Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endelig! De to første bildene av bagasjeromet til 5 seteren

Startet av Kim Kim, torsdag 01. desember 2016, klokken 07:41

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 27. desember 2016, klokken 16:08
Sitat fra: bjoris på tirsdag 27. desember 2016, klokken 13:23
Mja, dette er jo bra på en måte, men om lastekrokene forsvinner og det ikke blir ett flatt gulv på nederste nivå så er det litt skuffende likevel... Ser også at passformen på denne dørken mot setene bak er helt fanastisk... Rart at så enkel ting skal være så vanskelig for Tesla...

Ser jo ved nærmere ettersyn at det ikke går å få helt flatt gulv med dørken bak i nederste posisjon pga at det er noe breiere lengre bak enn mellom hjulbuene. Det hadde jo vært for dumt å bygge opp nederste dørk mellom hjulbuene bare for å få gulvet flatt også så vel, det må vel bli slik nå da:)

Skjønner ikke helt hva du mener her. Legger man lokket over bakerste rom, og tar vekk det nye lokket nærmest 2SR, får man ikke et flatt gulv?
Godt jeg ikke er alene her.

Blir jo flatt gulv på nederste nivå når man setter bakre lokk i nedre posisjon og fjerner fremre lokk.
Ellers blir det flatt gulv på øvre nivå med bakre lokk i øvre posisjon og fremre lokk på.

Det nye er at det også blir flatt gulv i øvre posisjon med seteryggene lagt ned.

Bildet du viser, er uten bakre lokk.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Bjoris

Mja, dette er jo bra på en måte, men om lastekrokene forsvinner og det ikke blir ett flatt gulv på nederste nivå så er det litt skuffende likevel... Ser også at passformen på denne dørken mot setene bak er helt fanastisk... Rart at så enkel ting skal være så vanskelig for Tesla...

Ser jo ved nærmere ettersyn at det ikke går å få helt flatt gulv med dørken bak i nederste posisjon pga at det er noe breiere lengre bak enn mellom hjulbuene. Det hadde jo vært for dumt å bygge opp nederste dørk mellom hjulbuene bare for å få gulvet flatt også så vel, det må vel bli slik nå da:)

Skjønner ikke helt hva du mener her. Legger man lokket over bakerste rom, og tar vekk det nye lokket nærmest 2SR, får man ikke et flatt gulv?

Nei, det blir ikke helt flatt såvidt jeg kan se.

Sjekk det første bildet av de to jeg la ut, der ligger bakre lokk i nederste posisjon og du ser at det ikke blir flatt med den faste dørken mellom hjulbuene (ikke bry deg om dørken som ligger over). Dette er fordi som jeg prøvde å illustrere med rødt, dørken bak er litt for brei så den treffer ikke på den rammen som går rundt fordypningen bakerst...

Det kan se ut som det er tenkt at det skulle finnes ett lokk som bare dekker selvet hullet, men den som kan heves til øverste posisjon er for brei, på vestresiden går det litt ut fra hjulbuen

Cirion

Sitat fra: bjoris på onsdag 28. desember 2016, klokken 00:31

Nei, det blir ikke helt flatt såvidt jeg kan se.

Sjekk det første bildet av de to jeg la ut, der ligger bakre lokk i nederste posisjon og du ser at det ikke blir flatt med den faste dørken mellom hjulbuene (ikke bry deg om dørken som ligger over). Dette er fordi som jeg prøvde å illustrere med rødt, dørken bak er litt for brei så den treffer ikke på den rammen som går rundt fordypningen bakerst...

Det kan se ut som det er tenkt at det skulle finnes ett lokk som bare dekker selvet hullet, men den som kan heves til øverste posisjon er for brei, på vestresiden går det litt ut fra hjulbuen
Det bakre lokket er ikke montert i bildet, det passer fint over brønnen i nedre posisjon eller i øvre posisjon.
Det fremre lokket passer ikke bak. Det ser ut som at det kan enten ligge i øvre posisjon slike som på bildet, og på høykant bak seteryggen når det ikke brukes som gulv (siste er noe jeg gjetter).
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Bjoris

Se på det bildet der fremre dørk ligger i øverste posisjon og bakre nederst. Hvis du da ser bort fra øverste så ser en at det blir en lite kant ned fra bakre dørk i nederste posisjon til fast dørk bak setene. Beths11 har nå bekreftet dette ca 2,5 cm kant...  Mja, tenker det er bedre å få mest mulig plass enn at de hadde hevet dette 2,5 cm for å få det flatt. Det kan være at det skal finnes en 3. dørk som passer bare akkurat over brønnen bak, da ville det blitt helt flatt også i nederste posisjon... Men blir jo styrete med tre dørker, samtidig kunne en jo da valgt om en ville ha den med eller ikke...

Det som gjør det viktig å få mest mulig dybde mellom hjulbuene er at her blir det laveste punktet om en skal frakte større ting og 2,5 cm kan være forskjellen på at det går eller ikke går.

Er ogs spent på om platen bak setene kan vippes mot seteryggene slik som i 3 raden. Antar det ikke er slik da en fort kan ødlegge den om de som sitter i sete vipper disse bakover, men kanskje det går? Isåfall veldig kjekt da slike store plater ofte er ett pes når en ikke hadde planlagt å laste mye og så trenger enn å ta de bort...

En 3. dørk ville blitt for liten til å fungere i øverste posisjon så de kom ikke helt i mål her syns jeg... MEN, det blir sykt mye mer plass bak i 5 seteren enn 6 og 7 seteren. Jeg må si at du skal ha litt spesielt behov for 3. raden for å betale 25.000/35.000 mer for den løsningen enn 5 seteren, men så har antakelig X nok bagasjeplass for mange med alle setene så da er det kanskje greit nok. Hadde nok blitt 6 seter på oss om lastesikringen var på plass når vi testet den, men nå er det 25.000 spart, løsningen er for oss bedre enn 6 seteren OG vi fikk med AP2.0 så klager absolutt ikke. Bra X kommer i flere versjoner så den passer flere...

I guess that is the one picture I didn't take. So, forward panel removed, rear panel in lowest position there is a gap of about 1".

KrW

Når man legger ned de 2 bakerste setene i 6 seteren, så tror jeg det er nesten like mye plass mellom de to setene som den plassen man tjener om man har 5 seter. Vi har egen henger, så har derfor ikke behov for å legge ned alle setene, men sikkert fint for de som ikke har henger å kunne legge ned for frakt av noe stort. Perfekt å legge skiposen imellom setene i 6 seteren har vi nå erfart. Mulig det går fint å legge ski over stolryggen opp mot taket i FWD på 5 seteren.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

lunitiks

Så det du sier bjoris, er at sporet (nedsenkingen) i teppegulvet i randen av hulrommet mellom hjulbuene, ikke har noen funksjon? Det er bare til "pynt"?  :P  Med den praktiske konsekvens at bakerste lokk ikke legger seg ned i sporet og gir et flush gulv helt frem til 2SR?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

Sitat fra: bjoris på onsdag 28. desember 2016, klokken 01:35
Jeg må si at du skal ha litt spesielt behov for 3. raden for å betale 25.000/35.000 mer for den løsningen enn 5 seteren, men så har antakelig X nok bagasjeplass for mange med alle setene så da er det kanskje greit nok.
Ikke mere spesielle behov enn å kunne få med 5 personer med ski f.eks. Eller 4 personer + ett barn i barnesete komfortabelt (nei, barnesete + 2 personer på andre rad er ikke komfortabelt i X, det har vi prøvd). T.o.m 4 personer med ski vil sitte bedre i 6 seteren. 5 seter prioriterer last, 6 seter prioriterer passasjerer. Så det kommer veldig an på behov. Kjører man mye med 5 i bilen, og er forbi barnevogn stadiet, så er ikke nødvendigvis 5 seter det beste.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjoris

Sitat fra: lunitiks på onsdag 28. desember 2016, klokken 07:16
Så det du sier bjoris, er at sporet (nedsenkingen) i teppegulvet i randen av hulrommet mellom hjulbuene, ikke har noen funksjon? Det er bare til "pynt"?  :P  Med den praktiske konsekvens at bakerste lokk ikke legger seg ned i sporet og gir et flush gulv helt frem til 2SR?

Ja, det må isåfall være til en 3. dørk. Den som kan ligger på øverste nivå passer ikke der da venstre side er mye lengre for å rekke bort på den saken som stikker ut. Som jeg skriver det kunne fungert med en 3. dørk her og det er åpenbart lagd til siden vi ser tydelig sporet du henviser til...

Bjoris

Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. desember 2016, klokken 07:46
Sitat fra: bjoris på onsdag 28. desember 2016, klokken 01:35
Jeg må si at du skal ha litt spesielt behov for 3. raden for å betale 25.000/35.000 mer for den løsningen enn 5 seteren, men så har antakelig X nok bagasjeplass for mange med alle setene så da er det kanskje greit nok.
Ikke mere spesielle behov enn å kunne få med 5 personer med ski f.eks. Eller 4 personer + ett barn i barnesete komfortabelt (nei, barnesete + 2 personer på andre rad er ikke komfortabelt i X, det har vi prøvd). T.o.m 4 personer med ski vil sitte bedre i 6 seteren. 5 seter prioriterer last, 6 seter prioriterer passasjerer. Så det kommer veldig an på behov. Kjører man mye med 5 i bilen, og er forbi barnevogn stadiet, så er ikke nødvendigvis 5 seter det beste.

Dro nok litt for hardt til ved å kalle det spesielle behov. Beklager. Jeg er enig i dette med at ski blir vanskeligere i 5 seteren, men nå er jeg ikke veldig happy for å ta skiene inn i bilen uansett da last i bil med nedfelte seter er vanskelig uansett hvilken versjon en har av X. Har en bare skiene i en pose er det greit, men det er jo alltid små og større ting utenom som kan komme flyvende. Hadde det vært en god løsning på dette hadde vi bestilt 6 seteren og kjørt X nå, samtidig nok irritert meg grønn på at den hadde hatt AP 1.0!

En tre deling av ryggen i 5 seteren hadde løst mye eller bare en skiluke, jeg funderer på å få lagd en skiluke og om en salmaker klare å lage en slik fint i sete. Men først får vil i teste ut om vi kan bruke ett slikt skistativ som ser litt sprøtt ut:) Det er bare noen km til og fra bakken der dette er aktuelt uansett, men vi sliter i felles garasjen da parkeringsplassen er kort... Vi har bare 2 bak så det går fint å legge ned, men vet jo at 9 åringen og 13 åringen knødd sammen er en særdeles dårlig løsning, hehe

turfsurf

Ja, tredeling og/eller skiluke i midtsetet bak hadde gjort 5 seteren perfekt for en familie på fire.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Havebigfun

Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. desember 2016, klokken 09:59
Ja, tredeling og/eller skiluke i midtsetet bak hadde gjort 5 seteren perfekt for en familie på fire.
Enig- dette er så åpenbart at jeg regner med at det (-enten eller) kommer- etterhvert :)

Bjoris

Skiluke er viktiger enn 3 deling for min del, selv om jeg ikke vil ha ski i bilen så hadde vi helt sikkert brukt en skiluke om den fantes, da har en jo ikke større åpning enn nødvendig. Uansett, jeg skulle gjerne sett et lastesnett bak 5 seteren også slik alle andre gjør det, med feste i taket. Rart at slike ting er så vanskelig for Tesla??

jlan

Sitat fra: bjoris på onsdag 28. desember 2016, klokken 10:44
Skiluke er viktiger enn 3 deling for min del, selv om jeg ikke vil ha ski i bilen så hadde vi helt sikkert brukt en skiluke om den fantes, da har en jo ikke større åpning enn nødvendig. Uansett, jeg skulle gjerne sett et lastesnett bak 5 seteren også slik alle andre gjør det, med feste i taket. Rart at slike ting er så vanskelig for Tesla??
Jeg synes faktisk 6 seteren er enklere å lastsikre enn 5 seteren. I tillegg til bagasjen er det jo nå disse løse platene som må sikres. Det ser ut til å mangle surrefester øverst på seteryggene på andrerad. Det har tredjerad, og de er fine å bruke også når setene ligger nede, enten til et nett eller til en "hengslet" sikringsplate (vist i annen tråd). En skiluke er også enkelt å få til i en 6 seter, når en først har laget en plate bak 2. rad.

Manglende fester i taket kan løses slik vi gjorde det i Land-Rovere, med en "veltebøyle" med skråstag, men det er vel kanskje noen som synes det blir vel mye "Sport Utility".
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Bjoris

Det er vanskelig å forstå Tesla som selger bilen som verden sikreste SUV og så er det ikke lastesikring og jeg syns det er rart at ikke tester av bilen slår hardere ned på slike mangler, tror nok Tesla hadde fått fortgang i dette om det ble mer fokus på det også...

jlan

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28829.msg540762.html#msg540762
Tydeligvis viktig å unngå løse gjenstander i en SUV. TMX har ganske lavt tyngdepunkt til SUV å være, men den kan vel rulle den også.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA