Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjørelengde

Startet av Kim Kim, tirsdag 31. januar 2017, klokken 23:21

« forrige - neste »

kjølholdt

Igjen hva som er mest praktisk vil være individuelt. Personlig vil jeg bare trenge boksen fra Bergen til Hvaler. Stopp underveis er på SC. Når jeg kommer frem hiver jeg den av. har ikke hytte på fjellet , ergo slipper jeg snø, frost osv.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Øyvind.h

Sitat fra: fonberg på mandag 23. januar 2017, klokken 09:23
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. januar 2017, klokken 08:56
Men det er da MYE mer praktisk å putte bagasje i en boks nede på tilhengerfestet?

Ikke enig. Her er noen grunner:

Ikke enig. Her er noen grunner :) :

1. På de langturene jeg tar med boks er det irrelevant om bilen er 5 eller 6 meter lang (bortsett fra på ferge hvor pris for 6 meter er høyere enn 5, men Model X er allerede over 5 meter lang). 
Langturer er primært transportetapper hvor jeg ikke må drive med lukeparkering, og boksen kan tas av vel fremme om jeg ønsker.

2. Gjør ingen ting om ryggesensor ikke fungerer. Se punkt 1. Autopark har jeg aldri brukt. Ryggekameraet virker dog når det ikke er dårlig vær.

3. Forbruket skyter i været med takboks på motorvei. Intet problem å bikke 300Wh/km+ i Sverige med Thule takboksen på. Boks på tilhengerfestet kan faktisk ha 0 eller positiv effekt slik at en Model S med takboks og en Mod X med tilhengerboks har omtrent samme forbruk.

4. Plasseringen gjør den ekstremt enkel å ta av/på. Dermed mye mindre tid montert på bilen enn en takboks.


En boks bak blir mer møkkete enn takboks. Ser absolutt problemet med møkk/mer utfordrende låsmekanisme. Og det er faktisk et potensielt problem på Supercharger om boksen er så mye som en meter lang og man kun kan rygge inntil, noe som er løsningen flere steder. Men det er så mange positive sider ved å ha boks på tilhengerfestet at jeg gjerne vil prøve det om bilen tilsier at jeg må. Så kan det godt være jeg tar feil :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Forbruk er en ting støy er en annen fordel ved å slippe boks! Men det ser rart ut med boks bak...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Frodebo

Tilbake til 5-seteren... ;-)

Min bil kom uten hendel/deksel for setejustering av andre seterad. Fikk det montert i dag. Det var utrolig jalla!
Ser pent ut, men hele hendelen er løs og "ranglete". Samme på begge sider. Spurte om det virkelig skulle være slik og fikk det bekreftet.

Alt fungerer som det skal, men det var dette med premium-følelsen da. Dette var milevis unna, virker som en uferdig og ugjennomtenkt konstruksjon. Hadde vært fint å høre om det faktisk er slik det er også hos andre?
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

Go-carter

Sitat fra: Frodebo på mandag 23. januar 2017, klokken 17:48
Tilbake til 5-seteren... ;-)

Min bil kom uten hendel/deksel for setejustering av andre seterad. Fikk det montert i dag. Det var utrolig jalla!
Ser pent ut, men hele hendelen er løs og "ranglete". Samme på begge sider. Spurte om det virkelig skulle være slik og fikk det bekreftet.

Alt fungerer som det skal, men det var dette med premium-følelsen da. Dette var milevis unna, virker som en uferdig og ugjennomtenkt konstruksjon. Hadde vært fint å høre om det faktisk er slik det er også hos andre?

Kan du legge ut noen nærbilder?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Frodebo

Som sagt - det ser ok ut, det er når man skal bruke hendelen man kjenner at hele konstruksjonen er løs og ustabil. Om jeg får mulighet skal jeg filme i morra.
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

Go-carter

Sitat fra: Frodebo på mandag 23. januar 2017, klokken 19:13
Som sagt - det ser ok ut, det er når man skal bruke hendelen man kjenner at hele konstruksjonen er løs og ustabil. Om jeg får mulighet skal jeg filme i morra.

Tenkte at det går an å 3D printe noen nye i ABS, hvis det er mellom plasthendel og stålhendel problemet er :) Er det selve mekanismen er det ikke stort å gjøre med det.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Bjoris

Dette høres ikke akseptablet ut, må vel gå ann å få til noe bedre fra Tesla sin side. Skikkelig hastverksarbeid denne 5 seteren, når vi ser på alt surre med dørkene bak også, men, men. Vi får ta det vi får
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Frodebo

Var innom i dag for å få dem til å se på det en gang til. Det viste seg at hendlene ikke var helt på plass. Fikk fikset det, og det ble bedre. Men. Det er fortsatt langt fra noen premiumløsning, og gir et slett kvalitetsinntrykk. Stor dødgang i hendelen før den "tar". Tekniker hos Tesla mente at det var forskjeller på hvor stor dødgang det var på wiren som utløser låsen, slik at det også var forskjeller i denne dødgangen i bilene. Det i seg selv er jo oppsiktsvekkende....

Men, men. Det funker i alle fall. Så får vi se om det kommer en bedre løsning etterhvert.
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

Dexter


Bjoris

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA