å gnistre til kortslutningen brenner opp

Det var mest dette utsagnet her jeg tenkte på. Hvor lenge vil det gnistre? Hvor mye? Har dere noen gang sett eller prøvd tilsvarende? "Stå å gnistre" betyr vel at det varer relativt lenge, sekunder eller titalls sekunder og oppover? Ut fra karakteristikken på vern så må det enten være en beskjeden overlast (for at det skal vare lenge), eller så løser vernet ut i løpet av veldig kort tid.

Griffel

Sitat fra: Ferry på fredag 02. desember 2016, klokken 14:27
Sitat fra: PST på fredag 02. desember 2016, klokken 00:03
Sikringen vil ikke oppfatte en kortslutting på enden som kortslutting, med som en overlast. Da vil kortslutningen stå å gnistre til kortslutningen brenner opp

Det var mest dette utsagnet her jeg tenkte på. Hvor lenge vil det gnistre? Hvor mye? Har dere noen gang sett eller prøvd tilsvarende? "Stå å gnistre" betyr vel at det varer relativt lenge, sekunder eller titalls sekunder og oppover? Ut fra karakteristikken på vern så må det enten være en beskjeden overlast (for at det skal vare lenge), eller så løser vernet ut i løpet av veldig kort tid.
I visse  tilfeller sikkert lenge nok til at noe kan begynne å brenne.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA