Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen i Bergensområdet som trenger Saxo delebil?

Startet av GRS, tirsdag 31. januar 2017, klokken 20:02

« forrige - neste »

GRS

Vi vurderer nå elbil, men har en potensiell utfordring. Vi har en VELDIG bratt bakke opp til huset. Så bratt at vi i perioder med snø ikke har mulighet til å kjøre opp. På det verste har vi måttet parkere nede i 3-4 uker i strekk, men det er ekstremt sjelden...Har vel skjedd en gang de siste 10 årene, og blir vel ikke oftere fremover....

Det jeg lurer på er om dette kan være problematisk. Vi kan legge ned en skjøteledning, som selvsagt gir sakte lading men holder det? Vil gjerne komme til oppvarmet og ferdigladet bil om morningen selv om det er kaldt og bilen står ute. ;)

Det er snakk om enten i3 eller nye eGolf.
TM3P sort/sort

Rio

1) Selv om man ikke bør/skal osv, så vil det trolig funke med en 2,5 mm2 skjøteledning (det står 3G2.5 på den, ikke 3G1.5).

2) Med mindre du sammenligner med en oppvarmet garasje, så vil det ikke være noen forskjell i bilen, osv. Batteriet vil være like kaldt der som "oppe" ved huset.

3) Oppvarming/opptining vil funke like greit uansett! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

GRS

#2
Takk for svar! :) Hvor lang er det mulig å få kabel fra bil til ladeboks?
TM3P sort/sort

TB

Lengden på standard ladekabler er normalt ca 5 meter. Du kan kjøpe kabler opp til 7,5 - 10 meter.

Du kan lade med 2,5mm2 sjøteledning som ein midlertidig løysning, må sikre kabel ikkje blir tatt av snøfreser o.l.
Tap i kabel må i så fall bli rekna med, 10A lading på 50 m 2,5 mm2 gir 7 V spenningsfall.
Dvs, har du 230 V i kontakten blir det 223 V for bilen.

Ved å gå ned til færre Ampere blir spenningsfall redusert, samme med å auke dimensjonen på kabelen.

Her kan du legge inn ulike verdier: http://tore.aasli.no/spenningstap/
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Luftventil

Vi lader med skjøteledning på hytta, fungerer fint :)
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

GRS

#5
Med ladekabel på 10m kan det løse seg med litt lur plassering av boksen. :) Det er nok beste løsningen på sikt om det viser seg skjøteledning ikke funker godt nok. Eventuelt bruke en skikkelig dimensjonert skjøteledning som sikrer minst mulig tap.
TM3P sort/sort

Ingeniøren

Hvis det skjer rundt hver 10 år så ville jeg satset på skjøtekabel framfor en upraktisk plassering av lade boks.

For øvrig finnes det semiportable ladebokser som man kobler til en industri kontakt. Hvis denne hendelsen skjer kan du flytte boksen temporært. Bare husk å montere boksen høyt og ute av rekkevidde for unger. Industri kontakter er ikke barnesikret.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

GRS

#7
Problemet er vel at NÅR det skjer er det gjerne en lang periode. Hvert 10. år var vel litt optimistisk av meg...men det føles slik. :) Kanskje hver 4-5 vinter er mer sannsynlig når jeg tenker etter. Har ikke sett på statistikkene. ;)

Men nå er det en annen ting jeg begynner å lure på som kan være mer problematisk.....Ser at lading kan ta mye lenger tid i kulde. Det er jo forsåvidt naturlig, men hadde ikke tenkt på det. :)

Ved lading av feks i3, hvor lang tid tar det i vanlig kontakt/skjøteledning i -10-15? Og hvor mye øker ladetiden i hurtiglader?

EDIT: Har lest her: http://elbil.no/slik-far-du-hurtigst-mulig-lading-i-kulda/

Oppfatter det da slik at det er hurtigladingen som er "problemet" siden bilen ikke klarer å ta imot nok strøm i kulde. Det betyr vel at det ikke blir en utfordring ved sakte lading i vanlig uttak? Har jeg skjønt det eller tenker jeg for enkelt?
TM3P sort/sort

jkirkebo

Sitat fra: GRS på onsdag 30. november 2016, klokken 23:34
Takk for svar! :) Hvor lang er det mulig å få kabel fra bil til ladeboks?

10m er maks i forhold til degradering av pilotsignalet.

Priser på 10m kabler:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/type-2-kabler
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Treglading i kaldt vær går helt fint. Det er kun hurtiglading som begrenses.

zyp

Så lenge det er snakk om schuko og man forholder seg til begrensningen på 10A, så er det ikke nødvendig med 2.5mm2 om man ikke snakker om så lange distanser at spenningsfall blir et problem. 1.5mm2 tåler 10A helt fint selv inni en isolert vegg, og her snakker vi om en kabel som skal ligge ute i friluft.

Jeg har selv en av disse liggende i bilen, og har brukt den noen steder jeg har overnattet hvor det ikke har vært mulig å parkere inntil en stikkontakt. Det eneste som er viktig å huske med en sånn trommel er at kabelen må trekkes helt ut for at den skal tåle full belastning.

Rio

Sitat fra: GRS på torsdag 01. desember 2016, klokken 09:59
Med ladekabel på 10m kan det løse seg med litt lur plassering av boksen. :) Det er nok beste løsningen på sikt om det viser seg skjøteledning ikke funker godt nok. Eventuelt bruke en skikkelig dimensjonert skjøteledning som sikrer minst mulig tap.

Husk å velge en ordentlig skjøteledning på 2,5 mm2, av H07-typen - altså, en som er myk og smidig i minusgrader.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ebe

Dette skjer hvert 4-5 år? Ta jobben med å måke/strø skikkelig når det blir aktuelt.

Som backup: Kjøp en 20-meterstrommel med skjøtekabel og lad som vanlig med orginal lader, fortrinnsvis med lav styrke.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. desember 2016, klokken 11:49
Sitat fra: GRS på onsdag 30. november 2016, klokken 23:34
Takk for svar! :) Hvor lang er det mulig å få kabel fra bil til ladeboks?

10m er maks i forhold til degradering av pilotsignalet.



Vi har levert og leverer inntil 20m kabel på bestilling. Grunnen til at vi kan det er at Ratio bruker 0,75mm2 signalkabel i stedet for 0,5mm2. Leveres både som mode 3 kabler og som fastmontert på ladestasjon. Fungerer helt fint.

Ratio sine kabler er dessverre våre dyreste kabler, men likevel rimeligere enn de såkalt "originale" En 20m mode 3 til e-Golf vil ligge på rundt 3000 kr og kunne fungert mellom f.eks denne ladestasjonen med type2 stikk de gangene du må parkere nede i bakken.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

GRS

Sitat fra: Ebe på torsdag 01. desember 2016, klokken 23:13
Dette skjer hvert 4-5 år? Ta jobben med å måke/strø skikkelig når det blir aktuelt.

Som backup: Kjøp en 20-meterstrommel med skjøtekabel og lad som vanlig med orginal lader, fortrinnsvis med lav styrke.

Strø/måke går dessverre ikke. Du hadde skjønt det om du så stedet. Litt ubehagelig å gli utfor for å si det slik...så tar ikke sjansen. ;) Men det har kommet flere løsninger som kan kombineres ved å parkere så langt opp vi kommer, så tror dette løser seg greit ved å opparbeide en plass nedenfor. :)
TM3P sort/sort

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA