Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva tror du blir offisiell NEDC-rekkevidde for Ampera-e?

Startet av moby666, onsdag 01. februar 2017, klokken 10:41

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: tiger``n på lørdag 24. desember 2016, klokken 13:37
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. desember 2016, klokken 12:26
Jeg ofrer ikke familien for at en knøl i pickup eller noe skal overleve.
Typisk elitistisk holdning.
Unna vei, her kommer jeg og jeg er viktigere enn alle andre.
Du er nok en sånn som aldri tar hensyn til noen, ikke bli forundret eller forbannet om du får det samme tilbake igjen heller.
Godt du kan konkludere sånn ut i fra en setning.

Svar meg på dette, hvis du blir bedt om å ofre livet til tre av barna dine, eller en anonym person, hva velger du? Så enkelt er det valget for meg.

Hvordan jeg kjører har du vel fint lite grunnlag til å mene noe om, men etter titalls tusen km på veiene på sykkel, hundretusener av km på mc og over en million km i personbil, så har jeg ett ganske vidt perspektiv på trafikk og dens avvikling.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 24. desember 2016, klokken 14:06
Det er vel og merke en smule merkelig at Janteloven siteres klart mest av dem som føler seg mest truffet av den. Personlig så må folk få kjøre hva de vil, men det er fremdeles slik at alle har lik rett til å ferdes i trafikken selv om du påberoper deg din rett til å pløye igjennom småbiler og knøler så lenge din familie ikke lider last.
At jeg forsvarer noe betyr ikke at jeg er en del av det. Jeg har hverken mye penger eller kjører noen fancy premium bil.

Jeg har foresten ikke påberopt meg retten til å pløye gjennom noe som helst, men hvis noen pløyer inn i meg stiller jeg ikke familien på slakterbenken for at noen skal unngå å få kul i panna. Derfor drar vi f.eks minst mulig på tur med den bilen vi har nå.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

rolandvg99

For min del har jeg ingen sikkerhetsbetenkeligheter med å velge hverken Soul, i3, Leaf, e-Golf eller Ioniq. Men den bilen jeg følte meg mest komfortabel i var Ioniq. Det viktigste er at en ikke bruker sikkerheten i bilen som et påskudd til idiotkjøring.

Det som for min del taler imot Ioniq er mangelen på skille mellom kupe og bagasje ved stabling til bakluke/tak. Derfor er jeg spent på hva Renault kommer med ang Kangoo Maxi ZE 5. Den har et relativt solid lastegitter som skiller fører/passasjerer fra bagasje.

Som sagt: det hjelper lite med verdens beste kollisjonsikkerhet dersom du blir torpedert av bagasje på avveie.
"I like soul with a capital S"

jkirkebo

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 24. desember 2016, klokken 11:31
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. desember 2016, klokken 10:54
Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 24. desember 2016, klokken 04:18
Det jeg synes er betenkelig er at Teslas egenvekt på 2 tonn pluss er i Chevrolet Starcraft-land. En annen ting er jo at dersom alle kjørte Tesla ville det vært et Sodoma å få parkert på nåværende oppmerkede parkeringsplasser. Er lit usikker på om bil med bredde og tonnasje over Mercedes Sprinter kan kalles personbil... ;)

Jeg synes da det går helt greit på ladeplassen på Filipstad, der står ofte 6-7 Teslaer på rad og rekke. Har aldri reagert på at det er trangt å parkere der.

Ladestasjon er vel ikke ensbetydende med parkeringsplass. Parkeringsplass har ikke krav til strømtilgang. I de fleste parkeringshus er det heller ikke tatt høyde for  bredde a la liten lastebil i parkeringsplanene.

Mener du at ladeplasser generelt er bredere enn parkeringsplasser? Jeg kan ikke si jeg har lagt merke til det akkurat.
Ang. P-hus så parkerer jeg ofte på nederste plan på Oslo City også, har heller aldri følt det som noe problem selv om jeg står ved siden av andre Teslaer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rolandvg99

Prøv å parker i Grenlandsregionen og da spesielt i Porsgrunn. Anbefaler varmt p-hus Downtown.
"I like soul with a capital S"

Lible

Lurer på hvor mange stjerner kjøreferdighet utgjør. Man skriver side opp og side ned om sikre biler, men sjelden om folks kjøreferdigheter. Skulle ønske at myndighetene tok tak i det faktum at bilkjøring antagelig er den eneste ferdigheten man tilegner seg uten noen form for krav til etterutdanning. Skulle likt å se den personen utdannet for mange år siden som fungerer bra i yrkeslivet, uten noen form for etterutdanning.

Tråden har etterhvert utviklet seg ganske OT, men slenger gjerne inn noen flere kommentarer. Jeg har, som flereandre her, også mange år og km bak rattet, mange. Jeg synes også at en del personer i store biler, gjerne brauter seg frem, men ikke spesielt mye. De jeg blir mest skremt av adferden til (nei, ikke skremt i ordets rette forstand) er faktisk elbil sjåfører, uansett biltype. Det virker på meg som de er så vant til å ha fortrinnsrett til forskjellige goder, at de oversetter det til det meste av adferd i trafikken. Hensyntaging/vikeplikt ved filskift er den desidert største synderen, men ganske egoistisk adferd generelt er blitt et dagligdags fenomen i Oslotrafikken. "Jeg er elbilist og miljøforkjemper, så dere andre må bare passe dere". Veldig generaliserende, selvsagt, men veldig synlig etterhvert.

Tilbake til kjøreferdighet. Det fokuseres mye på møteulykker om dagen, mange tragiske hendelser. Har dere lagt merke til hvor mange av dagens sjåfører som ligger 1 meter og mer fra sidelinje på veien? Ikke bare folk i store biler som brauter seg frem, som nevnt tidligere i tråden, men generelt på veien. På veier med midtskille, ligger disse gjerne klistret med venstresiden mot midtlinjen, men veier med midtlinje har som regel såpass bredde at det er grei nok plass alikevel. Problemet blir størst der midtlinje mangler og slike sjåfører ikke tør nærme seg sidelinjen, til tross for at veien er så smal at slikt kreves. Når 2 slike sjåfører møtes eller en av de møter et kjøretøy som krever hele sin egen veibredde........

Jeg ser frem til den dagen det blir obligatorisk med kjøretrening og fornyet prøve etter noen år, da tror jeg virkelig  stjernene som betyr sikkerhet, blir mange.

rolandvg99

Sitat fra: Lible på tirsdag 27. desember 2016, klokken 12:04
Lurer på hvor mange stjerner kjøreferdighet utgjør. Man skriver side opp og side ned om sikre biler, men sjelden om folks kjøreferdigheter. Skulle ønske at myndighetene tok tak i det faktum at bilkjøring antagelig er den eneste ferdigheten man tilegner seg uten noen form for krav til etterutdanning. Skulle likt å se den personen utdannet for mange år siden som fungerer bra i yrkeslivet, uten noen form for etterutdanning.

Tråden har etterhvert utviklet seg ganske OT, men slenger gjerne inn noen flere kommentarer. Jeg har, som flereandre her, også mange år og km bak rattet, mange. Jeg synes også at en del personer i store biler, gjerne brauter seg frem, men ikke spesielt mye. De jeg blir mest skremt av adferden til (nei, ikke skremt i ordets rette forstand) er faktisk elbil sjåfører, uansett biltype. Det virker på meg som de er så vant til å ha fortrinnsrett til forskjellige goder, at de oversetter det til det meste av adferd i trafikken. Hensyntaging/vikeplikt ved filskift er den desidert største synderen, men ganske egoistisk adferd generelt er blitt et dagligdags fenomen i Oslotrafikken. "Jeg er elbilist og miljøforkjemper, så dere andre må bare passe dere". Veldig generaliserende, selvsagt, men veldig synlig etterhvert.

Tilbake til kjøreferdighet. Det fokuseres mye på møteulykker om dagen, mange tragiske hendelser. Har dere lagt merke til hvor mange av dagens sjåfører som ligger 1 meter og mer fra sidelinje på veien? Ikke bare folk i store biler som brauter seg frem, som nevnt tidligere i tråden, men generelt på veien. På veier med midtskille, ligger disse gjerne klistret med venstresiden mot midtlinjen, men veier med midtlinje har som regel såpass bredde at det er grei nok plass alikevel. Problemet blir størst der midtlinje mangler og slike sjåfører ikke tør nærme seg sidelinjen, til tross for at veien er så smal at slikt kreves. Når 2 slike sjåfører møtes eller en av de møter et kjøretøy som krever hele sin egen veibredde........

Jeg ser frem til den dagen det blir obligatorisk med kjøretrening og fornyet prøve etter noen år, da tror jeg virkelig  stjernene som betyr sikkerhet, blir mange.
Det er mange som er redde for de ville blomstene i veikanten...
"I like soul with a capital S"

moby666

Kanskje ikke helt sjokkerende at i3 ikke får full score på sikkerhet, men helt klart en ripe i lakken for Tesla

https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-model-s-bmw-i3-fall-short-of-iihs-top-safety-pick-plus/
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

KapteinLefso

For et flåsete utsagn. Om du hadde giddet å lese alt fra iihs, og sett filmene, så vil du se at i3 faktisk klarer seg veldig, veldig bra. Bedre enn Model S i testen med lite overlapp, der dukken i Model S fikk et meget ubehagelig møte med ratt og interiør, med skade på både hode og ben. Der klarte dukken seg utmerket i3.
2017 BMW i3

moby666

#54
Flåsete? i3 får ikke top score i IIHS, noe den heller ikke fikk i EuroNcap. derfor er det ikke sjokkerende at den heller ikke får topscore i IIHS. Det som er verdt å merke seg at Tesla får dårligere score nå, med større batteripakker.

Og nei, jeg gidder ikke å lese rapporten for i3, da den bilen er helt uaktuell for meg :) bla pga sikkerhet og dårlige garantiordninger.

https://www.tu.no/artikler/tesla-model-s-og-bmw-i3-nadde-ikke-opp-i-ny-krasjtest/375913
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

rolandvg99

Kolisjonssikkert ved påkjørsel bakfra blir relativt viktig når en kjører en liten lett bil som stopper på 5-krona. Greit at i3 unngår hindringen, men det hjelper lite dersom bilen bak ikke klarer å stoppe.

Litt samme grunn til at jeg ikke skjønner hva folk driver med når de bråbremser for at bilen bak skal holde avstand. Hadde en svoger som drev med dette selv om han hadde tre unger i bilen.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

"I like soul with a capital S"

elektrolux

Sitat fra: Lible på tirsdag 27. desember 2016, klokken 12:04
Jeg ser frem til den dagen det blir obligatorisk med kjøretrening og fornyet prøve etter noen år, da tror jeg virkelig  stjernene som betyr sikkerhet, blir mange.

Har du aksjer i en kjøreskole?

Et slikt krav bør aldri komme. OK, greit nok om en blir tatt i å ikke ha trent på 4-5 år, men å tvinge folk med kanskje dobbelt så mye kjøretrening som en valp på en kjøreskole til å bruke ublue summer på å demonstrere smigrekjøring blir feil.

Ser vi på ulykkestatistikken er det heller ingen behov for en slik ordning.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. februar 2017, klokken 16:08
Sitat fra: Lible på tirsdag 27. desember 2016, klokken 12:04
Jeg ser frem til den dagen det blir obligatorisk med kjøretrening og fornyet prøve etter noen år, da tror jeg virkelig  stjernene som betyr sikkerhet, blir mange.

Har du aksjer i en kjøreskole?

Et slikt krav bør aldri komme. OK, greit nok om en blir tatt i å ikke ha trent på 4-5 år, men å tvinge folk med kanskje dobbelt så mye kjøretrening som en valp på en kjøreskole til å bruke ublue summer på å demonstrere smigrekjøring blir feil.

Ser vi på ulykkestatistikken er det heller ingen behov for en slik ordning.

Så mye merkelig kjøring jeg ser i rundkjøringer virker det som det er et relativt stort behov for en slik ordning...

Har selv hatt kjøretimer nylig i forbindelse med BE-oppkjøring og det var nyttig å få en oppfriskning på diverse ting etter 27 år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lible

#58
Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. februar 2017, klokken 16:08
Sitat fra: Lible på tirsdag 27. desember 2016, klokken 12:04
Jeg ser frem til den dagen det blir obligatorisk med kjøretrening og fornyet prøve etter noen år, da tror jeg virkelig  stjernene som betyr sikkerhet, blir mange.

Har du aksjer i en kjøreskole?

Et slikt krav bør aldri komme. OK, greit nok om en blir tatt i å ikke ha trent på 4-5 år, men å tvinge folk med kanskje dobbelt så mye kjøretrening som en valp på en kjøreskole til å bruke ublue summer på å demonstrere smigrekjøring blir feil.

Ser vi på ulykkestatistikken er det heller ingen behov for en slik ordning.
Nei, jeg har ikke aksjer noen sted, men jeg har kjørt bil i 45 år og ser daglig situasjoner som burde kreve at vedkommend sjåfør burde tatt videreutdanning. Jeg kjører en stor bil, senest for 2 uker siden måtte jeg bråstoppe for en dame som fant det betimelig å krysse min veibane for å svinge inn til en forretning, kollisjon hadde vært faktum uten reaksjon fra meg. Når jeg konfronterte damen, fikk jeg til svar, å, jeg så deg ikke...

Sist fredag kjørte jeg ut på E6 fra Karihaugen, retning nordover. Så å si stillestående kø, flettefil. Jeg la meg inn som normalt ved fletting, annenhver bil, men gubben i BMW bak meg syntes ikke jeg skulle få plass så han presset meg slik at hans høyre forskjerm støtte bort i venstre side på min bakfanger. Når jeg spurte om han ikke kunne trafikkregler, fikk jeg først vite av hans medpassasjer, at jeg drev idiotkjøring, for derette å få beskjed av sjåføren at han ikke hadde sett noe fletteskilt. Slike episoder er mer eller mindre dagligdagse i Oslotrafikken. Merk at dette tilfellet gjalt nesten stillestående kø. Hadde det vært i 90 eller 100 sonen med tilsvarende hastighet, kunne slik adferd medført stor fare.

Jo, jeg synes absolutt det skulle stilles krav til videreutdanning av sjåfører. Jo, ulykkesstatistikken viser klart et behov for slikt. Hadde det ikke vært et slikt behov, hadde vi ikke hatt ulykkesstatistikk å vise til.

moby666

+1 :+1:

Sitat fra: Lible på fredag 03. februar 2017, klokken 09:57
Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. februar 2017, klokken 16:08
Sitat fra: Lible på tirsdag 27. desember 2016, klokken 12:04
Jeg ser frem til den dagen det blir obligatorisk med kjøretrening og fornyet prøve etter noen år, da tror jeg virkelig  stjernene som betyr sikkerhet, blir mange.

Har du aksjer i en kjøreskole?

Et slikt krav bør aldri komme. OK, greit nok om en blir tatt i å ikke ha trent på 4-5 år, men å tvinge folk med kanskje dobbelt så mye kjøretrening som en valp på en kjøreskole til å bruke ublue summer på å demonstrere smigrekjøring blir feil.

Ser vi på ulykkestatistikken er det heller ingen behov for en slik ordning.
Nei, jeg har ikke aksjer noen sted, men jeg har kjørt bil i 45 år og ser daglig situasjoner som burde kreve at vedkommend sjåfør burde tatt videreutdanning. Jeg kjører en stor bil, senest for 2 uker siden måtte jeg bråstoppe for en dame som fant det betimelig å krysse min veibane for å svinge inn til en forretning, kollisjon hadde vært faktum uten reaksjon fra meg. Når jeg konfronterte damen, fikk jeg til svar, å, jeg så deg ikke...

Sist fredag kjørte jeg ut på E6 fra Karihaugen, retning nordover. Så å si stillestående kø, flettefil. Jeg la meg inn som normalt ved fletting, annenhver bil, men gubben i BMW bak meg syntes ikke jeg skulle få plass så han presset meg slik at hans høyre forskjerm støtte bort i venstre side på min bakfanger. Når jeg spurte om han ikke kunne trafikkregler, fikk jeg først vite av hans medpassasjer, at jeg drev idiotkjøring, for derette å få beskjed av sjåføren at han ikke hadde sett noe fletteskilt. Slike episoder er mer eller mindre dagligdagse i Oslotrafikken. Merk at dette tilfellet gjalt nesten stillestående kø. Hadde det vært i 90 eller 100 sonen med tilsvarende hastighet, kunne slik adferd medført stor fare.

Jo, jeg synes absolutt det skulle stilles krav til videreutdanning av sjåfører. Jo, ulykkesstatistikken viser klart et behov for slikt. Hadde det ikke vært et slikt behov, hadde vi ikke hatt ulykkesstatistikk å vise til.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA