Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva tror du blir offisiell NEDC-rekkevidde for Ampera-e?

Startet av moby666, onsdag 01. februar 2017, klokken 10:41

« forrige - neste »

moby666

I følge EuroNcap er følgende elbiler testet:

Ioniq - 5 stjerner i 2016
Model S - 5 stjerner i 2014
Zoe - 5 stjerner i 2013
Leaf - 5 stjerner i 2012

Soul - 4 stjerner i 2014
i3 - 4 stjerner i 2013
Trilling - 4 stjerner 2011

NV200 - 3 stjerner 2014

i 2015/16 har kriteriene blitt mye strengere og det er nok bare Ioniq og muligens Model S som nå har 5 reelle stjerner.

Verdt å tenke på når man skal velge en elbil til hele familien.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

AppleKnocker

Som du sier; stjerner i EURO NCAP er ikke sammenlignbare over tid fordi kriteriene stadig blir strengere.
Stjerner er heller ikke sammenlignbare mellom bilstørrelser (les:vekt). Vektforskjell på 100-150kg utgjør én stjerne i frontkollisjon om alt annet er likt.

Så om en Ioniq (1420kg) og en Tesla Model S/X (opptil 2500kg) frontkolliderer, vet jeg hvilken bil jeg ville at min familie skulle sitte i.

Også verdt å tenke på om man skal velge en elbil til hele familien.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

moby666

Enig at vekt har mye å si, men har sett kollisjonstester mellom en gammel Volvo og en ny liten bil. Tror du heller ville sittet i den nye lille bilen :)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

AppleKnocker

Ja, før 2000 tallet ble biler konstruert på en annen måte. Eldre biler kollapser uavhengig av vekt. Nyere biler har stort sett samme type konstruksjon og da er det vekten som skiller.

Satt på spissen har en Ioniq 5 stjerner og en Tesla Model S 15 stjerner i en frontkollisjon hvis man tar høyde for vekt. En semi trailer vil fort ha 500 stjerner i en frontkollisjon.

Jeg sier ikke at man skal regne sånn, men ingen må late som om fem stjerners biler er like sikre.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

moby666

Front mot front er jeg enig at mest mulig vekt er en fordel, men feks avkjøring, fjellvegg etc så er ikke vekt noen fordel.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Chivas

Har e-golf blitt testet?

Regner med at det er 5 som alt annet, og som diskutert tidligere over her så vil vekt omtrent ha mest betydning ved frontkollisjon.

Hadde tidligere en Toyota Landcruiser med kufanger. Den kufangeren utgjorde nok fort ett par stjerner :D

Ferry

Å vurdere sikkerhet ut fra stjerner blir altfor enkelt, nærmest fordummende. Det er bare terningkast med et annet ord. En må se mer spesifikt på testresultatene. Svjv. fikk i3 bare 4 stjerner fordi den manger varsling av sikkerhetsseler i baksetet som standardutstyr, og fronten er litt for røff ved påkjørsel av fotgjengere http://insideevs.com/bmw-responds-to-euro-ncap-4-star-rating-by-saying-i3-basically-got-5-stars/  Det finnes sikkert tilsvarende for de andre bilmerkene.
Meningmann ender opp med å tro at bilen er farlig ved en kollisjon. Men det hjelper ikke med beltevarsling i baksetet når du fronter. Eller, det vil jo kunne hjelpe stakkaren i baksetet da..

moby666

#8
i3 fikk trekk pga dårlig score på sidekollisjon. Dørkonstruksjonen på i3 er farlig ved en kollisjon. Det er bare tull å si at i3 ble trekt en stjerne pga manglende sikkerhetsutstyr i 2013. Hadde i3 vært sikker på andre områder hadde den fått 5 stjerner. Zoe fikk 5 stjerner i 2013 uten sikkerhetssystemene. Hvis i3 hadde blitt testet i dag, hadde den blitt trukket enda mer og mest sannsynlig havnet på 3 stjerner.

Det er ikke et terningkast, da det er totalkarakteren på sikkerhet på bilen. Enig at stjerne er ganske "grove" og det kan være liten forskjell mellom 4 og 5 stjerner, men et sted på grensene bli satt. Uansett bør man ikke kjøpe en bil som scorer dårlig på euroncap. Jeg mener at NV200, i3 og trilling er biler som scorer for dårlig.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

AppleKnocker

Sitat fra: Ferry på torsdag 01. desember 2016, klokken 12:28
Å vurdere sikkerhet ut fra stjerner blir altfor enkelt, nærmest fordummende. Det er bare terningkast med et annet ord.
Meningmann ender opp med å tro at bilen er farlig ved en kollisjon. Men det hjelper ikke med beltevarsling i baksetet når du fronter. Eller, det vil jo kunne hjelpe stakkaren i baksetet da..
Nå tror jeg du undervurderer menigmann ganske kraftig. Biler med få stjerner selger dårlig (dvs menigmann kjøper ikke) og det fører til panikk hos bilprodusentene hvis de ikke får full pott. Dette har ført til at svært få nye biler får noe mindre enn fem, og NCAP øker derfor stadig kravene. EURO NCAP har rett og slett æren for at produsentene tok seg kraftig sammen og begynte å bygge biler på en annen måte rundt år 2000.
Systemet er ikke perfekt, men det er langt fra fordummende. Enkelte innlegg på dette forumet derimot...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ebe

Leaf og eNV200 får veldig dårlig score i dagens tester. De har ikke nok elektronisk sikkerhetsutstyr og er for skadende for fotgjengere. Ellers mener jeg at scoren på f.eks frontkollisjon osv var relativt jevnt med vanlige biler. Leste litt om det da vi vurderte eNV200.

Om man skal lage en sammenlignbar rettferdig liste, så burde man sett bort i fra stjerner og vist oversikten med %-scoren i stedet. :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

elektrolux

Think Classic har meget god statistikk. Null døde og kun snakk om lettere personskade ved en anledning på 16 år!

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

moby666

Ikke bare 5 stjerner, men ioniq er også kåret til sikreste bil i 2016 i klassen liten familiebil.

http://www.dinside.no/motor/disse-bilene-er-de-tryggeste-hvis-noe-gar-galt/66173527
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

LMOR

#13
Sitat fra: moby666 på torsdag 01. desember 2016, klokken 13:31
i3 fikk trekk pga dårlig score på sidekollisjon. Dørkonstruksjonen på i3 er farlig ved en kollisjon. Det er bare tull å si at i3 ble trekt en stjerne pga manglende sikkerhetsutstyr i 2013. Hadde i3 vært sikker på andre områder hadde den fått 5 stjerner. Zoe fikk 5 stjerner i 2013 uten sikkerhetssystemene. Hvis i3 hadde blitt testet i dag, hadde den blitt trukket enda mer og mest sannsynlig havnet på 3 stjerner.

Det er ikke et terningkast, da det er totalkarakteren på sikkerhet på bilen. Enig at stjerne er ganske "grove" og det kan være liten forskjell mellom 4 og 5 stjerner, men et sted på grensene bli satt. Uansett bør man ikke kjøpe en bil som scorer dårlig på euroncap. Jeg mener at NV200, i3 og trilling er biler som scorer for dårlig.
Det er utrolig hvordan noen kan misforstå såpass mye, og i tillegg spre dette som om noe er farlig... Pole testen har ingenting med dørstolpe å gjøre. Og testen har hatt samme hastighet siden oppstarten av EuroNcap.
De endret vinkelen i 2015, noe som gjør at i3 ville scoret bedre, fordi i3 som tåler MER enn Ioniq. Trykket treffer passasjeren noe mer rett på, men det betyr mindre med den nye vinkelen. I3 scoret bedre enn Tesla S...

Og da snakker vi ikke om stjerner, men om målinger. Målingene er de samme om bilen er liten eller stor. Flere setter spørsmålstegn med testene til EuroNcap og dukkene deres. BMW og MB kjører egne tester, og bygger bilene ift reelle ulykker. Det sier vel litt når Tesla S fikk betydelig dårligere score enn Ioniq, mens den i den amerikanske testen ble den sikreste bilen noengang testet. For min del tror jeg MB og BMW (og Volvo) vet hva de holder på med.

Men se på i3 og Inoniq etter at de er slengt inn i en stole i 30km/t, og da spiller den ingen rolle om bilen er stor eller liten. Jeg vet i hvert fall hvilken bil jeg vil kjøre...

Legger også ved maksimalt utslag på hvor langt kroppen slenges i andre retning. At overkroppen har det bedre i en Ioniq enn en i3 er et mysterium for meg.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moby666

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA