Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva tror du blir offisiell NEDC-rekkevidde for Ampera-e?

Startet av moby666, onsdag 01. februar 2017, klokken 10:41

« forrige - neste »

elektrolux

#60
Ingen av disse eksemplene viser mangel på opplæring. Det er mer mangel på å følge regler.

Hadde alle fulgt reglene ville vi hatt null kollisjoner, så i stedet for å pålegge folk utgifter kunne heller f.eks NRK kjørt noen programmer på TV slik de gjør i Tyskland, og viser situasjoner i trafikken og forklarer hva som er feil.

Tipper idioten med bulk i framskjermen har lært litt nå, og det helt sikkert til en rimeligere pris enn det den etterspurte pålagte etterutdannelsen ville kostet med norske kjøreskoler sine priser.

Her er forresten gratis opplæring til dem som føler de trenger det.

http://www.aftenbladet.no/tv/#!/video/101593/trafikksentralen-slik-skal-du-kjoere-i-rundkjoeringer
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Sitat fra: Lible på tirsdag 27. desember 2016, klokken 12:04
Lurer på hvor mange stjerner kjøreferdighet utgjør. Man skriver side opp og side ned om sikre biler, men sjelden om folks kjøreferdigheter. Skulle ønske at myndighetene tok tak i det faktum at bilkjøring antagelig er den eneste ferdigheten man tilegner seg uten noen form for krav til etterutdanning. Skulle likt å se den personen utdannet for mange år siden som fungerer bra i yrkeslivet, uten noen form for etterutdanning.

Tråden har etterhvert utviklet seg ganske OT, men slenger gjerne inn noen flere kommentarer. Jeg har, som flereandre her, også mange år og km bak rattet, mange. Jeg synes også at en del personer i store biler, gjerne brauter seg frem, men ikke spesielt mye. De jeg blir mest skremt av adferden til (nei, ikke skremt i ordets rette forstand) er faktisk elbil sjåfører, uansett biltype. Det virker på meg som de er så vant til å ha fortrinnsrett til forskjellige goder, at de oversetter det til det meste av adferd i trafikken. Hensyntaging/vikeplikt ved filskift er den desidert største synderen, men ganske egoistisk adferd generelt er blitt et dagligdags fenomen i Oslotrafikken. "Jeg er elbilist og miljøforkjemper, så dere andre må bare passe dere". Veldig generaliserende, selvsagt, men veldig synlig etterhvert.

Tilbake til kjøreferdighet. Det fokuseres mye på møteulykker om dagen, mange tragiske hendelser. Har dere lagt merke til hvor mange av dagens sjåfører som ligger 1 meter og mer fra sidelinje på veien? Ikke bare folk i store biler som brauter seg frem, som nevnt tidligere i tråden, men generelt på veien. På veier med midtskille, ligger disse gjerne klistret med venstresiden mot midtlinjen, men veier med midtlinje har som regel såpass bredde at det er grei nok plass alikevel. Problemet blir størst der midtlinje mangler og slike sjåfører ikke tør nærme seg sidelinjen, til tross for at veien er så smal at slikt kreves. Når 2 slike sjåfører møtes eller en av de møter et kjøretøy som krever hele sin egen veibredde........

Jeg ser frem til den dagen det blir obligatorisk med kjøretrening og fornyet prøve etter noen år, da tror jeg virkelig  stjernene som betyr sikkerhet, blir mange.

Jeg har oppdaget det samme som deg biler som ligger for mye til venstre mot midtlinjen det vil si langt fra sidelinjen. Men de fleste jeg ser som gjør dette er unge sjåfører. Så da bør man kanskje stille et spørsmål ved opplæringen?
Folk er mennesker og det er faktisk ikke sånn at alle har samme oppfatning av lover og regler samme hvor mye opplæring du kjører dessverre..

Lible

"Ingen av disse eksemplene viser mangel på opplæring. Det er mer mangel på å følge regler."

Ikke? Følger man ikke trafikkreglene, har det sin grunn. Enten kan man dem ikke, eller så er man sløv. I begge tilfeller trenger man opplæring. Begynn ikke å snakk om pris, det koster fort vekk 10.000 kroner å ikke følge f.eks fartsgrensen, en obligatorisk oppsummering av trafikkreglene tar ikke lange tiden,. Deretter 2 timer med sensor i bilen er noe man bør kunne belaste bikførere med f.eks hvert 15 år, frem til 65, deretter hvert 5 år.. De som ikke klarer kravene må gå ytterligere opplæring.

Vet du hva ulykkene i samfunnet koster oss årlig i kroner og lidelser? Gi meg en liten oppsummering av hvilke ulykker/kollisjoner og brudd på trafikkreglene som ikke bør kreve opplæring. Hadde det vært opp til meg, hadde alle kollisjoner blitt evaluert og vært en kilde til å ta inn sjåføren til en prat. Alle, absolutt alle hendelser bunner i manglende oppmerksomhet eller kunnskap.

Visjonen om null drepte i trafikken er det største selvbedraget som finnes, så lenge det går upåaktet hen med alle hendelsene i trafikken. Skal vi få ned antall skadde og drepte, må det sterkere lut til enn at man sitter med en lasermåler i buskene.

Sele: Ja hadde det bare vært ungdommen, men det er det dessverre ikke. Godt voksne og vel så det ligger bekymringsfult langt ut i veibanen. Møteulykker er verstingen blant ulykker, jeg er ikke forundret over at det er så mange av de.

elektrolux

Så du mener vi blir flinkere til å følge fartsgrenser etter noen obligatoriske oppfriskingstimer?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lible

Neida, absolutt ikke, men man blir kanskje minnet på en del ting og ikke minst, man får en evaluering av egen kjøreferdighet.


Lible

#65
Sitat fra: elektrolux på fredag 03. februar 2017, klokken 11:16

Hadde alle fulgt reglene ville vi hatt null kollisjoner, så i stedet for å pålegge folk utgifter kunne heller f.eks NRK kjørt noen programmer på TV slik de gjør i Tyskland, og viser situasjoner i trafikken og forklarer hva som er feil.

Her er forresten gratis opplæring til dem som føler de trenger det.
http://www.aftenbladet.no/tv/#!/video/101593/trafikksentralen-slik-skal-du-kjoere-i-rundkjoeringer
Nå synes ikke jeg noen tusenlapper hvert 10 år er så stor utgift for å få lov til å kjøre rundt med et potensielt massedrapsvåpen, men vi er helt på bølgelengde når det gjelder trafikkopplæring på TV. Jeg har i mange år ergret meg over at vegdirektoratet er så tilbakeholdne der. En 5 minutters snutt et par ganger i måneden hadde kunnet gjort underverker.

Videoen du henviste til var grei, men jeg syntes de snakket for mye rundt grøten. Helt uvesentlig hvor teatret i Stavanger befinner seg i forhold til en rundkjøring. En annen ting jeg syntes var galt var måten de forklarte vikeplikt på. Ja, det er riktig at bilen som kom fra høyre har forkjørsrett når den har listet seg først over sperrelinjen, men den opprinnelige hensikten med vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen, var at det skulle gjelde trafikk fra venstre. En høyesterettsdom gjorde om dette prinsippet, slik at det idag er som politimannen viser. Allikevel mener jeg at man skal være varsom med å regne på centimetere hvem som var først ute. For det første vil det medføre farlige situasjoner, for det andre vil det føre til kaos om man slavisk hevder sin rett basert nærmest på fotofinnish.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA