Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva tror du blir offisiell NEDC-rekkevidde for Ampera-e?

Startet av moby666, onsdag 01. februar 2017, klokken 10:41

« forrige - neste »

AppleKnocker

Sitat fra: sylwester på lørdag 24. desember 2016, klokken 02:39
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 01. desember 2016, klokken 10:20
...
Så om en Ioniq (1420kg) og en Tesla Model S/X (opptil 2500kg) frontkolliderer, vet jeg hvilken bil jeg ville at min familie skulle sitte i.

Også verdt å tenke på om man skal velge en elbil til hele familien.

Eller en Hummer på 3+ tonn, men det der skalerer ikke siden folk da vil kjøpe stadig tyngre biler for sikkerhets skyld.
Tror du virkelig at ulykker med høyere kinetisk energi vil være sikrere hvis alle valgte tyngre biler?
Det eneste jeg sier er at jeg ville ha familien min i den sikre og tunge bilen, fremfor den sikre og lette. Andre står fritt til å gjøre sine vurderinger.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

rolandvg99

"I like soul with a capital S"

tiger``n

Hva om alle kjøpte hver sin tanks for eksempel, det måtte jo vært meget trygt.
Siden man vil ha stor bil for å knuse den andre bilen man møter slik at man selv får mindre skader.

jkirkebo

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 24. desember 2016, klokken 04:18
Det jeg synes er betenkelig er at Teslas egenvekt på 2 tonn pluss er i Chevrolet Starcraft-land. En annen ting er jo at dersom alle kjørte Tesla ville det vært et Sodoma å få parkert på nåværende oppmerkede parkeringsplasser. Er lit usikker på om bil med bredde og tonnasje over Mercedes Sprinter kan kalles personbil... ;)

Jeg synes da det går helt greit på ladeplassen på Filipstad, der står ofte 6-7 Teslaer på rad og rekke. Har aldri reagert på at det er trangt å parkere der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rolandvg99

#34
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. desember 2016, klokken 10:54
Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 24. desember 2016, klokken 04:18
Det jeg synes er betenkelig er at Teslas egenvekt på 2 tonn pluss er i Chevrolet Starcraft-land. En annen ting er jo at dersom alle kjørte Tesla ville det vært et Sodoma å få parkert på nåværende oppmerkede parkeringsplasser. Er lit usikker på om bil med bredde og tonnasje over Mercedes Sprinter kan kalles personbil... ;)

Jeg synes da det går helt greit på ladeplassen på Filipstad, der står ofte 6-7 Teslaer på rad og rekke. Har aldri reagert på at det er trangt å parkere der.

Ladestasjon er vel ikke ensbetydende med parkeringsplass. Parkeringsplass har ikke krav til strømtilgang. I de fleste parkeringshus er det heller ikke tatt høyde for  bredde a la liten lastebil i parkeringsplanene.

Har selv kjørt både Iveco 65-10 og Mercedes 814 registrert som kombi. Svære drog som fordrer at sjåfør tar hensyn til medtrafikanter. Det samme burde gjelde for Tesla mod S og ikke minst Mod X, men det virker som om de fleste jeg møter langs veien bruker dem som rambukk. Vikepliktregler ignoreres og det er tydelig at det er sterkestes rett som gjelder.
"I like soul with a capital S"

turfsurf

Sitat fra: tiger``n på lørdag 24. desember 2016, klokken 10:47
Hva om alle kjøpte hver sin tanks for eksempel, det måtte jo vært meget trygt.
Siden man vil ha stor bil for å knuse den andre bilen man møter slik at man selv får mindre skader.
Akkurat når det gjelder sikkerhet driter jeg i sikkerheten til andre hvis de krasjer med oss. Jeg ofrer ikke familien for at en knøl i pickup eller noe skal overleve. En ting er sikkerhet ved kollisjon, men vi har og utforkjøringer og aktiv sikkerhet.

Skulle man tenkt i de baner måtte man hatt separate veier for små og store personbiler, tungtransport og motorsykler. Skalerer ikke helt.

Det er mye viktigere å forhindre at ulykker oppstår, autopilot og trygge veier.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 24. desember 2016, klokken 11:31Svære drog som fordrer at sjåfør tar hensyn til medtrafikanter. Det samme burde gjelde for Tesla mod S og ikke minst Mod X, men det virker som om de fleste jeg møter langs veien bruker dem som rambukk. Vikepliktregler ignoreres og det er tydelig at det er sterkestes rett som gjelder.
For noe sprøyt. Model S og X er ikke vesentlig tyngre eller større enn andre biler i samme klasse. Da får du ta med A7, A8, Q7, X5,X6, 7 serie, 6 serie, MB G/GLE/GLS/GLA/S osv.

Antydningen om kjøring som du kommer med er subjektivt piss. Samme som at jeg opplever håndverkere med kassebiler som de absolutt værste sjåførene på veien.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

rolandvg99

Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. desember 2016, klokken 12:35
Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 24. desember 2016, klokken 11:31Svære drog som fordrer at sjåfør tar hensyn til medtrafikanter. Det samme burde gjelde for Tesla mod S og ikke minst Mod X, men det virker som om de fleste jeg møter langs veien bruker dem som rambukk. Vikepliktregler ignoreres og det er tydelig at det er sterkestes rett som gjelder.
For noe sprøyt. Model S og X er ikke vesentlig tyngre eller større enn andre biler i samme klasse. Da får du ta med A7, A8, Q7, X5,X6, 7 serie, 6 serie, MB G/GLE/GLS/GLA/S osv.

Antydningen om kjøring som du kommer med er subjektivt piss. Samme som at jeg opplever håndverkere med kassebiler som de absolutt værste sjåførene på veien.
Subjektivt piss eller ei. Folk i store, dyre biler har en tendens til å hevde sin plass i trafikken på tross av andre. Det er heller ikke slik at størst fart inn i rundkjøring bestemmer vikeplikten, men andelen sjåfører i BMW, Mercedes, Tesla o.l., som tror det, er relativt stor.

Har møtt nok folk etter snart 30 år på vei til perifere steder med smale veier til å trekke min konklusjon vedrørende hvordan sjåfører i store, statusbelemrede biler oppfører seg.
"I like soul with a capital S"

AppleKnocker

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 24. desember 2016, klokken 10:31
Størst vinner ikke alltid.



Eldre konstruksjon mot nyere konstruksjon. Det er en helt annen sak.




BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 24. desember 2016, klokken 12:53
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. desember 2016, klokken 12:35
Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 24. desember 2016, klokken 11:31Svære drog som fordrer at sjåfør tar hensyn til medtrafikanter. Det samme burde gjelde for Tesla mod S og ikke minst Mod X, men det virker som om de fleste jeg møter langs veien bruker dem som rambukk. Vikepliktregler ignoreres og det er tydelig at det er sterkestes rett som gjelder.
For noe sprøyt. Model S og X er ikke vesentlig tyngre eller større enn andre biler i samme klasse. Da får du ta med A7, A8, Q7, X5,X6, 7 serie, 6 serie, MB G/GLE/GLS/GLA/S osv.

Antydningen om kjøring som du kommer med er subjektivt piss. Samme som at jeg opplever håndverkere med kassebiler som de absolutt værste sjåførene på veien.
Subjektivt piss eller ei. Folk i store, dyre biler har en tendens til å hevde sin plass i trafikken på tross av andre. Det er heller ikke slik at størst fart inn i rundkjøring bestemmer vikeplikten, men andelen sjåfører i BMW, Mercedes, Tesla o.l., som tror det, er relativt stor.

Har møtt nok folk etter snart 30 år på vei til perifere steder med smale veier til å trekke min konklusjon vedrørende hvordan sjåfører i store, statusbelemrede biler oppfører seg.

Jeg skal ikke ta stilling til om det er piss eller ikke. Men jeg oppfatter dette som forenklinger.

Jeg har et tretrinns teorem for hvorfor trafikken i store byer som f.eks Oslo er brutal. De som kommer derfra tar selvsagt med seg vanene der de ferdes. Teoremet er  postet før, men det kjennes som en fin anledning  til å gjenta det:

1)  Stressfaktoren. Jo større byen/stedet er, jo mer er man utsatt for kø, trengsel, tidspress, uforutsigbarhet og at egne planer blir forkludret av andre. I tillegg er jobbmarkedet i større byer mer preget av stillinger med høyt press, enn på små steder. Hvis man sitter i tidsklemma hele dagen, får kjeft og gir kjeft konstant, så er det ingen grunn til at de høye skuldrene skal senkes når man setter seg bak rattet. Snarere tvert i mot  >:(

2) Viktigpetterfaktoren. Andelen mennesker som virkelig mener de er viktigere enn alle andre, er høyere i byene enn mindre steder. Hvis man nettopp har tjent 20 millioner på å shorte subsea aksjer, så virker det lite logisk at en nisse i en Nissan Leaf skal oppta plass i venstrefeltet og hindre deg fra å kjøre i 151 km/t på motorveien på vei til flyet til Panama.

3) Anonymitetsfaktoren. I Folldal er sjansen stor for at du kjører bak naboen. På E18 not so much...

Det skal sies at 1) og 2) lett trumfer 3) i Oslo. Trosterudveien, som er en av de mest ekslusive gatene på Oslo Vest, trafikkeres stort sett av de som bor der. Det er ikke til hindrer for at de (hjemmeværende fruer i SUVer og mannlige direktører i diverse tyske kjøretøy) bomber opp og ned veien i minst det dobbelt av fartsgrensen, sommer som vinter, selv om veien er smal og delvis uten fortau. Av og til havner de inn i hverandres hager. Eller "haver" som de kaller det.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

rolandvg99

#40
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 24. desember 2016, klokken 13:05
Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 24. desember 2016, klokken 10:31
Størst vinner ikke alltid.



Eldre konstruksjon mot nyere konstruksjon. Det er en helt annen sak.
Helt klar over det, men alt avhenger hvordan en treffer en annen bil eller om en i det hele tatt treffer en annen bil. Ved utforkjøring er en tung bil ofte mer utsatt. Et takvelt med en bil på 2 tonn pluss kontra en på 1,4. En fjellvegg flytter seg heller ikke og i slike tilfeller er det momentet i doningen som volder de impliserte skade. I dagens Norge med stadig flere midtdelere og flere utforkjøringer kontra frontkollisjoner foretrekker jeg en lett, sikker og miljøvenlig bil.
"I like soul with a capital S"

tiger``n

Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. desember 2016, klokken 12:26
Jeg ofrer ikke familien for at en knøl i pickup eller noe skal overleve.
Typisk elitistisk holdning.
Unna vei, her kommer jeg og jeg er viktigere enn alle andre.
Du er nok en sånn som aldri tar hensyn til noen, ikke bli forundret eller forbannet om du får det samme tilbake igjen heller.

sylwester

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 24. desember 2016, klokken 09:51
...

Det eneste jeg sier er at jeg ville ha familien min i den sikre og tunge bilen, fremfor den sikre og lette. Andre står fritt til å gjøre sine vurderinger.

Den eneste måten tung bil er sikker på er hvis den du treffer har lettere bil. Hvis ikke så er det beste om din og bilen du kolliderer med er mye lettere slik at de har kortere bremselengde eller at chassis må absorbere mindre energi ved treff.

Du er uansett ikke alene siden 10 av 10 jeg snakker med er enig med deg så det går sikkert mot at alle vil kjøpe seg stadig tyngre biler. Hvor sikker er din tunge bil hvis den plutselig er den letteste?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

turfsurf

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 24. desember 2016, klokken 12:53
Har møtt nok folk etter snart 30 år på vei til perifere steder med smale veier til å trekke min konklusjon vedrørende hvordan sjåfører i store, statusbelemrede biler oppfører seg.
Generalisering basert på subjektive oppfattelser fremdeles. Hvordan man oppfatter ting er basert mye på hvilken situasjon man er i selv. Du er ikke den eneste som har 30 år på veiene, og jeg har kjørt både de bilene det er snakk om her, små billige biler, og noe midt imellom. Jeg opplever trafikkbildet mye mere nyansert enn det du beskriver, det som er sikkert er at det finnes folk som gir F, driter i vikeplikt og dropper blinklys i alle typer biler. Folk i dyrere biler blir nok lettere lagt merke til i jantelovlandet Norge dog.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

rolandvg99

#44
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. desember 2016, klokken 13:56
Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 24. desember 2016, klokken 12:53
Har møtt nok folk etter snart 30 år på vei til perifere steder med smale veier til å trekke min konklusjon vedrørende hvordan sjåfører i store, statusbelemrede biler oppfører seg.
Generalisering basert på subjektive oppfattelser fremdeles. Hvordan man oppfatter ting er basert mye på hvilken situasjon man er i selv. Du er ikke den eneste som har 30 år på veiene, og jeg har kjørt både de bilene det er snakk om her, små billige biler, og noe midt imellom. Jeg opplever trafikkbildet mye mere nyansert enn det du beskriver, det som er sikkert er at det finnes folk som gir F, driter i vikeplikt og dropper blinklys i alle typer biler. Folk i dyrere biler blir nok lettere lagt merke til i jantelovlandet Norge dog.
Sier seg selv at en blir lettere lagt merke til i en bil som stikker seg ut dersom kjøringa følger samme mønster. Poenget er at alle mennesker har lik rett til å ferdes trygt på norske veier uavhengig av doning.
Det er vel og merke en smule merkelig at Janteloven siteres klart mest av dem som føler seg mest truffet av den. Personlig så må folk få kjøre hva de vil, men det er fremdeles slik at alle har lik rett til å ferdes i trafikken selv om du påberoper deg din rett til å pløye igjennom småbiler og knøler så lenge din familie ikke lider last.

Apropos bilmerker og risiko: Spør forsikringsselskapene. Mitsubishi i-Miev og Nissan Leaf er lavrisikobiler og Volkswagen Golf, BMW, Porsche o.l. er høyrisiko. Biltypen gjenspeiler sjåførtypen.
"I like soul with a capital S"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA