Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva syns dere en fair pris på ny Leaf hadde vært nå at Ioniq etc. er her ?

Startet av Jorgen86, tirsdag 31. januar 2017, klokken 17:24

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Ioniq EV blir levert med LED nærlys og halogen fjernlys på Teknikkpakken, tror den leveres med halogen på nær- og fjernlys på billigste utgave.
Nærlyset er veldig sterkt og hvitt, men alt for kort synes jeg. Men pga at området rett foran bilen er sterkt opplyst og veldig hvitt, så oppleves fjernlyset gult som om det skulle være en svak glødelampe i forhold....
Det verste er kort rekkevidde på nærlyset.
Men det er et lite problem, da jeg sjelden ferdes utenfor opplyste veier....nå er det vel veilys på hele strekningen fra Oslo til Stavanger....

geear

Jeg forstår meg ikke på lystestene til ViBilagare, som det refereres til her. Det må være noe riv ruskende galt med hele opplegget. BMW 7-serie fikk 5/5 med 256 meter eller noe slikt. Samtidig har de også testet X5, og klarte å ende opp på at den på nærlys lyser 124 meter/26 meter bredde (altså som i3 sine fjernlys), men samtidig at fjernlysene lyser 163 meter/16 meter bredde. Altså kun 39 meter lenger og ti meter smalere på fjern kontra nærlys. Noe som faller på sin egen urimelighet. Og dette er en bil med samme teknologi og produsent som 7-serien som får 5 av 5 og lyser 100 meter lenger.

Ioniq havnet midt på treet med 3 av 5, og det er sikkert greit, men hvis i3 faktisk har så dårlig lys at den kun lyser opp fem sekunder foran seg i 80km/t, så må det være noe riv ruskende galt? Dette måtte skapt furore blant i3-eiere? Det betyr i praksis at hvis man holder bittelitt lenger avstand enn normal påbudt avstand, så kan man kjøre med fjernlys selv når man ligger bak andre biler i i3?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA