Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skifte 12V-batteri til annen type?

Startet av Slasto, tirsdag 31. januar 2017, klokken 18:05

« forrige - neste »

Slasto

Vi er ett nyetablert sameie med 28 leiligheter der alle har egne garasjer med garasjeport på rekke.
Har fått beskjed fra elektriker at det elektriske anlegget ikke holder til at alle kan få ladepunkt i egen garasje.
Garasjene er adskilt fra boligene og det er ikke mulig å hente strøm fra leilighet til garasjene uten omfattende arbeid.

Pdd. er det ingen som har elbil. Jeg har bestilt meg en hyundai og ønsker ladepunkt i egen garasje.
Men dette vil mest sannsynlig oppfattes urettferdig av de andre om de skulle finne på å kjøpe elbil i fremtiden da det ikke er mulig for alle å få ladepunkt.

Hvordan er en sånn situasjon best å løse egentlig? Noen som har forslag/erfaring?
Sameiet befinner seg i buskerud fylket om dette skulle bety noe.

Setter pris på alle svar.

automat

Hvor mange ladeplasser er det strøm til, med hvilken strømstyrke, og ble det regnet med lastbalansering?

Sett at man kan få 16 ladeplasser med lastbalansering. Da kan de 16 første få lov å installere den laderen sameiet bestemmer. Etter det er elbilandelen så høy at en oppgradering av nettet kan forsvares å ta på felleskostnad. Krever selvfølgelig at dette er avtalt på forhånd.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vollis47

Ligner litt på situasjonen i vårt sameie som har 20 garasjeplasser og bare strøm til 5 - 6 ladeplasser på 10 A hver. Etter 2 år har vi gitt tillatelse til 2 elbileiere som har bekostet installasjonen selv, inkl en enkel måler. Disse betaler så for forbruket til sameiet.

Ser for meg følgende utvikling:

Fortsette med samme til 6 ladeplasser. Erfaringen til nå er at i ikke lader hver natt, så en kan kanskje klare fler ved å avtale fordeling.

Alle går over til ladebokser med lastfordeling.

Om dette ikke blir tilstrekkelig for videre utvikling, blir vi nødt til å få til en oppgradering av strømtilførselen. Dette vil nok kreve samarbeid med kommune og Agder Energi.

Dette er nok ikke den beste, økonomisk sett, utviklingen. Men jeg tror det kan gå mange år før flertallet av eierne har elbil.

Forrige styre var positive da jeg som førstemann søkte om å etablere ladeplass. Og da andremann kom hadde jeg overtatt styreledervervet. Øvrige beboere har stort sett vært positive, men grundig informasjon er viktig.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

elektrolux

Løsningen er enkel:

Førstemann montere en Zapcharger og får de øvrige med på å dekke kostnadene med ny kurs på resterende kapasitet på elanlegget.

Det koster gjerne 2-3000 kr/ boenhet som nå kan påberope seg at de har forberedt for lading.

Zapchargeren vil gi alle inntil 7,4 kW fra 230V IT eller 22. kW ladeeffekt fra 400V  TN inntil kursens kapasitet er brukt opp, og vil så fordele effekten mellom ladepunktene.

Systemet er bygget nettopp for å adressere slike situasjoner.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Slasto

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 01. desember 2016, klokken 01:48
Ligner litt på situasjonen i vårt sameie som har 20 garasjeplasser og bare strøm til 5 - 6 ladeplasser på 10 A hver. Etter 2 år har vi gitt tillatelse til 2 elbileiere som har bekostet installasjonen selv, inkl en enkel måler. Disse betaler så for forbruket til sameiet.

Ser for meg følgende utvikling:

Fortsette med samme til 6 ladeplasser. Erfaringen til nå er at i ikke lader hver natt, så en kan kanskje klare fler ved å avtale fordeling.

Alle går over til ladebokser med lastfordeling.

Om dette ikke blir tilstrekkelig for videre utvikling, blir vi nødt til å få til en oppgradering av strømtilførselen. Dette vil nok kreve samarbeid med kommune og Agder Energi.

Dette er nok ikke den beste, økonomisk sett, utviklingen. Men jeg tror det kan gå mange år før flertallet av eierne har elbil.

Forrige styre var positive da jeg som førstemann søkte om å etablere ladeplass. Og da andremann kom hadde jeg overtatt styreledervervet. Øvrige beboere har stort sett vært positive, men grundig informasjon er viktig.

Takk for svar. Dette var veldig relevant.
Jeg sitter ikke i styret, men har mailet med de ang. Denne saken.
De hadde en samtale med elektriker i sommer men ingenting skriftlig så jeg vet ikke hvor mange plasser det er strøm til hos oss. Dette skal vi undersøke i nærmeste fremtid.
Hvordan har dere løst dette betaling av strøm? Og hvilken elmåler er det snakk om? Hvem gjennomgår dette? Jeg må forberede meg godt til å ta dette opp på neste generalforsamling som er veldig snart.

Vollis47

"Hvordan har dere løst dette betaling av strøm? Og hvilken elmåler er det snakk om? Hvem gjennomgår dette? Jeg må forberede meg godt til å ta dette opp på neste generalforsamling"

Styreleder og elbileiere leser av målerne nå før jul og sender data til sameiets regnskapsfører som sender faktura til hver forbruker. Elektriker monterte målere i sikringsskapet sammen med sikring og jordfeilvern.  Målerne kosta vel mindre enn 1000 kr.

Dersom en kunne få mange nok med fra starten, vil det nok være lurt å vurdere og gå for en løsning lignende hva Electrolux foreslår.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

fredag

En mulig løsning på lastbalansering og brukerbetaling er Grønn Kontakt sin ladeløsning for borettslag.

Borettslaget må først bekoste tilførsel av strøm til et punkt i nærheten av fellesgarasje. Ofte er dette der allerede, men noen ganger er jo det jo også mangelvare med tilgjengelig strøm. All strøm som brukes til lading av elbiler betales av Grønn Kontakt, ikke borettslaget, og brukerne faktureres for sin egen bruk av Grønnkontakt. Borettslaget slipper derfor å styre med ekstra fakturering av elbil-eierne, og elbil-eierne kan ikke beskyldes for å få strøm av fellesskapet.

Deretter tilbyr Grønn Kontakt oppsett av mode3 type2-ladebokser fra Schneider for 12000kr pr boks, med lastbalansering, fjernstyring, RFID-tilgangskontroll osv. Brukerne betaler en månedspris for ladestrøm avhengig av om de kjører 6000km, 12000km, osv. (Grønn Kontakt kan ikke fakturere kWt direkte, fordi det er noen teite gammeldagse lover/forskrifter på dette i Norge som gir kraftbransjen enerett på å selge strøm målt i kWt, så de kaller det km i stedet.)

Dersom gjester kommer på besøk, så kan de lade på ladeboksene og betale for gjesteladingen med Grønn Kontakt ladekort.

Ulempen er at man ikke betaler for forbruk i kWt, men at man kjøper abonnement på strøm for en gitt kjørelengde. Og så blir det sannsynligvis dyrere i lengden enn å gjøre ting selv.

Fordelen er at Grønn Kontakt overtar alt med installasjon, vedlikehold og fakturering av brukere, slik at styret ikke behøver å ha noe med dette å gjøre. Dette kan gjøre det enklere å få gjennom elbil-lade prosjekter i borettslag.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på torsdag 01. desember 2016, klokken 11:59
En mulig løsning på lastbalansering og brukerbetaling er Grønn Kontakt sin ladeløsning for borettslag.

Borettslaget må først bekoste tilførsel av strøm til et punkt i nærheten av fellesgarasje. Ofte er dette der allerede, men noen ganger er jo det jo også mangelvare med tilgjengelig strøm. All strøm som brukes til lading av elbiler betales av Grønn Kontakt, ikke borettslaget, og brukerne faktureres for sin egen bruk av Grønnkontakt. Borettslaget slipper derfor å styre med ekstra fakturering av elbil-eierne, og elbil-eierne kan ikke beskyldes for å få strøm av fellesskapet.

Deretter tilbyr Grønn Kontakt oppsett av mode3 type2-ladebokser fra Schneider for 12000kr pr boks, med lastbalansering, fjernstyring, RFID-tilgangskontroll osv. Brukerne betaler en månedspris for ladestrøm avhengig av om de kjører 6000km, 12000km, osv. (Grønn Kontakt kan ikke fakturere kWt direkte, fordi det er noen teite gammeldagse lover/forskrifter på dette i Norge som gir kraftbransjen enerett på å selge strøm målt i kWt, så de kaller det km i stedet.)

Dersom gjester kommer på besøk, så kan de lade på ladeboksene og betale for gjesteladingen med Grønn Kontakt ladekort.

Ulempen er at man ikke betaler for forbruk i kWt, men at man kjøper abonnement på strøm for en gitt kjørelengde. Og så blir det sannsynligvis dyrere i lengden enn å gjøre ting selv.

Fordelen er at Grønn Kontakt overtar alt med installasjon, vedlikehold og fakturering av brukere, slik at styret ikke behøver å ha noe med dette å gjøre. Dette kan gjøre det enklere å få gjennom elbil-lade prosjekter i borettslag.

Det håpløse med denne løsningen er at det nok blir så dyrt for de som har ladbare hybrider at det er lite aktuelt. Spesielt for de som kjører mye langtur og bruker endel bensin/diesel. Skjønner ikke hvorfor de ikke heller kjører opplegget med betaling pr. minutt, etter hvilken ladestrøm som ble brukt det minuttet (eller kvarteret). Mao. samme system som de har på de offentlige ladestasjonene sine. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Zaptec sin måte å beregne strøm og tid og stykkpris gir rettferdig fordeling av kostnadene der betalingsløsning velges.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

fredag

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. desember 2016, klokken 12:09
Det håpløse med denne løsningen er at det nok blir så dyrt for de som har ladbare hybrider at det er lite aktuelt. Spesielt for de som kjører mye langtur og bruker endel bensin/diesel. Skjønner ikke hvorfor de ikke heller kjører opplegget med betaling pr. minutt, etter hvilken ladestrøm som ble brukt det minuttet (eller kvarteret). Mao. samme system som de har på de offentlige ladestasjonene sine.

Det går an det også, såvidt jeg forsto fra Grønn Kontakt, bare ved å bruke vanlig Grønn Kontakt ladekort.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Slasto

Sitat fra: elektrolux på torsdag 01. desember 2016, klokken 12:40
Zaptec sin måte å beregne strøm og tid og stykkpris gir rettferdig fordeling av kostnadene der betalingsløsning velges.

Leser litt på zaptec nå. Er det zaptec pro du snakker om?
Vi har 230v IT her så tenker max vi kan få ut er 7,4kwt ut av nettet her om jeg ikke tar feil?

La oss si vi går for zaptec, hvor mange biler kan lades med 16a samtidig og hvor mye strøm trenger vi å ha tilgjengelig i skapet for å oppnå dette? Jeg tenker da kansje mest på hva er max størrelse på sikring man kan bruke?

Når det først blir koblet opp, bruker man da 3fas ledning med mulighet for full lading av 32a? dette i tilfelle vi går over til 400v senere. Dette kan bli dyrt da jeg har 30meter fra skap til min garasje.

Hva koster disse per enhet?

elektrolux

Du kan regne på det selv her: http://www.zapcharger.no/calc/

Men hovedpoenget er at Zapchargeren gir alle full effekt 7,4 kW fra IT og 22 kW fra TN nett tuil kursens kapasitet er oppbrukt. Det betyr at en ikke så ofte kommer opp i situasjoner der mange må lade samtidig av den enkle årsaken at rask opplading er nettopp det; rask opplading. Dermed frigis kapasitet raskt til nestemann.

Vedlagt er mer om Zapchargeren, som er unik og suveren på borettslag.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: Slasto på onsdag 30. november 2016, klokken 21:15
Vi er ett nyetablert sameie med 28 leiligheter der alle har egne garasjer med garasjeport på rekke.
Har fått beskjed fra elektriker at det elektriske anlegget ikke holder til at alle kan få ladepunkt i egen garasje.
Garasjene er adskilt fra boligene og det er ikke mulig å hente strøm fra leilighet til garasjene uten omfattende arbeid.
Bør først få avklart faktisk kapasitet. Ved at garasjene er på rekke vil dette være perfekt for system som fordeler last. Om "alle" skal montere 32A lading vil det neppe være nok. Ved fordeling av last vil det nok halde til mange biler.

For eldre anlegg er det ofte 63 A OV, som gir 24 kW (for 230V IT). Om alle bruker motorvarmer på 0,5 kW blir det 14 kW, med 10 kW igjen. Forstår dette er nytt, det dermed mulig 400 V system?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Slasto

Sitat fra: TB på fredag 02. desember 2016, klokken 09:49
Sitat fra: Slasto på onsdag 30. november 2016, klokken 21:15
Vi er ett nyetablert sameie med 28 leiligheter der alle har egne garasjer med garasjeport på rekke.
Har fått beskjed fra elektriker at det elektriske anlegget ikke holder til at alle kan få ladepunkt i egen garasje.
Garasjene er adskilt fra boligene og det er ikke mulig å hente strøm fra leilighet til garasjene uten omfattende arbeid.
Bør først få avklart faktisk kapasitet. Ved at garasjene er på rekke vil dette være perfekt for system som fordeler last. Om "alle" skal montere 32A lading vil det neppe være nok. Ved fordeling av last vil det nok halde til mange biler.

For eldre anlegg er det ofte 63 A OV, som gir 24 kW (for 230V IT). Om alle bruker motorvarmer på 0,5 kW blir det 14 kW, med 10 kW igjen. Forstår dette er nytt, det dermed mulig 400 V system?

Jeg tviler på at vi går for ett system som zaptec selv om den er helt genial.
Er ingen ekspert på strøm men på skapet står det klistret 230IT inne er det en 63A sikring. Som sagt skal styret får en elektriker til å se på hele systemet og få en oversikt over dette. Men det kan ta tid noe som plager meg litt...
Men utifra bilde under er det mulig det er lagt opp til 400v men det er 230v ?
Fra denne sikringen blir det hentet ca. 6-8kurs til boder, utelys, garasjeåpnere.
Mulig noen av de er reserve. Disse sikringene står i skapet ved siden av, ligner mer på skap man har hjemme i huset.

Om noen av dere med peiling kan tyde utifra sikringen og informasjonen for å bedømme hva som kan gjøres setter jeg pris på dette.



Her er bilder....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA