Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen i Bergensområdet som trenger Saxo delebil?

Startet av GRS, tirsdag 31. januar 2017, klokken 20:02

« forrige - neste »

GRS

#15
Sitat fra: elektrolux på fredag 02. desember 2016, klokken 06:40
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. desember 2016, klokken 11:49
Sitat fra: GRS på onsdag 30. november 2016, klokken 23:34
Takk for svar! :) Hvor lang er det mulig å få kabel fra bil til ladeboks?

10m er maks i forhold til degradering av pilotsignalet.



Vi har levert og leverer inntil 20m kabel på bestilling. Grunnen til at vi kan det er at Ratio bruker 0,75mm2 signalkabel i stedet for 0,5mm2. Leveres både som mode 3 kabler og som fastmontert på ladestasjon. Fungerer helt fint.

Ratio sine kabler er dessverre våre dyreste kabler, men likevel rimeligere enn de såkalt "originale" En 20m mode 3 til e-Golf vil ligge på rundt 3000 kr og kunne fungert mellom f.eks denne ladestasjonen med type2 stikk de gangene du må parkere nede i bakken.

Da løser det seg uansett. :) Må nok investere i et skreddersydd ladesystem, og trenger en ladestasjon på verkstedet vårt også. En pakkeløsning blir bestilt når vi kommer så langt. Kommer nok til å trenge litt råd/hjelp til valg av stasjoner/løsninger men det kommer vi tilbake til. Har Dere noen samarbeidspartnere i Bergensområdet mtp installasjon?
TM3P sort/sort

elektrolux

Jobber mot samarbeid med Sønnico også i Bergen. Hvis ikke matcher nok flere fastprisen vi tilbyr på installasjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Sitat fra: GRS på fredag 02. desember 2016, klokken 08:10
Sitat fra: Ebe på torsdag 01. desember 2016, klokken 23:13
Dette skjer hvert 4-5 år? Ta jobben med å måke/strø skikkelig når det blir aktuelt.

Som backup: Kjøp en 20-meterstrommel med skjøtekabel og lad som vanlig med orginal lader, fortrinnsvis med lav styrke.

Strø/måke går dessverre ikke. Du hadde skjønt det om du så stedet. Litt ubehagelig å gli utfor for å si det slik...så tar ikke sjansen. ;) Men det har kommet flere løsninger som kan kombineres ved å parkere så langt opp vi kommer, så tror dette løser seg greit ved å opparbeide en plass nedenfor. :)

Har du prøvd med våt sand som fryser fast ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trekkoppbil

#18
Sitat fra: GRS på onsdag 30. november 2016, klokken 23:03
Det jeg lurer på er om dette kan være problematisk.
Jeg antar at det er ok å lade i kulda en gang i blandt, hvis man lader med låge strømmer, men jeg vil anbefale å lade med en gang etter kjøretur, før batteriet rekker å bli kaldt.
Det heter seg at man ikke skal lade lithium-celler i kulda, men man kan gjøre det med låg ladestrøm, og ac-lading av elbil går typisk på låg strøm. Og det kan være ulike batterityper.

"Fast charging of most batteries is limited to 5°C to 45°C (41°F to 113°F); for best results consider narrowing the temperature bandwidth to between 10°C and 30°C (50°F and 86°F) as the ability to recombine oxygen and hydrogen diminishes when charging nickel-based batteries below 5°C (41°F). If charged too quickly, pressure builds up in the cell that can lead to venting. Reduce the charge current of all nickel-based batteries to 0.1C when charging below freezing."  http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_at_high_and_low_temperatures

Når det gjelder lading med skjøteledning, så vil jeg anbefale å følge leverandørens merking av kabelen. Mange skjøteledinger er merka med at de kan tåle 16A, hvis de er rulla ut. 16A over 10meter kabel med 1,5mm2 skulle gi et spenningstap på 3-4V. Det viktige er å bruke sunn fornuft, og passe på at kabelen legges tryggt, og at den er uten synlige eller usynlige skader.

werner

I Påsken matte jeg som nødløsning benytte 2 stk 1,5 mm2 skjøtekabler. Disse ble  koplet etter herandre. Med andre ord to feil - for lite tverrsnitt og skjøting av ledning. Gikk ned til 6 A lading og hadde ingen problemer. Patenten ble benyttet en ukes tid.

Tbeinet

Enig med Sven E. Jeg ville ha hurtigladet i nærheten av hjemme før parkering på slike dager, med varmt batteri går det greit.


Lible

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 03. desember 2016, klokken 10:31
Sitat fra: GRS på fredag 02. desember 2016, klokken 08:10
Sitat fra: Ebe på torsdag 01. desember 2016, klokken 23:13
Dette skjer hvert 4-5 år? Ta jobben med å måke/strø skikkelig når det blir aktuelt.

Som backup: Kjøp en 20-meterstrommel med skjøtekabel og lad som vanlig med orginal lader, fortrinnsvis med lav styrke.

Strø/måke går dessverre ikke. Du hadde skjønt det om du så stedet. Litt ubehagelig å gli utfor for å si det slik...så tar ikke sjansen. ;) Men det har kommet flere løsninger som kan kombineres ved å parkere så langt opp vi kommer, så tror dette løser seg greit ved å opparbeide en plass nedenfor. :)

Har du prøvd med våt sand som fryser fast ?
Våt sand, eller helst grus er sjefsfeste. Jeg strør med grus 4-8 mm i bratt bakke og har sjelden problemer. Er bakken islagt, hender det grusen fester seg dårlig til underlaget. Da tar jeg en hagekanne med spredemunnstykke og fyller med varmt vann, for deretter å vanne over den nystrødde bakken. Det blir som å kjøre på tørr asfalt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA