Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva tror du blir offisiell NEDC-rekkevidde for Ampera-e?

Startet av moby666, onsdag 01. februar 2017, klokken 10:41

« forrige - neste »

LMOR

#15
Sitat fra: moby666 på mandag 19. desember 2016, klokken 09:49
http://www.dinside.no/motor/stjernesmell-for-bmw-i3/61249108
Dette er jo den gamle historien... At en journalist ikke forstår dette, og skriver misvisende er vel ikke første gang i historien... Det blir ikke sant av den grunn. Men han fikk nå riktig at det var krasj mot stolpe og ikke dørstolpen som var issue. Fremdeles like uforståelig hvordan Ioniq crashet er bedre for overkroppen. De gir ikke poeng ift hva som skjer, men i ift sensorer i dukken.

Men som han skrev så var det ikke langt fra fem stjerner, og MERK at trekket for sidekollisjonen var 1,4 poeng, mens trekket for å ikke ha beltevarsler bak var på 3 poeng..., og der at bilen faktisk registrerer alle data fra crashet og sender data til sentralen, inkl. posisjon og om dørene sannsynligvis ikke kan åpnes, og samtidig kobler opp en samtale slik at sentralen kan snakke med passasjerene. Det ga 0 poeng.

Det ble endel bråk etter denne testen, og testene er endret etter dette. Her er responsen fra BMW:

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0158004EN/avoiding-accidents-optimum-protection-summoning-help-quickly:-the-integral-safety-concept-of-the-bmw-i3?language=en
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: LMOR på mandag 19. desember 2016, klokken 10:37Dette er jo den gamle historien... At en journalist ikke forstår dette, og skriver misvisende er vel ikke første gang i historien... Det blir ikke sant av den grunn. Men han fikk nå riktig at det var krasj mot stolpe og ikke dørstolpen som var issue. Fremdeles like uforståelig hvordan Ioniq crashet er bedre for overkroppen. De gir ikke poeng ift hva som skjer, men i ift sensorer i dukken.
Ser ut som Ioniq absorberte mer av energien slik at mindre energi ble overført til dukken. Man vil at bilen skal deformere seg mest mulig uten at personene i bilen bli sammenklemt eller brutalt behandlet av ting som kommer inn i kupeen. Her ser det ut som Ioniq har klart en bedre balansegang for testene, slik at man bremser ned bilen over størst mulig avstand. BMWen er for hard slik at personen får en rask oppbremsing.

Men så klart, hadde man gjentatt testen i 40 km/t kunne fint BMWen ha gjort det bedre enn Ioniq. Da ville kanskje stolpen som kommer inn i kupeen på Ioniq skadet sjåføren til mye større grad.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: LMOR på mandag 19. desember 2016, klokken 08:02Men se på i3 og Inoniq etter at de er slengt inn i en stole i 30km/t, og da spiller den ingen rolle om bilen er stor eller liten. Jeg vet i hvert fall hvilken bil jeg vil kjøre...

Legger også ved maksimalt utslag på hvor langt kroppen slenges i andre retning. At overkroppen har det bedre i en Ioniq enn en i3 er et mysterium for meg.
Hvor langt man blir slengt har svært liten betydning. Det er den initielle kontakten mot dørsiden som er skadelig. Det er da man får stor G-påvirkning over lite tid, som kan f.eks knuse organer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

LMOR

#18
Det er helt riktig, og den forklaringen er jeg enig i. Men er likevel skeptisk til dukkens bevegelser og potensielle skader registrert. Tror dukkene ikke er gode nok på treff fra siden, og den slengen du ser på Ioniq.
Mercedes E, Tesla, BMW 5 har samme "problemet".
Jeg føler med tryggere i en av disse bilene enn Ioniq, men helt fint at de som kjører Ioniq ser det motsatt.

Det var mange biler i 2013 og 2014 som fikk 5 stjerner med dårligere score på passasjersikkerhet enn i3, inkl. Tesla S. Og da snakker vi om nøyaktig samme test. Tesla S fikk 14,3 på Pole testen, og dukken sitter like rolig som i i3.
(og forrige MB E-klasse som ble regnet som en av de sikreste har dårlige score enn i3 på pole testen, Volvo V60, VW Passat, BMW 5, har omtrent samme score)

Og merk at vi snakker små forskjeller her uansett. Så det å stemple i3 som farlig/utrygg er vel ikke helt riktig. Da er mange av bilene vi har sett på som trygge frem til Ioniq kom, plutselig nå blitt utrygge  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Tror nok mye går på hvilke hastigheter man har designet for. Har man designet en bil for å takle ulykker i høye hastigheter best mulig, så vil den gjøre det dårligere i lave hastigher enn biler som er designet for ulykker i lave hastigheter. Det er egentlig umulig å designe den perfekte bilen for alle ulykker, fordi det er ikke mulig å designe en bil slik at den gir etter lett i lave hastigheter men ikke gir etter like lett i høye hastigheter. (Forsåvidt kan man påvirke dette litt ved å f.eks fylle mer gass i en airbag ved høye hastigheter. Men selve rammen tilpasser seg ikke til hastigheten.)

Sikkerhetsmessig vil jeg si at det trolig er bedre å designe for høye hastigheter, selv om man da blir slått i testene av de som kun bryr seg om å gjøre det bra i testene. Jeg vil heller bli litt skadet i lave hastigheter enn drept i høye hastigheter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

LMOR

Du antar at testene gir et riktig bilde, men vi trenger ikke krangle om detaljer.

Vi har i hvert fall konkludert med at det er direkte feil å si at i3 er farlig, og påstå at de manglende 1,4 poeng skyldes dørkonstruksjonen. (Da det skyldes at bilen er stivere pga karbonfiberburet, ikke mykere)

Det er også feil å trekke frem Zoe som et eksempel ift dette, fordi den fikk lavere score enn i3 på pole crashtesten. Men fikk 2,7 poeng mer pga av speed limit funksjon og beltevarsel bak. (Det skilte bare 1,1 poeng i passasjersikkerhet, Ioniq fikk 3,3 poeng mer der)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moby666

Jeg forholder meg til å anbefale biler som har fått 5 stjerner i euroncap, noe ikke i3 fått. At i3 fanboys er uenig og mener at i3 er perfekt på alle områder bryr de fleste se lite om.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

LMOR

#22
Sitat fra: moby666 på mandag 19. desember 2016, klokken 13:53
Jeg forholder meg til å anbefale biler som har fått 5 stjerner i euroncap, noe ikke i3 fått. At i3 fanboys er uenig og mener at i3 er perfekt på alle områder bryr de fleste se lite om.
Du kan gjerne gjøre det, men du kan ikke legge til at i3 er farlig, når all dokumentasjonen viser noe annet. Det er i så fall bevisst sverting, og du drar med deg alle seriøse bilmerker, og har ingenting med hva jeg måtte mene om i3.
Jeg har kun lagt frem tall og tester slik EuroNcap selv legger dem ut. Har ikke endret på noe, i motsetning til deg.

Forskjellen på 4 og 5 stjerner betyr ikke at 5 er bedre enn 4 i en crash. Dette er hva EuroNcap selv skriver:

5 stars safety: Overall good performance in crash protection. Well equipped with robust crash avoidance technology
4 stars safety: Overall good performance in crash protection; additional crash avoidance technology may be present
3 stars safety: Average to good occupant protection but lacking crash avoidance technology


De har heldigvis endret på kravene i crash avoidance technology, fordi det utrolig nok var beltevarsel bak, og fast speed limiter som betydde mest i 2013.

En FARLIG bil får 0 stjerner slik systemet er lagt opp.

A car that just meets the minimum legal demands would not be eligible for any stars.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moby666

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

LMOR

#24
At flere enn deg ikke forstår systemet, moby666, endrer ikke fakta. Om det er journalisten eller om faktisk senioringeniør er såpass uvitende, vet vi ikke. Hvis hun faktisk mener at det er bedre å velge en bil med 5 stjerner med lavere score i en crash, uten mulighet for aktiv sikkerhet, fremfor en bil som i3, så er det relativt alvorlig. (samme dame er fan av den aktive sikkerhetspakken til i3, den vil i følge henne redde mange liv i trafikken)

Men EuroNcap selv vet nok bedre enn henne hvordan en skal lese tallene.

Men for å la tvilen komme henne tilgode, så mener hun nok en samlet score på 5 stjerner NÅR sikkerhetsutstyr er tatt med, altså slik bilene testes etter 2015.

http://sa.mnocdn.no/bil/Forerassistenter-kan-halvere-antall-dode-og-skadede-pa-norske-veier-596168_1.snd
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moby666

Hehe, godt at i3-fanboys skjønner alt da :)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

LMOR

Sitat fra: moby666 på mandag 19. desember 2016, klokken 15:08
Hehe, godt at i3-fanboys skjønner alt da :)
Det er altså det mest seriøse argumentet du kan komme på? Leste disse tallene grundig lenge før jeg kjøpte i3. Min første BMW fikk høyest score noensinne  ;)
Skal krype tilbake til hulen min, tror det er nok fakta i denne tråden nå, til at folk kan tenke selv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

sylwester

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 01. desember 2016, klokken 10:20
...
Så om en Ioniq (1420kg) og en Tesla Model S/X (opptil 2500kg) frontkolliderer, vet jeg hvilken bil jeg ville at min familie skulle sitte i.

Også verdt å tenke på om man skal velge en elbil til hele familien.

Eller en Hummer på 3+ tonn, men det der skalerer ikke siden folk da vil kjøpe stadig tyngre biler for sikkerhets skyld.
Tror du virkelig at ulykker med høyere kinetisk energi vil være sikrere hvis alle valgte tyngre biler?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

rolandvg99

Sitat fra: sylwester på lørdag 24. desember 2016, klokken 02:39
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 01. desember 2016, klokken 10:20
...
Så om en Ioniq (1420kg) og en Tesla Model S/X (opptil 2500kg) frontkolliderer, vet jeg hvilken bil jeg ville at min familie skulle sitte i.

Også verdt å tenke på om man skal velge en elbil til hele familien.

Eller en Hummer på 3+ tonn, men det der skalerer ikke siden folk da vil kjøpe stadig tyngre biler for sikkerhets skyld.
Tror du virkelig at ulykker med høyere kinetisk energi vil være sikrere hvis alle valgte tyngre biler?

Det jeg synes er betenkelig er at Teslas egenvekt på 2 tonn pluss er i Chevrolet Starcraft-land. En annen ting er jo at dersom alle kjørte Tesla ville det vært et Sodoma å få parkert på nåværende oppmerkede parkeringsplasser. Er lit usikker på om bil med bredde og tonnasje over Mercedes Sprinter kan kalles personbil... ;)
"I like soul with a capital S"

ToWalkOrDrive

#29
Sitat fra: sylwester på lørdag 24. desember 2016, klokken 02:39
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 01. desember 2016, klokken 10:20
...
Så om en Ioniq (1420kg) og en Tesla Model S/X (opptil 2500kg) frontkolliderer, vet jeg hvilken bil jeg ville at min familie skulle sitte i.

Også verdt å tenke på om man skal velge en elbil til hele familien.

Eller en Hummer på 3+ tonn, men det der skalerer ikke siden folk da vil kjøpe stadig tyngre biler for sikkerhets skyld.
Tror du virkelig at ulykker med høyere kinetisk energi vil være sikrere hvis alle valgte tyngre biler?

Så kan en snu på det og si: Tror du alle velger tyngre biler om du velger en tung bil? I USA tror de det ikke. Skal du reise til Houston, TX, sier alle: Du må velge en stor bil fordi alle andre kjøper stor bil. Men der er det litt crazy. En Tesla ser liten ut  der. Det fine med Model S er den lange deformasjonssonen foran. Ergo får en en meter ekstra  stopplengde å fordele stoppet på i forhold til Yaris uavhengig av hva en treffer...treffer en en Yaris så stopper en ikke heller...da reduseres farten med 50%, men Yarisen får det 50% verre enn å treffe en vegg...

Blir betrygget av å se dette - selv om jeg tenker: hva om en lagde alle biler enda en meter lenger foran og bak enn model s - da ville enda færre blitt drept...


https://www.wired.com/2013/08/tesla-model-s-crash-test/
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA