Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjørelengde

Startet av Kim Kim, tirsdag 31. januar 2017, klokken 23:21

« forrige - neste »

Bjoris

Om alt går etter planen skal jeg få en snik titt på en 5 seter i morgen. Jeg kommer til å ha målbånd med og kamera (om jeg får lov til å ta bilder).

Det jeg er mest interessert er følgende:

- Takhøyde i midtsete vs 6/7 seter så kan være jeg må be noen med slik bil om å ta tilsvarende mål om ikke jeg får sett på begge deler, har en kompis med 7 seter, men han er på fjellet

- Legroom, er det større plasse her enn i 6/7 seteren føler jeg ikke er bevist enda, bare noen påstander om at det er veldig god plass, men en skal sjelden høre på folk som nettopp har fått ny, dyr bil:)

- Høyde og lenge i bagasjerommet. Her har vi en del mål allerede, men jeg skal kontrollmål og vil jo da fort se om setene står lengre bak på 5 seteren, men så kan jo tykkelsen på setene være en del forskjell på selv om jeg syns begge ryggtypene ser ganske tykke ut...

- Bilder av bagasjerom med bakerste lokk nederst og vise denne kanten som oppstår samt undersøke. Jeg vet pt ikke om denne bilen har fått alle produktene bak i der som noen har fått og andre ikke. Antar den mangler dette siden bilen er i Norge og dermed er blandt de tidligst produserte...

Andre ting vi lurer på så gi en lyd så skal jeg se!!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

#136
Da har jeg kikket på 5 seteren:) Er fortsatt overbevist om dette er riktig valg for oss. Bagasjerommet blir utrolig mye større, målte ekstra dybde til 22 cm.

De to jeg så på manglet begge hendlene og dekslet på sidene av setene så ikke mulig å få noe innrykk av vinkling/nedfelling av seteryggene. Jeg kom til at setene står rimelig likt plassert bak førersetet på både 5 og 6 seteren, målte 15 cm klaring fra rygg på førersete og fremkant av sittepute på begge med førersete helt bak som er MYE lengre bak enn jeg på 183 trenger. Jeg syns det var noe mer beinplass "bak meg selv" i 5 seteren enn 6 seteren, så kan være noe forskjell på sitteputen eller at jeg ikke justerte førersetene helt likt i begge bilene!

Ingen 7 seter å sammenligne med, men det er ikke ille takhøyde i midtsete, jeg tar godt oppi takt noe jeg også gjør i S bak, men her stod seteryggene i stilling "prest", dvs veldig rak i ryggen så med ett hakk bak blir det bedre. Hodestøtten passer ikke meg, men det er ikke helt krise og mye å vokse på for 9 åringen før den blir for kort så har vi med noen så får han sitte i midten. Målte ca 88 cm fra sete til tak så da er det bare å måle seg selv sittende i en stol:)

Litt vanskelig å måle høyde på setene, men ca 4 cm lavere på 5 seteren, men ser nå at jeg skulle målt helt bak på sitteputa og ikke på midten. Uansett, det er ikke enorme forskjeller på posisjon på 2. rad i noen av modellen og visuelt kan det se ut som setene står litt for langt frem, men de hadde ikke gått å få dem særlig lengre bak pga hjulbuene!

Artig denne bjelken bak, den er en ganske stor bjelke (se profil) den stjeler noe plass, men ser veldig bra ut med den, de var som dere ser på bildene løse og i helt lett materiale. Platen bak i nederste posisjon blir bare tull, ikke bare blir det forskjell i nivå, men også ett stort gap ned til brønnen bakerst. Her kommer jeg til å lage meg en egen luke om ikke Tesla kommer med noe, sporene er der så ser ut som det er planlagt en luke her, men antar de syns 3 luker ble vel mye:)

Målte 117 lenge i bagasjerommet og ca 160 på tvers, kanskje litt så har en korte ski kan en legge dem på tvers bak, uten å legge ned setene, men ikke i nærheten at det går på min 205 ski. Ser at det blir brukbar plass igjen om en legger ned 1/3 delen og en fordel vs 6 seter er at skiene ikke kan komme fykende på samme måte på 5 seteren!

Redigert: får ikke lastet bilder fra mobilen, uansett ble de ikke så bra da bilen stod veldig mørkt og jeg har IPhone:(



I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

lunitiks

Takk for bra rapport @bjoris! Jeg er helt enig i at Tesla har mulighet til å gjøre dette bedre. Delekatalogen har en vesensforskjellig løsning fra den vi ser i de "ferdige" 5-seterne (bl.a. med flere detaljer på støtter, håndtak, annen fasong på den bakerste luka m.m, rett og slett mange flere deler).


Vel vel, enig i at om det skulle bli en X på meg om en stund, så blir det 5-seter. Ekstremt bra lastevolum
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

#138
Ja, da har jeg noen bilder, ikke de beste, men her ser en profilen av denne tverrbjelken, en ser at lastekrokene ikke blir skjult som det ble sagt på US forumet og så ser en gapet ned til brønnen når bakerst dørk er i nederste posisjon. Her må det gjøre noe om dette skal fremstå fornuftig... Når du står bak bilen så ser en ikke denne åpeningen...

Setene var ellers veldig myke å sitte i, overraskende myke og for myke etter min smak, men jeg liker veldig harde seter og sikkert fint for kids at det er litt mykje når det ikke er allverdens form på dem:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

#140
Kjekk video, artig med disse festene som samler opp div stuff, her må det lages til noe som fanger opp ting ser jeg. Enda ett bevist på at denne 5 seters saken til Tesla ikke har hatt det høyeste budsjettet, men, men. Med litt positiv innstilling blir det bra. En ser tydelig på denne videoen at platen bak ikke passer helt med seteryggene, dette har vi sett mye bedre på andre biler så jeg er egentlig happy med at bilen min ikke er produsert enda, kan jo håpe på at de faller ned på noe litt mer nøyaktig enn det vi har sett hittil, men holder ikke pusten for å si det slik:)

Jeg har tenkt litt etter at jeg så bilen i går og tror jeg kommer til å lage en egen dørk over brønnen bak og så bare ta bort de to andre dørkene. Normalt, erfaringsmessig blir det bare masse dill under sånne dørker som kunne ligge i garasjen like godt. Ladekabler bør gå i brønnen bak så dermed er det behovet dekket. Blir enormt stort og flatt bak da samt at alle lastekroker er tilgjengelig også uten dørkene.

Skal en sove bak eller ha med ting som gjør at en må legge ned setene så trengs dørkene, men ellers er jeg liten vits med dem...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

jlan

Det ser litt hjelpeløst ut når en ser hva andre får til. Kanskje Tesla burde konsentrere seg om drivverk, batterier og self-driving, og la andre ta seg av resten ? :youtu.be/RNPsQBAu5Lc
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Havebigfun

Jeg savner en hattehylle-løsning som forhindrer innsyn- mulig man kunne laget den fremmre dørkplaten slik at den kunne brukes til vanlig som hattehylle- og som dørkplate når man trenger den jevne flaten for transport av større gjenstander- da er hattehyllen uansett i veien.
Av sikkerhetsgrunner er det uansett en fordel at last ligger så langt ned som mulig slik at jeg ikke kommer til å bruke dørkplatene i høy stilling uansett- med mindre man trenger flaten i flukt med nedslåtte seterygger for transport av madrasser ol.

Hattehylle som rassikring ved ukell er et must på en slik bil!

Bjoris

Sitat fra: jlan på søndag 01. januar 2017, klokken 14:31
Det ser litt hjelpeløst ut når en ser hva andre får til. Kanskje Tesla burde konsentrere seg om drivverk, batterier og self-driving, og la andre ta seg av resten ? :youtu.be/RNPsQBAu5Lc
Det er vel en grunn til at de har ansatt denne Volvo karen;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

lunitiks

#144



2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

Tverrbjelken er enn annen versjon enn den jeg så, som en ser dekker denne lastepunktene, men de to jeg så på kan ikke monteres så langt bak, disse følger skråkanten opp fra dørken under setene og går bare en cm og to innpå dørken... En ser også at disse er annerledes mot hjulbuene så her er det prøving og feiling ut til kunden;)

Sånn har det jo alltid vært med Tesla, greit ikke være helt først:) Sånn sett er jeg veldig fornøyd med 2017 modell... også den dagen den skal selges kan det være greit at det ikke er blant det første modellene... Det finnes jo 2015 modell også i USA, noen få... så det er jo på 3. året nå;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Vaagen

Nå ligger det en fem-seter på finn.no(88277888) med noen bilder av bagasjerommet.
Ser at den ligger ute til den nette sum av 1.9 millioner, er vel en liten punchfeil  ;)
2012 Nissan LEAF Glacier Pearl
2016 Tesla Model X60 "The Last Titan"
Reservert Model ≡

eha

Sitat fra: Vaagen på mandag 09. januar 2017, klokken 17:59
Nå ligger det en fem-seter på finn.no(88277888) med noen bilder av bagasjerommet.
Ser at den ligger ute til den nette sum av 1.9 millioner, er vel en liten punchfeil  ;)

Den ble kjapt satt ned til 1.089. Dyrt nok :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA